ok. Uppmuntrad av många gör jag ett försök. Jag heter Fia på riktigt. Men jag har förvandlats till FylleFia. Mår inte bra uatn vinet och mår inte bra när vinet tagit över mitt liv. Jag är 49 år och lever men min man som också dricker. Ibland gör jag tafatta färsök att sluta. Men då min man inte är inne på att försöka sluta eller trappa ner så blir det så svårt. Var och en svarar för sina egna val. Det har jag tagit till mig här. Men det är svårt att vara duktig när vindunkar bor i hemmet. För två månader misste jag mitt jobb av den anledningen att jag inte kan låta bli. Givetvis försökte jag mörka men alla mina sjukskrivningar blev en sjukskrivning för mycket. Ingen fara säger min man då han har jobb. Jävla fara tänker jag som skönk ännu djupare i boxen efter uppsägningen. Vi har inget liv utan allt kretsar kring när vi får dricka. Nu har jag varit vit sedan nyår men mannen dricker på. Ändå lyckas han sköta sitt arbete. Jag vet varken ut eller in längre. Känner bara att jag måste tillbaka till livet igen, efter tjugo aktiva alkoholistår. Fruktar att det kommer att bli jättesvårt. Skriver mera sen, men nu har jag kastat mig ut! Det får räcka för tillfället.

Fia

Mammy Blue

Ta nu hand om dej ordentligt och tanka D- vitaminer så de räcker fram till midsommar!
Kram!/MB

FylleFia

Ingen bra natt. Ångest och panik växer så att jag nästan kan ta på det. Ensam, vill inte väcka mannen (klockan är 03 här) trots att jag vet att han skulle inte misstycka utan vilja hålla om och prata. Så jag häckar här istället, samtidigt som även det ger mig mindrevärdes känslor. Är jag en "sådan där"? Som behöver forum för att kunna hålla mig på banan? Och om så är fallet, är det i så fall fel? Behöver jag "klubben för inbördes beundran"? Antagligen; För här är jag nu. Naken inför er i all min svaghet.

Så vad är det som spökar i min själ? Vad är det som river i min självkänsla? Jo, den där jävla 50-årsdagen som närmar sig med stormsteg. Jag tycker synd om mig själv som inte får fira med champagne (som jag inte ens uppskattar) för man fyller bu bara 50 en gång. Ett halvt århundrade. Så jag tänker att kanske kan jag ta ETT glas? Men även om jag skulle klara av det så skulle jag kanske se mig som en förlorare då eftersom jag gav upp för det mentala tryck som går under namnet; Tradition.

Ingen bra natt. Fia

du klarar det! Forum ska vi använda så länge vi behöver det, vad är det för fel på det? En vacker dag klarar man sej ändå, det blir naturligt. Dom som går på AA-möten då? 90 möten på 90 dagar gick vår vän Camilla Kuylenstierna skrev hon i boken AnsvarsFULL. Låter det klokt? Nej men det håller en borta från alkoholen och det är vårt enda mål när vi lagt av. Och nog vet du ju vem som sa "klubben för inbördes beundran", jo en som själv inte klarar att hålla sej borta och därför inte kan se andra vara nöjda. Jag är fan i mej beundransvärd som kommit så här långt och fortsätter men jag skriver inte här för att ni ska beundra mej, aldrig nånsin, det räcker att jag själv är nöjd. Jag skriver här för att vittna om hur bra man kan må, hur bra det går bara man håller ut.

Du FÅR tycka synd om dej Fia, det kanske rent av ÄR synd om dej för att du inte får det där glaset champagne. Men nu är det så. Och tänk efter. ärligt, vad fasen skulle ETT glas göra för gott heller? Det kanske fungerar att dricka det men det kan tippa över dej åt fel håll. Det är inte värt risken.

Tyck synd om dej ett tag men sen-skärp dej Fia:) Vad fan är ett glas champagne att sukta efter? Det finns bra alternativ helt alkoholfritt. Jag köpte till nyårsafton att ta med och jag "provdrack" häromkvällen. Söhnlein Brilliant alkoholfrei sparkling står det på flaskan. Duger gott!

