Hej på den som vill läsa detta. Första gången jag skriver här. Har dock varit inne och läst, och läst ett flertal gånger i flera års tid. Är så imponerad av er som klarar av att strunta i alkoholen. Hur kommer man till det "beslutet". När kommer jag dit? Vet att jag borde skippa A helt. Det går inte längre. Men hur? Tänk om jag misslyckas? Har gjort så många knäppa saker i fyllan. Skulle nog kunna fylla en hel "då-gjorde-jag-bort-mig-bok". Hoppas verkligen att även jag får styrkan och viljan att säga till mig själv att nu får det vara nog.

När jag drack väldigt mycket i typ 18-19-20-års åldern, så slutade jag ett långt tag. Den första tiden vaknade jag och var kopiöst bakfull - utan att ha druckit!! Jag mådde sjukt illa, behövde nästan kräkas och hade huvudvärk. Men så fort jag rannsakade mig själv och insåg att jag varit nykter kvällen innan, så började det genast gå över. Snacka om galet! Tänk att jag inte kunde fatta redan då att det där med alkohol inte var min grej...

Promille

Märkligt Moränan, att det gick över när du insåg att du inte druckit kvällen innan. Ja, kanske är det kroppen som liksom fått för sig att "Så ska det vara, och så ska du må. Det är ju morgon". Borde egentligen också lagt av i tidig ålder. Kände som på mig att detta skulle komma att bli ett problem. Nåja. Nu är man här. Och kan väl bara bli starkare av det!? Skönt att någon fler än jag i alla fall känt sig oförtjänt bakfull.

Ja, inte bara oförtjänt bakfull. Här för någon/några veckor sedan (minns inte - finns i tråden) vaknade jag med rå-ångest i magen. Du vet, den där värsta sorten som man bara får efter bauta-krökande... Låg och krälade i sängen och ville dö, till jag kom på att jag inte hade druckit och därför inte förtjänade någon ångest. Ångesten som bortblåst...?! Stackars lilla hjärnan...

konstnären

Jag är med dig. Nykter fredag och det känns underbart.
Kram Konstnären

Promille

Japp. Nykter fredag. Och ja, Muränan, stackars lilla hjärna. Besök ikväll. Vänner hörde av sig och sa att de tittar förbi ikväll. Min man: "åh ja som hade tänkt vara nykter!" Ja, han känner så – pressen på sig. Och VILL väl delvis också ta några öl i sällskap med dem. Men visst är det knäppt, att man ska känna så. Känner som sagt sällan, eller aldrig, press på mig att dricka. Dessutom har jag en massa aktiviteter imorgon som även startar tidigt så behövs legitimt skäl räcker det långt väl.

Även om min man inte kommit fram till att han ska sluta helt med A har han ändå dragit ned drastiskt. (Delvis kanske på grulnd av mig som inte redan på tisdagen säger "ska vi inte ha lite att dricka ikväll"). Istället går han lös i köket och bakar bröd och sockerkakor. Och det är ju helt okej. Själv är jag ingen bakgumma. Högst lite bröd någon gång och kanske någon efterättspaj.

Nåja. Nykter idag. Härligt!

Precis - pga av mig - som också sa att "vore det inte gott med ett glas vin ikväll?!" - gärna redan på tisdag... Tisdagsvin var ett allmänt begrepp förut... Men inte längre! :-)

På tal om tisdagsvin... Det finns ju trosor/kalsonger till barn som det står veckodagarna på. Kunde likaväl ha funkat för vinflaskor också:

Måndagsvin - ett lite tunt, blaskigt vin men som ändå fyller sin funktion
Tisdagsvin - ett lite lyxigt, skulle egentligen inte-vin
Onsdagsvin - ett lillelördagsvin
Torsdagsvin - ett nästan det är helg och veckan är nästan över-vin
Fredagsvin - ett härligt avslappnat gosavin
Lördagsvin - ett riktigt kalasvin
Söndagsvin - antingen ett mustigt söndagsmiddags-vin alternativt ett landa efter helgen och ladda införveckan-vin

Men numera är detta bara rappakalja och kvalificerat BS. Vi klarar våra liv, utan att droga oss, eller hur?!

Tacksam för den stundande nyktra helgen

Promille

Hahaha... Finns väl sådana trosor för vuxna också skulle jag tro. Fast nu blev jag sugen på vin av dina "fina" beskrivningar. Stämmer väl med hur min verklighet har varit. Allt har man gjort för att legitimera vindrickandet just den dagen.

Hur som. Det blir inget vin för mig idag. Ingen alkohol överhuvudtaget för den delen.

Funderade på det här med verktyg. Hur viktigt, och hur mycket enklare det går med bra verktyg. Skruvdragare gör ju grejen mycket enklare när man ska sätta upp en vägg. En sticksåg är inte heller helt fel. En högtrycksspruta är guld värd när något ska spolas av rejält. På samma sätt är det med att avstå från alkohol. DET BEHÖVS BRA VERKTYG. Om det så är att kunna prata med någon när suget sätts in. Skriva/läsa här. Få medicin. Gå på AA-möten. Ha övat upp ett bra resonemang med sig själv när suget kommer. Lyfta fram fördelar – med att inte dricka, och nackdelar med att dricka
. Etcetera, etcetera. VERKTYGEN är VERKLIGEN VIKTIGA.

Bara något jag fnulade över en sekund.

Promille

Härligt! Vakna upp utan bakfylla. Vakna 20 min innan klockan ringer. Ligga och dra sig. Dag 11 idag. Önskar er alla en nykter dag!

Promille

Ikväll har det varit nära. Blev så galet sugen på att bli lite lullig. I stan. Bestämde mig för att äta ute med vänner. Hade bil. Så det gick inte. Tänkte bara "väl hemma. Där finns. Min man sa vad som fanns och vad jag kunde få när jag kom hem (hade han nekat mig hade jag bara blivit mer ihärdig). Väl hemma, och jag hade hunnit komma fram till att jag inte skulle ha något. När begäret slår mig slår det hårt och då blir jag bångstyrig och vill INTE lyssna på några andra tankar. Hur som. Det blir ingen alkohol idag.

Även om vi vet att det inte är bra knackar jäveln a på våra huvuden. Vi blir tjuriga för vi vet att maken/makan har rätt om drickandet. Är din gubnbe väl införstådd med ditt dåliga förhållande med a på allvar? Varje dag som går blir tankarna färre vad gäller a men sug kommer och går

Promille

Han är väl införstådd men visste att det förmodligen hade blivit värre om han undanhållit mig det. Beslutet måste vara mitt. Glad att jag övervann detta. Tack för omtanken. Vet att flera sådana här dagar kommer att komma. Men nu står det ju i alla fall 1-0 till mig:-)