Har äntligen förstått att jag har alkoholproblem. Något jag borde insett för ca 15 år sen, men varje gång mina vuxna barn tog upp ämnet så förnekade jag stenhårt problemet.
Bland släkt, vänner, arbetskamrater o.s.v. var det aldrig någon och är inte nu heller nån som tror att jag har alkoholproblem.
Jag har alltid varit duktig på att hålla masken, manipulera och dölja mitt alkoholberoende.

När jag hittade hit och läste många trådar, många med mycket hög igenkänningsfaktor så kändes det bättre.

Gjorde en alkoholprofiltest där resultatet blev rött, d.v.s. farligt. Det visste jag i och för sig.

Efter 45 år som storrökare fimpade jag min sista (förhoppningsvis) cigarett för 3 månader sen. När jag dricker vin så triggas nikotinsuget igång och jag tuggar då fler nikotintuggummi. Vilket påverkar min taskiga mage som redan mår dåligt efter alla år av vindrickande. Jag får ont, halsbränna, händer ibland att jag också mår illa och får diarre.

Inser att jag måste förändra mitt förhållande till alkoholen!

Gammel tanten

Bra kämpat Surfina, att du kunnat motstå veckans vinsug!

Det brukar ALDRIG finnas något som heter ett enda glas.
(Inte för mig heller.)
Fattar inte att det gjorde detta i tisdags.

Ska försöka låta bli att utmana ödet i fortsättningen.
Aldrig mer vill jag uppleva det som hände i helgen.
Att tvingas betala ett alldeles för högt pris i form av ångest, m.m.

Nej, nu ser vi fram emot en trevlig, avkopplande och nykter helg!
Vi kämpar vidare....Och har kommit en bit på rätt väg!

Ha en härlig dag och kram
Tanten

FylleFia

Godmorgon Tanten (och Surfina)! Önskar er båda styrka i helgen. Du Tanten som ska få besök (från brännvinsbältet i norr?) och Surfina som "bara" tampas med vardagen. Förstår så väl att du föll igen i tisdags Tanten. Vi gör det, och det TAR tid att lära gamla hundar att sitta. Men vi kan om vi vill. Därför får du en styrkekram. Besluten är alltid dina.

Fia

Gammel tanten

Småler för mig själv....brännvinsbältet i norr....Rolig och träffande beskrivning!

Det ska bli härligt att träffa dom som jag inte sett sen i våras.
Samtidigt är jag som sagt lite nervös över hur detta ska fixas.

Även om jag föll i tisdags och drack 2 glas vin till maten, så kände jag nöjd med att kunna stoppa där.
Läser raden ovanför och inser, frågar mig själv:
Vad FAN håller jag på med?
Försöker intala mig själv att jag kan hantera alkoholen, eller......

Den där Styrkekramen behövde jag nog!

Skickar en tillbaka till Dig Fia och hoppas Du får en riktigt fin helg!
Tanten

Mammy Blue

att alkoholglada bekanta från brännvinsbältet helt skulle köpa att du har lovat dej själv en vit månad för att det är ju som de själva vet väldigt lätt att dricka varje dag på semestern, och din semester är ju VÄLDIGT lång. Vita månader är något jag läser ganska ofta om på facebook...

trevlig fredag!
/MB

Gammel tanten

Tack Mammy Blue. Det där med en vit månad var bra. Visst skulle dom köpa den. Jag bor ju här! Dessutom:
När jag väl uttalat orden inför vännerna så håller dom ögonen på mig och jag tvingas visa att denna vita månad inte är några problem för mig.

Ha en fortsatt trevlig helg!
Tanten

Gammel tanten

Ett gammalt program där boken "Skål 14 berättelser" diskuteras.
Finns det en beroendepersonlighet eller kan vem som helst supa sig till ett beroende? När behövs professionell hjälp och vilka metoder finns? Ett seminarium med bland andra politikern Gudrun Schyman och skådespelaren Benny Haag. Arrangör: Sellin & Partner och Nämndemansgården.

