Tisdagskväll... Imorgon har jag varit nykter i en vecka (om jag inte kladdar till det inatt vill säga) och har faktiskt inget direkt sug alls idag. Lite darrig och nervig, magen krånglar (ågren kanske?), makalösa svettningar ett par nätter och en rastlöshet som en galopphäst i boxen innan start...MEN OCKSÅ:

Jag har träffat mig själv de här senaste dagarna - Goddag, goddag, trevligt att se dig igen! Trodde du hade emigrerat till okänt land?! Surrealistiskt och intressant, minst sagt. Tycker faktiskt ändå rätt mycket bättre om den här versionen av mig själv, nervig och svettig, men ändå: Nykter!

Jag har följt så många av Er andra härinne så länge nu; Berra (of course), Dompa, Mulletanten, Adde, för att nu nämna några, vars berättelser ur den brutala alkoholverkligheten har hjälpt mig att sakta, ja jag e väl lite korkad, men ändå säkert inse att -Fortsätter du så här så har du snart supit bort allting och du kommer inte ens att fatta varför förrän det är "long gone", pal.

Så nu sitter jag här alltså och lyssnar på min minste pågs hostningar i rummet intill, ackompanjerade av Lilla Spöket Laban som snurrar på i spelaren. Den andre har jag krammat hårt och länge när jag bar in vatten till honom och jag har talat om för båda att jag älskar dem så mycket att det inte är klokt. Det har jag även bedyrat för min alldeles bästa fru som tjattrar på med bästa kompisen i telefon i TV-soffan.

Och jag tänker givetvis: Så nära det var, och ÄR, att allt detta vardagsliv, som jag nu undan för undan för varje dag upptäcker är så viktigt för mig, hade/kan försvinna för att aldrig mer återvända.

Men allting finns kvar här för mig, än så länge, allt beroende av hur jag klarar av att hantera nykterheten, som ju verkligen är NY-kterhet! En vecka är bara ett andetag men ändå en evighet.

Jag vet vad jag vill och jag kommer att kämpa för mig själv och för de mina och jag hoppas att jag kan få lite hjälp härinne på forumet att jaga fram lite extra styrka när min egen inte riktigt räcker till. God afton alla medmänniskor! NyMan har hoppat upp på vagnen och jag hoppas vi får en spännande resa tillsammans!

vill.sluta

Skulle kunna tro att det blir svårt för dig nu?
Ja kanske, men när man ser vilken otroligt bra PAPPA du är som har insett dina barns behov av att ha en vaken pappa
Så VET jag och många med mig, LÄS ALLA!
Att du om någon fixar detta.
Barnen är viktiga, men du är VIKTIGARE!
För barnens skull i varje fall.
Du är SÅ bra, bra jobbat!
Jag lägger min röst på dig!
Du, DU FIXAR DETTA!!!
/A

känner gemenskapen här och att du känner dig delaktig. Det är stort, större än man riktigt kan förstå.

Men det är sant och på riktigt.

Goda dagar, och lugna nätter till dig! / mt

NyMan

...går bra att ha med eller utan alkohol. Vi har druckit vin ikväll, jag och min älskade hustru. Hon med alkohol och jag utan. ;-)
Vi ska ju ha några goda vänner hem på middag och vin imorgon, så jag kände att jag skulle ge några av de alkoholfria alternativen på "Pub Gulgröna Skylten" en chans. Införskaffade därför ett rött (smakade sur röd saft-inget att rekommendera!) och ett vitt (fläderblom och citrus med lååång eftersmak, kanske lite väl sött, men ett bra alternativ för imorgon!) Var inne på Systemet och handlade och blev inte tillnärmelsevis så freaked-out som jag trodde att jag skulle bli. Jag fick även fatt i några O%-brygder från Carlsberg, BEO, som inte innehöll något tillsatt socker eller andra tillsatser, utan fruktjuicer+maltbasen och den ena av dom, äpple & grönt te, var jäkligt god. Ska se om hustrun kan kila in och fixa några stycken sådana till imorgon. Jag behöver ju inte dyka upp på bolaget imorgon igen, får ju finnas gränser...;-]

