Har äntligen förstått att jag har alkoholproblem. Något jag borde insett för ca 15 år sen, men varje gång mina vuxna barn tog upp ämnet så förnekade jag stenhårt problemet.
Bland släkt, vänner, arbetskamrater o.s.v. var det aldrig någon och är inte nu heller nån som tror att jag har alkoholproblem.
Jag har alltid varit duktig på att hålla masken, manipulera och dölja mitt alkoholberoende.

När jag hittade hit och läste många trådar, många med mycket hög igenkänningsfaktor så kändes det bättre.

Gjorde en alkoholprofiltest där resultatet blev rött, d.v.s. farligt. Det visste jag i och för sig.

Efter 45 år som storrökare fimpade jag min sista (förhoppningsvis) cigarett för 3 månader sen. När jag dricker vin så triggas nikotinsuget igång och jag tuggar då fler nikotintuggummi. Vilket påverkar min taskiga mage som redan mår dåligt efter alla år av vindrickande. Jag får ont, halsbränna, händer ibland att jag också mår illa och får diarre.

Inser att jag måste förändra mitt förhållande till alkoholen!

FylleFia

Hej och välkommen Gammel tanten! Vad jag har förstått av visare vänner (här!) så är det aldrig för sent att byta färdriktning. Jag var 49 när jag på fullt allvar insåg att mitt drickande är destruktivt. Visst hade jag tänkt tanken många gånger förr men inte agerat på känslan. Nu försöker jag sen snart 10 månader tillbaka. Går ofta bra men ibland blir det helfel. Senast i helgen faktiskt. Men jag tröstar mig med att tanken är född. Så även hos dig kanske? Du är varmt välkommen hit och ju mer du läser runt desto mer lär du dig. När det gäller dina magproblem så känner jag igen det. Hade när jag var som aktivast i drickandet mycket ofta diarré vilket är underligt eftersom jag ofta "glömde" att äta. Var kom all skit ifrån? Hmmm. Nåja, bra att du hittade hit.

Fia

Gammel tanten

För ditt välkomnande och svar!
Nej, det kan aldrig bli försent att byta färdriktning.

Jag har läst många trådar här på Forumet. Insett att jag varje morgon måste tänka "Idag ska jag inte dricka någonting"
Och vara tacksam för varje dag jag klarar av detta!

I söndags gick det bra. Var på restaurang med en väninna och kände mig stolt över att beställa kolsyrat vatten till maten. Vilket här
(bor i södra Europa) kostar ungefär lika mycket som vin! På kvällen drack jag sen ingenting i min ensamhet. Trots att jag hade 2 flaskor rött hemma och bor själv. Alltså ingen jag behöver smussla för.

Igår gick det inte lika bra. Suget kom över mig på kvällen. Öppnade den ena flaskan med tanke på att jag bara skulle ta ett glas. Vilket resulterade i att hela flaskan snabbt tömdes. Är i alla fall glad över att jag inte också öppnade den andra. Vilket ofta händer.

Slutade röka p.g.a. KOL
Vill förändra mitt drickande p.g.a. ett förmodat magsår.
Och inte minst för att jag är trött på allt smusslande. Har t.ex. med mig gömda spritflaskor för eget bruk när jag reser till Sverige för att
hälsa på barn och barnbarn.

Idag ska jag inte dricka någon alkohol!
Vi kämpar vidare!

Gammel tanten

Har suttit här vid Forumet hela dagen, läst och läst. Funderat och fått flera Ahaa.....Upplevelser.

Insett att jag helt och hållet måste avstå från alkohol. Klarar inte av att dricka med måtta. För mig kommer det aldrig att stanna vid ett glas vin eller två.
Jag är alkoholist!

I skåpet står en flaska rödvin kvar. Det kanske låter oseriöst, men jag tänker dricka upp den i kväll och ta ett högtidligt farväl till alkoholen.
Precis som jag gjorde med den sista cigaretten som tändes 12 minuter över 4 på e.m. den 24 juli.

Jag skulle aldrig våga erkänna för andra än er har på Forumet, att jag är alkoholist!

Till mina vänner kommer jag att säga:
Har slutat dricka alkohol eftersom det triggar igång mitt nikotinsug. Jag vill inte riskera att börja röka igen. Dessutom innehåller alkohol en massa kalorier och kolhydrater och som ni ser så har jag gått upp jättemycket i vikt sen jag slutade röka!

