Jag, en vuxen karl med en underbar fru och tre fantastiska barn. Med en släkt full av alkoholister och alkoholberoende människor. Alla mer eller mindre duktiga på att upprätthålla fasaden mot omvärlden att allt minsann är ok! Jag, som var så övertygad om att inte trilla dit. Jag, till och med rädd för att trilla dit och bli beroende. Här sitter jag nu med min insikt som sakta smugit sig på att jag blivit beroende av alkoholen. Inte smaken utan av effekten...! Va f_n, hur kunde det bli så här? Halva semestern ha gått, inledd med ett par rejäla brakfyllor sedan kvällspilsner varje kväll som gärna blivit fem-sex stycken varvat med ett par GT för att sedan halsa ett par munnar ur den sinande midsommarsnapsen innan sängläge.
Det var jag som lät det gå för långt, ingen annan, då måste det vara jag som tar mig tillbaka.
Har tänkt på att söka hjälp men skammen är för stor. Har skamset pratat om min konsumtion med min älskade fru, hon har aldrig fört det på tal men säger sig lättad när jag pratat med henne om det. Nu tänker jag försöka att vara mer aktiv här på forumet och läsa om alla era framgångar och snubbelsteg samt försöka dela med mig av mina egna för att försöka hålla mig nykter..

Nu sitter jag i alla fall här med insikten om att det går inte att gå på den här vägen längre, jag måste stoppa i tid! Så, inne på min tredje dag av nykterhet gör jag som många av er säger... Jag väljer att inte ta första ölen idag!

Ha en bra dag alla!

Vickan69

Sockret är nu bevisligen lika starkt fö kroppen som knark, sägs det. Det är starkt beroendeframkallande, särskilt för barn. De som kör lchf och gi som är fritt från kolhydrater säger att de mår mycket bättre och får jämnare humör. Tror att det är lätt att ersätta sockret i A med annat socker och det går väl an ett tag.

Min man började äta godis och ökade konsumtionen till han själv insåg att det inte var bra och läste väl på lite. En del här verkar haft det lättare att sluta genom att vara sockerfria också. Jag drack söta drycker en del första veckorna men sedan avtog mitt sug på sött.

Sussa sött.

Incognito_66

Jag fick för några år sedan veta att jag har sk pre-diabetes och har sedan dess varit ganska noggrann med kosthållningen fram till för åtta-nio månader sedan. Då började jag att fuska med både kost och träning. Jag sätter det i samband med en hög arbetsbelastning och allmän tristess. När man sedan lägger till helgsupandet då alla hämningar släppte står det i dag +10 kg. Av de tjugo jag tidigare gått ner har hälften kommit tillbaka. Gahhhhh!!!

Jag inser ju i mitt undermedvetna att alkohol, socker och tobak är något jag använder som belöningsdroger. Varför? Varför har jag det behovet.
Får fundera vidare på det tror jag.

Skönt att du slipper sötsuget iallafall Vickan.

Ha en skön fredagskväll utan alkohol kamrater!

/ I

Vickan69

Jag missbrukar tobak. Åh, när jag drack blev jag sugen på fett och salt och sent på kvällen natten, när hämningarna släppt. Klart jag blev fet!!

Hann träna 15 min innan sticka i äg till vänner. Tungt idag. Kroppen jättetrött....

Detsamma!

Incognito_66

Idag firar jag tre veckor utan alkohol. Är precis hemkommen efter en jobbfest. Druckit Loka och studerat mina apfulla kollegor. Tänker såklart att det brukar vara jag som snubblar omkring med en öl i näven och är rolig och trevlig.. Hehe. Så fantastiskt underbart att inte behöva vakna och vara orolig över vad jag sagt och gjort.

Kommer hem nykter, vaknar nykter imorgon och ska ut och springa ett motionslopp med min fru.

Idag känns det bra. Hoppas ni också mår bra!

/ I

Akvariet

Starkt Incognito. Måste vara härligt. Är glad för din skull.

Själv är jag vaken bl a för att jag har svårt att sova i alkoholångorna som är resultatet av min frus ölintag tdigare idag. Det stärker mig i min övertygelse om jag inte ska dricka, precis som för dig vs dina kollegor. Men det är förstås närmare för mig med en hustru som pimplar friskt och svårare att skaka av sig en några fulldumma kollegor.

Annars mår jag bra. Ska också springa i morgon, men inget lopp.

Nu blir det sängen igen

konstnären

Grattis till 3 veckor, vad fint. Fantastiskt att du varit på fest och druckigt Loka. Mycket modigt gjort. Klapp dig själv på axeln idag.
Konstnären

Incognito_66

Tack så mycket!
Tråkigt att med din fru. Ja, det är klart att det är annorlunda och förknippat med mer känslor än mina kollegor som jag kan skita i.
Hon vill inte hänga på din nykterhet?

Lycka till med löpningen idag!

/ I

Incognito_66

Ja, jag är stolt och glad. Och du skall veta att det är bland annat dina inlägg och din historia som ger mig kraft och motivation.