Fick träffa en terapeut, som jag fick ett stort förtroende för, igår och vi pratade i en och en halv timme. Ansträngde mig för att inte dölja någonting och hon gick klokt och systematiskt igenom mitt liv med mig och och arbetade fram en schematisk bild över mig, min familj, det genetiska arvet och mitt sociala nätverk. Hon sa, angående att jag inte tog en enda dag ledigt när min lille var sjuk första året, att jag jobbade istället för att göra upp med demonerna kring hans sjukdom.
Mmmm, plus att jag försökte ta andra flyktvägar också som inte ledde någonstans...
Ska träffa terapeuten fler gånger och hon var noga med att påpeka att det var jag som bestämde vad som var viktigt att behandla och att prata om. Känns så förbannat skönt att få någon att "deala" hela min livssituation med, som jag inte är bunden till på något plan och som jag ändå känner så stort förtroende för, som jag redan gör för henne.

Jag har, frånsett en överrumplande trötthet i eftermiddags, haft en alldeles ljuvlig fredag. Att kunna sitta här spikandes nykter och "snacka" med Er känns som en angenäm företeelse. Jag hade lite, lite sug efter det vanliga fredagsvinet när vi kom hem från den sedvanliga handlingsrundan, men jag tror mest att det hänger ihop med att vanans makt är stor. Då gäller, för mig iallafall, att göra saker annorlunda och fokusera på annat. Jag tänker fan ta mig inte och sitta och sörja något som jag upplever att jag mist, när det är så satans mycket jag har vunnit. Det är inte synd om mig! Allting finns ju kvar här för mig, fast nu ser fredagsmys och helgaktiviteter ut på ett annat sätt. De är, för min del, alkoholfria och det finns massor med kraft att hämta i det!

Sov gott, alla mina vänner, så hörs vi igen, nyktra, i det första morgonljuset!

Tilde

av din målmedvetenhet. Riktigt känner hur du lyser av nyfunnet "liv"...
Härligt!

Tilde

NyMan

Det är så det känns! Inte så att jag svävar runt på små moln i något rosaskimrande motljus, men jag känner mig målmedveten, iallafall har jag gjort det sedan jag fattade Beslutet. Bara att fortsätta hänga här och vara noga med att passa på sig själv, så ska det nog, over all, funka rätt bra!/NM

vill jag helst ha Saxhyttegubbens 100% Blåbär. Mannen tycker det är för surt och dricker hellre alkoholfria röda. Nån gång har jag spetsat alkoholfritt rött med blåbär och det blev bra men känns galet skrattretande att hälla ihop. Torres vita Natureo gillar jag. Det är också känslan av fest som jag trivs med att ha kvar.

Det finns olika efarenheter av att dricka alkoholfritt och för många verkar det inte fungera. Nån gång ska vi gå på F12 och testa deras 11-rätters smakmeny med utvalda alkoholfria drycker. Det ska bli spännande och det är kul att de riktigt bra krogarna är föregångare och satsar på utvalda alkoholfria alternativ.

Tack för tipset om BEO, ska pröva det. Det är en spännande resa att söka sig fram i det alkoholfria landskapet. Hoppas det funkar bra för dig! Ser fram emot att få följa dig på vägen mot ett nyktert liv! / mt

NyMan

...som för min del bestod av ett glas alkofritt vitt vin till risotton med rostad vitlök, basilika och mandelsplitter som jag har använt dagen till att svänga ihop. Vi har haft en supertrevlig kväll med våra goda vänner och deras underbare påg och de gick hem för 25 minuter sedan.
Många BEO blev det under kvällens snack, när jag försökte ackompanjera deras vindrickande och vet Ni vad? Det kändes helt sanslöst skönt att jag inte hade något sug alls att fylla glaset med vin istället för min BEO (som det iofs känns att jag nog skulle kunna utveckla någon form av beroende av, men va fan...)

