Har äntligen förstått att jag har alkoholproblem. Något jag borde insett för ca 15 år sen, men varje gång mina vuxna barn tog upp ämnet så förnekade jag stenhårt problemet.
Bland släkt, vänner, arbetskamrater o.s.v. var det aldrig någon och är inte nu heller nån som tror att jag har alkoholproblem.
Jag har alltid varit duktig på att hålla masken, manipulera och dölja mitt alkoholberoende.

När jag hittade hit och läste många trådar, många med mycket hög igenkänningsfaktor så kändes det bättre.

Gjorde en alkoholprofiltest där resultatet blev rött, d.v.s. farligt. Det visste jag i och för sig.

Efter 45 år som storrökare fimpade jag min sista (förhoppningsvis) cigarett för 3 månader sen. När jag dricker vin så triggas nikotinsuget igång och jag tuggar då fler nikotintuggummi. Vilket påverkar min taskiga mage som redan mår dåligt efter alla år av vindrickande. Jag får ont, halsbränna, händer ibland att jag också mår illa och får diarre.

Inser att jag måste förändra mitt förhållande till alkoholen!

Gammel tanten

Som väntat så kunde jag inte låta bli vinet. Blev sugen när alla andra drack av det. Men det dracks med måtta, även av gästerna.
Under kvällen gick det också åt flera flaskor vatten.

Trots att jag "bara" drack 3 glas vin till mat och snacks utspridet under en längre tidsperiod så var det totalt omöjligt att somna på kvällen.
Fattar inte hur alkohol kan förstöra sömnen så. Jag som tidigare trodde, då när jag drack dagligen, att jag inte kunde somna utan vinet.
Det fungerar ju precis tvärtom!!!
Nåja, klev senare upp och åt och sen lyckades jag somna.

Upplevde ingen ångest över gårdagen när jag vaknade, inte heller någon bakfylla.

Däremot känns det jobbigt att jag nu har några flaskor vin ståendes hemma. En del av gästerna hade med sig.
Flaskorna kommer jag inte att kunna hantera utan vita knogar.

Idag ska jag inte dricka någonting.

Önskar er alla en fin dag!
Kram
Tanten

Surfina

Du är underbar tanten. Jag skulle aldrig klara att INTE dricka om vinflaskorna fanns här hemma, hade redan hällt i mig allt. Du är bäst och kämpar på såååå bra.
Kramar

m-m

Känner igen att inte kunna sova. Det är min största motivationsfaktor till att hålla uppe och som jag tänker använda som förklaring om jag känner att jag behöver förklara mig.

Tycker att det är bra att du kan se dina framsteg som just framsteg och inte bara se bakslagen. Tror inte att man vinner något på att straffa sig i tänkandet, det tror jag att vi har matat oss med innan, att vi ändå aldrig kommer att kunna ändra något... bla bla bla..... Tror att det är viktigt att istället tro på oss själva, en förändring är ju på gång! Och ett förändringsarbete är ju just ett arbete. Ibland behöver saker få ta sin tid, svårt att hitta quick fix på saker och ting, även om man så gärna vill. Det är nog viktigt att processen hinner sätta sig så att den blir mer "befäst" inne i oss. Tror jag.

Angående vinet du har hemma - tror du inte att du kommer kunna hålla dig borta från det så gör som Palle (?) - häll ut det! Dricker du det ensam så är ju risken/chansen stor att du har ångesten i släptåg dagen efter. Ja ja, alltid lättare att råda andra än att veta själv hur man ska tackla saker och ting.

Ha en bra kväll och sov gott utan vin :)
/m

Gammel tanten

Tack för att ni finns med er underbara stöttning och peppning!

Igår lät jag bli vinet och sov gott, men håller med. Jag borde hälla ut vinet i slasken. Ska se om jag klarar av det! Det finns en dum röst som säger att flaskorna kan vara bra att ha ut i fall jag får oväntat besök.
Nåja, öppnar jag en av flaskorna så åker resten ut.
DET LOVAR JAG!

Visst fixar vi helgen!
Önskar er en riktigt fin fredag!

Kram
Tanten

konstnären

Ja, visst fixar vi helgen. Ville bara önska dig en skön lördag.
Ja, visst sover man bättre utan vinet. Idag lördag ska jag försöka
hitta på lite grejer som är lustfyllda för mig. Här i kylen ligger
några starköl som är mannens. Jag har aldrig varit någon ölälskare
som dom får gärna ligga där för mig. Har nog aldrig druckigt så
mycket kaffe och te som nu.
Min hund ger mig mycket kraft och även ni förstås.
Kram
Konstnären

Gammel tanten

Igår kväll, efter att jag tog mig ännu en funderare på vad jag vill uppnå med mitt förhållande till alkoholen.
Kände inget sug trots flaskorna som stod där hemma utan drack vatten och blåbärsjuice.

