Jag, en vuxen karl med en underbar fru och tre fantastiska barn. Med en släkt full av alkoholister och alkoholberoende människor. Alla mer eller mindre duktiga på att upprätthålla fasaden mot omvärlden att allt minsann är ok! Jag, som var så övertygad om att inte trilla dit. Jag, till och med rädd för att trilla dit och bli beroende. Här sitter jag nu med min insikt som sakta smugit sig på att jag blivit beroende av alkoholen. Inte smaken utan av effekten...! Va f_n, hur kunde det bli så här? Halva semestern ha gått, inledd med ett par rejäla brakfyllor sedan kvällspilsner varje kväll som gärna blivit fem-sex stycken varvat med ett par GT för att sedan halsa ett par munnar ur den sinande midsommarsnapsen innan sängläge.
Det var jag som lät det gå för långt, ingen annan, då måste det vara jag som tar mig tillbaka.
Har tänkt på att söka hjälp men skammen är för stor. Har skamset pratat om min konsumtion med min älskade fru, hon har aldrig fört det på tal men säger sig lättad när jag pratat med henne om det. Nu tänker jag försöka att vara mer aktiv här på forumet och läsa om alla era framgångar och snubbelsteg samt försöka dela med mig av mina egna för att försöka hålla mig nykter..

Nu sitter jag i alla fall här med insikten om att det går inte att gå på den här vägen längre, jag måste stoppa i tid! Så, inne på min tredje dag av nykterhet gör jag som många av er säger... Jag väljer att inte ta första ölen idag!

Ha en bra dag alla!

alltid är vad som känns bra för mig när det gäller att sluta med A, eller förresten, alltid tror jag det måste bli. Känner igen mig Incognito i rädslan för att helt förstöra sin hälsa. Även jag har varningar på diabetes, även om jag inte kommit dit och kanske klarar jag mig om jag slutar nu. För visst triggar alkohol sötsug, jag som mest dricker starköl får i mig en massa socker. Men i dag känns det jätteskönt, har haft en nykter helg och känner ett förunderligt lugn. Jag slutade med röka för drygt 10 år sedan, och aldrig haft något sug sedan dess. Det tog ca 3 månader av en slags yrsel efter stoppet, men inte värre än att det gick att hantera. Nu f¨år jag ge A samma tid eftersom mitt missbruk vara ungefär lika länge när det gäller dessa två gifter, alltså i ca 40 år! Ujjj! Ut och klippa gräset nu känns bra för kroppen och knoppen.
Kram alla,

Stingo

Rätta mig gärna, om jag har fel, men förvärrar inte alkohol diabetesbilden helt självständigt. Dvs också utan ökat sockersug?

det gör det säkert. Alkohol är ju socker kan man säga och maltsocker lär vara precis lika triggande på insulinnivåer med mera. Så det räcker så bra med alkohol för att påverka diabetes negativt, utan ännu mer socker. Men mitt sockersug minskar rejält när jag inte dricker och samtidigt äter LCHF-kost, eller åtminstone nära den kosten. Så det är min målsättning framöver, bra kost, lite mer motion och ingen A. Känns inte omöjligt.

God morgon I,

Hur har du det idag? Är helt övertygad om att det är rätt tänkt med helgdrickande och bortre gräns för drickandet kanske inte funkar så bra. Vi har ju diskuterat det där med tidsgränser förut. Jag tycker att det verkar livsfarligt, men det är baserat på hur jag själv tänker. Kan dock förstå att det hjälper många i början att veta att det handlar om en mer begränsad tid, istället för resten av livet, vilket blir väldigt stort och definitivt.

Jag tror på dig I. Ha en fin tisdag / Kram

Incognito_66

Tack för uppmuntran alla! Jag har ju inte fullt utvecklat diabetes ännu. Det är så kallat förstadium som kost- och motionsbehandlas.
Och jag har gett mig f_n på att passera femtio innan en insulintablett eller nål kommer in i min kropp.

Alkoholen har en skum inverkan på blodsockret eftersom den initialt sänker nivån har jag fått lära mig. Och att det ska vara därför sötsuget kommer. För personer som insulinbehandlas på grund av att de inte kan producera eget insulin kan det ju vara livshotande om de inte hinner parera med kolhydrater. Ja, det är så jag förstått det iaf.

Nu är jag iallafall iväg på jobbresa ett tag och kommer ha träning som enda kvällsnöje. Så, det blir ju en riktigt bra återstart - eller hur?