I morgon vill jag starta en ny tråd med ett mer passande namn!

Mammy Blue

Det låter nästan som om du läst Allen Carrs böcker om att sluta röka. I dem ingår just det där med en ritual med den sista cigarretten där man högtidligt lovar sej själv att inte tända nästa cigarett.

Nackdelen med just alkohol är att man blir virrig i huvudet av det, i alla fall jämfört med hur det är för en vanerökare.

Välkommen!
/MB

Gammel tanten

För välkomnandet och kommentaren.

Jo visst har jag läst Allen Carrs bok "Äntligen-Icke rökare" Fast jag gjorde det först efter rökstoppet för att peppa mig själv.
Tycker den var bra.

Har sett att han gett ut en bok som jag tror heter "Full kontroll" och handlar om alkohol.
Någon som läst den?
I så fall, var den något att ha?

m-m

du nämner, Full kontroll över alkoholen har jag beställt, kommer i slutet på veckan. Återkommer i helgen med recension :) Beställde även en annan bok, hette någonting som "Det är inte alls svårt, man måste bara ändra hela sitt liv" om och av en kvinna som gått från missbruk till nykter. Kan vara skönt att ha något att läsa och gå tillbaka till när det är jobbigt.

Välkommen hit förresten. Tror att man kan ha nytta av att använda sig av forumet för att få stöttning och inspiration. Gick med för ett år sedan, och var aktiv ett tag. Sedan föll jag tillbaka till gamla (o)vanor och kände inte att jag visste vad jag ville med drickandet - sluta eller ändra? Åter aktiv sedan en vecka tillbaka. Nu känner jag att jag ska ha en vit längre period - vet inte hur länge men för en lååång period i alla fall. En dag i taget...
/m

viktoria

Hej Gammel Tanten, och tack för dina rader i "min" tråd. Jag blev väldigt glad över att se dig där! Vad härligt att du fixade restaurangbesöket i söndags. Bra jobbat! Jag tror det är en bra grej det där att samla på tillfällen då man lyckats. Ju fler de blir, desto större välmående och känsla av att man vill lyckas igen och igen...Självkänslan ökar, man kan ju faktiskt!
I början då jag gick på restaurang eller fest nykter tyckte jag inte alls det var lika roligt som då jag drack. Jag var liksom tvungen att lära om på nytt hur man faktiskt har roligt och trevligt utan alkohol. Under så många år var berusningen min största behållning av i stort sätt allt jag tog mig för socialt. Tycker någon beskrev det så bra, att det först året som nykter är som ett sorgeår. Man ska fira alla högtider, alla fredagsmys (ja, jag hatar också det ordet) alla after work och semestrar för första gången utan alkohol, och det är inte alltid helt lätt. Man behöver ganska mycket jävlar anamma, vilket jag är övertygad om att du har! Kram Victoria

Gammel tanten

För boktipset och välkomnandet.
Ska titta på den boken när jag beställer böcker nästa gång. Ser också fram emot recensionen på Allen Carrs bok.
Den om rökstopp hjälpte mig mycket. Händer att jag fortfarande läser i den när nikotinsuget dyker upp.
Köpte också en annan av hans böcker som handlade om hur man kan äta utan att gå upp i vikt, men den gav mig absolut ingenting!

Visst handlar det om en dag i taget....
I morgon börjar ju som sagt min resa på riktigt!
Har under högtidliga former druckit ur den sista flaskan rött som fanns hemma. Det sista glaset påbörjades 5 minuter i 7. Skålade med mig själv och beslöt att sen blir det inte mer!
Hoppas jag kan hålla löftet, men.....
Som sagt:
En dag i taget....

Vi fixar detta!

konstnären

Hej och godmorgon
Ta en dag i taget
Vi ska klara detta
Tänker på dig idag
KONSTNÄREN

faller

Jag håller med föregående talare, en dag i taget och vi ska klara detta. Håller tummarna för oss allihopa!
Styrkekramar

FylleFia

God förmiddag Gammel tanten! Så nu är det alltså dags? Den första dagen på din nya resa. Önskar dig all styrka när det kommer till de olika vägval du har framför dig. Men på något sätt anar jag att du kommer att välja rätt. Livet utan vinet är stundtals trist, men jag har lärt mig att plocka guldkornen. Som idag. Riktigt jämngrå dag i Stockholm och jag är ledig i för att istället jobba i helgen. Detta vore väl ett perfekt tillfälle att vina lite? Nej, jag tar det säkra för det osäkra och i morse fick min morgondrink bli en antabustablett i blodapelsinjuice. Vem säger att livet måste vara tråkigt?

