Hjälp

Har min första dag utan två-tre flaskor vin på 5 veckor. Svettas som en gris och mår urkasst. Kan någon berätta för mig hur lång tid man mår dåligt?

Hej!

Jag har kikat lite på det ni skriver om abstinens. Det kan finnas en osäkerhet kring att sluta tvärt på egen hand efter en högre alkoholkonsumtion med risk för att få kraftig eller svår abstinens.

Vårt generella råd när det gäller abstinensbesvär är att kontakta sjukvården, de kan ge rätt typ av hjälp så minskar man risken för svår abstinens och så skyddar man på så vis hjärna och kropp.

Det finns mycket som kan vara svårt i samband med att sluta dricka. För vissa kan medicinering under abstinens hjälpa till och minska i alla fall en typ av svårighet.

Rosette
Alkoholhjälpen

ben

Hej Rosett

Mitt problem var/är att jag inte vill komma in i nuvarande rikstäckande patientjournaler då det kan skada mitt jobb. Därav självavgiftning.

Det bästa är kanske att ta kontakt med sjukvården. Jag fick själv stesolid mm samt prata med människor. Tyvärr så ligger vi ganska långt efter i behandling av alkoholmissbrukare i Sverige och jag tror många drar sig för att söka sjukvården för att bli klassad som a-lagare. Detta gäller generellt sett. Det är när kroppen bryter ned alkoholen som kroppen tar stryk. Så länge man dricker är det mindre farligt.

jennys

Jag tror att tyvärr många av oss inte har möjlighet att ta kontakt med sjukvården.
Förklaringen är hur enkel som helst. JOBB och patientjournaler. Jag bor dessutom i en liten stad där alla känner varandra. Vad hjälper det att det finns sekretess om alla vet vem jag är när jag kommer till sjukvården och dessutom arbetar jag med dem på ett eller annat sätt?
Hopplöst.
Man törs inte ens att skriva sin email adress här, i fall att någon skulle se den.

Jag förstår Ben i 100%.

Hur länge har du låtit bli att dricka, Ben?

Drick mycket som kaffe, ät lite sött. Vätskeersättning är bra liksom B vitamin tabletter. Det kommer ta upp till en vecka innan man känner sig ganska ok. Ät lite fetare mat eftersom alkoholen är fettlöslig. Det viktigaste är att återställa vätskebalansen i kroppen. Ganska hemskt att känna en sådan tilltro till sjukvården att de som jobbar där inte kan hålla tyst.

ben

14/7 vaknade jag efter fem dygn av rus och bestämde mig för att leva. Mår fortfarande upp och ner men ingenting mot dom första tre dygnen.

jennys

Ben
När kommer perioder när du är nere? Vad brukar du göra då?

ben

Nere/ångest kommer då och då, normala problem att kännas oövervinnliga. Det är som fobier, höjd, flygrädsla mm. jag tänker logiskt/distraherar och väntar ut ångesten. Låter lätt men någon gång ska skiten ta slut?

Som jag skrev förut, jordnötter jämfört m dom första dygnen.

jennys

Tvärtom för mig.
Första dagarna funkar bra, jag känner en viss lättnad även, känner att jag gör någonting bra.
Ångesten och suget kommer efter några dagar. Känns lite så här att livet blir trist, tråkigt, inget händer ingen spänning.
Brist på meningen med livet? Saknar stimulans?

ben

Hej

Sitter i vår lilla stuga i norr och mår bättre och bättre men sover fortfarande oroligt och är trött. Bröddegen står på jäsning, väntar på att familjen ska vakna. I dag kanske det blir ut och fiska.

Jonte undrar lite hur veckan gick för dig? Skönt m helg och vila.

ben

Hej Pion

Jag har i helgen rensat och slängt 8 säckar m gamla kläder från alla förråd. Hittade min morfars gamla motböcker, foton mm från 40 talet. I hans militärleg hittade jag brev från min mormor.
Inser hur fort allt gått och att många år sabbats genom att inte vara närvarande. Lite deppigt, lite grått. Ingen större livsglädje men vafan jag lever och har min familj kvar.

