Hjälp

Har min första dag utan två-tre flaskor vin på 5 veckor. Svettas som en gris och mår urkasst. Kan någon berätta för mig hur lång tid man mår dåligt?

konstnären

Jag blir glad av att du mår bättre. Vilket framsteg du kunde dricka kaffe, jag driver inte med dig, men jag kommer ihåg att det tog
ett antal dagar för mig oxså. Svettningarna försvann på mig efter ett par dygn, däremot var ju jag i så dåligt skick så ångesten
höll mig fången i ca 10 dagar. Nu har jag inte minsta antydan till ångest, så helt klart kom den från A. Sömnen var det lite si och så
med och det tog tid för mig. Det är ju inget farligt, tror att hjärnan är så uppe i varv av A.
Vilket projekt du har laga gräsklipparen, själv har jag tummen mitt i handen. Nu har jag gått igenom en höst, en vinter, en vår och nu
är vi mitt uppe i den svenska sommaren. En dag i taget tar jag. Kan inte säga hela livet blir för stort. Men jag har nog tänkt mig det.
Det är rätt kul att vara nykter, man ser och hör allt. Allt har blivit annorlunda, dofter, lägga märke till naturen, små grejer.
Innan gick jag omkring som en bulldozer, varken såg eller hörde. Ständiga tankar på inköp, planering. Usch det vill jag inte ha tillbaka.
Starkt jobbat ben
Konstnären

ben

Tackar

Tyvärr är det som du säger lite sådär m sömnen, 2-3 timmar förutom i natt som det hittills inte blivit en blund. Tur att internet finns, har legat och tittat på nyheter hela natten så nu känns det som om ögonen blöder.

När du skriver att du var tvungen att avgifta dig, menar du inlagd? Om ja, hur var det? Vad innefattar garden?

Varför jag frågar är att jag hade ett långt anonymt samtal m öppenvården som erbjöd mig 6 månaders sjukskrivning och daglig behandling med start på avgiftningsklinik. Delvis vill jag inte hamna i journalregistret då det kan äventyra mitt företags tillstånd mm. Sedan är det som på film, jag kan inte vara borta 6 månader.

Sista frågan: Hur har du klarat 9-10 månader, själv är jag allt annat än sugen nu men vad jag förstår går många på AA.

Jag har varit på två AAmöten och det kändes deppigt och konstigt med alla ledsena människor. Jag förstår att det är ungefär som detta forum men här kan man skriva och svara vad och vem man vill utan att någon vet vem jag är, känts lättare tror jag?

konstnären

Ja, jag blev inlagd på medecinavd. i min stad. Tyvärr slutade mitt drickande med att jag föll ihop i kramper hemma. Mannen hittade mig i
köket så det blev snabbfärd till akuten. Man kan ju få det om man slutar tvärt av efter en lång tid av A. Själv minns jag inget, men jag
blev inlagd fyra dygn. Jag hade hög natriumbrist i kroppen, brist på salter. Det är väl inte kanske så kul att hamna i rullarna men jag hade
inget val, är så glad att jag lever. Förstår inte riktigt varför dom vill sjukskriva dig 6 månader. Sysslolöshet är ju jävulens redskap.
Först gick jag i behandling kvällstid här där jag bor och det var bra. Provat AA men det var inget för mig. Jag har fått nästan all hjälp här
ifrån forumet. Dels stöttning, samtidigt har jag fått skriva av mig. Det har och är min tuffaste match att gå så många ronder mot mister A.
Garden skriver jag bara när jag måste vara extra på min vakt mot A. Kan oxså säga att vad som krävs är att vilja sluta.
Hela mitt tankesätt försöker jag förändra nästan dagligen. Spelar oxså upp min gamla B-film i huvudet där alkoholen är huvudrollsinnehavare.
Ha en fin kväll
Konstnären

ben

Kanske lät konstigt med alla deppiga människor. Vad jag menar är att här väljer man att prata med vem man vill/när man vill till skillnad mot AA där man träffas en timme och får höra om om allas berättelser, sen ska man hem och jämföra och rannsaka sig själv. Nu mår jag rätt risigt igen, kanske sömnbrist blandat m ångest. Jag vill verkligen tacka för alla POSITIVA kommentarer dom värmer. 10 dagar klarar jag lätt.

