Den första juni. Nu är det sommar! I år ska jag njuta av den och inte vakna med ont i huvudet och ångest nästan varje dag. Sommaren är så kort och går så fort. Jag vill låta bli att dricka vin. Den här gången ska jag inte avge några storstilade löften om att aldrig mer dricka vin. Nej jag ska ödmjukt ta en dag i taget och göra det bästa av den. Jag hoppas att jag har karaktär och styrka att fortsätta på den vägen.

lilla Anna

Det är fyra dagar sedan sista vinglaset. Inte så mycket att yvas över kanske. Men det känns väldigt bra. Jag har sovit bättre och tycker definitivt bättre om mig själv.Vädret är definitivt inget att hurra över. Men vad gör det om man mår bra. Jag har börjat göra en alkoholfri drink till mig själv på kvällen. Det finns massor av goda drinkar på nätet. I går blev det en Sherly Temple. Super god!

Lexi

Fint med fyra dagar, själv är jag inne på andra dagen och är jätteglad o stolt över det. Men alkoholfria drinkar är nog inget för mig, då underhåller jag bara vanan och det är den jag vill bli fri från. Men vi är ju alla olika och det kanske passar dig bra. Men att vi alla behöver stöd och uppmuntran, det är jag säker på. Så vi får peppa varandra att klara att leva ett liv utan alkohol.
Lycka till!

lilla Anna

Nu har jag läst igenom min tråd och alla fina svar som jag fått. Det har varit litet hektiskt här hemma med mycket besök av barn och barnbarn. Nu har jag äntligen en liten stund för mig själv och kan skriva. Den här månaden som gått har jag försökt att inte dricka så mycket. Det har inte gått att avstå helt från A. Men det känns som om jag är på rätt väg nu. Det är fler dagar utan A än med. Det är jag ganska nöjd med. Men målet är definitivt att kunna avstå helt. Det känns som om jag börjar att lära mig strategier för att klara av ett liv i nykterhet. Nu är det dags att ta tag i att klara av att leva helt utan A. Jag tror att det kan gå bra nu.

lilla Anna

Det är mycket, mycket svårare än jag trodde att sluta med alkoholen. Men jag kämpar på. Jag vill bli av med mitt missbruk. Det svåraste är att bryta gamla vanor. Den där sköna stunden på kvällen med ett glas vin sitter fast som en mycket dålig vana. Det är fortfarande svårt för gubben att fatta att jag inte ska ha något vin och inte mår bra av det. Han behöver legitimera sitt eget drickande tror jag. Jag har insett att där finns inget stöd att hämta. Jag tror att det skulle vara så mycket lättare att leva sunt utan honom. Vad är viktigast min hälsa eller han? Saken är ju bara den att jag tycker om honom. Egentligen känner jag inget riktigt sug efter alkohol. Det är mer en dålig vana som måste brytas. Förra veckan var trots allt ganska bra. Jag höll igen ordentligt på alkoholen. Men den här veckan hoppas jag att det ska gå bra att låta bli helt. Rapport följer.

konstnären

Vanans makt är stor. När du beskriver soffan, ett glas vin, vad jag känner igen mig. Men sen tänkte efter, när jag druckigt upp det
reste jag på mig och gick ut i köket och blev sittande under fläkten med en cigg och mera vin. Ja, sen satt jag i stort sett där till jag
blev full och gick och la mig. Vilket liv egentligen om jag jämför med nu. Det blev till slut som ett tvångsbeteende.
Min man är nu nykter, men jag kan inte lita på honom ännu, det svåraste kommer ju sedan att inte ta det första glaset. Och givetvis
gäller det även mig. Tycker din man skulle förstå ett nej. Men jag kan inte säga så mycket om det egentligen, min man satt ju öppet
i 6 veckor varje dag framför näsan på mig, och det har jag svårt att förlåta. Hur skulle allt har blivit om jag oxså hade fallit, och konstigt nog
gjorde jag ju inte det och det är jag stolt över.
Egentligen skulle jag ha det bättre utan man, göra vad jag vill, äta vad jag vill, träffa vem jag vill. Det får jag givetvis nu oxså. Men jag jobbar
inte som väktare en gång till det har jag bestämt. Man överlever alltid i det här samhället, pengar betyder mycket men inte allt.
Idag tar vi inget första glas
Kram Konstnären

lilla Anna

Konstnären!
Ja så är det, man börjar med ett glas vin av gammal vana på kvällen. Mysigt och ett sätt att knyta ihop dagen tillsammans med mannen. Sedan blir det ett till och ett till tills man vinglar i säng och vaknar nästa morgon med huvudvärk. Det är ju inget bra sätt att leva och en dålig vana. Så ska jag inte leva mer. Jag vill ta tillvara livet.