Ha en underbar dag!

Incognito_66

...det var inte bara kollegor dom var apfulla.
Jag noterade också många kollegor som var väldigt måttfulla. Drack ett par glas och verkade nöjda med det. Och i min sjuka hjärna tänker jag att : -vad är det för mening att dricka så lite?

Ja, det är den förmågan jag saknar.

/ I

Ebba

Vilka intressanta iakttagelser du har gjort. Tack för att du delar med dig. Visst är det intressant och lärorikt att beskåda det hela med nyktra ögon? Det du skriver får mig att tänka på mig själv och mitt beteende. Jag har så oerhört hårt dolt mitt alkoholberoende och var långt ifrån den som betedde mig sämst och fullsatt på fester och dylikt. Det hände kanske en gång på trettio att jag spårade ur framför ögonen på folk. Däremot drack jag innan festen för att väl där spela teater och framställa mig som en som har kontroll för att väl hemma dricka hejdlöst eller dagen efter festen dricka som bara den för att jag stod emot på festen... Tack för att du delar dina tankar, tack alla som bidrar till att jag inser sanningen och kan bli fri från alkohol med hjälp av insikt och vilja!

Incognito_66

Tack för tipset Villmåbra! Det var väldigt intressant att lyssna på. Jag ska definitivt åka och köpa kornkärnor nu och testa.

Vad roligt Ebba att du uppskattar det jag skriver. Det är ju så skönt att kunna skriva helt anonymt här om alla tankar på ditt och datt.

Nu är det söndag förmiddag och vi ska snart dra igång med en försenad helgstädning. Det är varit fullt ös den här helgen med allehanda aktiviteter och även om jag är sliten efter gårdagens motionslopp har jag INTE baksmälla.

Vi blev bjudna till ett par vänner i lördags. Mannen är hopplös drinkare och har svårt att tolerera att man inte dricker alkohol när vi är tillsammans. Så, en vit lögn och en snabbt inkastad aktivitet fick rädda mig den här gången. Orkar inte diskutera med och hantera honom just nu. Skjuter det på framtiden.

Många av oss återkommer till problemen med att vi och våra gamla vänner har svårt att hantera nykterheten vi valt i vårt umgänge.
Och, det är klart att det blir svårt, som i fallet med kompisen jag beskriver. Svårt eftersom vår relation har en stark gemensam nämnare i alkoholen. Finns det inte så mycket mer än det och artigt fyllesladder då kanske det är lika bra att inse att man inte ska umgås med den typen av vänner mer.

Jag och min familj har tidigare haft en stor kärlek till natur och naturupplevelser. Den lusten börjar återkomma nu och i det spåret kommer vi kanske att hitta nya spännande vänner att umgås med och där alkoholen har en underordnad roll. Ja, vi får se.

Lite spridda tankar en söndagsförmiddag!

Nu ska jag åka och handla hela kornkärnor!

Ha en skön nykter söndag vänner!

/ Incognito

Vickan69

Löst men orkar inte skriva... Grattis till genomfört lopp. Ja, jobbigt med vänner som tjatar som många här verkar ha. Vi också, mycket natur och i sommar blev det mycket. Jag vill vandra i berg och vara i skogen. :-)
God natt och grattis till en nykter helg!

Incognito_66

Har letat som en tok efter hela kornkärnor i dagligvaruhandeln utan resultat. Har fått en hälsokostbutik att ta hem ett par paket så jag får vänta tills torsdag.
Men, glädjande nog visade vågen - 1 kg idag. Trots att jag frossat i vitt bröd, godis och allehanda onyttigheter - Kul!

Idag satt jag och lyssnade på radio där meningen: "-det är som på julfesten.." yppades.
Det räckte för att alkoholsuget skulle komma. Alltså, fest = alkohol i min hjärna!!!
Nästa tanke var: - just det, jag ska ju inte dricka! Inte dricka = besvikelse??
Slutsats: Omprogrammering nödvändig :-)).

Var ju faktiskt på fest i fredags och hade trevligt UTAN alkohol. Det måste präntas in i hjärnan nu, att det visst går att ha roligt på en fest utan alkohol.

Ha det gött!

/ I

Vickan69

Ok. Läste om kornkärnor och det är inte så lätt att hitta och är egentligen flera sorter med skal och allt om inte jag missuppfattat det helt.?? Hittade denna artikel; http://www.sydsvenskan.se/sverige/pa-jakt-efter-den-goda-maten/
Skriv gärna märket och namnet sedan när du fått hem det.

Jag kämpar också med att koppla belöningar och festliga tillfällen med A. Bra att du registrerar så tydligt hur din hjärna associatierar. Intressant. Ja, omprogrammering nu, tack!!!

Inga problem på fest för min del, mer när tung vardag och hög arbetsbelastning får mig att vilja belöna mig eller koppla av och göra vardagen lite "festligare".

Heja dig! Och grattis till både nykterhet och viktminskning!

