Har äntligen förstått att jag har alkoholproblem. Något jag borde insett för ca 15 år sen, men varje gång mina vuxna barn tog upp ämnet så förnekade jag stenhårt problemet.
Bland släkt, vänner, arbetskamrater o.s.v. var det aldrig någon och är inte nu heller nån som tror att jag har alkoholproblem.
Jag har alltid varit duktig på att hålla masken, manipulera och dölja mitt alkoholberoende.

När jag hittade hit och läste många trådar, många med mycket hög igenkänningsfaktor så kändes det bättre.

Gjorde en alkoholprofiltest där resultatet blev rött, d.v.s. farligt. Det visste jag i och för sig.

Efter 45 år som storrökare fimpade jag min sista (förhoppningsvis) cigarett för 3 månader sen. När jag dricker vin så triggas nikotinsuget igång och jag tuggar då fler nikotintuggummi. Vilket påverkar min taskiga mage som redan mår dåligt efter alla år av vindrickande. Jag får ont, halsbränna, händer ibland att jag också mår illa och får diarre.

Inser att jag måste förändra mitt förhållande till alkoholen!

FylleFia

Bra beslut Tanten. Du fattar bra beslut just nu. Självklart ska man vila när kroppen vill, inte när klockan säger så. Det andra beslutet var också starkt. Inte i morgon! Sedan kommer senare. Tusculanum skrev klokt om att inte leta problem, för förr eller senare letar problemen upp dig/oss. Bra att ha en ryggrad då.

Godmorgon! Imorgon när du läser.

Fia

Gammel tanten

Jag hoppas att ni sovit lika gott och länge som mig inatt. Det blev nog drygt 13 timmar. Skönt!
Känner stor tillförsikt inför dagen. Har bestämt mig för att vara själv idag. Finns en del saker jag vill fixa hemma.
Kanske blir det senare en ensam promenad vid havet. Orkar inte vara alltför social just nu.

Det där med att inte leta problemen låter väldigt klokt.

Idag ska jag vara nykter!

Önskar er en fin dag!

Kramar
Tanten

Gammel tanten

Efter ett lunchmöte nere vid hamnen.
Känner mig glad och nöjd då jag drack vatten till maten.
Fast visst dök suget upp när jag såg andras vinglas.
Efter maten beställde jag endast ett glas iskaffe.
Och inte blev lunchträffen mindre trevlig för att jag lät bli alkoholen.
Och desto bättre mår jag nu.
Inget sug som triggats igång av lite alkohol.

Önskar er en fortsatt fin söndag!
Kram
Tanten

m-m

Och när du fixat det idag med en positiv eftersmak är det enklare nästa gång!
/m

Gammel tanten

Visst blir det enklare för varje gång, för varje delmål jag klarat av.

Idag ska jag inte heller dricka.

Ha en fin dag!
Tanten

Gammel tanten

Men jag har läst runt i trådarna för att peppa mig själv.
Idag var jag bl.a. inne på Santorinis tråd. Där skrevs mycket om ett program där My Skarsgård berättade öppet om sin alkoholism.
Lyckades hitta länken via google och den fungerade trots att det var drygt två år sedan det sändes. Kan verkligen rekomendera er att se detta.

http://www.tv4play.se/program/efter-tio?video_id=2079497

Under interjuven berättade My att grunderna för att ta till alkohol och döva ångesten i samband med sitt cancerbesked hade redan lagts i samband med att de dagligen brukade dricka ett glas rött till maten.

Med tanke på detta blev jag fruktansvärt irriterad av att hitta detta på Aftonbladet idag. Det är en artikel från 2010. Tvekar lite om jag ska lägga ut länken eller inte.
Jag varnar de som vill hitta en ursäkt till att dricka från att öppna länken.
I början kunde jag hitta ursäkter som liknade detta.
Men mitt alkoholfria druvjuice är mycket, mycket nyttigare och bättre.

http://www.aftonbladet.se/halsa/article12148970.ab

Idag ska jag inte dricka någon alkohol!
Kram
Tanten

m-m

Hur går det för dig? Inte sett något från dig på några dagar... Hoppas det har varit en bra helg söderut :)
/m

Gammel tanten

Helgen har varit bra om vi bortser från att jag drack alkohol igår.
Usch!Jag blir så trött och besviken på mig själv.
Lyckas oftast bara att hålla mig nykter i ca 4 till 5 dagar och sen trillar jag dit.
Nej, inte trillar, utan jag tar ett återsteg och dricker mig berusad.
Så nu sitter jag här igen på ruta ett igen.
Skäms och har ångest.

Är imponerad av dig som klarat en så lång period.
Du är värd all respekt!

Idag ska jag i alla fall vara nykter!

Ha en fin dag!
Kram
Tanten

FylleFia

Hej Tanten! Med risk för att låta naiv så vill jag ändå påstå att du kämpar på bra. Mot en massa odds. A i lokala supermarketen. Ett liv i solen. Nu vet jag ju inte hur ditt liv där ser ut, men om du umgås mestadels med andra "flyttfåglar" så tror jag att det kan vara ännu tuffare att hålla sig nykter än i Sverige. Flyttfåglar tycks föredra alkohol när det kommer till dryckesbiten. Men hur som helst så tycker jag att du jobbar på bra. Denna tråd heter "Förändra sitt drickande", den heter inte "Bli kritvit på en viss tid". Därför är jag lite skeptisk mot dem som deklarerar kommande vita perioder. En dag, en vecka, en månad. Ja, en dag kanske jag kan köpa. Just idag.