Min förklaring till varför jag inte skulle dricka någon A köptes rakt av och väckte snarast en nyfikenhet och ett genuint intresse för mitt mående. Min manlige vän tyckte att jag gjorde helt rätt och han menade att det var starkt att fatta ett sådant beslut och att han respekterade det jättemycket. Han sa att han själv funderade på att ta en vit period ett tag för att se vad det skulle kunna innebära för hans liv. Han sa att när han var sjukskriven för två år sedan drack han inget på 4 månader, eftersom han inte gillade effekten A hade på honom när han mådde dåligt. Liknande erfarenheter alltså! Han är en go' och insiktsfull kamrat som ser livet för vad det är, respekt för det.

Ingen sorg och ingen ånger och jag kommer att somna nykter (när det nu blir) och vakna nykter och allt kommer att finnas kvar här för mig imorgon med! (Tyvärr inkluderar det ju även det massiva berget av disk som kvällen har fört med sig, men det tar jag gärna en kväll som den här.)

Sov gott, alla kamrater, så hörs vi igen imorgon!/NM

Dompa

Om du inte "kladdade" till det i söndags...eller även om du skulle ha gjort det så blev det en bra helg. Du fixade gäster och du var öppen mot gästerna om att du just nu inte drack. Fick ett bra bemötande.

En bra terapeut lyckades du också fixa. Hur viktigt är det inte att personkemim stämmer med den människa man ska "fläka ut" sig inför.

Jag hoppas du har fått sova i helgen och är redo för en ny vecka. Fortsätt att vaccinera dig och framför allt skriva...det är spännande att fölka din resa och dina resonemang. /R

NyMan

efter en helt nykter helg och tycker att det känns sååå skönt att vara här, i det här tillståndet:

Ingen bakfylla

Ingen ångest

Ingen oro (förutom den naturliga för min son, men den får jag lära mig att leva med utan dämpning)

Jag har haft en mycket bra och givande helg. Mina pågar bråkar/speedar upp varandra sanslöst intensivt just nu. Är väl någon utvecklingsplatå, främst för den lille, skulle jag tro, men det ökar adrenalinpåslaget avsevärt och det är ju, som Ni alla vet, en liten varningslampa som tänds i systemet vid den typen av stress...

Jag har svårt att bli trött på kvällarna, men går och lägger mig iallafall och på något sätt lyckas jag ändå somna och sedan sover jag med kvalitet känns det som.

Nu ska jag strax ta tag i dagen, som nog blir rätt lång idag är jag rädd, men jag är all-right och allting finns kvar här för mig idag också. Gott så!

Vi hörs mer senare, allihopa!

KRAMMAR!/NM

höst trollet

Skönt att se att du vågar fejsa livet, som det är!
Ja, adrenalinkicken, vi förr fick av alkohol, får vi av "livet".. Och förr, när det blev för spännande, stängde vi av, med hjälp av A.
Och nu inser vi, att vi inte kan "kratsa russinen ur kakan", utan får gå "All in"!
Trots de "gråa" dagarna, så är livet ganska spännande.. ;-D

kram från en morrontrött trollis!

Dompa

Tack för det ordet/uttrycket. Har blivit en favorit...då det exakt beskriver vad det är man/jag gör. Har nu suttit och ätit hotellfrukost (Den enda fördelen med tjänsteresors hotellboende) i två timmar och läst och läst. Ätit och ätit...stoppar i mig allt som jag aldrig skulle få för mig hemma ;-)

Ville bara checka in och kolla att allt är väl? /R

NyMan

...men jag jobbar just nu väldigt mycket och har dessutom fullt upp på hemmafronten också, så jag har inte riktigt hunnit med att skriva här inne. Men jag klarar av att hantera A-monstret och har inget egentligt sug att dricka överhuvudtaget, är alldeles för upptagen med det riktiga livet för det. Har inte haft tid att träna i den utsträckning som jag skulle vilja, men det kommer igen. Vikten har dalat, ligger väl på -6kg just nu och det känns som om jag för första gången på flera år kan droppa ner under 90-strecket, bara beroende av att jag har slutat med A. Märkligt, men ändå förståeligt.

Jag känner mig oerhört mkt fräschare i huvudet, kroppen behöver nog ännu lite mer tid för att hämta sig ordentligt, men jag är jättesugen på att träna och se vilka resultat man kan uppnå som helt nykter.

