Har äntligen förstått att jag har alkoholproblem. Något jag borde insett för ca 15 år sen, men varje gång mina vuxna barn tog upp ämnet så förnekade jag stenhårt problemet.
Bland släkt, vänner, arbetskamrater o.s.v. var det aldrig någon och är inte nu heller nån som tror att jag har alkoholproblem.
Jag har alltid varit duktig på att hålla masken, manipulera och dölja mitt alkoholberoende.

När jag hittade hit och läste många trådar, många med mycket hög igenkänningsfaktor så kändes det bättre.

Gjorde en alkoholprofiltest där resultatet blev rött, d.v.s. farligt. Det visste jag i och för sig.

Efter 45 år som storrökare fimpade jag min sista (förhoppningsvis) cigarett för 3 månader sen. När jag dricker vin så triggas nikotinsuget igång och jag tuggar då fler nikotintuggummi. Vilket påverkar min taskiga mage som redan mår dåligt efter alla år av vindrickande. Jag får ont, halsbränna, händer ibland att jag också mår illa och får diarre.

Inser att jag måste förändra mitt förhållande till alkoholen!

Gammel tanten

Jag blev utan internetuppkoppling igår e.m, men nu är det fixat!

Surfina: Jag blev så glad över att läsa vad du skrev. Riktigt rörd över att du känner dig lycklig. Härligt att få gå på bio med din son.
Idag är vi på dag 4, och vi fortsätter en dag i taget.....

Fia och m-m: Kände något ditåt igår kväll: Jag kan väl inte vara alkis, det här går ju jättebra. Känslorna gjorde mig lite rädd och jag lämnade återbud till restaurangbesöket. Vågade inte ta risken.

Till alla som kämpar på mot alkoholmonstret:
Igår somnade jag för första gången utan nattamaten. Underbart! Har sovit gott hela natten. Pigg när jag vaknade, promenerade till postkontoret, intenetbutiken och även handlat mat. Inga alkoholhaltiga drycker utan vatten, jucie och grönt te. Stod dock och fingrade på en flaska av mitt favoritvin...Hmmmm...Kostade bara ca 32 svenska kronor. Kanske skulle jag köpa en att hemma för att kunna bjuda på....IDIOTI....Skulle bara bjuda mig själv i så fall....Så den fick stå kvar på hyllan.
Gårdagens uteblivna restaurang besök blir istället av ikväll. Känner mig starkare idag än jag gjorde igår. Måste klara av det!
Fast jag hade en konstig dröm inatt: Drömde att jag träffade mina barn. Upplyste dom om att jag varit så duktig och inte druckit på 4 dagar. Nu var jag väl förtjänt av en flaska vin.....
Varningstecken....Eller.....?

Kram till oss alla!

FylleFia

Vad glad jag blev Tanten att du mår bra. Vi alkisar blir ju lite misstänksamma mot andra dito när en aktiv person plötsligt tystnar. Kan ju bero på tusen andra saker än en flaska eller två och ibland beror det på ingenting, man känner helt enkelt inte för att skriva.

Din dröm KAN vara ett varningstecken. Ofta bearbetar vi ju tankar i drömmarna. Tankar som vi kanske inte ens vet att vi har. Jag drömmer ofta om kärlek så kanske saknar jag min man mer än jag tror. (Har lämnat honom tillfälligtvis eftersom jag vill fokusera på ickedrickande men det vill inte han). Så var försiktig på restaurangen ikväll.

Fia

Gammel tanten

Nu känns drömmen som ett varningstecken. Jag har ett fruktansvärt sug......Om jag hade köpt hem den där favoritflaskan vin så hade risken varit otroligt stor att jag öppnat den nu.
Är mycket orolig inför kvällen. Jag kan inte lämna återbud en gång till, speciellt inte 40 minuter innan vi ska träffas.

Hoppas jag finner styrka! Ska vara försiktig! Tänka....Ta inte det första glaset......Det slutar inte där....o.s.v.

Bra att du för tillfället lämnat mannen och fokuserar på icke-drickande!

