Jag, en vuxen karl med en underbar fru och tre fantastiska barn. Med en släkt full av alkoholister och alkoholberoende människor. Alla mer eller mindre duktiga på att upprätthålla fasaden mot omvärlden att allt minsann är ok! Jag, som var så övertygad om att inte trilla dit. Jag, till och med rädd för att trilla dit och bli beroende. Här sitter jag nu med min insikt som sakta smugit sig på att jag blivit beroende av alkoholen. Inte smaken utan av effekten...! Va f_n, hur kunde det bli så här? Halva semestern ha gått, inledd med ett par rejäla brakfyllor sedan kvällspilsner varje kväll som gärna blivit fem-sex stycken varvat med ett par GT för att sedan halsa ett par munnar ur den sinande midsommarsnapsen innan sängläge.
Det var jag som lät det gå för långt, ingen annan, då måste det vara jag som tar mig tillbaka.
Har tänkt på att söka hjälp men skammen är för stor. Har skamset pratat om min konsumtion med min älskade fru, hon har aldrig fört det på tal men säger sig lättad när jag pratat med henne om det. Nu tänker jag försöka att vara mer aktiv här på forumet och läsa om alla era framgångar och snubbelsteg samt försöka dela med mig av mina egna för att försöka hålla mig nykter..

Nu sitter jag i alla fall här med insikten om att det går inte att gå på den här vägen längre, jag måste stoppa i tid! Så, inne på min tredje dag av nykterhet gör jag som många av er säger... Jag väljer att inte ta första ölen idag!

Ha en bra dag alla!

Incognito_66

...utan alkohol! Känner mig av och till sugen. Mest kopplat till situationer av typen: grilla, sitta och samtala med vänner/frugan eller belöna mig för det ena eller andra. Eller varför inte bara berusningen...? Alkoholen har tagit en stor plats i mitt liv märker jag nu när jag reflekterar över hur många situationer som jag förknippar med alkohol.

Nu har våra vänner precis åkt och trots att det är roligt att träffas är det vansinnigt skönt att få krypa undan och vara i fred.
Har nog ett lite större behov av att få vara för mig själv nu och reflektera i lugn och ro över mitt beslut och effekterna av det.

Kom att tänka på en anställningsintervju som jag genomförde förra året med en man i övre femtioårsåldern. När vi kom till frågan om alkoholbruk säger han att han inte druckit på två år. Jag blev intresserad och nyfiken såklart över vad som lett fram till beslutet..! Undrade över om han haft alkoholproblem ! Han svarar att: "- Nej! Jag bara märkte att jag började må dåligt av att dricka. Var bakfull i två dagar efter att jag druckit."

Hans fåordiga förklaring har följt mig sedan dess och inspirerat mig. Det behöver ju inte vara mer komplicerat än så att förklara sig. I den mån det behövs. "Jag mår dåligt av att dricka nuförtiden"

Ja, vi kämpar med att förklara oss för omvärlden. Jag kan se det i nära nog alla trådar och jag är inte något undantag. Jag har också kamrater och situationer som är heeelt otänkbara utan alkohol och jag tänker mycket på hur det skall gå vid första tillfället.

Blev styrkt av Calleqwerty och berättelsen om fiskeresan. Jag kommer också att hamna i liknande situationer och jag ska minsann klara dem också...

Nu har jag snart lyckats att hålla mig från alkoholen i två veckor. Två semesterveckor dessutom. Jag är stolt och glad över att jag lyckades bryta den trend som jag inledde semestern med.

Inget första glas idag heller vänner!

Vill_och_kan

Tack för ditt inlägg i min tråd!

Stort grattis till snart två veckor! Och extra starkt såhär i semestertider! Riktigt starkt!

Jag har nu läst igenom din tråd och inser att vi har många saker gemensamt. Hade samma tankar och upplevelser som du skriver om under min tidigare vita period. Dessvärre hade jag tidsbegränsat den vita perioden till en månad vilket ledde till att efter den månaden så tog jag igen allt jag "förlorat" - och mer därtill. Nu försöker jag mentalt ställa in mig på att beslutet är tills vidare men att processen måste gå dag till dag, precis som Muränan skriver.
Känns ju larvigt att jag sitter och kommenterar egentligen eftersom jag påbörjade min nuvarande resa i förrgår. Men jag ville bara skriva att ett tidsbegränsat uppehåll inte fungerade för mig, hoppas det är annorlunda för dig!

