Jaha ja, jag har varit medlem på detta forum i flera år men har inte lyckats repa mod att starta en egen tråd.
Men nu känns det som om jag borde göra just det, vet inte riktigt varför men de inlägg jag gjort i Berras tråd har hjälpt en hel del känns det som.
Kanske är det av ren egoism jag skriver, men hoppas på att något kanske hjälper någon annan?
Jag har inga ambitioner om att skriva massor och ofta, utan det får bli som det blir.

Jag är över den ålder då man får ledigt från jobbet på sin födelsedag, men jag har läst någonstans att den psykiska mognaden och utvecklingen stannar av då man börjar dricka alltför mycket, så jag får väl betrakta mig runt 30-35 gissar jag. För det var där någonstans som det började eskalera ordentligt.

Min första träff med alkoholen var i 15-års åldern och det var nog kärlek vid första buzzzet i huvudet.
Tänk att man kunde bli så framåt, modig, världbäst och pratglad!
Därifrån till att börja utveckla ett risk/miss-bruk skulle alltså ta ca 20år.

Vet inte riktigt varför det började gå åt pipan, men det fanns många saker som "rättfärdigade" mig att behöva lugna ner mig.
Allt från att något barn hade trubbel i skolan, det var stressigt på jobbet, oförstående chef, bilen krånglade till att jag bara helt enkelt på något sätt (kunde vara precis vad som helst) hade gjort mig förtjänt av att slappna av.
Från att ha varit drickande när det var fest började det dock bli var och varannan helg till att de sista åren bli i värsta fall 5-6 dagar i veckan.
Ville så småningom inte dricka med andra utan gjorde det helst själv.

Favoriten för mig var starksprit av något slag (gick ju mycket snabbare så), men om det knep dög precis vad som helst, bara det innehöll alkohol.
Har dock alltid klarat av att jobba utan att någon märkt något (tror jag), men de som själva håller på med samma hobby ser naturligtvis tecknen.

Min fru och barn började den senare tiden att uttrycka alltmer oro för mig, men det tog jag inte så hårt. Tyckte väl att de överdrev och att de egentligen inte var så bekymrade.
Först nu har jag förstått att jag åsamkat dem massor av oro och smärta.
Det plågar mig mycket, tillsammans med insikten om hur mycket tid och välmående jag druckit bort för mig själv.

I dag upplever jag i alla fall min tredje fredag utan vare sig destillerade, jästa eller bryggda drycker i kroppen, det känns dj_kligt bra!
Trött som satan är jag, men på ett bra sätt. Jag känner mig redan nu mera "med" och närvarande. Stör mig inte på att jag får besök (som hindrar mig att dricka). Fått massor med tid över på något konstigt sätt... Har tagit upp en älskad hobby. Det bästa för ett par dagar sedan, frun sa spontant hur glad hon är att ha någon att prata med på riktigt igen.

Jag har också förr lyckats med att "hålla mig" i längre perioder, så känslan av att det är skönt att vara nykter är inte ny och jag vet att det kommer sug & bakslag med blixtens hastighet.
Det gäller att hindra benen när de får en order av hjärnan att styra mot barskåpet utan att jag själv är med och bestämmer!?!?
Hur jag ska lyckas klura ut VAD det egentligen var som triggade mig är dock en gåta, jag antar att det kommer att krävas mycket tankemöda, kanske detta skrivande kan hjälpa till med det? Hoppas det.
Mina första riktiga utmaningar kommer nu i December med julbord som ska ätas. jag har inga problem med att behöva ursäkta mig med något svepskäl för att jag väljer alkoholfritt, jag har ju kört nykterhetsperioder förr så folk vet. Mitt problem blir att behöva stå ut med att vara ute till efter midnatt på den efterföljande festen som jag inte kan krångla mig ur. Jaja, det kommer att komma fler och värre utmaningar som min hjärna antagligen antagligen alldeles själv kommer att skapa åt mig. Den har ju som sagt lyckats med fjärrkontroll förr...