Önskar dig en riktigt fin lördagskväll!

Kram från Tanten

Gammel tanten

Det gick inte så bra igår.
Började med vatten, men det såg väldigt gott ut med ett glas rödvin. Vilket dracks vid bordet. Varvid jag min idiot beställde in ett. Smuttade på detta och varvade med vatten.
Vi åt en riktigt god middag och det fanns fortfarande vin kvar i glaset när måltiden avslutades. När vinglaset sen var tomt blev det dags för kaffe och congac. (Jag min dåre ville också ha den sistnämnda drycken.)
När notan skulle betalas bjöd restaurangen på ännu en congac. Tror ni jag tackade nej?

Tänk om jag likt de övriga hade nöjt mig med detta!

Nej, min felprogrammerade alkohjärna triggades igång.
På vägen hem lyckades jag ta mig förbi ett par små spritbutiker innan jag till slut gav efter för suget och köpte 1 liter rödvin.
Vinet drack jag snabbt upp och gick sen till sängs. Slumrade kanske en liten stund, men snurrade mest runt av ångest.
Tänkte att jag måste äta, (mat fungerar ibland ångestdämpande.)
Satte mig upp på sängkanten, kände att jag inte hade någon balans. Vågade inte resa på mig. Var rädd att trilla omkull!
Låg kvar i sängen, vaken med ångest, mådde precis så dåligt som jag förtjänade.
Efter ett tag (vet inte hur länge) kändes benen stadigare och jag vågade mig upp, åt vad jag kunde hitta!
Därefter protesterade magen efter all alkohol och mat.

Jag har med andra ord mått skit inatt!

För att inte tala hur jag mådde när jag vaknade:
En rejäl huvudvärk.
Illamående, spyfärdig.
Trött, seg, svårt att tänka klart......
ÅNGEST och ännu mer ångest. Dagen har varit bedrövlig och som pricken över i fick jag besök på morgonen. Då måste man försöka visa sig glad och pigg.

Idag ska jag i alla fall inte dricka någon alkohol!
Jag skäms över mitt drickande igår!

Kramar till er där ute!

Mammy Blue

du skrivit ner precis hur det kändes, det är annars minnen som gärna "bleknar" när man ställs inför nästa prövning.

Det är bra att då och då läsa det man skrivit ner som stöd för vårt selektiva minne.

I morse (Hmmm.. klockan var dock halv tolv) frågade jag min rödögde och trötte sambo hur mycket han drack igår natt. "Fyra öl" blev svaret. Följdfrågan var given: "Var det värt det?" Svaret lika så: "Nej!"

Det är väl den frågan man kan ställa sej: var det värt det? ÄR det värt det nästa gång man tänker "bara ett glas..."

En kram från mej!
/MB

Gammel tanten

Det är precis så jag tänker. Den där alkoholen på krogen var absolut inte värd detta jag genomgår idag.

Jag kunde ha haft lika trevligt utan den!

Varför är det så svårt?
Jag klarar att stå emot nikotinmonstret, även när det röks vid bordet!

Ta aldrig det där första glaset..... För mig finns det inte något som heter ett enda glas!

Kram från Tanten

Gammel tanten

Nykter igår!
Sov riktigt gott inatt, inget spring till köket för nattamat!
Vaknade, nöjd med mig själv.
Vill vakna imorgon med och vara nöjd med mig själv.
Därför ska jag inte dricka idag heller!

Kram till alla kämpar!
Tanten

Surfina

Skönt att du fått sova så gott och vakna och må väl.

Jag önskar att jag hade känt som du i går, att jag hade vaknat och mått dåligt av att jag drack i lördags men jag hade (tyvärr) inte ens lite huvudvärk. Drack ju mina 1,5 l. vitt vin under ca.6-7 timmar och jag kände mig aldrig riktigt onykter. Har ju kommit på att rött vin ska jag inte dricka för då mår jag tusen ggr sämre dagen efter. Hade jag haft mer vin hemma så hade jag garanterat fortsatt att dricka igår så det var ju en jäkla "tur" att jag inte valde en 3-liters i lördags.