Skickar med en länk utifall ni missat detta och har intresse:

http://urplay.se/Produkter/158534-UR-Samtiden-Bok-och-bibliotek-2009-Ka…

Ha det Gott!
Tanten

Gammel tanten

m-m: Tack för lyckönskningen.
Fredagen blev till ännu ett nederlag. Inte lika katastrofalt som helgen innan, men ändå....Skäms.....Ville inte skriva om vinet här....Var rädd för att det endast skulle bli en massa bortförklaringar...
Fast jag skrev en dagboksanteckning i det internetbaserade självhjälpsprogrammet som jag kan återvända till.

Ingen alkohol igår och det ska inte bli det idag heller.

Adde: Tack för länken till nämndemansgårdens bokshop och boktipset. Tittade som hastigast nu på morgonen. Såg flera intressanta böcker. Ska kolla närmare senare.

Önskar er alla en riktigt fin söndag!
Tanten

viktoria

Godmorgon Gammel Tanten, vet du jag tycker inte du ska skämmas för att skriva om dina ev nederlag här. Vi har ju alla (i stort sätt) gjort liknande resor. Och så är det ju till stor hjälp för dig själv, som du skriver ang dagboken, men också för andra.
Jag tror visst du kommer att fixa det här, lite skakigt i början bara, som det ska tänker jag. Stora, livsviktiga, avgörande förändringar kan kanske inte komma till oss utan att vi snubblar och skrapar knäna lite.
Det viktiga tror jag är att vi är modiga nog att titta på oss själva i backspegeln efteråt, med öppen blick, för att kunna ta med oss den nya kunskapen vi fått om oss själva efter varje "misslyckande". Gör vi det har vi inte gått bakåt, utan framåt, trots ett återfall. Är du med hur jag tänker?
Kram till dig med önskan om en skön söndag!

m-m

När jag var aktiv här för ett år sedan, så slutade jag att skriva när jag inte klarade att låta bli alkoholen. Jag fortsatte att skriva för mig själv ett ganska kort tag. I början av sommaren startade jag igång självhjälpsprogrammet, men utan att vara aktiv eller läsa på forumet. Skrev dock dagbok för mig själv. Jag kan inte säga att det varit meningslöst, eller att det inte hjälpt mig, men jag tror att jag hade kommit längre om jag fortsatt att läsa och skriva här, både om fram- och motgångar. Det jag lovat mig själv den här gången är att fortsätta skriva här, och att läsa aktivt. Jag tänker att mitt dagboksskrivande blir mer mer dynamiskt på det sättet, genom att jag får tankar från andra. Jag tror att det är viktigt att inte ha känslan av att man måste vara "duktig" för att få vara här. Duktiga är vi ju som tagit tag i vårt problem :)

Läser i Carrs bok, tycker att jag får med mig bra saker, även om han är lite omständlig i sitt sätt att skriva emellanåt.

Ha en bra söndag (i solen?), här regnar det och är gråååått ute, riktigt novemberväder.

/m

Gammel tanten

Jo här är det fortfarande sommar.
Igår blev det en lång promenad vid havet tillsammans med vänner. Vädret underbart skönt, men det är fruktansvärt torrt ute i markerna. Har inte regnat på drygt 6 mån, med undantag för några enstaka regndroppar. Skulle behövas ett riktigt regn som rensade luften och sen kan solen komma fram igen.

Vi åt också middag på en servering. Fisken smakade utmärkt med vatten som dryck, efteråt beställde de övriga in en Irish Coofee och då kunde jag inte hålla mig utan tog detsamma.

Därefter gick besökte vi en butik. Jag behövde bl.a. ost.
Den där whiskyn i kaffet hade triggat igång ett sug. Fingrade lite på vinflaskorna, men lyckades besinna mig. Köpte istället godis.

En klok människa här på forumet har skrivit:
Att först efter en vit månad kan man försiktigt börja laborera med i fall man klarar att förändra sitt drickande och ta ett enstaka glas någon gång ibland eller om man måste avstå helt och hållet från alkoholen.
Fattar inte varför jag inte följde Mammy Blues utmärkta råd:
Säga att jag beslutat mig för en helt vit månad!