Hur många gånger har vi sagt: -Aldrig mer?
Jag sa det i söndags och nu får min tråd tjäna som påminnelse när minnet av hur jag mår när jag dricker sviker. Det räcker nämligen att komma en bit in i veckan så kommer tankar av typen: -Det var ju inte så farligt, klart att jag ska dricka på fredag igen! Det var nog bara en tillfällig svacka...

Näe, skärpning! Hälsan måste få vara viktigare en några timmars berusning..

Ha en skön natt och en god morgondag utan alkohol mina vänner!

/ I

Vickan69

Hallå, vart tog du vägen Incognito??
Nu är du lite föööör incognito, tycker jag. ;-)
Jag är inte inne här så ofta som i början nu när vardag och jobb är i full gång men saknar er alla och tittar in minst en dag i veckan. Hoppas att det går bra för dig. Dela gärna med dig om du är ok och så.

/V

Incognito_66

Härligt att se att man är eftersökt!
Ja, hösten kan liknas vid tjurrusningen i Pamplona där jag varit en av tjurarna som sprungit för mitt liv...
Det har gått i ett rasande tempo och jag har nog aldrig arbetat så intensivt. Alkoholen har funnits med som avstressningsmedel på helgerna
Nu har hösten kulminerat i en långledighet som varit minst sagt välbehövlig. Dock har det runnit ned en hel del alkohol.
Igår drog jag i mig ett par whiskey och ett par öl efter ett par dagars uppehåll.
Vaknade i natt med hjärtklappning, ångest och svettningar från helvetet... Gahh.

Ja ni hör ju att det inte är speciellt bra och att jag har lite att hämta igen. Som tur är finns forumet och min "ursäkt" för att inte varit aktiv hänger ihop med några av mina sista inlägg där jag kom fram till "aldrig mer...."
Känns så jobbigt att sedan i nästa inlägg skriva att det återigen slank ner ett gäng öl eller glas vin på fredag och lördagen.

Men, nu är jag här igen och är ganska villrådig över hur jag skall ta mig vidare mot en längre period av nykterhet och ett nytt förhållningssätt till alkoholen.
Vin får väl se hur planen utvecklas. Kanske involverar jag någon utifrån som kan hjälpa till.
Idag ska jag i alla fall inte ta det första glaset.

Ha det bra forumvänner!

Stingo

Välkommen tillbaka. Kul att höra av dig. Det börjar vara litet sparsamt med inlägg av vännerna från hösten, men det finns flera nya krafter på plats i stället. Du låter som om dina problem ligger mest på motivationssidan. Hur skall du få dig själv att verkligen tro på att det där med alkoholfritt verkligen är en god idé?

Själv har jag i alla fall mått väldigt mycket bättre, som alkoholfri, under den gångna hösten, även om den naturligtvis haft sina ups and downs.

Lycka till med nya försöket.

Incognito_66

Pricksäkert Stingo! Kul förresten att det gått så bra som alkoholfri - grattis!
Ja, jag är lite av "en allt eller inget människa", vilket påverkar mina möjligheter att motivera mig.
Jag brukar sätta upp väldigt höga målsättningar för mig själv oaktat vad det gäller. Det får ju såklart till följd att jag får svårt att nå och hålla mig till mina mål.
Och att inte nå sina mål är ju ett misslyckande..... Vilket skapar obehag och får mig att må dåligt. Så, att jag har någon form av problem med motivation är uppenbart
Och problemet ligger i att jag är just av typen "allt eller inget".
Å andra sidan är det ett av de karaktärsdrag som tagit mig dit jag är idag - på gott och ont. Jag måste bara hitta ett bättre sätt att balansera lite bättre.

Rubriken för det här forumet är ju - Förändra sitt drickande!
Och det är ju det jag är ute efter, att försöka förändra mitt drickande. Att inte dricka slentrianmässigt varje ledig helg, semester osv. eftersom jag märkt att det blir mer av självmedicineringskaraktär än ett gott glas vin med frugan på fredagskvällen.
Detta innebär ju att jag måste hitta något annat sätt att stressa av, något att ersätta alkoholens quickfix med eftersom jag märker att alkoholen har den luriga biverkningen att skapa oro, stress och dåligt mående.

Hur som haver så tror jag på ett målmedvetet uppehåll för att skapa lite distans. I somras sade jag tre månader som långtidsmålsättning och det får gälla även nu.
För att lyckas med det ska jag försöka föra in något annat på fredagar och lördagar som skapar lust och stressar av.
Vad det blir får vi se.