Jag tänker att här hemma så blir det alltid lite mer dricka när det är sommar och sol och man vill "njuta"?? lite extra. Är imponerad av dig som har allt omkring dig hela dagarna och butikernas utbud som du inte kommer undan när du egentligen bara ska in och handla lite annat, dessutom med så obegränsade öppettider. Här är det ju annorlunda, man måste uppsöka den där speciella butiken (som inte ens finns på många mindre orter så man måste planera sina resor väl) och det är öppet fram till kl.18.00...sen är möjligheten förbi. Att du klarar det så bra som du gör i den miljön som du befinner dig i tycker i alla fall jag är duktigt av dig.

Skönt ändå (mitt i eländet) att du fick en liten näsbränna och kände att det inte var värt det. Tror precis som tidigare skriver att det är en viktig sak som du kan ta fram när suget kommer nästa gång.

Kram

Gammel tanten

Ja, det är jobbigt att hela tiden ha alkoholen runt omkring sig! Dessutom är de alkoholfria alternativen ofta dyrare.
Igår åt jag t.ex. lunch ute och beställde in kolsyrat vatten. Denna lilla 25 cl. flaskan kostade lika mycket som ett glas vin. (öl eller en coctail hade blivit billigare.)
Fast egentligen har det nog ingen större betydelse. Jag led av samma alkoproblem i Sverige.

I mitten på november är turistsäsongen över och då stänger många butiker och andra begränsar sina öppettider! Vilket underlättar.

Det var inte enbart tur att du nöjde dig med en mindre förpackning. Det var också klokt mitt i allt elände och förtvivlan! Mycket bra gjort!

Nästa gång suget kommer så ska jag plocka fram detta skitmående i minnet.
Allt vi gör har ett pris.
Den där fyllan i lördags var definitivt inte värd sitt pris.
Priset blev alldeles för högt!

Nu har vi skakat av oss lördagen och tar nya steg på vår väg mot nykterhet, ett bättre mående!

En dag i taget.....

Kram

FylleFia

Hej Tanten. Hej Surfina- som jag väljer att vända mig till i Tantens tråd. Vet ju att ni läser hos varandra. MB skrev så klokt om parallellen cyckling hos barn och nykterhet hos alkoholister så jag har nog inte mycket att tillägga där. Mer än att vi som nya cycklister/nyktra måste få pröva alla fel själva. Och det är olika fel; Släppa styret/nu skiter jag i allt. Titta bort/detta kan inte vara jag. Sluta trampa/men jag har ju försökt. Fällorna är många. Men tid, endast tid, lär en människa att undvika fällor. Det är vad jag tror och jag kan ha helt fel. Men jag tror inte det. Om jag vore en lättsammare person så skulle jag säga att; upp på cykeln igen. På med stödhjulen. Men jag är ingen lättsam person. Vad vet jag, ni kanske cyklar mot ett stup och då är ju falla på stigen dit att föredra. Men jag tror på er! Och att ha en vän att hålla i handen är verkligen inte att underskattas.

Jag förstår vad du menar Tanten om att din alkoholism inte har eskalerat med tanke på att du bor nära nattöppna spritbutiker. Finns det en vilja så finns det en väg, även i Sverige. Man får bara "planera" lite bättre. Eller? Här i mitt Stockholm finns vodka-bilen, service dygnet runt. Min man har de senaste åren pratat mycket om att vi ska bosätta oss söderut eftersom han har ett sådant jobb så det skulle fungera. Jag bara säger nej. Inte för att jag inte älskar sol, men jag känner mig själv. JAG skulle antagligen tillbringa dagarna på en uteservering tillsmmanas med likasinnade. För visst lyckas man alltid "hitta" de likasinnade?

Du ska vara stolt över gårdagen. Även idag hoppas jag.

Kram Fia

Gammel tanten

På vägen mot ett hälsosammare liv.
MB paralell med cykling var väldigt talande. Precis så är det, bara borsta av sig och resa sig upp igen varje gång man cyklar omkull. Dessutom försöka ta lärdom av varför man föll!