Börjar tvivla på mig själv.......
(Samtidigt som jag har druckit betydligt mindre alkohol sen jag hittade hit).
Om jag kände mig säker så hade jag utan problem fått ur mig orden:
Jag har besämt mig för en vit månad!

Nåja, åter till min "skämmiga" fredag där det inte stannade med ett glas:
På restaurangen beställde jag in en halv flaska vin till maten. Tänkte att det är väl inte så farligt. Jag ska sitta här länge och äta mycket och efter detta blir det inte mer.
Jag och sällskapet vid mitt bord blev bjudna av en bekant som beställde in lite mer åt oss. Plötsligt satt jag med 2 halva flaskor vin.
Tror ni jag tackade nej.......?
Därefter bjöds det på Irish Coofee.
Inte då heller tackade jag nej.
Likaså slank congacen ner, den som huset bjöd på.

Som ni förstår så blev jag ordentligt berusad. Inte lika full som förra helgen, eftersom detta dracks under en betydligt längre tid.

Visst mådde jag dåligt i lördags med, ångest o.s.v.
Mycket för att jag under kvällen bjudit hem flera stycken till mig på onsdag. Tack och Lov att jag påpekade att det endast skulle bli något enkelt med lite vin till.
Alltså, det där vinet kommer att inhandlas först på onsdag! I snålaste laget för att försäkra mig om att ingenting blir över. Köper också några alkoholfria alternativ.

Idag ska jag vara nykter. Imorgon ska jag vara nykter.
Önskar jag kan vara det på onsdag med, men jag tvivlar på mig själv!

Känner mig just nu lite ledsen och mycket besviken på mig själv.

Ta handom er, ni alla här på Forumet!
Kram
Tanten

Gammel tanten

Även om det inte har gått så där jättebra för mig med alkoholen, så fungerar det i alla fall bättre.
Jag märker i alla fall vissa vinster i form av:
# Bättre sömnkvalite, betydligt piggare på mornarna.
# Har ej druckit vin ensam hemma sen den 26 okt. Därefter sluppit torka upp rödvinsfläckar och ta hand om tomflaskan.
# Slipper gå ut på kvällen och handla vin, ut i fall att.........Som sen dricks upp.
# Bortsett från den 26 okt. och den 1 nov. så har jag inte behövt oroa mig för att svara i telefonen och låta onykter.

Nåja, det kan bli bättre. Jag har inte gett upp. Är med i ditt tankesätt, Viktoria.

Instämmer med dig m-m, angående Allen Carrs bok. Lite omständig och seg emellanåt.

Önskar er alla en Fin dag och ta hand om er!
Kram
Tanten

FylleFia

Godmorgon Tanten! Jag tycker du klara det bra med tanke på ditt sociala liv, för vad jag läser in så är det där fällan i ditt fall tycks finnas? Att omgivningen får, men inte du? Jag kan ha fel. Men man behöver inte alltid välja omgivningen. Man kan välja ensamheten om det innebär fördelar. Nu kanske du tycker att jag låter hård? Mot en ensam änka i ett främmande land. Det vill jag inte och jag hade aldrig printat ner dessa rader om jag inte trodde på dig. Att du var dig själv nog. Att du inte behövde ha omvärldens välsignelse. Så efter onsdag (där du redan målat in dig i ett hörn) tycker jag att du ska tänka på vad du innerst inne vill. Ett lättsamt umgänge med några dryckesvänner eller ett liv som du själv väljer? Kanske är de desamma? Du vill kunna umgås med vänner över ett glas? Då är det rätt val. Rätt val är också att inte köpa hem och fortsätta att umgås med vinflaskan.

Jag tror att du vill ha det så. Och att inte behöva smuggla med dig vin för att kunna umgås med barn och barnbarn? Alla behöver inte bli helnykterister. En del kan sätta gränser. Kan du det? Denna fråga kan du bara svara på själv. Det samma med frågan om hur du mår? Hur du vill må?