Fick igång gräsklipparen!!!!!

ben

10 timmars sömn, så skönt. Vilken resa.

Min gard är denna "dagbok" Om jag funderar på att bryta mitt löfte om årsskiftet så har jag helvetet nerskrivet och kan gå tillbaka och läsa. Nu ska allt bara bli bättre...

I morgon kommer resten av familjen hem och då satan ska det lukta Ajax i hela huset, nybäddade lakan och grilla i eftermiddagssolen.

Tänk hur psyket kan göra så elaka saker mot en av alkohol.

ben

Tackar

Jag MÅSTE, Har en så bra familj, Bra jobb. Alla förutsättningar för ett fortsatt gott liv.

Vickan69

Vad bra att du tog tag i det! A är verkligen ett starkt gift för kroppen. Jag har snart varit helt vit i 2 veckor. Kände sista halvåret att det spårade ur och påverkade mig negativt på många plan. Då har jag nog haft en hög konsumtion ändå mot många andra sedan 20-årsåldern. Visst får man mer ork för andra och fokus på trevliga saker. Jag sover bättre när jag sover. A kunde hålla mig vaken på nätterna. Din familj blir nog glatt överraskade när de kommer hem.
Ha det gott!

konstnären

Du känns stark och det är bra. Härligt för familjen att komma hem till ett hem som luktar Ajax. När min man la av för drygt två veckor sedan
städade han också, fast det luktade citronsåpa. Kanske dåligt samvete, men det var gott att komma hem till ett rent hem. Fyllan bortstädad,
och rena lakan. Lycka kan vara små saker har jag upptäckt nu. När jag själv drack och var nykter emellanåt, så städade jag under nykterheten.
Tror det var ångesten att nu jävlar ska allt städas ur. Tyvärr tar det tid att städa ur hjärnan från alkohol. Ligger och lurar i utkanten, men förut
fyllde han upp hela hjärnkontoret. Det känns som du vill och det är ju fantastiskt bra av dig. En dag i sänder är min melodi.
Fin dag till dig Konstnären

Jonte

Alltså, jag fastnade för dig Ben! Tror jag vill samma väg! Jag har nytt jobb, separerade i våras å innan det så tror ja att jag skyllde vårt elände på allt utom mig! Jag har borstat i smyg å öppet sen ja va 14 känns det som! Imorrn går ja till gymmet! Gått ner massor i en liten kropp sen april, när ja flytta! Jag är 32 år å väger 55kg! Suck..ingen aptit alls! Det kväljer mig!Tänker på dig, svettningar, ingen aptit, å ingen sömn! Funkar de? Kommer det å gå!

Vickan69

Jag kan inte låta bli att reflektera över att många jag känner och i detta forum har en enorm kapacitet. Jag själv kan flytta berg när jag har fokus. Den energin vi har verkar som det är svårt att hantera ibland och få utlopp för. Är det då vi bedövar oss, tänker jag. Många av oss verkar bli lite maniska efter att vi slutat... Jag tror för min del att det är viktigt med att hitta utlopp för frustration och kraften som finns inom mig för att må bättre och vara i balans.
Hur går det för dig, Ben. Vad säger familjen? ;-)
Du verkar bestämd och stark. Du klara det. Du/vi och våra familjer har så mycket att vinna på att sluta med A!
Kram

ben

Hej

Konstigt nog känner jag fortfarande inget sug, kanske fyllde kvoten innan jag bestämde mig för att sluta, vi pratar 3-4 vinare sista veckan...

Jonte, Det är en helvetesmatch att gå mot djävulen i tre dygn. Jag låg i sängen och svettades och tittade på Netflix dygnet runt. Men visheten om att TRE dygn ska jag klara är som att tävla, klart man vill VINNA förstapris.