Första tiden här så drack jag mer, kanske under första halvåret. Därefter blev det bättre, dock fortfarande för mycket.

Ja, visst lyckas man alltid hitta likasinnade.
Det är många svenska och norska pensionärer som övervintrar här. År efter år. De börjar komma i oktober och stannar fram till april. Några sitter på uteserveringarna flera timmar om dagen. Dricker alkohol dagligen.
Jag måste försöka hålla mig därifrån så mycket som möjligt.
Försöka umgås mer med dom som inte dricker.

Dessutom se till att inte ha någon alkohol hemma.

Jag är stolt både över gårdagen och idag.

Önskar dig en fortsatt fin dag!
Kram från Tanten

Surfina

Jo jag kan absolut se paralellen till det där med att lära sig cykla, både när det gäller att ta nya tag och som du skriver Fia... hopplösheten man kan känna inför om det verkligen ska gå.

Jag har länge kämpat emot alkoholdemonen men nu hände det som inte fick hända. Mina barn vill inte träffa mig. DET i sig är den största krisen för mig. Mina barn är mitt allt men jag fick upp ögonen för sent. Skadan är redan skedd. Min son sa till mig att -"mamma du har förbrukat mitt förtroende". Sånt känns! Vill ändå tro att min lilla kloka 13-åring ska finna tillit till sin mamma igen, även om det kommer att ta tid.
Att kämpa mot alkoholen samtidigt som jag kämpar för att få tillbaka mina barn är sjukt tufft samtidigt som jag egentligen inte kan ha en bättre sporre. Men när veckorna går och barnen inte dyker upp som jag hoppats så kommer mörkret som dränker hela själen och då är det så svårt att motstå vinet som ger ett lugn som gör att jag slipper tänka på saknaden en stund.

Jag ska kämpa på och jag hoppas att vi fortsätter att kämpa tillsammans.

Kramar

Gammel tanten

Dina barn kommer att återfå tilliten för dig, men det måste få ta den tid det tar, men tilliten kommer tillbaka!
De känner att du älskar dem, att du är beredd och satsa allt för att det ska bli så.

Jag tycker du är jätteduktig som orkar kämpa emot alkoholmonstret.
Förstår det svåra i att låta bli vinet när ditt liv känns så otroligt mörkt, men samtidigt är nykterheten din enda väg för att få tillbaka dina barns förtroende.

Vi fortsätter att kämpa på tillsammans. När vi lägger oss ikväll så har vi varit nyktra i 5 dagar av 6. Det låter bättre än stå på dag 2 igen.

En dag i taget.....

Kramar

m-m

Tror (eftersom det ju inte finns några facit...) att det är klokt att fokusera på de dagar som lyckas istället för de som misslyckas. Hörde en intervju med Pia Sundhage där hon berättade att hon aldrig visar spelarna misstagen de gör utan bara det som blir bra. Tror att det kanske är en bra väg. Istället för att straffa sig med att tänka att nu gick det åt skogen, så fundera på varför det gått bra andra dagar.

Tror inte heller att det går att ändra precis allt, dvs umgänge och alla sociala vanor. Jag har ett jobb där vi träffas då och då, ganska regelbundet på after work. Det skulle inte fungera för mig att alltid stanna hemma, det är ju trevliga personer och verkligen inga fylleslag, det är inte ens så att alla dricker alkohol. Det är nog så att jag tillhör en av dem som fyller på mitt glas oftast även om inte jag heller dricker mig berusad. Däremot vet jag inte riktigt hur bra jag kommer att klara att stå emot när det väl dyker upp. Men med lördagen i minnet så tänker jag att klarade jag det, så klarar jag kanske nästa situation också. Det jag tror att jag vill komma fram till är väl att det är viktigt att hitta någon strategi för att motstå när frestelsen blir riktigt svår. Här finns ju alltid möjlighet att ta bilen (funkar inte för dig förstår jag). Kanske berätta delar, har jag gjort för någon, att jag bestämt mig för att avstå ett tag eftersom jag har så svårt att sova när jag druckit, och att det kommer efter bara något glas. Eftersom det är så sant, så känns det bra för mig.

