Hjälp

Har min första dag utan två-tre flaskor vin på 5 veckor. Svettas som en gris och mår urkasst. Kan någon berätta för mig hur lång tid man mår dåligt?

Viss grad av självrannsakan är nog god. Vi behöver det som "morot" för att inte trilla dit igen. Men försök sedan att titta framåt. Nu har du alla chanser i världen att faktiskt bli bästa pappan och mannen. Nu har du alla chanser i världen att bli den gladaste och lyckligaste. Hade du fortsatt hade du inte haft en chans att nå något av detta. No way. Men nu har du vänt ditt liv och allt kan bara bli bättre. Kram

Vickan69

Ska rapportera om jag börjar flyga. Alltid velat segla och blir jättesuggan när jag ser folk sväva på uppåtvindarna utanför klintarna eller ovanför Bergskanten i olika länder! Att rida i terräng och segla fram är nog det enda som verkligen lockat mig mycket och suget blir starkare nu utan A. Känner att jag nu kanske äntligen tar mig för saker jag skjutit upp så länge!

Vi kan bara vara bättre partners, föräldrar, vänner och själar jämfört med igår! Idag kände jag enorm tacksamhet över mina barn som lever och min make som älskar mig. Vill passa på att visa det också! Det kan man heller inte ångra! ;-)

Ha en fin dag! Vi ses

Lotta222

Hej! Är 33 och fast. Försöker vara nykter men lyckas inte. Snälla hjälp! Jag har fått revia men mår så dåligt av den. Känner mig låg och kan inte sova. Går det över? Hur länge? Känner mig så hemsk, har allt jag någonsin önskat mig men förstör det med mitt drickande. Olycklig över detta och känner enorm skuld mot barn och man. Någon som har tips? Har oxå campral. Kram till alla tappra! Lotta

Vilda

Hej! Är i ungefär samma situation som du. Det handlar för mig om att först reflektera över om man vill sluta dricka alkohol eller inte!
Vill man det så får man kämpa.
Ställ frågor till dig själv om varför du dricker? Om du helt vill sluta?
Om du behöver mediciner, terapi, AA möten?
För min del tog jag beslutet att klara det med hjälp av att vara öppen om vad jag ville mot min familj!
Jag har lovat de att ta hjälp av sjukvården om jag trillar dit igen!
Jag är inne på dag 16 som nykter alkoholist!
Det har varit upp och ner men mest positivt!
Jag kämpar mot den där lilla adjävulen varje dag! Njuter ändå av att vakna nykter utan ångest, hjärtklappning och dåligt samvete!
Hoppas du hittar en väg som passar dig!
Kram

Lena72

Ben
Jag har inte börjat min nykterhet än men förbereder mej.
Hur går det för dej?
Kram

Helene67

Efter tio års vindrickande har jag helt plötsligt fått mycket blåmärken på kroppen, röda kliande handflator samt klåda i underlivet. Kan det vara levern som är sjuk? Kan tillägga att jag inte druckit vin sedan i lördags och mår inte speciellt bra.

Du tar upp funderingar kring din fysiska hälsa och undrar om det kan vara kopplat till din alkoholkonsumtion. Det är svårt att svara på såhär över datorn. Därför brukar vi alltid rekommendera att man söker vård vid den här typen av frågor, vänd dig till din vårdcentral eller sök på 1177.se för att hitta andra lämpliga alternativ. Även om det kan kännas obehagligt är det betydligt bättre att få svar på sina funderingar än att behöva vara orolig på egen hand.

Allt gott,
Miriam Alkoholhjälpen

ben

Hej Jozan40

Första tiden var nog ångest över hur korkad jag varit och vad jag missat men samtidigt oootroligt skönt att orka gå ur sängen. Sömnen var ett helvete, vaken 48 timmar sedan en natts sömn som klubbad. Om inte Netflix funnits så undrar jag om jag hade fixat det hela.

ben

Hej Lena72

I ärlighetens namn sådär. Bra början på sommaren och ett sämre slut.
Hur går det för dig? Har du kommit ut ur helvetet?

ben

Hej Helena67

Hur går det, hur mår du? Ligga med ångest och läsa sjukdomar på nätet gjorde mig galen av rädsla.

Etuna

Tycker att jag druckit alldeles för mycket senaste året och har bestämt mig för en helvit månad. Ikväll är det två dygn sedan jag drack något. Mår bra och har inga problem att låta bli. Men fruktansvärd kramp i benen! Kommer och går, även i magmusklerna. Är det abstinens, någon som vet? Googlade på abstinens och kramp men det verkar vara mer som epilepsi.

Etuna

Tycker att jag druckit alldeles för mycket senaste året och har bestämt mig för en helvit månad. Ikväll är det två dygn sedan jag drack något. Mår bra och har inga problem att låta bli. Men fruktansvärd kramp i benen! Kommer och går, även i magmusklerna. Är det abstinens, någon som vet? Googlade på abstinens och kramp men det verkar vara mer som epilepsi.

ben

Hej Etuna

Jag är inte kunnig men det bästa är nog att ringa sjukvårdsupplysningen, går säkert att vara anonym.

Hur har du levt förutom för mycket alkohol? ätit? rört på dig?

När jag var som värst kunde jag ligga i sängen och dricka vin utan att äta, brukade slå i botten efter ca: 5 dygn.

När jag kämpade igång kroppen åt jag till att börja bananer, varma koppen, zink och B-vitamintabletter.

Dricka massor av vatten, jag drack m C-vitamin för att det var gott.

Lycka till och kämpa på.......

/Ben

ben

Inte zink, menade magnesiumtabletter och B-vitamin.

Så kan det bli, hur går det för dig?

/Ben

Nyttan

Jag har värk i musklerna och kramp i vaderna. Det var värst första veckan utan alkohol och har sedan klingat av. Jag har än så länge bara varit vinfri 8 dagar i sträck som längst och sedan druckit i mindre mängder (måttligt?) Drack lite vin i helgen och har lite "restless legs". Tror det har med alkoholen att göra. Var på massage igår och det var underbart!!
Jag tycker mig förtstå att det finns en uppsjö av biverkningar på alkoholen som vi tror beror på annat och en uppsjö symptom på abstinens då vi avstår. Tänk vad vi gör med våra kroppar!
Om inte krampen går över så ta kontakt med vårdcentralen för säkerhets skull.
Rapportera gärna hur det går!

Lena72

Tack för frågan! Är tyvärr kvar i helvettet och det brinner bara mer o mer!
Planerar att sluta helt i sep, men blir rädd bara jag tänker på att slänga min snutits. Måste sluta nu helt det blir bara värre o värre och snabbt utför tyvärr. Har till o med börjat dricka på dagen.....
Känns som jag skall börja banta (läs sluta dricka) på måndag o nu är jag desperat helgen innan o hinna äta allt sista helgen.
Kram

Försent

Hittade detta forum idag. Som mitt användarnamn säger, så är jag rädd för att det är försent att att komma ur beroendet. Abstinensen är gräslig och jag tar vin direkt på morgonen för att fungera någorlunda.Jag är 71 år.
Isolerar mig från vänner. Bor i Palma sedan 26 år, har allt jag kan önska mig, men blir mer och mer ensam tack vare alkoholen.
Har försökt med AA men fick ännu mer ångest där.
Vin är billigare än vatten så ekonomiskt går det bra. Är i Sverige på sommaren och blir ruinerad på billigt vin.
Kram till alla modiga människor här.

Kat

Första dagen. Mår illa o har ångest :-( men nu måste jag ta tag i det här. Miste min son för ett halvår sedan. Ska jag orka måste jag försöka sluta.