Kram Fia

Surfina

Hej tanten! Tycker du klarar det bra trots allt. Själv trillade jag dit i fredags, som tur var så var det röd dag på lördagen och bolaget var stängt annars hade jag nog fortsatt mitt drickande även resten av helgen.
Jag har inte varit inne så mycket här de senaste dagarna. Det har varit så mycket annat att tänka på och så har jag ingen vettig dator där hemma, den bara strular så jag får gå in via telefonen och det tycker jag är så pillrigt.
Nu är det full fart med möten gällande barnen och hur det ska bli i framtiden, jobbigt som tusan men jag hoppas att det ska lösa sig. Har sådan ångest för dottern ringde mig i fredags när jag var berusad. Vet inte om hon märkte något men det är så idiotiskt av mig.
Gjort är gjort, framtiden får utvisa vad som händer.
I dag har jag bokat in en helkroppsmassage, ska bli så skönt. Behöver nog lite avkoppling i all röra.

Kram

m-m

Tycker att du jobbar på bra, du sitter i ett besvärligt läge. Håller nog med Fia i det hon skriver, viktigt att rannsaka sig själv - vad vill jag? Och hur når jag dit? Det är inte så enkla frågor och kan ta tid att hitta svar på.
/m

Gammel tanten

Det var ett tänkvärt inlägg Fia. Du har så rätt. Jag har läst det 2 ggr. och funderat:
Vad vill jag och hur vill jag må?
Och visst är jag avundsjuk på omgivningen som får dricka vin, men inte jag.

Har bokat en biljett till Sverige i mitten av december och blir borta i 3 veckor. Denna gång finns det inte på kartan, absolut inga tankar på att smuggla med mig alkohol. På den punkten är jag bombsäker!
Jag vet även att jag aldrig mer vill ha sällskap av vinflaskan när jag är ensam.
Tycker också om att vara ensam hemma några kvällar i veckan. Läsa, titta på TV och sitta lite vid datorn. Dessutom finns det alltid något att fixa i hemmet.

Skulle önska att jag kunde dricka ett par glas i samband med måltider på restauranger tillsammans med mina vänner, absolut max 3 ggr. i veckan. Fast om det inte fungerar utan endast resulterar i ett sug som jag sen måste hantera med vita knogar. Ja, då är det bättre att avstå helt.

Nåja, idag har jag varit i kyrkan och pratat om böcker, lånat böcker samt ätit våffla med vispgrädde och sylt till kaffet.

På hemvägen passerade jag en restaurang och beställde en del färdiga smårätter för hemleverans i morgon kväll. Pratade lite med ägaren. Han undrade om huset fick bjuda på ett glas vin eller en congac. Varvid jag bad om ett glas vatten istället! Var inte heller sugen på någonting annat.

I söndags drack jag en Irish Coffe, Igår drack jag ingenting. Idag ska jag inte heller dricka någonting.

Surfina: Skönt att höra av dig.
Tråkigt att du trillade dit i fredags, men precis som du skriver, gjort är gjort och går inte att ändra på.
Nu gäller det att se framåt och inte ge upp. Det var i alla fall bra att du inte kom över något vin i lördags.
Helkroppsmassage låter underbart avkopplande.

Vill minnas att jag någonstans på Forumet har läst:
De pengar man tidigare skulle ha lagt på alkohol sparar man i en skål som sen kan användas till olika typer av belöning, saker man mår bra av.

Ha en fortsatt fin dag
Kram
Tanten

FylleFia

Godmorgon Tanten! Vill bara som hastigast önska dig en bra dag. (Har bråttom till min psykoanalyslight) Hoppas onsdagsmiddag blir bra och tycker att du var stark som bad om ett glas vatten. Alla delsegrar är bra. Myrsteg (Anli?) fungerar också om de tas i rätt riktning.

Kram Fia

Gammel tanten

För lyckönskningen inför kvällen.
Den där med myrstegen var riktigt bra. Den ska jag ta till mig och tänka på!

Kram
Tanten