Dag ett: Svettningar motiverad
Dag två: Svettningar, ingen energi. måste äta och försöka komma ut några timmar, väntan på att ännu en dag skall gå.
Dag tre: Upp och ner, mår bra någon timme sedan skit någon, några timmar.
Dag fyra: Rätt bra men sover taskigt kanske snittat på 2-4 timmar per natt. Heja internet.

Någon sa att ångesten avtar efter ca: 10 dagar. Jag tar inte en dag i sänder, jag läser på andras erfarenheter och sätter upp mål för att stå ut. Första målet är djävlarns 10 dagar, sen ska jag må bra när jag börjar jobba igen 2:a veckan i augusti djävlarns.

Jag bunkrade bananer, nyponsoppa körde feta karaffer med kiwi/jordgubbar/citron som stod i kylen.

Min erfarenhet är att kroppen behöver göra sig av m alla gifter så varje gång jag behövde gå på muggen fick jag 200 i puls och svettades som en gris, därav vikten av att trycka i sig mat som funkar för dig ofta så du har någonting som kan tömma gifterna med.

I morgon eller i övermorgon kanske jag åker till ett vandrarhem långt ut i havsbandet utan el och internet några dagar m familjen. Väljer vi ett alternativ då jag har tillgång till internet lovar jag att svara på dina frågor när du går matchen.

Kör hårt nu, gör av m lagom energi, ät så mycket du kan. Alkoholen har blivit din näring, den skall bytas ut....

ben

Hej Vickan

Strul m avfärd för familjen, dom kommer hem kl 20,00 i kväll med är jag redo...

Handlade inför middagen igår. Det har gravats lax, gjort tzatziki, spareribbs, flankstek, sötpotatis/palsterncksröra, vispat hovmästarsås, fetaostsallad, alkoholfri merlot (som smakar supertrist) 8 olika alkoholfria öl mm. Förstår inte vad konstnären menar med att man blir manisk när man är nykter.

Tyvärr somnade jag kl 09,00 i morse och sov till 11,30. Hade velat vara fräsch i kväll.

Vickan69

Wow, vilken festmåltid du fixat. Det rättar nog till sig med sömnen, tror du inte? Min man/gubbe tar powernaps på eftermiddagen, mitt på dagen eller efter jobbet. Kanske kan funka för dig?
Det enda goda jag stött på hittills är ett vitt på restaurang som jag inte fick namnet på samt skumpa Billabong, tror jag det heter och olika öl med och utan lime. Tror jag kommer känna mindre behov av dessa också med tiden.
Tycker du är superstark och hoppas du håller ut!
Trevlig kväll!

Jonte

Jag är ö tårögd, tack för att du svarade! Nu jävlar kör ja! Jag dryper svett hela tiden och har inte ätit på jättelänge, nu jag är trött på den här skiten! Jag har också tänkt som dig med frukt å grejer! Jag kan verkligen inte äta, men köra smothie kanske funkar? Dricka kan jag ju!

ben

Kör hårt, räkna ner timmarna, 72 sen vänder det.

Jag blandade 30% äppeljos eller tranbärsjos m isvatten några dagar för att inte få i mig för mycket socker.

Konstigt nog känner jag fortfarande inget sug efter alkohol, bara sömnen som spökar. Jag sträcktittade på flera serier på Netflix, en halv banan och en halv liter dryck varje timme inför nästa avsnitt.

ben

7 dygn, Yes!!!

Måndag morgon och det funkade. Mår bra, ingen ångest, hungrig och trött.

Inte ett dugg sugen?

Vickan69

Nu fortsätter vi! Du verkar ha hittat en bra diet också ;-) skulle jag kanske prova för att tappa kilon snabbare :D
Bra jobbat. Ha en bra dag.

Jonte, kämpa på. Det blir så skönt sen om du står ut!
Kramar från V

Läste din tråd Ben. Fantastiskt bra jobbat. Att klara av den abstinensen är jäkligt starkt. Själv hade jag ångest medan jag drick mitt vin. Minns inte riktigt hur länge det tog innan den försvann, men nu är jag helt ångestfri. Det är gudomligt att slippa ångesten...

Fortsätt och kämpa på! Du är jätteduktig!