Jag, en vuxen karl med en underbar fru och tre fantastiska barn. Med en släkt full av alkoholister och alkoholberoende människor. Alla mer eller mindre duktiga på att upprätthålla fasaden mot omvärlden att allt minsann är ok! Jag, som var så övertygad om att inte trilla dit. Jag, till och med rädd för att trilla dit och bli beroende. Här sitter jag nu med min insikt som sakta smugit sig på att jag blivit beroende av alkoholen. Inte smaken utan av effekten...! Va f_n, hur kunde det bli så här? Halva semestern ha gått, inledd med ett par rejäla brakfyllor sedan kvällspilsner varje kväll som gärna blivit fem-sex stycken varvat med ett par GT för att sedan halsa ett par munnar ur den sinande midsommarsnapsen innan sängläge.
Det var jag som lät det gå för långt, ingen annan, då måste det vara jag som tar mig tillbaka.
Har tänkt på att söka hjälp men skammen är för stor. Har skamset pratat om min konsumtion med min älskade fru, hon har aldrig fört det på tal men säger sig lättad när jag pratat med henne om det. Nu tänker jag försöka att vara mer aktiv här på forumet och läsa om alla era framgångar och snubbelsteg samt försöka dela med mig av mina egna för att försöka hålla mig nykter..

Nu sitter jag i alla fall här med insikten om att det går inte att gå på den här vägen längre, jag måste stoppa i tid! Så, inne på min tredje dag av nykterhet gör jag som många av er säger... Jag väljer att inte ta första ölen idag!

Ha en bra dag alla!

Incognito_66

Ja, då var första delmålet avklarat. Skönt!
En månad utan alkohol. Mår bra, sover bättre och orkar mer. Jag har tidigare beskrivit hur jag efter min förra vita månad nästan sprang till krogen för att fira. Den lusten känner jag inte idag utan ser fram emot kommande vita dagar påväg mot mitt tremånadersmål.

Suget efter berusning kommer ju av och till och mycket är det som associeras med alkohol. Det är det första glaset som jag ska akta mig för.

Men, just nu är jag bara glad över att ha låtit bli alkohol i en hel månad. Ska fira med lite gott bakverk istället idag.

Ha en riktigt bra fredag och hoppas att ni också kan skippa det första glaset idag!

/ I

Stingo

Grattis Inkognito,

Har läst bakåt i din tråd och känner igen mig själv i väldigt mycket av vad du skrivit. Dessutom verkar vi ha slutat nästan samma dag och är kanske jämnåriga också? Skillnader finns naturligtvis, bl.a. så drack jag alla dagar också under arbetsveckor, vilket du verkar ha undvikit.

I morigon skall jag kunna skriva 4 veckor. Skall nog gå bra för mig att vandra förbi taxfree och sedan flyga hem utan flygvinet ikväll, nu när jag öppnat mig här.

Incognito_66

Klart att det går bra Stingo.
Bra att du är här med oss. Jo, jag har upplevt att det är väldigt bra att skriva här och få respons.
Lycka till utan flygvin!

Incognito_66

Tack för gratulationerna!
Har precis kommit ut från bolaget med en påse alkoholfritt. Men, jävlar vilket sug efter en Go' pilsner och tillhörande berusning. Vanans makt är stoooor. Hursomhelst kommer jag fira min vita månad med NA och soffeslapp.

Inget första glas!

/I

Vickan69

Funkar kornkärnor och NA?
Sprang igår och tränade en del annat. Kroppen var så stum och det var så tungt hela vägen. Varför? Det har ju gått så lätt sista tiden.. Ja, ja, håller i och tänker träna vidare och hoppas på att hitta balans i kroppen.

Hade stort sug i fredags också men inte på systemet. ;-) det går verkligen över och så är jag så nöjd att jag inte dricker efteråt. Haft gäster och middagar i helgen. Idag fint väder och konstaterar 7 veckor.

Hörs!

Incognito_66

Jodu Vickan nu har jag ätit kokta hela kornkärnor som kvällsmål och i viss mån som ersättning för potatis och pasta. Jag tycker definitivt mig märka att jag är mindre hungrig och sugen på mat/mackor/godis överlag.

På dryckesfronten går det bra. Dock blev det ett litet hack i skivan igår kväll när jag och min fru hamnade hemma hos min "farligaste vän".
Fick i mig ett par starköl, lyckades inte hålla mig. Det var inget tjat eller så utan det var min svaghet som gjorde att jag föll till föga.
Mitt i all självförebråelse, besvikelse och ilska över att jag inte kunde stå emot finns det ändå ett uns av tillfredställelse över att jag nöjde mig med ett par pilsner. Det hade kunnat bli ett rejält hinkande. Men det blev det inte.

Har funderat mycket över om jag skulle dela med mig av mitt bakslag. Jag kom dock fram till att jag måste ju vara helt ärlig inför mig själv och er. Annars funkar nog inte detta så bra. Förhoppningsvis kanske någon dessutom drar nytta av att läsa det jag skriver även om det inte alltid är solsken och vita dagar som adderas.

