Hej på den som vill läsa detta. Första gången jag skriver här. Har dock varit inne och läst, och läst ett flertal gånger i flera års tid. Är så imponerad av er som klarar av att strunta i alkoholen. Hur kommer man till det "beslutet". När kommer jag dit? Vet att jag borde skippa A helt. Det går inte längre. Men hur? Tänk om jag misslyckas? Har gjort så många knäppa saker i fyllan. Skulle nog kunna fylla en hel "då-gjorde-jag-bort-mig-bok". Hoppas verkligen att även jag får styrkan och viljan att säga till mig själv att nu får det vara nog.

Det har vi alla tyvärr... Vi kommer att må dåligt i perioder också, för det är mycket som behöver bearbetas. Vi har misshandlat oss själva, så det är väl inte konstigt om man känner sig låg. Eller hur? Ta en sorg i taget och bearbeta igenom. Annars drunknar man lätt. Du är på rätt väg nu. Kämpa på.

Stor kram

Ebba

Fina du, underbara Promille, exakt så som du beskriver har jag känt. Sjabblat bort så mycket. Bördan av allt alkohol orsakat mig i mitt liv blev och var alldeles för tung och hade så varit länge. Jag drack för då glömde jag alla bördor för en stund, slutade oroa mig för alkoholen gjorde mig lugn, en stund. Till följd av det ökade hela tiden bördan och var till slut så tung att jag, ja, hela tillvaron kändes dyster. Slutade till och med läsa böcker och var irriterad på mina älskade blommor som behövde vatten så ofta. Tyckte att blommorna var krävande. Eh?
Dessutom började jag undvika platser där jag riskerade att stöta ihop med människor jag träffat påverkad av alkohol och sagt för mycket till. Gjort bort mig inför (usch får ångest när jag skriver om det så fruktansvärt pinsam har jag varit). Jag har även sabbat karriärs mässigt för mig själv genom att på fyllan inte kunnat hålla tyst om ett erbjudande jag fått som skulle kunna leda till att en av mina livs drömmar yrkesmässigt förverkligades. Så sorgligt och allt på grund av alkohol. Såklart att man tillslut inte ser något ljus. Smäll på smäll på smäll har jag gett mig själv. Som att slå ner mig själv med en rak höger om och om igen och gång på gång ta mig upp. Dricka. Bakis. Ångest. Konsekvenser. Dricka.Bakis.Ångest.Konsekvenser.
Dricka.Bakis.Ångest.Konsekvenser. Hur länge orkar man med den tillvaron? Vad händer till slut? Jag tror det finns två alternativ. Dricka ännu mer, förstöra ännu mer och leva så in i döden eller ta sig ur detta helvete och bygga om allt och bygga upp sig själv igen - eftersom att det första alternativet är... Inte ett alternativ. Egentligen.

Åh Promille. Du vet att jag var på AA igår och om du bara visste vad människor där gjort pga alkohol och idag sitter de där och har fått sina liv och värdighet åter tack vare att de blivit fria från alkohol och kunnat bygga upp sig själva igen. Jag älskar AA och jag är inte troende annat än på att det rätta och det goda ska segra.

Stor kram Ebba/

Som verkligen har enorma sömnproblem något hon inte haft tidigare. Sovit som en stock av alkohol. Ska nog ringa vårdguiden och fråga om sömnen. Herregud, sova en till två timmar vakna med ett ryck vara klarvaken trots att man är övertrött håller inte :(

Ebba

Ligger i sängen och skrev det här ovanför, klockan är 04:03. Lyckas för tusende gången sedan jag blev medlem här trycka igång den där låten som är på startsidan på alkoholhjälpen (hört den?), min sambo vaknar och grymtar irriterat: vad håller du på med???

:)

Svar: förbättrar mitt liv.

Promille

Ska lyssna på den Ebba - när mannen vaknat. Alltid undrat vad som döljer sig där bakom. Snart blir det frukost (bästa målet om dan). Tack för att du delar med dig om ditt liv. Känns mindre ensamt då.

Ebba

Va, har du inte hört den?!
Bara jag som darrar och slinter med fingrarna haha jag lyckas titt som tätt få på låten och ja alla som hör de hör :)
Frukost = lätt bästa målet. Sen kommer alla andra goda mål. Mmmm!

konstnären

Har inte heller hört den. Vad är detta för något. Frukost bästa målet på hela dagen, för övrigt äter jag mycket. När jag drack slank det ner en liten ostskiva mera gick inte. Vägde 48 kg hade lätt kunnat tävla med Twiggy modellen från 60-talet.
Må bra idag Ebba det är du värd
Konstnären

konstnären

Även jag schabblat bort det mesta i sus och dus. Inte piska på sig själv allt för mycket, lätt att säga. Jag har plockat fram lite då och då från mitt dåliga arkiv och försökt gottgöra det jag kunnat. Den enda och mitt allt, min son vill inte ha kontakt. Det är en sorg som är ohanterbar. Gör allt jag kan för att han ska förstå att det inte var jag då när jag drack som mest. En dag tror jag att han kommer att prata med mig. Mitt yngsta sladdbarn.
Nu ska vi vara glada det blir en fin dag
Konstnären

Vickan69

Fina ni!
Låten har jag också missat, Ebba. Visst är det skönt att känna sig mindre ensam här? Lite ensamt i min tråd och får tankar om det som jag måste slå undan.., apropå det Ebba skev om att missa en del här. Vi skriver för oss själva.