Problemet (tror jag) har varit att jag alltid satt en gräns i dagar eller månader och sedan räknat ner och längtat. Efter att gränsen nåtts har jag tänkt att nu ska jag kunna dricka som vanligt folk. Stort feltänk, som de flesta av er redan vet.
Jag har läst mycket i det här forumet under åren men först nu börjat ta åt mig av tankesättet och resonemanget som en del av er har. Tänker särskilt på Berras tråd här som många kloka människor skriver i och jag läser från början. Har kommit 2/3 in i den nu och den hjälper mig mycket i mitt tänk.
Jag har inte satt någon gräns denna gång, inte heller tänker jag "idag ska jag inte dricka", jag är bara så in i själen trött på eländet med att alltid må dåligt både fysiskt och psykiskt.
Sen får vi se hur långt det tar mig.

Oj, det blev mer text än jag trodde, men skönt var det att plita ner lite av det som snurrar i min skalle just nu.

Buzzz

Buzzz

En och en halv timme efter mitt sista inlägg här igår slocknade jag i sängen.
Så, målet att berusa sig helt absurt mycket "lyckades". Att det gick åt ca 7-8dl 40%-ig alkohol är bara skrämmande.
Blev till och med så bra att det blev ett besök på toaletten för att kräkas lite grann framåt morgonen. Något jag inte har råkat ut för på decennier.

Det var med bävan jag loggade in här, för att se vad jag hade skrivit. Hade inte mycket minne kvar från igår kväll som kunde hjälpa till. :(
Men samma sak här, att se att jag inte ens hade halkat fel på tangenterna tyder ju bara på att man har jobbat upp en tolerans som är alldeles för hög.

Min fru hade spelat in en videosnutt (hade jag inte ett minne av) där hon försöker föra ett samtal med mig. Ingen trevlig film, jag lovar. Den människan jag såg där, är inte människan jag vill vara.

Kan jag nu fatta att jag inte kan dricka ALLS?
Jag hoppas det.
Dag1. Igen.

//Buzzz

Buzzz

Jo, det är tanken nu, att lägga ner och bara ge upp.
Orkar inte längre, kroppen och själen tar för mycket stryk av detta.

Jag tror på mig själv nu. Jag har verktygen för att klara det, det vet jag.
Kommer att tillbringa mycket tid här på forumet nu, läsa andras trådar och skriva i min egen när andan faller på.

Känner mig faktiskt mycket lugn nu.

//Buzzz

Drycker

Skönt att läsa att fler skriver under minneslucka! Men jag lider med dig, buzz, kan bara föreställa mig abstinensen du kommer få, med den tolerans nivån.

answe77

Själv. Var så otroligt med mina mått mätt långt nere. Fick också känslan av att nu är det kört med allt som hade med A att göra. Mådde skit de första veckorna med all ångest, dåliga samvete osv. Sörjde kanske även mitt uppbrott från spriten? Nu är det i alla fall snart tre månader utan A och jag mår riktigt bra både fysiskt och fysiskt. Har dock lovat mig själv att aldrig glömma det som drickandet ställde till med så jag börjat förhandla med mig själv igen. Det bara ska gå att hålla sig vit. För oss båda Buzzz. Och alla andra med såklart. Vägrar tro något annat.

Så skönt att höra Buzzz! Känns bra att du bestämt dig igen. Nu börjar en jobbig tid, men det blir bättre.

Buzzz

Dag 2.
Ro.
Lugn.

En försiktig tilltro.
Långsamma promenader igen.
Varje nykter dag är en bra dag.

//Buzzz

LenaNyman

Kommer in här och vill nästan viska fram orden. Vill inte störa dig. Vill att du ska vara kvar där i ditt lugn, i din tro och ro, vandrande framåt i maklig takt.

Så väldigt, väldans fint att läsa din #108, Buzzz.

Buzzz

Så fint skrivet, får tårar i ögonen.
Att det finns människor som bryr sig så pass, det adderar hopp till mitt lugn.

//Buzzz

Buzzz

Ja, det finns ju många floskel-ramsor på nätet.
Men jag tycker inte denna går in under kategorin, denna var bra.

Start Now.

- Start where You are.
- Start with fear.
- Start with pain.
- Start with doubt.
- Start with hands shaking.
- Start with voice trembling.
- Start and don´t stop.
- Start where You are, and with what You have.

Just... Start.