Varför slutar jag inte att dricka helt?
Det finns många goda olika alkoholfria alternativ.
Varför ta ett, två eller tre glas ibland och sen räkna efter för att försöka hålla mig under de där 9 enheterna per vecka som anses vara gränsen för en kvinna.
Det är bara jobbigt att hålla på så. Dessutom riskera att det ändå blir för mycket, typ, som den 26 okt. och 1 nov.

I morse gick jag in och gjorde om alla övningar på självhjälpsprogrammet.
Intressant att läsa vad jag tidigare skrev om för- och nackdelar med alkoholen.
De här veckorna har jag kommit till nya insikter och kunde fylla i mycket mer samt ta bort vissa påståenden som inte stämmer.

I övningen om målsättning så hade jag tidigare fyllt i:
Förändra mitt drickande och sen räknat på antalet glas så att det skulle stanna på nivån under 9 enheter per vecka.
Då var jag nog lite nervös över tanken att aldrig mer dricka alkohol.

I morse ändrade jag målsättningen till en helt vit månad som senare ska utvärderas och se hur jag därefter vill gå vidare.

Tack Mammy Blue som först kom med förslaget!
Nu först har jag tagit det till mig.
Känner mig lugn och trygg i beslutet.

Önskar er alla en fortsatt fin helg!
Kram
Tanten

Gammel tanten

Tack för dina rader.
Jag ska också försöka hitta på trevliga saker idag.
Skönt väder ute. Tar nog en promenad vid havet.

Själv har jag aldrig druckit så många olika sorters juice som nu.

Grattis till alla dina vita veckor!

Önskar Dig också en riktigt fin lördag!

Kram
Tanten

m-m

en delseger att kunna låta flaskorna stå igår kväll. Själv har jag vin hemma, en flaska står framme i ett vinställ. Idag fick jag damma av den, har aldrig hänt tidigare, att en flaska fått stå så länge att den dammat igen :/ en ny upplevelse.

Tror också att det är bra att sätta upp delmål. I början är det nog svårt att bestämma aldrig mer, bättre kanske att sätta upp mål en kortare bit framåt, sedan utvärdera och gå vidare, även om baktanken kan vara aldrig mer. Jag har svårt för min egen del att uttala orden, eller tänka så, att aldrig mer dricka något med alkohol i, samtidigt som jag inte känner att jag vill det nu. Låter motsägelsefullt, men så känns det.

Jag slutade röka för drygt 10 år sedan. Feströkte vid tillfällen då och då efter det, men såg alltid till att aldrig ta med mig cigaretterna hem efteråt, var jag hemma slängde jag dem innan jag gick och la mig. Detta höll på kanske 3 år, men mer och mer sällan. Nu är det åratal sedan jag tog ett bloss och kan inte tänka mig att göra det. Men jag har aldrig, inte för 10 år sedan eller någon annan gång sagt eller bestämt mig för att aldrig mer. Däremot har viljan att röka helt försvunnit. Jag behöver inte säga aldrig mer, eftersom jag inte vill. Dit hoppas jag att komma och att det blir så även med alkoholen.

Jaja, en dag och en kväll i taget, och idag är det lördag!
Lycka till,
/m

Gammel tanten

Hänger med på ditt resonemang m-m.
Dit vill jag också komma när det gäller alkoholen.

Fast när det gäller rökningen, vågar jag inte ta ett enda bloss. Livrädd för att bli en nikotinslav igen.

Nu fortsätter jag att ta mig igenom min vita månad. Vilket jag upplyst mina vänner om. Något de tyckte verkade helt onödigt, men jag ska stå på mig.

Önskar er alla där ute en riktigt fin måndag!
Kram
Tanten

FylleFia

Hej Tanten! Jag tyckte mycket om ordet återsteg som du skrev om hos Palle. Och jag önskar att du ska slippa dessa steg under din vita månad. Tufft beslut där! Jag själv skulle aldrig våga satsa så långt, men jag blir imponerad av dig (och alla andra) som kan ta ett sådant beslut. Önskar dig en riktigt fin dag där du med små myrsteg tar dig fram vid havet. Även jag ska ut och spreta med antennerna och försöka ta ut rätt riktning idag för vi har nämligen sol idag (i Stockholm)! Sol i November. Vardagslyx!

Kram Fia

Gammel tanten

Låter skönt med solen i Stockholm. Ha en riktigt härlig promenad ute i det fina höstvädret!

