Den första juni. Nu är det sommar! I år ska jag njuta av den och inte vakna med ont i huvudet och ångest nästan varje dag. Sommaren är så kort och går så fort. Jag vill låta bli att dricka vin. Den här gången ska jag inte avge några storstilade löften om att aldrig mer dricka vin. Nej jag ska ödmjukt ta en dag i taget och göra det bästa av den. Jag hoppas att jag har karaktär och styrka att fortsätta på den vägen.

Säg Ja till livet

Jag har läst inlägg du gjort tidigare och önskar innerligt att det går bra för dig den här gången. Jag har också en man som dricker för mycket även om han inte har samma destruktiva beteende som jag själv. Skillnaden, som det låter när du berättar, är att min man stöttar mig till 100%. Han vill inte att jag ska dricka så mycket som jag gör och han avstår gärna själv från att dricka för att inte fresta mig. Jag kan föreställa mig hur ofantligt mycket svårare det måste vara för dig när du i stort sett blir uppmuntrad att dricka av den du lever med! Jag tror att om min man, i en svag stund då jag känner sug, skulle korka upp en flaska vin och hälla upp i ett glas till mig - skulle jag ta emot det. I ett sådant läge när man är som skörast måste det vara nästan omöjligt att inte trilla dit!! Du kämpar ju verkligen i motvind! Idag när jag städade hittade jag en lite slatt vitt vin som fanns kvar i en box utan pappershöljet. Jag lade in den i kylskåpet och varje gång jag sett den har det dykt upp automatiska tankar som "det gör väl inte så mycket om jag tar en liten klunk" Eftersom jag känner mig stark nu, har jag snabbt slagit bort dessa tankar men jag inser hur lite som behövs. Jag är glad/stolt för att jag nu varit nykter i 3 hela dagar, varav en fredag! Jag är säker på att jag kommer klara hela påskhelgen och jag håller alla tummar för att du även i fortsättningen kommer att kunna säga blankt NEJ!

Säg Ja till livet

Du har ett par gånger beskrivit hur underbart det varit att vakna och vara sådär härligt pigg på morgonen. Varje gång du har extra svårt att inte dricka det där glaset, kan du då inte blunda och försöka känna den där underbara känslan i hela kroppen innan du dricker? Om du bestämmer dig för att du faktiskt får dricka vinet, men att du alltid måste vänta några minuter för att tänka på den fantastiska belöning du får i morgon bitti om du avstår, vill du dricka då tror du? Ja, jag vet inte om det fungerar, jag vet ju att jag själv dricker utan att tänka. I alla fall har jag själv tänkt det som en av mina strategier när jag känner sug. Vad spelar det för roll om man väntar några minuter egentligen?

lilla Anna

Tack för dina fina ord! Det känns så bra att någon har läst mina rader och bryr sig. Det ska gå bra att sluta dricka vin den här gången. Jag känner mig väldigt motiverad och har också varit helt nykter i 3 dagar precis som du. Låt oss stötta varandra. Hoppas att du får en fin och bra påsk! Vi ska åka till ett av barnen i dag och fira påsk. De bor i en annan stad och jag har erbjudit mig att köra hem, så den här dagen ska gå bra. Mannen vill stanna på systemet på vägen dit för att handla. Han har ju varit utan dricka här på landet...Men jag ska inte ha något. Ska jag klara av det här så måste jag vara stark och motiverad.

Glad nykter Påsk från lilla Anna

lilla Anna

I dag vaknar jag och känner mig väldigt nöjd och glad. Det är det 6:e dagen utan alkohol. Inget ont i huvudet och ingen trötthet. Nu ska jag försöka att minnas varje dag hur mycket bättre jag mår av att avstå från vinet.Det har varit sköna dagar på landet, men i dag åker vi tillbaka till stan. Nu gäller det att jag fortsätter på den här vägen. När jag vill ta det där första glaset ska jag tänka på hur mycket bättre jag mår utan vinet. Är det värt att må dåligt av? Nu har jag faktiskt blivit så pass mogen att jag kan stå upp för mig själv och mitt eget välbefinnande.( Hoppas jag)

lilla Anna

I fredags var vi borta på middag och jag drack vin till maten. När vi kom hem sent på kvällen blev det mer vin. Dumt! Men jag tänkte att eftersom jag ändå hade druckit så kunde jag ju dricka litet till. Sedan blev det vin på lördagskvällen också, eftersom jag ändå hade druckit kvällen innan. Ännu dummare! Där förstörde jag 8 dagars nykterhet. Nu är det bara att börja om igen. Aldrig mer ska jag ta "bara ett glas vin" för det går inte. Det blir många glas vin. Jag lyckades till och med att bli osams med maken i går kväll. Jag var riktigt dum. Reptilhjärnan hade kickat in. I dag mår jag riktigt dåligt och tycker inte om mig själv. Jag har bett om ursäkt till maken och lovar mig själv att nu räcker det. De här dagarna utan alkohol har jag mått så bra och varit glad. Det ska jag tänka på när suget kommer. Livet är så mycket bättre utan vin.

lilla Anna

lilla Anna

Det här går inte längre! Jag måste sluta att dricka vin varje dag! Att det ska vara så svårt att sluta dricka alkohol! Jag har gjort så många försök att sluta dricka så tron på mig själv är ganska dålig. Men nu ska jag göra ett ärligt försök. Här gäller det att göra upp en plan.