Incognito_66

På fredag har jag varit utan alkohol i fyra veckor. Som jag tidigare skrivit firade jag min förra vita månad med en rejäl fest. Så jäkla dumt egentligen! Det är lika korkat som att fira en lyckad rökavvänjning med cigaretter.... Daah!

Näe, mitt långsiktiga mål är tre månader och därefter nya och väl genomtänkta beslut. Mitt mantra!

Just nu känner jag inte någon risk att det inte ska gå. Men jag måste vara på min vakt när impulserna kommer och lättjan vill ta överhanden.

Hur går det med kornkärnorna då? Jo, jag väntar på att butiken skall få hem dem. Men, i väntan på det köpte jag ett paket med matkorn idag. Kokt och ätit nån' deciliter som kvällsmat. Ska bli spännande att se om det ger en bättre mättnadskänsla imorgon och om mitt blodsocker imorgon bitti är lägre. Kanske inte går så fort. Vi får se.

Lycka till med er kamp för nykterhet!

/ I

Vickan69

Och grattis till dina fyra veckor. Jag har börjat med 5:2. Lite jobbigt kanske med alla dessa förändringar men det kickar mig att gå ner i vikt och bli starkare i kroppen! Ska testa matkorn också.

Vägde mig igår och blev förvånad. -7, 4 kg! Nu börjar det hända grejer :-)))

Må gott och på återseende!

Incognito_66

Tjugosex kronor för ett paket. Helt ok, det är ju som en fin Ale på bolaget. Hohoho..
Har blötlagt nu och imorgon ska de kokas.
Matkornen åt jag och testade blodsockret på morgonen. Det var betydligt HÖGRE än det brukar vara. Konstigt sammanträffande bara kanske. Ska pröva imorn' igen. Sedan är det dags för "äkta vara".

Alkoholsuget då..? Ja, idag satt vi och pratade fiske på jobbet och igen kom associationerna.
Naturupplevelse, lyckat fiske och kompisgäng= öl.. Fortsatt omprogrammering!
Det är ju faktiskt roligare att komma upp tidigt på morgonen, sätta på en fluga och njuta av naturens stillhet utan tungt huvud.

Dagen fortsätter och det börjar gå upp för mig att det är fredag imorgon. FREDAG!
Fredag = berusning!
Nej! Den här fredagen skall det bli fredag = hyrfilm, god mat och kanske en alkoholfri öl. För att sedan på lördagen komma upp tidigt och njuta av en slapp lördagsmorgon.

Ja, en liten inblick i mina associationsbanor och försök till omprogrammering.

Ha en skön kväll!

Akvariet

Ha Ha. Härlig inblick i den automatiserade hjärnan. Känner verkligen igen mig. Och det dyker hela tiden upp nya programsnuttar som alla slutar med =öl, =vin eller =sprit. De har också en tendens att dyka upp när man inte är beredd på det, Tyvärr finns det väl ingen quick fix, så det är bara att kämpa. Ständig omprogrammering.

Stingo

Jag blir alltid väldigt misstänksam då folk börjar tala om något som låter som "underlivsmedel" och i den där videoföreläsningen gjordes jämförelse bara med vitt bröd, vilket väl är det ohälsosammaste som finns näst rent socker (och alkohol ;-). Så motsvarande effekt kan antagligen uppnås med en hel del andra livsmedel också.

Det sagt, så kan jag fortsätta med att berätta att korngrynsgröt gjord i mjölk är en traditionell rätt här i Finland. Förr gjordes den i den svalnande bakugnen under natten efter bakdagar. Fantastiskt gott och värt att prova på, om man någonstans har tillgång till en gammaldags vedeldad bakugn. Gröten kan också kokas snabbare (ungefär som risgrynsgröt) och blir då nästan lika god. Det har också blivit populärt här med ris uppblandat med korngryn, eller gryn av andra sädessorter. Då är naturligtvis grynen förbehandlade så att koktiden skall bli lika med risets. Finns inte motsvarade produkter hos er, här finns de i all butiker?

Jag har förresten för mig att vad vi äter också påverkar alkosuget. Åtminstone upplever jag själv att hunger och alkosug lätt kan förväxlas med varandra, så det kan nog vara värt att satsa litet extra på att äta mat som ger lång mättnadskänsla. Tack för den tanken!

Vickan69

Villmåbra, jag har tränat typ varje dag första veckan när jag slutade för att komma igång och uthärda stoppet lättare, sedan bortrest en vecka. Hem och tränade hårdare men varannan dag under ca 1 v, resa första veckan långa promenader flera dagar, andra veckan tre dagar joggning. Hem och träning varannan dag 1 v, denna vecka 1 gång löpning pga av jobb. Hann inte idag. Ätit mindre portioner och inger vitt bröd eller socker ( förutom lite godis enstaka gånger) under denna tid. Det är i snitt ca 1 kg per vecka men de två sista veckorna gick jag ner mest. Hade en del att ta av och det går man ju ner lättast. ;-)