lilla Anna

I dag har vi inga gäster i stugan. Det har varit mycket besök här hela sommaren. Det är roligt, men jag har inte haft en chans att tänka på mig själv. Det har gjort att jag faktiskt druckit för mycket vin. Jag skulle ju inte dricka mer!!! Det är så svårt när man blir frestad hela tiden. Varför kan jag inte säga nej !? Jag har ingen ursäkt. Det är bara dålig karaktär. Sommaren är kort och underbar och inte kan väl ett litet glas rosè på bryggan skada? Men det är ju just det det gör. Ett glas blir snart två och har man tagit två kan man lika gärna ta tre. Känns det igen? Jag vill ju inte ha det så här. Jag vet att om jag varit ensam på bryggan så hade det inte blivit något vin. Det måste vara så att jag inte kan stå emot socialt tryck. Det är ju så dåligt. Det är det där gamla problemet att vilja vara till lags. Men det är idiotiskt att förstöra sin hälsa för att man inte törs säga ifrån eller inte vill sticka ut. I dag blir det ingen alkohol och längre än så ska jag inte tänka. En dag i taget. Jag ska försöka att vara litet snäll mot mig själv också. Då blir det säker lättare att säga nej.

konstnären

Visst är det så att det där första glaset på bryggan, gärna blev 10 eller fler för mig. Jag är en person som oxså vill vara till lags.
Sitter i sedan barnsben tror jag, jag är ett mellanbarn och fick alltid medla mellan syskonen. Sen har det bara rullat på, ofta med män,
vara till lags. Men när jag var tvungen att sluta med A berättade jag för dom närmaste vännerna hur läget. Följden blev ett utanförskap
för mig som jag har svårt att förstå. Kanske man inte passar in längre man ser och hör allt. Men där går gränsen för min snällhet.
Detta är mitt liv, och jag har bestämt, no alko. För den saken kan jag vara riktigt ego och gå över lik nästan. Men alkohol finns precis
överallt och det får man väl lära sig att leva med.
Vi tar en dag i taget och är snälla mot oss själva
Kram Konstnären

lilla Anna

Konstnären! Just så är det. Detta är mitt liv och jag väljer själv hur jag ska leva. Alla har rätt att leva sitt liv som de tycker är rätt för dom. Det här med nykterheten är faktiskt en process man måste igenom. Det handlar inte bara om att inte dricka vin. Det handlar också om att växa som människa. Det är en process som man måste igenom. Allt man stoppat under mattan kommer upp till ytan igen. Men det är bra. Det gäller bara att vara i balans så man klarar av det. Jag har börjat gå på den vägen och det känns väldigt bra. Ok. jag har snubblat några gånger. Men jag känner mig definitivt starkare och mår mycket bättre. Jag har börjat att säga ifrån vänligt men bestämt till barnen om något inte passar mig. Döm om min förvåning när inget bråk inträffar.

I går drack jag inget vin och idag mår jag så bra. Hörde på nyhetsmorgon i dag, att en ny klinisk undersökning visar att de som avstår alkohol har större chans att inte få hjärtkärl sjukdomar. Det är väl bra och ytterligare ett skäl att vara nykter. Ha en riktigt bra dag önskar lilla Anna

lilla Anna

Det är så svårt att låta bli vinet. Hela förra veckan drack jag inte en droppe. Jag klarade av både mannens frågor om "det inte skulle vara ett glas vin i alla fall" och en stor fest. Jag mådde så bra och kom igång med att motionera. Men igår kväll föll jag och i dag är huvudvärken på plats. Hu så dumt! Jag började att känna mig säker. Inte har jag väl några problem. Jag klarar väl av ett glas vin till maten. Det har jag ju gått på flera gånger den sista tiden. Det går inte! När ska jag lära mig det? Alkoholen är en slug jökel som manipulerar hjärnan. Man måste vara på sin vakt hela tiden och inte känna sig säker att man klarar av att dricka normalt. Nu blir det nystart för mig igen. Ingen skada sked. Bara ett tilltufsat självförtroende.