Riktigt kul att läsa om dina framsteg fysiskt och mentalt!

Lycka till och kör hårt. Grymt bra jobbat hittills!

Calleqwerty

Kul att jag kunde ge inspiration till någon här oxå! Inte bara få..
Bra jobbat incognito! Följer dig som värsta stalkern
// Calle

Incognito_66

Är på resande fot med familjen till goda vänner.
I bilen på väg dit började jag förhandla med alkoholdjävulen. "- ett par glas kan jag ju ta",
"- två veckor utan alkohol, det lan väl räcka, jag kam ju fortsätta igen efteråt". Ja, så höll jag på tills jag nästan övertygat mig själv om att dricka bara ikväll.

Turligt nog fanns det alkoholfri öl - räddad!

Inget glas ikväll! Styrker mig att vara utan imorgon också.

/Incognito

Vill_och_kan

När djävulen börjar argumentera och övertala, då är det inte lätt.
Jag är så glad för din skull! Starkt gjort av dig!

Jag är lite nyfiken på det där med alkoholfri öl. På vilket sätt hjälper det dig? Triggar det inte igång något begär eller så?

konstnären

Imponerad att du stod över. Bra. Ja, du när man börjar den där förhandlingen med jävulen som jag kallar den. Det är hemskt.
På söndag har jag varit nykter 11 månader, och det har och är den tuffaste resan jag gjort. Det har ju gått ett antal månader, men
igår fick jag ett kort besök av jävulen. Han sa som så att du kan nog hantera ett par glas vin nu efter så lång tid. Hjärtat började slå
och jag fick nästan panik. Det konstiga var att jag hade inget sug efter alkohol, men tanken kan tydligen dyka upp när man minst anar.
Inget särskilt hade hänt. Kopplade hunden och gick ner till sjön. Gick sakta hem och under vägen försvann dom där tankarna.
Låt inte alkojävulen förvirra dig, du bestämmer.
Ha det gott
Konstnären

Incognito_66

Då har det faktiskt gått fjorton dagar av nykterhet. Sista semesterdagen och vädret är underbart. Vilken sommar vi har haft hörni!
Tropiska nätter och medelhavsvärme. Bättre kan man knappast önska sig. Två veckor av nykterhet. Halvvägs mot mitt "personliga rekord". Den här gången har jag satt upp tre månader som långtidsmålsättning. Därefter kommer jag fatta nya beslut. Men inte springa till krogen på tremånadersdagen utan sätta mig och läsa igenom alla mina inlägg.
För att det är just det som är en stor styrka med att skriva på forumet. Det blir lite av egen terapi, med goda synpunkter från er övriga vänner. En egen liten terapibok som jag kan gå tillbaka i och se vad jag upplevt och kanske uppleva det igen för att värdera min nykterhet på ett, ja just det, nyktert sätt.

Ha en bra dag alla!
I dag tar vi inget första glas!

/Incognito

Incognito_66

Sur som tusan sitter jag och tycker synd om mig själv. Tänk om jag bara kunde dricka måttligt, då hade jag kunnat ta ett par glas vin eller ett par öl...! Känna den farliga berusningen och bekymmerslösheten. Men, jag har gått lite för långt på fel väg så jag får helt enkelt avstå och hitta nya vägar till lycka och måbrakänslan.

Suck, ganska tungt men jag ska göra som Konstnären brukar säga - aktivera mig.
Sticker ut och springer så får vi se om det lättar. Det brukar det göra.

Kämpa på vänner! Jag får ta fram lite jävlaranaamma nu!

/ Incognito

Calleqwerty

Känner exakt likadant! Så sjukt drygt att vänta åravis på att hjärnan ska få rätt på seratonin nivån utan alkohol. Men det e bara att bita ihopa eller att aktivera sig!

Incognito_66

Har hållit mig sysselsatt hela dagen idag med allehanda småprojekt. Mest för att vara trött nu ikväll när det är dags att lägga sig tidigare. Semestern är slut och det är dags att spänna på sig selen igen. Intalar mig att det kommer att bli kul... Men, ärligt talat skulle jag gärna varit ledig några veckor till..

