Den första juni. Nu är det sommar! I år ska jag njuta av den och inte vakna med ont i huvudet och ångest nästan varje dag. Sommaren är så kort och går så fort. Jag vill låta bli att dricka vin. Den här gången ska jag inte avge några storstilade löften om att aldrig mer dricka vin. Nej jag ska ödmjukt ta en dag i taget och göra det bästa av den. Jag hoppas att jag har karaktär och styrka att fortsätta på den vägen.

lilla Anna

Tack Promille och Muränan! Jag blev nästan gråtfärdig att ni finns där för mig. Nu ska jag verkligen försöka att ändra på mitt liv. Ingen alkohol i dag!

Anna, du hjälper mig och andra tack vare att du skriver om både framgångar och att ramla ned i fällan igen. Precis så är det ju verkligen, den där befrielsen man tror ska infinna sig om man får dricka är ju bara ett hjärnspöke, för nästa omedelbart ångrar man sig och dagen efter är man riktigt, riktigt trött på sig själv. Nu gäller bara att dag för dag inte ge efter, och för min del är jag faktiskt till min häpnad redan inne på Dag6 utan att haft något allvarligt sug. Det kommer, men jag känner mig beredd på att ta strid nu. Ha det bra!

Livet blir inte enklare med alkohol. Det är bara att lura sig själv. Att vara nykter är att vara fri. Inte tvärtom, Anna. Men du måste vilja själv och beslutet måste komma från dig själv. Har du bara bestämt dig, så kan du börja jobba. Har du inte bestämt dig och vill lite halvhjärtat kommer du trilla dit gång efter annan. Du har ditt eget liv i dina egna händer. Hur vill DU leva ditt liv, hur vill DU vara och hur vill DU ha det?

Tänker på dig

lilla Anna

Muränan! Det var precis vad jag behövde höra. Du har så rätt. Det är mitt liv och bara jag kan styra det. Man får bara ett liv och det är helt korkat att inte ta tillvara det.

Kram från Lila Anna

lilla Anna

God morgon alla på forumet!
I dag vaknade jag klockan sex och mår alldeles förträffligt. Ingen huvudvärk och känner mig pigg. Första dygnet utan alkohol är avklarat. Jag vill aldrig mer vakna och må dåligt för att jag drack för mycket kvällen innan. Nu ska jag bara tänka på att klara av den här dagen också. Inte tänka längre fram. En dag i taget är det.

Ha en bra dag önskar lilla Anna

konstnären

Skönt lilla Anna, glad att du mår bra. En dag i taget, just det, gäller mig oxså.
Kram Konstnären

lilla Anna

Det stämmer! Ingen alkohol i helgen. Det borde gå bra. Vi har en lugn helg framför oss. Jag ska ägna mig åt trädgårdsarbete som blivit eftersatt när det var så varmt. Det är riktigt skönt ute när det blivit svalare. Dessutom är det skönt att vara fysiskt trött när kvällen kommer. Då suktar man bara efter kudden och inte vinglaset.

Ha en riktigt fin helg önskar Anna

Promille

Låter härligt Anna! Jag längtar till att krypa ned i soffan och mysa framför tv:n och sen krypa ned i sängen och få somna nyktert (dagens höjdpunkt - för att inte valna utan bakfylla då). Men först blir det något gott för magen.

lilla Anna

Jag känner mig så glad i dag när jag vaknar. Ingen huvudvärk och klar blick i spegeln. Det känns så skönt att inte behöva kämpa emot att vara seg och bakis på morgonen. Men jag ska vara ödmjuk och vaksam i fortsättningen. Det är lätt att trilla dit igen. En dag i taget och att undvika det första glaset är vad som gäller. På min promenadväg har vi en jätte hög backe. Tittar man upp på den så tänker man: Oj det här klarar jag aldrig utan att tappa andan. Men tar man ett litet steg i taget och tittar var man går så går det bra. Rätt vad det är så är man uppe. Det är samma sak med alkoholen. Ett litet steg i taget så går det bra.

Provat någon medicin så du inte kan dricka? Kan vara bra för att göra kroppen och själen fri från skiten. Du får byta snuttefilten mot cola istället. Du vet ju att du bara flyr för tillfället. Jag vet hur det är. Tar bara en öl, oj det blev 6 och en jäger. Plakat i sängen. Dagen efter ångest, skam. Ja du vet. Kämpa på nu och skriv hur det går

Vickan69

Var en bra liknelse, lilla Anna! Det går, det gäller att hitta saker att fokusera på så glömmer man bort hur jobbigt det är. Så är det för mig när jag tränar. ;-)

Hoppas det går bra, Anna! Du kommer inte att ångra dig!
Ha en fin dag!

lilla Anna

Söndag kväll och fjärde dagen utan alkohol. Det här går riktigt bra. Jag tänker bara att idag ska jag inte dricka något, morgondagen bekymrar jag mig inte om. Har inhandlat alla olika sorters alkoholfri dricka. Det blir litet tråkigt med bara vatten. Jag tror att jag redan har börjat påverka min gubbe i rätt riktning. Han dricker mycket mindre. Dessutom börjar han att dricka min alkoholfria öl och tycker att det är riktigt gott. Positivt! Det enda är att jag är så ruggigt trött. Undrar om det är normalt?

Pion

Det måste vara normalt. Många skriver om det. Jag tro att jag skulle kunna sova i en vecka! Heja på dig Anna. Trevligt att råkas igen!

lilla Anna

Hej Pion! Tack för svaret. Ja det är nog normalt att vara trött när man avgiftar kroppen. Jag sover som en stock hela natten. Det här går bra så här långt. Jag mår så bra på morgonen. Måtte jag inte börja igen! Bara efter fyra dagar mår jag så mycket bättre. Roligt att höra av dig också.
Ha en bra dag önskar Anna

lilla Anna

Muränan! Så är det en dag i taget! Dag fem avklarad och det går bra. Tack för att du gav mig en kick i baken! Det här ska gå bra. Men jag märker redan att jag ser på mina medmänniskor litet annorlunda. Blicken och omdömet har blivit klarare. Spännande att se vart detta leder mig vidare. Saker som jag inte sett tidigare eller brytt mig om framstår tydligare.

Kram från Anna

lilla Anna

I dag har jag inte druckit vin på en vecka och det känns så bra. Jag har bara positiva erfarenheter av veckan som gått. Sovit bra och gått ned ett kilo i vikt. Bara fördelar! Nu börjar vecka två. En dag i taget och tro inte att jag kan ta det första glaset.

Ha en bra dag! Anna

konstnären

Blir glad för din skull, det var starkt gjort en vecka. Fortsätt så. Bara positivt, du har sovit bra och gått ned ett kilo, fint.
Kram
Konstnären