Jag är imponerad av att du kan ta tag i det, jag har jättesvårt när jag är utomlands och semesterkänslan kommer. Vet inte hur jag ska klara det kommande semestrar, men som någon skrev, onödigt att oroa sig för morgondagen, var dag har nog av sin egen plåga... :/

Har förresten fått mitt bokpaket idag, med Allen Carr, och Cecilia Svensson; "Det är hur enkelt som helst, det är bara att förändra hela sitt liv!" Ska ägna kvällen åt dem...

Långt inlägg i din tråd.... Ha en bra kväll, du har förmodligen bättre väder än här, där det är grått, regnar och storm på väg.

/m

Gammel tanten

Härligt att vakna denna morgon! Sovit otroligt gott!
Blå himmel ute och redan nu 36 grader på balkongen i solen.

Fattar inte hur jag kunde få för mig att det var svårt att sova utan alkohol. Det är ju precis tvärtom (endast de 2 första nätterna var det svårare.)
Alkoholen genererari i ångest, ångest som försämrar sömnkavaliten.

m-m: Längtar efter mina böcker, beställde 8 st. i torsdags, bl.a. Allen Carrs: Full kontroll. Cecilia Svenssons bok sparade jag som favorit. Ansvarsfull av Camilla Kuylenstierna bevakar jag tills den släpps i pocket. Frakten hit kostar en del.

Bra tänk det där om att inte oroa sig för morgondagen. Ska försöka ta det till mig!
Jag oroar mig redan lite för helgen när några vänner som är glada i alkohol kommer ner.
Får försöka hitta några strategier.

Fortsätter ta en dag i taget.....o.s.v.

Önskar er alla där ute en riktigt fin dag!
Kram
Tanten

Surfina

Vad härligt det låter med sol och värme och gott mående.

Förstår att du oroar dig för helgen men det är flera dagar kvar och jag inbillar mig att ju fler dagar vi klarar av desto starkare blir vi. En dag i taget nu. När helgen kommer så plockar du fram dina negativa tankar och känslor som du hade i söndags efter vinet plus dina tankar och känslor du har nu på morgonen när du vaknar pigg och utvilad och nykter.

Kram på dig och ha en skön dag i solen.

Gammel tanten

Surfina, jag hoppas att din frånvaro beror på, typ, datorproblem eller att du varken haft tid eller lust att skriva.

Skrev nyss ett litet inlägg i din tråd.

Önskar innerligt att du mår bra!

Kram på dig!
Tanten

Surfina

Jag har svarat dig i min tråd. Allt är bra, vad gullig du är som tänker på mig.
Hoppas allt är bra med dig också. Hur har de senaste dagarna varit?

Kramar

Gammel tanten

Jag blev så glad när jag läste inlägget i din tråd.
Helt underbart!
Skrev ett svar där.

För egen del skrev jag att det gått ganska bra, alltså inte helt bra.
I tisdags uträttade jag en hel del ärenden, bl.a. skulle jag boka tid hos frissan. Väl där så visade det sig att hon hade tid med mig direkt.
Hårfärgning, inpackning, klippning och föning. Dessutom färgning av fransar och ögonbryn, vaxning av det sistnämnda samt på hakan där jag inte längre ser att plocka själv.

Nåja, detta tog sin tid och jag hann bli mycket hungrig.

Hamnade på en uteservering där flera av mina vänner satt.
Beställde in lite vin till maten, men stoppade sen där, med helgen i färskt minne.
Inget kaffe med congac efteråt.
Ingen mer alkohol sen dess.

Kramar

Surfina

Låter härligt att bli lite ompysslad och fin i håret, sånt ska vi unna oss.

Bra att du kunde stanna vid vin till maten och inte fortsatte dricka hemma sen, starkt jobbat. Jag har så svårt att sluta när jag väl har börjat, skulle nog inte klara att bara ta "ett glas eller två" till maten.
Jag har varit så himla sugen på vin flera ggr den här veckan men än så länge har det gått.

Kram och ha en fin dag