Ta hand om dej Fia, jag bryr mej. Och för all del, jag beundrar dej också.
Kramar

viktoria

Fullständigt brilliant inlägg Santorini! Och Fia, du kommer klara dig galant utan. Du är tillräckligt tjurskallig för att gå i mål med ditt nykterhetsprojekt (så kanske man inte kan kalla det?)
Har själv en högtidsdag i antågande om någon vecka (40), har inte känt mig direkt drickasugen inför det. Mer ältat vilken typ av tillställning jag ska ha som jag kan stå för och njuta när jag själv är nykter, och som andra dessutom har roligt på. Nivån på det hela liksom. Och ja, man får sörja det som inte kommer igen, det som inte fungerade, vältra sig i självömkan - för mig var det nog en nödvändig del för att sedan kunna släppa det och gå vidare. Kram på dig, och önskar att du njuter av din resterande semester/Victoria (som beundrar er båda ;-))

m-m

Du är en stark och klok kvinna, Fia och du kommer att klara din födelsedag utan bubbel. Jag förstår vad du menar, har liknande tankar nu, tycker att det är orättvist och tråkigt att just jag inte kan/får eller vad jag nu ska kalla det för. Och det här med att visa sig svag inför andra, ja, vad ska jag säga - det är ju så svårt, men det är väl det vi har varandra här på forumet till. Man kanske kan kalla det för en klubb för inbördes beundran, men jag har då aldrig förknippat ärliga och utlämnande inlägg som genomsyras av ångest med klubbar för inbördes beundran. Men jag håller med Santorini angående detta i hennes kloka inlägg. Du är i gott sällskap här, jag hade samma känsla på min nyss avklarade semester, var tvungen att logga in här för att hålla modet (och beslutsamheten) uppe.
Och mannen - ja, varför inte visa dig svag inför honom och låt honom veta vad du jobbar med. I nöd och lust heter det ju...

Hoppas din dag varit bättre än natten och att du njuter av sol och värme, här har det varit beckmörkt sen kl 16... :(

Styrkekramar m

vill.sluta

Att för några är det jättebra. Och då skall de givetvis fortsätta att vara kvar här, du är INTE en "sån".

Alla sätt är bra utom de dåliga, för dig är detta kanske din grej, du har blivit en fantastisk stark stor helt självständig tjej.
Jag kommer ihåg de trevande raderna från en ensam tjej om att hon ville vara med i min club vit som jag försökte dra igång för ett år sedan.
Den skutan körde jag på grund redan på jungfrufärden tror jag.
Och för egen del var det återigen ytterligare ett nederlag.
Men du, vad hände med dig?

-Jo du reste dig och började "ut och gnugga lår"
Vad jag skrattade när jag läste den kommentaren.

Du är rolig.
Och på sommmaren bosatte du dig i kolonistugan, allt för att slippa all kontakt med alkohol.
Vilka här har gjort något sådant?
Du har!

Du bodde i stugan och skötte ditt jobb, du hade forumet vid sidan av och disskuterade ditten och datten med.
Men det är väl klart, vem annars skulle du snacka med?
För dig är det BRA med forumet, inte för mig.
Du är en av kämparna jag pratade om. Inte bara Adde, Berra och m.t.
Men jag kan inte skriva alla pga vad händer med dom jag inte skrivit upp.
Santorini är oxå en av dessa frontfigurerna, som driver forumet framåt.

Och ja, "titta vem som skrev detta......."
Det var ju jag, han som inte klarade som Santorini fint påpekade.

Och så är det, detta var inget för mig. Men jag klarar mig. Samma med dig.
Inte för att du behöver forumet, nä glöm det.

Du är så djävla stark i dig själv så om det är någon som kan flytta berg så är det DU!
På samma sätt som Santorini oxå är en av frontfigurerna för att forumet skall drivas framåt så skulle du utan problem klara dig utan alla här.

Men vi skulle få det VÄLDIGT mycket svårare utan dig.

Du är inte beroende av forumet, en tid för ett år sedan ja, men inte nu.
Nu har du ju eget boende med katterna, för faaaan fia.

Problemet du fått för dig nu är bara ett hjärnspöke.

Jag kommer fortfarande med jämna mellanrum logga in här för jag behöver det.

Inte du, du behöver inte forumet som jag.
Men jag behöver dig, få lite sköna inputs om att om man ger sig attan på det så går det.

Res du med gott mod, Fira din dag. Var med folk du trivs med.

PÅ samma sätt som forumet inte var bra för mig, just nu. Så var forumet det du behövde då.
Kanske bitvis nu oxå, men då för att hålla kontakt med dina kompisar här inne.
Och forumet behöver dig!

Men forumet behöver mig oxå, för att det inte skall enbart bli en lugn tågresa rakt fram.