Må väl, alla, så hörs vi sen!/NM

höst trollet

Kul att höra att det går bra.. Ja, vi är ju ena frågvisa dj*lar ibland..;-D
Men på något sätt, bryr man sig om sina forum-syskon och har man inte hört något på ett tag så undrar man..
Lev väl NM, Ta hand om dej, utan att stressa för mycket.. Det där med vikten reder sig nog ;-D
kram / trollis

NyMan

...över min store påg, som aldrig blir sjuk, men nu ändå verkar ha fått någon konstig åkomma. Han fick sent ikväll svårt att andas och han klagade på att han hade ont i halsen. Jag bylsade på honom kläder och fick ut honom en rund runt kvarteret. Verkade som om det hjälpte lite grand i varje fall. Nu ligger han påklädd under dubbla filtar hos mig här i soffan och låter som en blåsbälg, men det känns som han andas betydligt bättre än innan. Blir det riktigt kass igen får vi väl åka in till sjukstugan med honom, men jag avvaktar lite till. Misstänker att han fått nån typ av astmareaktion på att han tränade igår med en, vad jag misstänker, infektion i kroppen.

Det känns ändå väldigt skönt att jag kan bära ut honom i bilen och köra om jag skulle behöva det. Ingen etanol som rusar runt i systemet och sätter stopp för den möjligheten i vart fall.

Imorgon ska det bli riktigt härligt väder och jag hoppas att min grabb känner sig bättre, så att vi kan göra det vi känner för. Han hatar verkligen att vara sjuk, för då kan han inte göra något, som han uttrycker det.

Livet fortsätter, bäst att följa med.

Ha en god natt allihopa, så hörs vi snart igen!/NM

NyMan

Inatt kände jag riktigt sug för första gången under min nyktra tid sedan Beslutet. Det var som om kroppen skrek efter alkohol, och särskilt vin. "VIN! VIN! VIIIIIIIIIIN!" skrek den. "Bara liiiite, snälla, jag är inte sån som jag var innan, jag är måttlig!..."

Yeah, right... tänkte hjärnan och spolade fram några väl utvalda scener av förfallet i det mentala TV-rummet. Datorn sattes återigen på och surfandet bland trådarna på Forumet tog vid. Pulsen sjönk, axlarna sänktes och blicken blev, trots den sena timmen, klar igen. Till sist somnade jag med en onge på vardera sida om mig och jag tänkte när jag vaknade, med en huvudvärk som, på något konstigt sätt, påminde om en bakfylla:

-Du blev rädd, rädd för det riktiga livet, men du stannade kvar i det. Bra! Gott så! Bara fortsätt nu framåt och håll blicken lyftad!

Ganska naturligt, förstår jag, att suget sätter in efter en tid. Det är, som sagt, inte så svårt att sluta utan kruxet är att inte börja igen...

Well well, den nyktra resan fortsätter och ytterligare en delsegers skalp är tagen att hängas bredvid de andra i bältet.

Ha en fortsatt härlig helg, allihopa, och fortsätt kampen för ett riktigt liv!

Varma krammar från en, för nuvarande, färdigvaccinerad NM.

NyMan

känner jag mig idag. Jobbigt att gå upp och skicka iväg mig själv till jobbet idag. Känner mig omotiverad och trött, trött, trött. Antagligen en helt normal måndagsmorgon för många, men jag brukar inte känna såhär när en ny arbetsvecka drar igång. Gillar ju mitt jobb och tycker att det betyder rätt mycket, både för mig själv och för andra.

Sitter och tar en mikropaus i arbetet och försöker hitta lite kraft ur Forumet, men är inte så glad idag. Kommer tillbaka senare.

Häng i!/NM

NyMan

och den är mycket bättre, än så länge, än dag 20. Jag andas lättare och känner mig piggare, starkare och gladare! Kan ta mig an dagen med fokus och entusiasm. Tänker på alla forumsyskon och på att alla för samma kamp för ett riktigt liv, hur nu än det ser ut i förhållande till A, så jag känner mig inte ensam. Nu är jag färdigvaccinerad för ett tag efter några minuters läsning och uppdatering. Hinner tyvärr inte skriva i alla de trådar som jag vill, och de är många... Jag återkommer senare!/NM