Jo, jag hoppas också på att fixa denna månad utan några återsteg.

Kram
Tanten

m-m

är nog bra att ha som ett första mål. Den är ju också relativt enkel att dela in i delmål för att känna sig duktig (vilket ju behövs). Det är ju också ett bra skäl att uppge för vänner och bekanta som undrar varför man inte vill ha alkohol.
Lycka till!
/m

Gammel tanten

Det är härligt att kliva upp ur sängen, visserligen lite trött, men......
Sund normal trötthet, inget ångestliknande alkoholtrötthets-symtom.

Idag väntar nya utmaningar.
En dag som ska ta mig närmare de där 30 som är mitt mål nu.

Ingen alkohol idag heller!

Kram på er!
Tanten

Surfina

Låter härligt kära tant.
Den typen av sömn behöver jag också nu.
Ja varje dag är en utmaning men du gör det bra. Du kommer att fixa de där 30, det är jag helt säker på.
Kram

Gammel tanten

Hällde aldrig ut de där flaskorna som blev över vid min bjudning i onsdags.
Igår blev jag tillsammans med några vänner bjudna på hemlagad lunch. Tog då med mig vinflaskorna som en liten present, tyckte det var en bra ide.

Nåja, till maten serverades, vin, öl eller vatten.
Skäms över mig själv, men jag valde ett glas vin. Till kaffet och tårtan slank det sen ner en stor congac.
Vet inte hur jag tänkte, kanske, varför får dom och inte jag?

Efter lunchen gick jag som planerat till affären. Handlade det som stod på listan samt en flaska vin. Alkoholen innan hade trissat igång ett sug.
Drack senare upp hälften vinet i samband med kvällsmaten.
Så onödigt!

Nu har jag alltså en halv flaska vin hemma. Idioti!
Saknar karaktär och misstänker att jag kommer att dricka ur resten ikväll.

Sen blir det till att börja om från början igen......
Hur många månader ska det ta innan jag klarar mina 30 dagar?

Surfina:
Skrev i din tråd att jag önskade dig all styrka och allt gott!
Jag menar det verkligen!

Kramar
Tanten

Surfina

Jag förstår dig så väl. Hur svårt måste det inte vara att sitta i din situation i en miljö som för oss är extra inbjudande till att ta till "ett litet lyxigt glas vin". Förstår din tanke, varför får de men inte jag?

Gott att höra att du gav bort dina vinflaskor. Det är ett steg i rätt tänk och det var en possitiv handling.
När man försöker att inte dricka så tycker jag att man ser vin och folk som dricker överallt. ALLT känns relaterat till alkohol men det är väl våra sjuka hjärnor och beroendepersonen i oss som ger sig tillkänna antar jag.

Du har ett delmål att nå 30 vita dagar har jag förstått. Jag vet faktiskt inte hur många dagar jag har utan alkohol, inte är det många i alla fall. Kanske får börja om att räkna från dagens datum, det kan nog funka som en sporre ibland när alkoholdjävulen knackar på.
Att gå in och handla och det står vinflaskor uppradat på hyllan i livsmedelsbutiken...hmmm...det skulle jag nog inte kunna hantera. Jag hade heller inte nöjt mig med halva flaskan som du gjorde. Det låter ju knäppt att se det som något possitivt att du "bara" drack halva flaskan men det är nog så vi får försöka tänka ändå. Förstår att det blir en utmaning idag, att låta bli den där andra halvan. Hoppas och önskar att du finner styrka att låta bli men jag vet hur svårt det är.

En dag i taget igen och just nu så säger hela min kropp ifrån...ingen alkohol i dag.
Tack för dina vänliga omtänksamma ord. Jag tänker på dig och hoppas att vi båda finner styrka att ta oss framåt även om det blir med de där små myrstegen som det talas om.

Allt gott!

Gammel tanten

Drack upp det sista ur vinflaskan igår kväll!
Sen var det nog. Skulle aldrig gå ut på kvällen bara för att handla mer.

Nu börjar vi om från början.....
En dag i taget.....

Vi får ta våra myrsteg i rätt riktning...

Kram
Tanten

Gammel tanten

Jag tänker redan gå och lägga mig (kl.är 1 timme mer här), läsa lite innan ögonen faller ihop.
Fattar inte hur jag kan vara så trött.
Har inte gjort för många knop idag, men det spelar ingen roll.
Viktigast är att jag inte druckit någon alkohol.

I morgon ska jag inte heller göra det!

Kram
Tanten

Surfina

Härligt att höra min tant. Hoppas du får en riktigt god natts sömn.
Kram