Hej på den som vill läsa detta. Första gången jag skriver här. Har dock varit inne och läst, och läst ett flertal gånger i flera års tid. Är så imponerad av er som klarar av att strunta i alkoholen. Hur kommer man till det "beslutet". När kommer jag dit? Vet att jag borde skippa A helt. Det går inte längre. Men hur? Tänk om jag misslyckas? Har gjort så många knäppa saker i fyllan. Skulle nog kunna fylla en hel "då-gjorde-jag-bort-mig-bok". Hoppas verkligen att även jag får styrkan och viljan att säga till mig själv att nu får det vara nog.

Ebba

Dagen har varit tuff.
Kunde inte somna inatt och sov oroligt när jag väl sov.
Vaknade och kände mig bakfull trots att jag absolut inte var det.
Idag har jag varit liten och innerligt önskat mig någon att prata med men jag har inte velat oroa någon, jag är less på att skapa oro hos människor.
Vill inte ge dem mer oro och sorger.
Jag är hur nöjd som helst med att iaf inte ha druckit för att glömma, få mod och ro för att nästa dag må dubbelt så dåligt och vara ännu svagare.

Tänk vad beroende gör med en för HUR skulle att hälla i sig alkohol någonsin kunna lösa något livsviktigt i längden?

Calleqwerty

A skapar oreda och kaos vilket våra uttråkade inrutade samhällshjärnor uppskattar för stunden.
Nä, det e fan mycket bättre att försöka hitta sitt eget liv och intresse om det så ska behöva köpas med gamla dryckesvänner som betalmedel.
Förstår att du har det jobbigt nu Ebba, men du har ett helt forum av verkliga människor som står bakom dig.

Promille

Ja Ebba! Glad att du är här och kvar!
Nu är det sovstund för mig. Morgondagen är dagen jag ska möta en del människor som jag oroar mig lite för att möta. men det är imorgon. nu är det kväll, och det är en hel nat emellan. en dag... och en sak i taget. Hoppas ni alla fått ha en nykter kväll!

Ebba

Du är cool och klok.
Du kommer att klara det och ikväll ska du inte "belöna" dig med ett (haha - ett?) glas vin utan fortsätta denna stolta vandring på nynykterhetens spännande, jobbiga och fridfulla stig :)

Tack Promille för lugnet du förmedlade när jag var så rädd.

Promille

Tack Ebba för det orden.

Tokig dröm inatt. Sköt på en ubåt och rökte hasch på tråd (tack och lov att jag inte provat det sistnämnda). Vanligtvis drömmer jag mycket - och kommer ihåg drömmarna. De brukar gå att dra paralleller till verkligheten med dem. Men detta. Nej, inte riktigt:-) tacksam dock för att få vakna hyfsat utsövd. Första gången på länge. Dag 8. Vecka två.

Fråga: något jag speciellt ska tänka på kommande vecka? Vad kan jag ha att vänta mig? Är det värsta över nu? Hur behöver jag vara på min vakt? Tacksam för alla råd och tips.

Ebba

Jag hade en tung dag igår.
Var det jobbiga möten?
Kram Ebba

(När en dag,timme,minut,år, vecka eller stund varit tung - dricker vi INTE - för då vaknar vi ännu tyngre med bultande hjärtan och ångest. Vi minns hur det känns och vill inte ha det så igen. )

Ebba

Det kan nog ändå inte vara värre än att vakna upp efter att ha varit full som fan och all den ångest och värk som följer.

Jag tänker på dig och på den dagen du gick och simmade och kom hem till nybakat bröd och film, jag log då.

Promille

Ja, tröttheten fortsätter. MEN för att bara inte klaga. Eftersom jag är min egen har jag oftast friheten att jobba hemifrån vilket har varit guld värt dessa mina första dagar som nykter när humöret pendlat hit och dit, sömnen varit rubbad och ångesten lurat runt hörnet.

Idag "jobbar jag hemifrån". Det vill säga, jag ligger i en solsäng, lyssnar på tystnaden och tittar ut över vattnet.

Lider inte så mycket av sug. Känns mest skönt att slippa dricka. Lite sötsug har jag dock (jag som i stort sett aldrig äter godis). Har väl fått i mig min beskärda del av korkade kolhydraters och med det vita vinet.

Tänk att få känna så: jag slipper dricka!

Dag 9 idag.

Ebba

Visst är det irriterande när den fantastiska tekniken stavar så det ser ut som att man är full :)

G O D I S.
Nu denna tid av mitt liv låter jag mig äta så mycket godis jag vill, det hjälper mig!
Jag orkar inte bry mig och tampas mot andra onyttigheter nu när jag sorterat bort den värsta.
Godiset minskar jag på om ett år, en vecka eller kanske aldrig.
Vet att det inte är nyttigt men konstigt nog äter jag inte upp det jag köper.
Det är som att det inte är lika gott när jag bestämt att jag får äta hur mycket jag vill.

Jag sov fem timmar inatt.
För lite för mig.
Orolig sömn när jag väl sov och som tur var läste jag här att andra sovit oroligt.

Promille

:-) Om någon tror att jag är full gör det mig inget. Jag vet vad jag är. Struntar faktiskt också i vad jag äter. Tidigare när jag tänkt "nä nu ska jag hålla upp med alkoholen ett tag och passa på att gå ned några kilon (behövs) har jag samtidigt slängt mig in i nyttighetsätande och motion. Tror jag på sikt kommer rasa i vikt ändå - hur mycket jag än äter. Kroppen har ju haft fullt upp med att förbränna alkohol - och aldrig hunnit fram till att börja ta hand om fettet.

Nu sover vi i alla fal UTAN alkohol. Förhoppningsvis är sömnen då mer kvalitativ, trots kort.

Det märkligaste är att jag känt mig smått bakfull när jag vaknat senaste veckan. Trots avsaknad av alkohol. Kroppens invanda beteende? "Jaha, då var det morgon då. Dags att va bakfull".

Zelda

Till Promille: Starkt av dig att ha klarat av så mycket, du låter beslutsam, tagit itu med svåra saker. Kramar till dig

Till Ebba: Glad att se dina kommentarer och tankar här fortfarande :). Och att du klarade av det jobbiga på ett så bra sätt!!! Kramar till dig med.

Promille

Tack Zelda. Ja, vi har alla vår egen kamp att utkämpa. I mångt och mycket liknar de varandra. Hjälper mig massor att läsa och skriva här. Veta att jag inte är själv. Kram!