Men JAG klarade inte att hålla mig på mattan trots närvaro här jämt.
Jag prövade en, två, tre,.......ggr. Men nä, samma sak hela tiden.

Se den röda tråden, byt ut ngt och det kanske funkar.
Så då drar jag ner på forumet, och titta.

Inte en droppe, inget sug eller liknande.
Men jag vet att man inte skall ropa hej innan jag är över.

Köpt alkoholfritt bubbel till nyår.
Det kommer bli kanon, om folk tycker ditten eller datten skiter jag i, detta är vad som är bra för mig!
Alla glada, fru barn och framför allt jag.

Fia du är en av de mest drivande tjejerna för forumet, forum är inget du behöver LÄNGRE, det var en tid men den har du passerat för länge sedan.

Jag behöver oxå forumet, men inte 24/7.........

Det blev för mycket. Men jag behöver det, läsa och få insikt.

På samma sätt tror jag att min berättelse kan hjälpa andra.
Och det är det som är så fantastiskt med forumet.

Mångfalden!

Alla har ngt att tillföra, men alla sätt är bra på olika vis.
Och efter allt prövande och misslyckanden så blev jag bara mer och mer nedstämd av att ständigt vara "han som inte klarade av........"

Och så är det, jag fixade inte en nykter resa med de verktyg jag använde mig av.
Så jg ändrade konceptet.
Kanske det går bättre nu, jag vet inte.

Men jag loggar nog in då och då för jag behöver det.

Blev ett långt inlägg detta, och du och jag är eller har ju inte varit de såtaste vänner men du är så djävla BÄST!
Så jag kännde att jag måste förtydliga det.
Så du vet!

Med dessa rader avslutar jag:
FANTASTISKA Fia, du är helt oövervinnlig!

Kramar/A

FylleFia

Tack Santorini för att röt ifrån och bad mig skärpa mig, precis vad jag behövde få veta. Kanske inte ville men BEHÖVDE. Det är min definition på en sann vän. Håller dessutom med Victoria om att det var ett brilliant inlägg. Tack även Victoria, m-m och vill.sluta för er tro på mig när jag själv vacklar. Jo, m-m, mannen är med mig i min kamp. Men han är inte alkoholist (bara riskkonsument än så länge) och kan därför omöjligen förstå till fullo att hans fru är ett fyllo. Idag känns det bättre, men jag helgarderar mig. Fick en antabus igen igår morse efter att ha läst Santorinis och Victorias texter. Skrev även ett långt tack då, men allt försvann är mobilen ringde. Efteråt ville jag kasta maskinen i havet. Jag börjar tro att mitt humör inte bara är alkoholbaserat utan att jag faktiskt har ett olyckligt temprament. Kort stubin är INTE attraktivt och något jag också behöver bearbeta. Så där har du fel vill.sluta (igen! Försökte skoja nu ;-)), jag är långt ifrån att klara mig utan ddtta livsforum (mt) än. Vilket även m-m vittnar om, i nöd på hennes resa så sökte hon/du sig/dig hit. För här förstår folk vad man slåss emot. Och vi bygger både oss själva och varandra i denna unika klubb. Förstår Victorias dilemma/tankar inför sin födelsedag. Hur rodda ihop så att både värdinna och gäster blir bekväma? Men jag har inga vettiga förslag. Res bort?

Tack för att ni finns. Nu ska jag ut i världen och fylla 50, inte fyllna 50.

Förstärkt Fia

markatta

Hoppas det är lugnare idag och att du kan njuta av din semester.

Tänker du efter så kan du säkert komma på något annat sätt att fira din födelsedag på. Tänk storslaget! Gör något riktigt jävla kul, något som inte hör till vardagen. Hur storslaget är det att dricka ett glas av något som du ändå tycker är äckligt och tror du kan fara illa av? Det är din födelsedag, gör den till din dag! Fuck Tradition!

På tal om tradition förresten kom jag att tänka på förra nyår. Jag hade en sådan där jumboflaska Pommac att poppa vid tolvslaget. Den gick åt snabbt kan jag säga. Många som stod traditionsplikttroget med sina skumpaflaskor kom fram och ville smaka för de tyckte det var mycket godare, de tryckte bara i sig champagnen "för det är ju tradition". Jag har också gjort så även om jag aldrig gillat bubbel eller ens vitt vin men jag tycker idag att jag då var en idiot. Varför ha på sig skitsnygga kläder, laga den godaste och lyxigaste maten på året, för att sedan tvinga i sig något man tycker smakar jätteilla? Vissa tycker på andra tider det är tradition att äta surströmming men inte gör jag det heller.