konstnären

Låter som din man gärna vill truga på dig ett glas, men han kanske inte förstår att du menar allvar. Jag hade lätt för att sparka på mig själv
när jag höll på att prova. Som sagt det gick 2 ggr och tredje var det kört. Nu har jag ju inte druckigt något på drygt 10 månader, men känner
att skulle jag prova nu vore det katastrof. Jag kan bli sugen när man går förbi en uteservering och det sitter kanske ett par med en immig
rose emellan sig. Då kan det hugga till i mig. Men det går över. Jag kan tycka att jag är dum som passerade den där måttlighetsgränsen för
länge sedan. Men något som är bra är att jag nu vet. Vanans makt är stor. Tror att det handlar mycket om att då och då i dom situationerna
kunde jag ta till vinet. Ibland är det jobbigt att vara alldeles naken med sorger, problem och inte kunna flyta bort med A.
Men jag har ju fått ett liv utan ångest och är pigg varje morgon.
Ha en fin dag lilla Anna
Konstnären

Vickan69

Ganska ny här och följer din kamp och alla fina och kloka ord från andra. Undrar hur det går för dig. Bra hoppas jag!

lilla Anna

Tack Vickan 69 för att du undrar hur det går för mig! Jag har inte varit inne på forumet på ett tag. Nu har våra sista gäster åkt hem från stugan och lugnet har lägrat sig. Nej, det har inte gått så bra att vara utan alkohol med alla gäster här. Det har varit svårt att fokusera på mig själv. Men nu ska jag bli litet mer fokuserad. Det är hög tid. Jag har inte druckit mycket, men det har blivit vin till maten ibland. I dag är det lördag och i dag ska det bli en helnykter dag. Värmen som slagit till här är härlig men tar litet musten ur mig. Det får bli en lugn dag i dag och mycket vatten.
Njut av vår korta och underbara sommar!

Vickan69

Vad bra att du finns kvar här. Det är det beslut om du vill sluta eller inte. Vilket beslut du nu än har tagit, vilket blev det och hur går det ?

lilla Anna

Tack Muränan, Vickan och Promille för att ni undrar hur det går för mig. Det värmer! Jag har tappat styrfart och ramlat tillbaka i gamma vanor dvs. vin varje kväll. Jag är så besviken på mig själv. Halva sommaren var jag faktiskt riktigt duktig och höll mig helt utan A. Men det behövdes inte så mycket så var jag tillbaka hos den dåliga kompisen alkohol. Varför? Jo den har varit min snuttefilt i livet. Nu blev det litet jobbigt med ett av barnen och genast tog jag till den. Sedan är det ju kört. Har man druckit en kväll kan man lika gärna göra det nästa också. Känns det igen? Det är ju egentligen väldigt omoget och i min ålder borde man vara litet klokare. Jag har nog en hel del som jag har tryckt ned under åren med hjälp av bedövningsmedel. Det sägs att man inte kan dränka bekymmer med hjälp av alkohol för de jäklarna flyter. Så sant. Enda
effekten blev ju, att här sitter jag med ont huvudet och arg på mig själv. Löste det några problem? Nej verkligen inte alls.

Nu tar jag tag i min nykterhet. Jag får lära mig att klara av när själen inte mår så bra, utan alkohol. Vet inte riktigt hur. Men det blir i vilket fall inte bättre så här. I dag ska jag bara tänka på att inte ta det första glaset.

Hej Anna, roligt att höra från dig, men tråkigt att det blivit gamla hjulspår igen. Anna - om du verkligen vill, så är det möjligt. Du måste fatta ett beslut. Utan det är det inte möjligt. Inget första glas för oss idag! Stor kram

Promille

Om själen mår dåligt idag, utan alkohol så mår den bättre imorgon utan alkohol igår. Det går att vara utan, och det är värt det. En dag i taget – så programmerar du långsamt om hjärnan. Vi är med dig!