Men du Tanten gör faktiskt framsteg. Att vara full en eller två dagar i veckan är en stor skillnad mot att vara lite salongsberusad dygnet runt. 24-7 och där är du inte idag! Men att nyktra till för gott tror jag är tufft. Jag vet inte ens om jag är redo för den resan. Jag kan inte tänka så långt. Just nu går det bra. Begraver mig i arbete och böcker. Men imorgon? Nästa vecka? Nästa ÅR? Ingen aning.

Tänk på myrstegen och klappa dig själv på axeln eftersom du trots allt var vit/oförgiftad större delen av veckan.

Kram Fia

m-m

Tycker inte att du ska slå på dig själv. Det är ju, precis som Fia skriver, en jobbig miljö att vistas i, och du gör ju framsteg. Tror att det är viktigt att se och fokusera på att framstegen är fler än bakstegen... :) Förändringsarbete tar ju tid och är ju en process att ta sig fram i.

Det går bra för mig nu, tack för uppmuntran, men jag har slutat och börjat om 100 ggr innan känns det som. Och jag är också orolig för december månad som kommer, med glöggkvällar, after work med jobbet, julfest och sen som grädde på moset en utlandsresa med familjen över julhelgen. Har ju nu klarat av några prövningar men det är klart att oron finns att det kommer att bli "för" tufft. Men försöker samla goda tankar och styrka inför allt som kommer och tänka på en dag/vecka i taget.

Jag är imponerad över att det går så bra för dig som det gör!

Gammel tanten

Ni gjorde mig på riktigt gott humör.
Jag kämpar på och har precis som ni skriver, gjort framsteg, mot hur det var tidigare.
Får inte glömma det.

Jo, här ska fortsättas att tänka på myrstegen, för så länge de tas åt rätt håll så fungerar de också.

Önskar er en riktigt fin dag!
Kram
Tanten

konstnären

Det kanske går med myrsteg men jag tycker oxså det går åt rätt håll.
Vi ska inte slå på oss själva vi gör så gott vi kan eller hur.
Jag tror inte heller att man ska glömma sina framsteg här och nu.
Tittar jag tillbaka blir jag förskräckt.
Jag kan bara inte få denna jul ur huvudet att det ska snapsas och
glöggas, blir så trött på mig själv när dessa tankar. Vill jag
verkligen sitta här och vara full i jul, nej.
Jag kallar mitt nyktra liv en krokig stig, ser den framför mig,
men en dag i taget BARA EN DAG I TAGET FÖR MIG.
Solen skiner här idag man får vara glad för det lilla.
Ha en bra dag
Konstnären

WT

Jag är rädd för Jul och nyår jag med.
Jul är en stor fest med all familj och släktingar.
Nyår brukar vara ganska lugn dock med lite folk, men ändå dricka.
Hoppas att detta ska gå vägen.

Lycka till ni andra!

Gammel tanten

Det är nästan en månad kvar till Jul.
Varje dag har nog med sina bekymmer, vill jag minnas att någon klok person skrev här på Forumet.
Alltså kan vi bara fortsätta med att ta en dag i taget.
Och inte ta ut någon oro i förskott.
Det räcker med den oron som kommer när helgerna väl är här.

Kanske lätt för mig att skriva då helgfirandet blir tvärtom för mig.
Ska resa till Sverige och fira tillsammans med flera barn och barnbarn.
En del av barnen vill inte ha någon alkohol alls i samband med helgerna.
De andra är mycket restriktiva med drycken.

Alltså, om jag vill ha någon snaps får jag köpa den själv och sen se om jag lyckas bjuda någon annan.
Detta tänker jag inte göra i år.
Är helt inställd på julmust och alkoholfri öl.
Hoppas det ska gå bra!
Både för mig och för er!

Ha en fin kväll!
Kram
Tanten

Gammel tanten

Har inte skrivit något på knappt en vecka. Har hållit mig lite undan då det inte funkat så bra för mig.
Druckit ganska mycket alkohol under helgen.
Dessutom har jag inte klarat av att hålla mina löften. Igår fanns det en flaska rött hemma. Skulle ju aldrig mer köpa hem något!

Igår kväll drack jag ett par glas vin på krogen. Vilket skapade ångest som gjorde att jag inte kunde somna.
Varvid jag öppnar vinflaskan och dricker ur den. En dålig form av självmedicinering.
Tillräckliga mängder tar tillfälligt bort ångesten men genererar i efterhand i ännu mer ångest.

Idag har jag inte druckit någon alkohol!

Börjar om från början.....Börjar om på nytt...

Kram på er!
Tanten

Gammel tanten

Som nykter, sen jag började om från början igen. Fungerat bra, trots att lunchen intogs på restaurang. Vatten till maten och iskaffe efteråt.
Varit och handlat, tittade inte åt hyllorna med vinflaskorna utan koncentrerade mig på olika juicer.
Sitter nu och smuttar på ett glas med en blandning av banan och citron. God, men kanske i sötaste laget.
Imorgon, dag 3, blir det svårare då jag är bortbjuden på middag.
Men som någon klok person har skrivit:
"Var dag har nog med sina problem"

Idag är jag nöjd för att senare få gå till sängs i nyktert tillstånd.
Vilket bådar för en riktigt god nattsömn.

Önskar er en fin kväll!
Kram
Tanten