Kommer inte ihåg hundra men visst är du i Thailand? Nu när du börjat med kickboxningen så varför inte boka in ett pass på någon thaiboxningsklubb på din födelsedag eller gå på någon stor gala? Det är en häftig upplevelse att gå och se professionell Muay Thai i ursprungslandet. Eller bara gör vad som helst som du tycker är roligt.

Kram på dig!

Mammy Blue

Du gjorde det jag borde gjort - loggade in och bad om hjälp. Hade jag inte trott att jag klarat mej själv, så hade förmodligen mitt återfall inte blivit av...

Har fullt upp att försöka mota en förkylning i dörren, vi ska nämligen ut och resa. En vecka till lite varmare nejder. Tur för mej att jag inte rest med någon större ordning, så det där med att göra som ett par bekanta - börja med en "svensk frukost" bestående av öl och snaps redan på flygplatsen - är inget jag är inkörd på. Det är första gången jag ska flyga...

Ha det bäst, Fia, för det är du värd!
Kram!
/MB

Pellepennan

(symboliskt) Västerut och utbringar en födelsedagsskål till din ära.
Att det är ett glas kvällsmjölk hoppas jag du tycker är ok?! Hoppas dykningen går bra, och att semestern fortsätter på bästa sätt. Du fixar nog frestelsen. Blir kanske klurigare med humöret :-)

Stor kram Tant-Fia!

FylleFia

Tack vänner! Nu är jag Tant, en nykter tant! Det blev en bra födelsedag och trots bara två timmars sömn så är jag en fräsch tant. Tack för skålen Pellepennan och lyckönskningarna från alla. Någon Thaiboxning fick jag inte se för visst gick resan västerut.

Kramar tillbaka. Tant-Fia

viktoria

Grattis till dig Fia! Förstod inte vilken dag det var du fyllde, så då blir det nu i efterskott. Tack också för att du orkade skriva inlägget i Santorinos tråd. Jag känner mig för uppgiven och arg för att få fram något av värde. Kram

Mammy Blue

Bra att du kan glädjas åt er semester, du var ju lite orolig innan ni åkte.

Som mamma till en son med Aspergers förstår jag vad du menar.

Kram!/MB

m-m

Grattis såhär i efterskott! Är glad för din skull att du klarade din dag utan alkoholen! Starkt och bra gjort!

Bra formulerat i svaret till Santorini. För min egen del tänker jag att jag ska försöka nonchalera och hoppa över utan att bry mig, men sen retar jag upp mig i alla fall och tänker att jag ska skriva något, men jag vet inte, är inte lika bra på att formulera min ilska/irritation som du :), det är nog något jag borde jobba på, i alla fall i vissa sammanhang...

Ha det bra där du är, i sol och värme hoppas jag och ha en riktigt bra avslutning på 2013.

kram m

vill.sluta

== Har tagit bort kränkande inlägg ovan. /magnus ==

Bra svar till Santorini, det var väldigt träffande och målande.
Man kan se att du har svårt för barn.........

Men jag uppskattar din uppriktighet, och det är då ännu mer tydligare att oliktänkare inte är välkommna.

Känns skönt att det var du som så tydligt visade vart skåpet skall stå.
Jag önskar dig ett gott slut på 2013 och ett härligt 2014.

Lycka till nu!
/A

m-m

Vill.sluta - vad är det som är galet med dig? Nu har du under ett par dagar skrivit om hur fantastiska människor är här inne, om att du inte mår bra av att vara här, att du driver forumet framåt, ja en massa saker. Jag kan inte se något i dina inlägg, och framför allt inte i detta personligt elaka inlägg till Fia. Vad får du ut av detta? Jag tror inte heller att du mår bra av forumet och jag tror faktiskt inte att forumet mår bra av dina inlägg heller för tillfället. Det kan inte vara meningen att ett forum ska handla om en enda person. Mår du inte bra av att vara här så sök dig någon annanstans för att komma vidare med dina alkoholproblem - du för inte forumet vidare framåt med dina inlägg om det nu var tanken.
/m

Nike

Varmt grattis Fia och stor kram från mig som passivt följt din tråd och process länge, det har varit till oerhörd hjälp för mig och ett privilegium att få ta del av. /N