Ha en bra kväll.
//Buzzz

Buzzz

Vet inte riktigt hur jag ska orka tillbaka till där jag var för ett år sedan?
Mina nära och kära har (liksom mig själv) också tappat tron på att jag ska klara det. :(
Forumet var för mig ett ställe att andas på, men jag inser att jag är alltför inaktiv nu, för att det ska fungera.
Önskar alla er som orkar försöka lycka till.
Återkommer när/om det känns bättre.
God Jul Och ett (Alkoholfritt) Gott Nytt År . //Buzzz

Leverjag

Men oj, Buzzz

Det låter uppgivet. Har precis sett Jills veranda när de besöker fängelset. Har du sett den? (Svtplay). Hur mår du för övrigt och fysiskt? Har du testat hypnosterapi? Varför är du inaktiv här? Varför vill du lämna? Forumet ska vara ett stöd och inte en poängtavla med krav, tänker jag.

Hoppas du skriver hur du mår för din egen skull. ?

PP

Vill verkligen råda dig att försöka ladda om. Just det du beskriver nu var min jättetabbe för fem år sen. Gud vad jag önskat att jag inte checkade ut i efterhand! Det som blev resultatet för mig önskar jag ingen.

Försök att ladda om!
Under tiden önskar jag dig kraft

/PP

LenaNyman

... i första tjugohundrasexton vill jag se dig här igen, Buzzz. Until then; varm kram. Du är en bra kille, det bara vet jag.

Bra med ett livstecken även om det är tråkigt att läsa att du tappat tron på dig själv. Det kommer ett nytt år och jag hoppas att du kan gå in i det och ha förlåtit dig själv. Du vet ju att du klarat det förr. Det är möjligt. Har du sökt och fått hjälp? Kanske är det dags i annat fall. Du kan ju inte fortsätta på den vägen som du vandrar nu. Jag tror verkligen på dig Buzzz och du är värd att rädda. Glöm inte det!

LenaNyman

... går mina tankar till dig, Buzzz. Jag undrar hur du har det, hur du mår och vilket utbyte av livet du har i dag. Kram.

Buzzz

när man dricker.
Får så otroligt dåligt samvete för att jag inte har svarat er underbara människor som haft orken att bry er, här i min tråd. :(
Det värmer, ska ni veta.
Men, det är svårt att skriva något. Det känns som om det bara blir gnälligt och klagande för det går tyvärr sämre än någonsin nu. Det har varit några enstaka helnyktra dygn senaste månaden, inte mer.

Mängden som krävs för välbefinnandet bara ökar. Inga krusiduller med att försöka försköna det hela med att göra drinkar eller liknande. Nä, snabbt ska det gå.
Idag är i alla fall en nykter dag ännu så länge. Att skriva här gör att man en liten stund fokuserar på något annat än obehaget i huvudet och i kroppen.

Jag vet ju så väl hur bra jag mådde när jag inte drack, jag vet hur jag tänkte, men det känns som att jag inte styr längre.
Otroligt surt är det.

//Buzzz

Är det kanske dags att söka hjälp?
Du är verkligen värd nåt annat än det du har just nu.
Du kan och får inte fortsätta som du gör nu. Så ta dig i kragen och sök hjälp! Du skriver att du har människor om kring dig som får lida om du söker hjälp??? Och de lider inte nu??? Du är den duktiga???
Buzzz, jag har sett att du är en fin människa i dina inlägg. Ta ditt ansvar, du har familj. Det är inte okej att bete sig som du gör nu. Du är bättre än så. Jag hoppas så att du skärper till dig. Kramar!

Buzzz

inte den duktiga.
Någon särskilt fin människa känner jag mig inte som heller.
Som vanligt bland oss som missbrukar så är jag självisk. Det har jag insett för länge sedan.
När jag dricker är jag dessutom ledsen, grinig, snarstucken, trött och framförallt osocial. Vill bara vara ifred.

När jag lyckades med mitt långa uppehåll var det för att jag gjorde det för mig själv, och ingen annan.
Att mina nära och kära också mådde bra av det fick jag som en underbar bonus.
Och nu tänker jag så klart på att de mår dåligt, men det är spriten som är nummer ett, annars skulle jag ju inte välja den framför allt annat. :(

Om jag fick önska fritt skulle jag be om hjälp, få komma bort från allt en månad eller så och bara jobba med mig själv. Läsa, meditera och vila kroppen.
Få verktyg från människor som vet vad de pratar om. Inte AA, det har jag provat på, och blev avskräckt (skrivit om det tidigare).
F_n vet hur det ska gå till bara.

Tack för att du svarade. Kanske jag vaknar till i huvudet av att ha några att utbyta tankar med?
Idag blir det inget i alla fall. :)

//Buzzz