Jag tar nya tag och satsar fortfarande på tre månaders avhållsamhet men får räkna in ett bakslag.

Ha en skön söndagskväll vänner!

/ Incognito

Johannes

Jag tror det är bättre att vara ärlig. Det är nog många här som också faller dit fast man inte vill och det kan kännas skönt att se att det inte är så lätt för alla andra heller men det går att kämpa vidare. Det jag personligen har upplevt är att när jag har haft ett mål på typ 1 månad och sedan misslyckats den 13:e dagen, att jag då känner, a men va fan det var bra med 13 dagar, jag kan försöka nästa månad igen och så blåser man på. Det är nu du skall vara stark och inte tänka så.

Lycka till

Stingo

Om ett bakslag blir vid två öl, så kan det väl snarast bli till en styrka, ingen orsak att låta sig nedslås av det.

Men kan nog tänka mig hur diskussionen med djävulen (åtminstone för mig) skulle kunna låta nästa lördag "Äh det gick ju så bra med två öl förra veckan, visst kan du ta några nu också...". I så fall blir det säkert tid att sätta foten i marken.

Bra att du ärlig mot dig själv I. Tråkigt att det hände, men bra att det inte blev värre än så här. Om jag får vara lite jobbig: ta nu händelsen som en varning. Inte som ett kvitto på att du kan dricka socialt igen. Inte som att det var ju inte så farligt, utan det gick ju faktiskt bra.

Kämpa vidare I. Styrkekramar

Incognito_66

Det är ju helt rätt att det lätt blir ett kvitto som ni skriver. Att man tänker att det är lugnt att det blir ok nästa helg också.
Jag uppskattar när ni är ärliga och tycker inte att du är jobbig Muränan. Tvärtom så behövs dom orden för att jag/vi ska hålla oss på banan.

När det gäller blodsocker Villmåbra så har jag inte riktigt blivit klok på resultaten ännu. Ena morgonen högt, andra lågt. Jag tror att det är för tidigt att säga något ännu.

Nåväl, min nyktra resa fortsätter och till nästa helg har jag bokat fiske med familjen på lördag morgon följt av husjobb för att inte hamna i fällan på fredag kväll.

Ha en bra dag och tusen tack för att ni bryr er och är ärliga.

/ I

Vickan69

Är det fiske med familjen nu?
Hur går det m kornkärnor? Ser du något stabilare resultat?

Jag har tänkt att jag kan dricka lite. Jag klarar det nu men bra att jag löser här för då inser jag att då ramlar jag tillbaka i gamla vanor. Och varför dricka egentligen.....?

Hoppas allt är bra med dig!

Hej, kan bara berätta att det finns mediciner mot alkoholsug redan i dag. Naltrexon heter en som för mig fungerade utmärkt. När du tagit en tablett och sedan dricker efter någon timme, så inträffar det häpnadsväckande att du inte vill dricka mer. Kanske en öl, eller ett glas vin till, men sedan är det ointressant att ta ett glas till. Jag trodde för några år sedan när jag testade detta att jag kommit till himmelriket nu kunde jag dricka som alla andra, normalt, ta ett par glas. Det funkade jättebra ett par veckor tills jag insåg att jag är alkoholist. Jag vill inte dricka ett par glas, jag vill blir berusad. Så jag slutade med medicinen och kunder återvända till min trygghet att dricka tills jag blev berusad. Det jag lärde mig av detta var att jag är alkoholist!

Incognito_66

Jo, tack det är bra med mig. Något fiske blev det inte tyvärr. Vädret var inte på vår sida. Men, helgen har rullat på med lite svampplockning och några vändor till tippen.
Kom att tänka på när jag slutade att röka för ett antal år sedan. Det var stundtals oerhört jobbigt men jag lyckades att hålla mig ifrån cigaretterna tillräckligt länge. Så länge att jag till och med slutade att tänka på dom överhuvudtaget. Jag vet också att jag fortfarande skulle fastna om jag skulle ta en cigg. Kanske är det likadant med alkoholen.
Efter ett tag blir det helt enkelt ingen grej längre. Men, ett glas då är man tillbaka i gamla vanor igen.
Nu ska jag snart iväg med jobbet och vara borta i två veckor. Dessa två veckor är det helt alkoholfritt så frestelserna kommer inte att finnas. Två gratisveckor alltså.. :-)

Innan jag åker iväg ska jag genomföra det årliga fystestet. Känner mig laddad, mår bättre och har bättre kondis än på många år.
Känner på mig att jag kommer att klara det galant.. Nåja, klara av det iallafall.

Ja just det, kornkärnorna då? Jag äter dem och nu kan jag säga att hunger/matsuget är betydligt mindre. Så, det ska bli spännande att ställa sig på vågen i veckan.

Ha det bra alla mina vänner.