Nästa vecka kommer då fredagsprövningen. Att sätta mig direkt efter att jag slutat jobba med en öl är nog den svåraste utmaningen av alla. Men, det ska gå. På lördag ska jag dessutom springa ett motionslopp och det ska bli roligt att se hur det går efter de tre veckor utan alkohol som jag då fixat.

Blev bjudna på grannfest idag. Ännu en alkoholfälla. Blir väl inte som det brukar eftersom jag kommer att dricka alkoholfritt. Ursäkterna får jag slipa på...!

Ja, lite röriga tankar blev det!

Ha en god natt vänner!

/Incognito

Incognito_66

Då var semestern slut och jobbet igång igen.
Känns sådär att börja med styrda tider och uppgifter som haglar. Men, om ett par dagar är man väl inne i det igen. Det brukar vara så.

Jag läser runt här på forumet och slås av att väldigt många, liksom jag, lever ett vanligt "Svenssonliv" med familj och jobb.
Men, någonstans under våra resor har det gått snett av olika orsaker. Hur många runtomkring oss är det då inte som har liknande problem under de välpolerade fasaderna. Ja, jag är övertygad av att en del av våra vänner brottas med liknande bekymmer. Lika övertygad är jag att det är de som kommer att tjata mest på mig att dricka och "vara som folk".,.

En del av er har varit väldigt långt nere och gjort fantastiska resor mot nykterhet.
Då känns det nästan lite förmätet att skriva om mina problem som ännu inte lett till någon uppenbar skada.

Men, det är klart. De senaste åren har jag nog inte varit så närvarande för min familj. Varje ledig stund har alkoholen tagit större och större utrymme av. Mina barn har såklart märkt att pappa blir mer pratsam för att sedan bli sluddrig och slutligen somna. De har aldrig uttalat någon besvikelse men jag vill ju inte föra vidare den bilden av att det är så en förälder ska vara.

Just nu känns det bra att jag har bestämt mig att göra ett långt uppehåll. Jag känner mig stärkt av att läsa och skriva här.
Men, snart kommer fredagen och det är en enorm utmaning för en helgalkis!

/Incognito

Har också tänkt som du! Det är ju "bara vanliga människor" här på forumet. Många med ordnade liv, bra jobb, familj osv. Och precis - hur många är det då inte i vår omgivning. Absolut de som tycker att man är märklig som inte dricker och tjatar. Men man ser ganska snabbt faktiskt. Känner igen snacket. Upptäckte några på jobbet när jag var på konferens. Har också insett att en del av våra vänner är riktigt halt ute. Men värst är att gå på systemet. Det där lätt desperata i blicken, girigt plockande i hyllorna. Man ser ju på vad folk köper också. Men just den där törstiga blicken. Jag måste helt klart sett likadan ut. Släpandes en korg överfylld med vin varje vecka... Ingen vacker syn...

Du är stark tycker jag och har tydligen identifierat dina värsta stunder. Handlandet på bolaget fredag och lördag. Bra för då behöver du inte bli överrumplad. Utan snarare invänta och tänka ok, nu kommer det, men jag fixar det. Ha en plan i beredskap. Se till att vara riktigt sysselsatt så du inte kan åka iväg. Tror du kommer klara det fint.

Kram

Akvariet

Har läst din tråd och känner också igen mig i "vanliga människor" och "förmätet att skriva om mina problem". Innan jag började skriva här på allvar så tyckte jag nog att det var ett konstigt ställe som inte riktigt var menat för en sån som mig. Jag är ju en "vanlig svensson" som inte har problem, jag kan ju hantera det här, bara jag vill (och jag har hela tiden velat senare). Nä, alkoholister finns överallt i alla åldrar, yrken, samhällsklasser, och det är klart att vi som vill göra något åt det ska hjälpa varandra. Det finns beräkningar som säger att ca 10% av svenskarna har alkoholproblem. Det är klart att det finns en och annan i min och din närhet då.

Visst är det bra att vi har hittat hit och skriver av oss frustrationen och peppar varandra. Vi tar ingen glas idag, heller.