Ja, det blev ett långt inlägg!

Ha en bra dag alla forumvänner!

/I

Stingo

...tror jag också på. Jag satte 5 månader (resten av 2014) som mål då jag började och nu har jag snart varit nykter en vecka in i 2015 av bara farten och tror att jag lika bra kan fortsätta åtminstone halvåret ut, eftersom inga "bättre middagar" finns i siktet i januari. Men det är ju här som den verkligt stora utmaningen kommer. Om man vill kunna dricka "rätt", så gäller det att inte falla tillbaka in i slentrianen och självmedicineringen igen.

Incognito_66

Jag är grymt imponerad av dig. Att du lyckats att hålla upp så länge.
Jag brottas fortfarande med att komma igång med mitt längre uppehåll. Jag drack ett par tre stadiga whiskey igår kväll/natt efter fyra dagars uppehåll.
Förhandlingen med mig själv började på eftermiddagen. Jag hade precis börjat känna mig välmående igen och dagen innan varit ute och sprungit lite lätt för första gången på länge. Vid kl 23 bestämde jag mig för att dra i mig en wirre...! Och, nu sitter jag här med tung kropp, lätt ångest och förbannar mig själv. Att det ska vara så förbannat svårt!!!

Jag läste igenom hela min tråd och ser att jag i somras hade en hög motivation, en motivation jag inte riktigt kunnat uppmana nu.
Och som du skriver Stingo handlar det ju om min motivation.

Idag ska jag ta tag i att formulera ett mål och försöka hitta det som motiverar mig till att nå dit. Ska även rada upp klassiska fällor och några handlingsalternativ för att inte gå i fällorna.

Ha det gott

/I

Incognito_66

Då åker barskåpet i slasken... Inte för att det finns så mycket där. Har aldrig gillat att dricka spritdrycker egentligen. Öl och vin är det som jag uppskattar både smak och effekt av så att säga :o). Denna julhelgs whiskeydrickande är bara en tillfällighet och endast för berusningen. Inte smaken - den kan jag lätt vara utan.
Men nu åker innehållet i barskåpet ut i alla fall. Tjo!

Saga1

Tack för kommentaren i min tråd.
Jag har läst igenom hela din tråd och är imponerad av ditt sätt att skriva och din ärlighet.

Precis så har mitt liv varit de senaste 14 åren. Dricka för mycket och för ofta. Vit period. Dicka lagom. Dricka för ofta. Vit period....osv.
Ångest över att inte klara av att dricka normalt. Att alltid vilja ha det myyysiga vinen. Att koppla ihop alla trevliga händelser med vin. Tror det är därför jag låtit det gått så långt.
Som om det vore mer ok för kropp och plånbok att man "mysdricker". Som du kunde läsa i min tråd så har jag kommit upp i en katastrofal konsumtion. Trots detta har jag inga problem med "fyllor", dåligt beteende eller så. Beror antagligen på att jag höjt tolleransen och blir inte lika berusad som andra skulle bli av 4-5 glas vin.

Min yttersta önskan är att kunna dricka LAGOM. Jag älskar ju mat och vin ;-) Förstår dock att det kanske inte är ett alternativ. Nu blir det vit januari sen ska jag ta ett snack med mig själv och kolla läget.

Ha det gott!
Inget glas för mig i dag :-)

Kram Saga

Stingo

Läste din #102 och tog mig för pannan "faaan, han håller sprit hemma". Men det fixade du på momangen.

Stingo

(pun intended)
Jag låg också på gränsen till pre-diabetes. Nu fick jag mina värden testade ånyo. Glukoset smack i mitten av det normala och triglyceriderna klart på den godkända sidan. Och då har jag inte bemödat mig alls för att motionera eller gå ned i vikt. Allt kom mao som direkt eller indirekt följd av nykterheten.

Incognito_66

Hej på Er alla forumvänner!
Stingo - tack för moroten :o)
Saga1: Glädjande att höra att du uppskattar det jag skriver - tack!

Ja, barskåpet åkte ut i slasken och alla tomflaskor till återvinningen. Även om egentligen ingen av flaskorna innehöll något som jag gillar att dricka så var det en skön ritual att hälla ut skiten i avloppet. Nu har jag tagit mig ett par dagar till att fundera ut min plan/strategi/vilja och kommit fram till att jag kommer att avhålla mig från alkohol fram till sommaren.
Det blir min långtidsmålsättning men dag för dag och vecka för vecka...