Glad att jag tagit tag i livet och hoppas att jag hittar glädjen återkommer...

Saknar känslan av att vara lycklig, pirrig och ha samma känsla ibland som när man skulle ut och resa/resfeber.

Usch vad deppigt det låter men letar ngt att fokusera på, få kickar av.

LillPer

Kära Ben,
Det är tufft med motivationen och att finna glädjen ibland. Jag vet. Samtidigt vet jag att den kommer tids nog och titt som tätt. Jag behöver också kickar för att finna mening och ibland räcker det med att kolla på degen som jäser och familjen som vaknar till doften av nybakat bröd.
En fisketur är också det livskvalite så god som någon.
Jag tror du funnit vägen Ben, kämpa på, du har din familj kvar och bara det är en stor seger.
Styrka till dig från mig.
Lillper

Pion

Blev så glad att höra av dig och att du trots allt verkar vara kvar i nyktert tillstånd. Det är inte svårt alls att gräva ner sig om man blickar bakåt och ser vad man kunde, hade velat göra annorlunda. Det är vatten under bron. Nu är vi på bron och där ska vi stanna. Jag är på dag 4 idag. Jag försöker att inte känna efter så mycket. Jag försöker tänka såhär; istället för att invänta känsla som leder till handling, så får handlingen leda till känslan. Egentligen känner jag för att krypa ner under en filt och sörja. Tvingar mig att plantera om blommor och känner efter en stund att det är lite mysigt. Jag det låter något det, är ju bara på dag 4 och vet att det kommer dagar när det blir uppenbart att jag förlorat dagar, veckor och år med fullt närvaro i mina barns uppväxt och liv. Så smärtsamt! Men det är också vatten under bron och om det överhuvudtaget är möjligt att reparera, så måste det ju ske genom min framtida närvaro.
Det som tog skruv i mig var när du skrev; här ska det fan lukta Ajax. Häng i ben!

Vickan69

Minnen och kickar.

Vad skönt att rensa. Det hoppas jag nu snart orka på riktigt också. Så mycket skit man samlar på sig och det blir rörigt i livet med alla dess grejor. Minnen kommer till oss i nyktert tillstånd har jag mörkt. Jobbiga och fina.

Kickar söker jag med. Tror vi alla söker pirret och kickarna... Liksom hör ihop med att vi trillat dit för A. Jag vill prova segelflygning. Det blir pirr och kick i kubik, tror jag, ;-) det är nog det som gör att så många klättrar, bungyjumpar, springer, hoppar fallskärm, paddlar kajak, forsränner, cyklar utför osv. Folk vill ha kickar och berusning....

Vi får leta våra kickar utan A. Hoppas du hittar dina.
Kram

ben

Vickan kul att du vill pröva segelflyg, satt igår och läste på om att ta flygcert. Dom jag känner som tagit cert för segelflyg säger att det är fantastiskt, tyst, använda sig av naturen och läsa vindar. Om du testar måste du skriva om hur det var!

Har haft en bra kväll m familjen och mår rätt bra, skönt m några timmar i dur.

ben

Hur var det nu?

Ligger och funderar på hur det var när jag kunde ta en blöt natt m vänner och lösa alla världsliga problem, vakna bakis och sedan var det stop.

När släppte jag på alla sunda bromsar och lät dygn, veckor gå i mer eller mindre rus.

Varför? Saknar jag empati, är jag korkad?

Jag har bra boende, ok ekonomi, roligt jobb och en fantastisk familj m normala problem och ändå blev jag slav under alkohol.

Efter några nyktra veckor undrar jag över hur korkad man kan vara.

Hjälper antagligen inte att gräva ner sig men funderingarna på hur mycket bättre det kunde varit maler varje gång jag har tid att tänka.

Vill bli bästa pappan igen, vill att min fru ska vara lycklig, vill kunna skratta igen och få ett bra liv.

Usch, känner mig gnällig, patetisk och bortskämd när jag läser om vad som händer i världen!