Fia

Gammel tanten

För glada pepp.
Visst fixar vi detta tillsammans!

Igår kväll drack jag upp min sista flaska rött.

Idag är första dagen i mitt nya, nyktra liv.
Det kommer inte att bli lätt, men det ska gå.

# En dag i taget: Idag ska jag inte dricka någon alkohol!
# Se till att aldrig ha någon alkohol hemma.
# Inte ta det där första glaset, eftersom det inte finns någonting som heter ett enda glas (inte för mig i alla fall.)
# Tänka på att jag aldrig ångrat en nykter dag (fast sanningen och säga, så har de inte varit många de senaste åren.}
# När suget dyker upp ska jag framkalla en bild framför mig. En bild av något dumt jag gjort på fyllan. Fråga mig själv om jag vill riskera att uppleva detta igen.

Vilket jag absolut inte vill. Därför påbörjas min resa här idag på dag 0!

Styrkeramar!

Surfina

Nu du Gammeltanten, nu kör vi.
Härligt att ha någon som är i exakt samma läge tidsmässigt.
Vår första nyktra dag på länge ska vara just idag. Sen räknar vi dagarna framåt tillsammans.
Vi hjälper varandra när det behövs.
Kram på dig

Gammel tanten

Tack Fia för att du önskar mig styrka. Den behövs under resans gång, det blir ingen lätt resa, men det ska gå!
Härligt att du lärt dig att plocka upp guldkornen i ditt nya nyktra liv. Du är jätteduktig!

Vill sluta: Tycker också att den är bra. Det att man aldrig ångrar en nykter dag. Det är alla de andra dagarna man skäms och känner skuld över.

Surfina: Är väldigt glad över att jag hittade dig, att vi står på samma ruta och kan stötta och peppa varandra när det blir tufft.
Nu kör vi som sagt på och tillsammans räknar vi dagarna framåt.

Kramar till er!

FylleFia

Grattis till din första dag Gammel tanten. Dygnet är ju inte över än men jag tror nog att du klarar det finfint. Du tycks veta vad du vill och du har en bra reskompis i Surfina. Jag tror det kan vara en stor styrka i att följas åt. Nu ska jag lägga mig i sängen och läsa i min bok. Jag har ganska mycket läsning att ta igen då den hobbyn var nästan omöjlig att kombinera med vinandet. På tal om böcker. Läs också AnsvarsFULL av Camilla Kuylenstierna om du inte redan har gjort det.

En välkomstkram! Fia

Gammel tanten

För Grattis till min första dag!
Det har gått bra idag. Ett sug vid 3-tiden på e.m. La mig då en stund på sängen.
I minnet plockade jag sen fram några otrevliga alkoholrelaterade bilder som jag velat förtränga.
Nej, inte en chans att jag skulle ta den 2 minuter "långa" promenaden ner till Supermarketen för att köpa något så idiotiskt som vin.
Känner mig helt trygg ikväll. Trots att den där lilla affären har öppet dygnet runt.

Mina matinköp kommer jag i fortsättningen att sköta tidigt på f.m. då har jag inget sug. Vilket minimerar risken att stanna till vid sprithyllorna.

Tack också för boktipset! Jag har skrivit ner det på min lilla lista över böcker jag ska beställa nästa gång.

Kram!
Tanten

Surfina

Nu går jag och lägger mig med en ganska skön känsla i kroppen.
Första dagen avklarad. I morgon tar vi nästa :-)
Kram

Gammel tanten

Försökte lägga mig för drygt 1 timme sen, men det var totalt omöjligt att somna.
Trots att jag var mycket trött.
Har fixat lite mat som står i ugnen och snart är färdig.
Efter nattamaten gör jag ett nytt försök att sova.
Känns mycket bra att ha av klarat denna dag och i morgon tar vi nästa!

Kram på Dig