Varför? Jo, jag irriterar mig så fruktansvärt över att inte kunna kontrollera intaget på fredagar och lördagar samt övrig ledig tid. Irriterar mig på att alkohol ens är en idé som dyker upp som ett val för vad jag vill göra på helgerna. Jag börjar också bli bekymrad över att jag dricker så pass mycket själv, alltså inte i samband med fest eller tillsammans med min fru. (Hon har aldrig varit någon storkonsument - gudskelov!). Det beteendet säger mig ju att alkoholen har blivit något annat som inte är förknippat med fest, mat eller umgänge och det kan inte vara bra ju!
Utöver detta börjar jag oroa mig över vad detta gör med min medelålders kropp. Även om jag mått skit både mentalt och fysiskt de senaste månaderna så ser jag mig som i allt väsentligt frisk och vill gärna att det ska fortsätta så. Jag vill i alla fall inte förvärra det genom dåliga val.

Mina farligaste fällor:
1. Behovet av att ha något som hjälper mig att koppla av och "starta upp helgen"
2. Fredagsmys, avkoppling
3. Fest med vänner eller arbetskamrater (händer inte så ofta)
4. Längre ledigheter och storhelger

Mina strategier att undvika fällorna och att kunna hantera dem:
1. Kommer att träna dagligen på Mindfulness samt hitta andra sätt att "belöna mig"
2. Träna löpning eller gym på lördags- och söndagsmornarna och försöka hitta en träningskompis. Har satt upp ett rejält träningsmål som kräver att jag håller mig borta från alkohol ett bra tag. Men målet är fullt möjligt att nå inom min sexmånadersperiod.
4. Bara tala om att jag inte mår bra av alkohol och skylla på min pre-diabetes
5. Fylla dom med vettig verksamhet för att undvika slentrian.

Ja, det får bli min utfästelse och jag kommer behöva ert stöd. Ska se till att pusha och stötta Er också!
Sju dagar utan alkohol av tio efter nyår! Som mest fyra i följd!

Men nu SKA det bli minst sex månader i följd.
Så, nu kör vi på igen!

/I

Tove 2015

Va bra att du har identifierat dina fällor och satt upp bra strategier för och hantera dom. Mycket vunnet av och klara riktlinjer att luta sig tillbaka på.
Bra och göra sig av med allt som kan fresta hemma i skåpen!!
Jag ska börja träna på fredagar efter jobbet för att bryta vanan med fredagsmyset med vinet. Det är min stora riiskdagi veckan.
Mitt första mål utan alkohol är satt till den 1/7 , ett halvår. Sedan får jag ta ett nytt beslut då.
Ha det gott!!

Sockertoppen

Hej jag är från medberoende sidan men måste bara skriva här och fråga. Min sambo har druckit i många år och senaste året har det inte varit många alkoholfria dagar. Han förstör både för sig själv och familjen. Efter nyår började han prata och grät som han inte gjort förr och sa han gärna vill sluta. Han var vit tre dagar men började sen dricka igen.. Då förklara han att han ska trappa ner antalet ölburkar successivt och öka på med dom vita dagarna och längden på vita perioden mer o mer. Det är hans sätt att trappa ner och tror han ska må bättre och allt vad ångest osv inbär ska bli lugnare och inte så hemskt. Han säger han läst om att det kan vara farligt för kroppen att sluta tvärt. Han är livrädd! Undrar bara om ngn här tror att denna strategi är möjlig? Känner mig så lurad men lever på hoppet, men snart får det vara nog!

Anders 48

Det beror på hur mycket han har druckit de senaste dagarna - och hur många dagar. Är det väldigt mycket och många dagar så har han rätt - det skulle kunna vara farligt att sluta tvärt. Då kan en långsam nedtrappning vara att föredra. Frågan är om han klarar av det. Det är lätt att säga när man är full! Om han slutar tvärt så kommer han ändå att må fruktansvärt dåligt i ett antal dagar - med svettningar/kallras, ångest, höjd puls. Han kommer att vara skakig i hela kroppen, dålig i magen och kanske inte kunna äta på ett par/tre dagar. Detta självklart om det är stora mängder han har druckit varje dag och under flera dagar. Kanske svårt för dig att avgöra hur mycket o hur länge han har druckit?