1) Ta en dag i taget.
2) Ha inget vin hemma.
3) Sitt inte vid köksbordet med maken på kvällen.
4) Lär dig att säga nej tack.
5) Var modig och våga sticka ut. Drick inte för att alla andra gör det.
6) Tro på dig själv och ha respekt för dig själv. Det är ju så dumt att förgifta din kropp.

Nu ska jag skriva varje dag. Det är en stor hjälp.

Hälsningar Anna

lilla Anna

Hej igen! Nu är jag tillbaka här igen. Den sista tiden har det åter igen blivit för mycket vin. Det verkar som om våren och sommaren för det med sig. Ett glas rose på ute serveringen, student mottagning mm. Har man väl tagit det där första glaset så blir det lätt fler. Men nu drar jag i nödbromsen! Vill inte dricka längre! Jag mår inte bra av det, så därför får det vara bra nu. Jag vill leva livet utan alkohol. Det blir nog inte alldeles lätt i början. Men det måste gå. Jag hoppas på litet stöttning från er på forumet. Min största utmaning är att få maken att förstå att nu är det slut på att dricka vin. I dag är första dagen på mitt nya nyktra liv.

LenaNyman

Nej, sommaren är inte lätt, håller med dig. Vackert väder, folk som trängs och trivs på alla uteserveringar, semester... Men det går. Har du berättat precis hur du känner det med a för maken? Kanske ska du läsa upp det du just skrivit för honom. Det är så mycket lättare om ens andra hälft kan stötta en så här inledningsvis. Kram på dig!

lilla Anna

Tack för ditt svar LenaNyman! Jo då jag har pratat med mannen om att jag inte vill dricka mer. Men han tar mig inte på allvar. För min del gäller det bara att vara stark. Efter ett tag kanske han förstår att jag menar allvar. Jag ska träna på att säg - Nej tack!

Ha en fin dag!

lilla Anna

Sommaren är här och jag känner mig lycklig. Det känns bra att jag tagit beslutet att inte dricka på hela juli månad. Det är något som händer med oss svenskar när värmen kommer. Då ska det drickas vin mm. utomhus. Dock inte jag i år. Jag blev inbjuden till vänner i går kväll helt apropå. Vill du ha ett glas vin? Nej tack men gärna ett glas saft. Oj vad jag blev ifrågasatt. Jag var nära att ge in, men stod emot trycket. När jag kom hem hällde mannen upp ett glas vitt åt mig. Det är klart att du ska ha ett glas vin det är ju så fint att sitta på balkongen. Jag blir galen! Det är inte lätt att stå emot trycket. Men jag vill faktiskt inte dricka!

lilla Anna

Sommaren är här och jag känner mig lycklig. Det känns bra att jag tagit beslutet att inte dricka på hela juli månad. Det är något som händer med oss svenskar när värmen kommer. Då ska det drickas vin mm. utomhus. Dock inte jag i år. Jag blev inbjuden till vänner i går kväll helt apropå. Vill du ha ett glas vin? Nej tack men gärna ett glas saft. Oj vad jag blev ifrågasatt. Jag var nära att ge in, men stod emot trycket. När jag kom hem hällde mannen upp ett glas vitt åt mig. Det är klart att du ska ha ett glas vin det är ju så fint att sitta på balkongen. Jag blir galen! Det är inte lätt att stå emot trycket. Men jag vill faktiskt inte dricka!

drickerensam

det dåliga samvetet är lätt döva genom att försöka få andra att falla dit! precis samma sak händer när man försöker sluta snusa, helt plötsligt står alla där med snusdosor under ens näsa... eller så ursäktar de sig att man måste få ha laster, eller att de inte minsann röker.

Stå på dig! och drick massor av saft!

Stingo

Kan nog förstå psykologin bakom, men att helt medvetet hälla upp vin åt en alkoholist som försöker sluta är grovt. Jag skulle klassa det som (försök till) misshandel.

Så stå på dig, lilla Anna. och försök få karlsloken din att förstå att det verkligen inte är okej att truga om du vill hålla upp.

lilla Anna

Drickerensam!

Precis så är det! Det fick jag höra i går att några laster måste man ju ha! Tack för peppningen

Lilla Anna

lilla Anna

Nej, det går inte bra det här. I helgen var det garden party och jag drack vin. Det var dumt och jag tycker inte om mig själv. Kanske tog jag i för mycket när jag lovade att inte dricka på en månad. Nu ska jag ta en dag i taget. Det är nog lättast. Jag måste klara av det här annars går det illa. Ganska länge har jag kämpat med min övervikt och det är klart varifrån den kommer. Det är ju massor av kalorier i alkohol! Det är ju en bonus att gå ned i vikt. Dessutom kommer jag att må bättre än jag gör nu.

Maken, vad gör jag med honom? Det är inte lätt det här, han vill ju ha sällskap att dricka. Hur kunde jag ramla in i medberoende? Det är här som min utmaning ligger.