Roligt att läsa att det går fint för dig! Tror att fystestet kommer gå över förväntan! :-)

Funderade på det där med cigaretter. Om man berättar att man är beroende av cigaretter, så är det ingen som höjer på ögonbrynen. TROTS att det är fastställt att det finns ett klart samband mellan rökning och lungcancer. Jämför med reaktioner om man säger att man är beroende av alkohol. Om man säger att man slutat röka, så tycker alla att man är duktig och att det är bra gjort. Väldigt få lockar med en cigg framför näsan. Det är möjligen elaksinnade, väl inbitna, rökare som skulle göra det. Ungefär som att alkoholisten gärna vill ha sällskap i sitt drickande. Hur många som slutar röka, tror på allvar att man ska kunna röka lite grann, röka lite socialt, efter ett tag?? Hur många provar någon cigarett, för att sedan falla dit totalt igen. Nä, de flesta accepterar nog att man aldrig mer kan röka om man har slutat. Jämför detta med tanken på att "jag kan nog dricka ett glas vin nu för det är så länge sedan jag slutade"...?

Ok. Visst. Det finns kanske undantag. Jag har rökt, men slutade för många år sedan. Trots det rökte jag en hel långweekend (av någon märklig anledning) utomlands förra våren. Sedan har jag inte rökt igen. Ok. Men rökte jag "socialt"? Nä. Jag kedjerökte konstant och avverkade hur många paket som helst. Är det något att rekommendera att man provar efter lång tid? Mitt svar: NEJ för f-n! Jag kunde lika gärna ha kommit hem som storrökare igen. (Då hade min man och mina barn fått fnatt kan jag säga).

Ursäkta att jag använder din tråd till högljudda funderingar! Du väckte tanken...! ;-)

Vill i alla fall önska dig lycka till med testet! Ha en fin dag I! Kram

Stingo

Under en ganska lång tid efter att jag hade slutat röka så feströkte jag av och till. Köpte aldrig egna cigg, men folk bjussade, kanske 2-3 på en kväll. Upplevde aldrig någon risk att jag skulle börja röka på nytt... Jo jag skulle nog kalla det för socialt rökande, det var ju ute på rökplatserna som alla de intressanta diskussionerna fördes.

Idag skulle jag inte kunna tänka mig att börja röka igen, men så är det nära 20 år sen jag slutade. Drömmer ibland om att vara periodrökare.

Incognito_66

Godmorgon vänner!
Det blev lite mer än en vit månad. En månad och två veckor närmare bestämt. Har druckit fredag och lördag denna och förra veckan. Inga vansinniga mängder men tillräckligt för att bli berusad i alla fall. I går natt och i natt har jag vaknat med en djävulsk hjärtklappning mitt i natten. Och med en begynnande diabetes är det väl inte konstigt. Testade mitt blodsocker nyss och konstaterar att det är väääldigt högt. Alkohol ger sötsug och igår slängde jag i mig godsaker. Sitter här och mår dåligt som fan. Magen upp och ner, lätt ångest och ett blött täcke av trötthet över huvudet.
Om jag nu analyserar mig själv och min framtid så vill jag ju inte göra saker som förvärrar min hälsa. Att helgdricka är inte något alternativ så det får bli som med rökningen.
Totalstopp och inte ta första ciggen, inte ta första glaset..

Så nu ska jag försöka vänja mig vid tanken att min "månad plus" får bli för alltid.. Kanske blir det lättare eftersom jag inte kommer att ha någon bortre gräns att längta till.
Ja, vi får se men håll tummarna för mig kamrater!

//Incognito

Vickan69

Tack för att du delar med dig. Intressant med dina återfall och att du själv märker så tydligt hur dina värden och måendet förändras trots "normalt Svensson-drickande".
Jag har inte för alltid som gräns. Jag har länge och kanske alltid. I början behöver jag ha närmare delmål men sedan vill jag nå nästa. Blir en morot. Just nu känns det som jag kommer att fortsätta livet utan A. Som med Cigaretter. Det är äckligt och man mår faktiskt dåligt av dem.
Har också rökt en gång i tiden och nu finns inte en enda tanke på att dra i mig det där. Feströkte vid enstaka tillfällen, köpte jag och hade kvar kunde det bli fler även efter det. Väldigt likt alkoholen. Man behöver TID att vara utan och vänja sig, det blir självklart. Nu mår jag illa av röken när jag går förbi rökare på gatan och känner det i mina kläder och hår. Alkohol luktar också och det är inte kul att prata med folk som är fulla. Det är bara waste of time. Men i vårt samhälle får jag lov att acceptera att både rökning och A ofta finns runt omkring mig och jag vill ändå lära känna människor som nyttjar dessa droger. (Har själv gjort). Då sitter jag och fryser för att höra på någon kollega som lättar sitt hjärta utanför danslokalen där många andra står och röker. Men jag är väldigt medveten om allt och hur jag mår och hur det känns i min kropp. Jag styr!!! Över mitt liv! Det är skönt. Nej, har en djävul som fortfarande styr och det är snuset. Tar tag i honom sedan. Den kampen blir inte kul, det vet jag.

Kram och ha en underbar söndag!