Kram

Incognito_66

Egentligen skriver jag ju mest för egen terapi men det är SÅ roligt att få respons på de tankar jag har. Bekräftelsebehovet får näring.
;-) Tackar!

Idag har det pratats alkohol på jobbet. Om goda GT, öl som flödar och hur kul och skönt det är med fester och fyllor...!

Kommer på mig själv när vi pratar att bli VANSINNIGT sugen på alkohol, berusning och bedövning.
Jag har på senare år haft väldigt svårt att koppla av och komma ner i varv. Det är väl en stor anledning till att alkoholen tagit större och större plats i mitt liv.
Har provat Mindfulness och allehanda avslappningsmetoder. Mindfulness är väl det som funkar bäst men kan ännu inte mäta sig med den avslappning som alkoholen skänker.

Jag MÅSTE dock hålla i medvetandet den stora svarta baksidan. Att vakna i soffan kl tre på natten med hjärtklappning och inse att familjen gått och lagt sig. Att sakna minnen från kl tio på kvällen. Att vakna med tungt huvud dagen efter, skamsen och ångestfull. Vara tvungen att avstå från hemmaprojekt, familjeaktiviteter och träning. Näe, inte är det värt det!!

På den goda sidan är att jag, liksom många av er säger, får mycket gjort hemma.
Energin är bättre och känslan av att vakna utan bakfylla och dålig smak i minnet är underbar.

Imorgon ska jag resa iväg i jobbet. Blir en långpromenad på kvällen och en gofika istället för öl på hotellet.

Ha en bra kväll vänner!

/ Incognito

Incognito_66

Dålig smak i munnen ska det vara såklart. Inte minnet

Vickan69

I ett annat sammanhang för några år sedan sa jag att jag hade en för hög alkoholkonsumtion. Och då sa hon att det finns ingen medicin och inget annat som lindrar ångest och oro så effektivt som alkohol! (Bieffekterna är ångest och oro bl.a.) men det jag förstod då är varför så många självmedicinerar med A och vilken stark kraft den har på oss med den effekten. Det är lätt att vilka ha mer för att känna det där lugnet...

Vad härligt att det går bra för dig! God natt

Incognito_66

Snacka om moment 22.
Produkten botar och ge ångest. Låter nästan som den perfekta affärsidén. :-)

konstnären

Helt klart är alkoholen ångestdämpande men i förlängningen ökade bara min ångest mer och mer. Till slut var det outhärdligt.
Ser nästan varje dag tllbaka på mitt dåliga usla liv, det var inget liv det var en ständig jakt. Stressnivån låg p topp.
Har nästan helt slutat försköna alkoholen som jag ville göra i början. Finns bara kalla fakta, förnedring, ångest oro, en kropp som
ropar på hjälp.
Håller med dig känslan att vakna utan smaken av rutten råtta i munnen är guld värt.
Ha det bra du är strong
Konstnären

Vickan69

... För staten och alla övriga distributörer och vinhandlare. Dubbelmoral kan jag tycka. Sluten cirkel när socbidragen går tillbaka till staren i form av skatt på alkoholen. Fin-fint, eller hur? Blir lite förbannad när jag tänker på det.

Samtidigt inser jag att utan reglering så blir det värre konsumtion för många.

Konstnären och alla, mitt inlägg om alkoholens effekter var inte menat att försköna för det är ett gift med bara baksidor och skapar depression, ångest och personlighetsförändring, hjärnskador mm. Det var mer ett konstaterande att effekten den korta stund är den mest effektiva för ångest, vilket då fick mig att inse vårt sug och dess kraft.

Ha en bra dag alla!

Incognito_66

Är på tjänsteresa och ligger nu på hotellrummet efter en rejäl långpromenad.
Sockerstinn efter att ha pressat i mig en chokladkaka nedsköljd med läsk.

Har inte skänkt alkoholen speciellt många tankar trots att det är fredag imorgon och normalt drickardag. Det känns just nu egentligen bara skönt att veta att jag inte kommer att vakna med smak av död råtta i munnen och en blöt disktrasa i huvudet på lördag morgon.

Nästa steg i självterapin måste nog bli sockret. Äter sötsaker varje dag vilket inte kommer hålla i längden.

Imorgon firar jag tre veckor av nykterhet!

Ha en skön kväll vänner!