Ja, många chanser har jag också missat pga av beteende och A. Blev skygg och inte så stolt och undvek många människor och situationer. Började helt säkert synas och lukta ibland. Superskömmigt och kan ge ångest. Jag tänker ibland, korta sekunder på det men så säger jag till min hjärna att jag kan inte göra något åt det som hänt och att människor glömmer och de som inte gör det, ja, är det viktigt. Jag tänker också att människor kommer se hur jag är mer stolt, rak och nykter i tillvaron. Märker redan att det också avskräcker en del (vi har dragits till varandra av orsaker och gemensam svaghet/ångest tror jag). Blir nya relationer som ska odlas och det är lite jobbigt och det känns väldigt ensamt nu. Till och med här känns det ensamt ibland...

En dag i taget, är det enda sättet att ta sig vidare. Ebba, sover också jättelite sedan jag slutade m A. A var perfekt sömnmedel för mig ;-) har ofta ont i huvudet pga av det.

Ha en fin och nykter dag och vecka. Tycker om er och längtar till forumet varje dag!

Vickan69

Fina ni!
Låten har jag också missat, Ebba. Visst är det skönt att känna sig mindre ensam här? Lite ensamt i min tråd och får tankar om det som jag måste slå undan.., apropå det Ebba skev om att missa en del här. Vi skriver för oss själva.

Ja, många chanser har jag också missat pga av beteende och A. Blev skygg och inte så stolt och undvek många människor och situationer. Började helt säkert synas och lukta ibland. Superskömmigt och kan ge ångest. Jag tänker ibland, korta sekunder på det men så säger jag till min hjärna att jag kan inte göra något åt det som hänt och att människor glömmer och de som inte gör det, ja, är det viktigt. Jag tänker också att människor kommer se hur jag är mer stolt, rak och nykter i tillvaron. Märker redan att det också avskräcker en del (vi har dragits till varandra av orsaker och gemensam svaghet/ångest tror jag). Blir nya relationer som ska odlas och det är lite jobbigt och det känns väldigt ensamt nu. Till och med här känns det ensamt ibland...

En dag i taget, är det enda sättet att ta sig vidare. Ebba, sover också jättelite sedan jag slutade m A. A var perfekt sömnmedel för mig ;-) har ofta ont i huvudet pga av det.

Ha en fin och nykter dag och vecka. Tycker om er och längtar till forumet varje dag!

Ebba

Nu hänger vi i Promilles tråd men hon har sagt att det är trevligt när man hänger här :)

Lyssna på låten, den är både sorglig, sann och rolig men jag börjar tröttna eeftersom att jag råkar få på den så ofta!
Bra att du läste det vi skrev om att inte ta det personligt om någon missar att svara eller så. Det är viktigt att inte ta allt personligt utan hitta styrka att tänka rätt och sunda tankar om sig själv och medmänniskor iaf är det något jag jobbar med. Att inte direkt tänka det mest negativa jag kommer på. Man är vad man tänker. Stämmer så väl! Jag pendlar från att se på mig som misslyckad och hopplös till härlig och kämpande m.m minst 5 ggr per dag. Vilket är rätt?
Kram Ebba

Zelda

Varför är vissa dagar så lätta, andra så tunga? Kände/känner exakt samma sak som du, Promille, igår kväll. Ledsen, allt kändes bara jobbigt. Låg och lyssnade på bla Oprah Winfreys lifeclass, Jack Kornfields zencast. Men ibland försvinner inte den där ledsna känslan, oroligheten, vad man än gör. För det är så, att man har ju inte bara sina egna problem, andra problem finns runt omkring en hela tiden. Så ibland känns verkligen hopplöst. Idag är en sån dag. Försöker vända tankarna, och trots att man inte önskar någon annan att må dåligt känns det lite bättre att veta att man inte är ensam med att tycka det är jobbigt. Önskar er alla en bra dag. Ska koncentrera mig på nuet, göra det bästa jag kan, där jag är, så mycket mer kan jag inte göra.
Tack för att ni finns!!

Promille

Åh, vad glad jag blir över lite tjatter här. Känns lite som en tjejkväll. Med tunga ämnen – och det brukar det ju också va till viss del. Lyssnat på låten nu. Du kanske ska sätta den som väckarklockelåt Ebba:-) Eller, du behöver kanske ingen väckarklocka... Önskar er alla den bästa av dagar i allt ni har att kämpa med. Ska fortsätta med att börja vara nykter. Saker och ting kan ju i alla fall bara bli enklare då.

Ebba

Coolt, jag trivs i sånt fall på tjejkväll :)
Har alltid mest trivts på grabbkvällar.
Ja, jag är en sån där jobbig kvinna som har lättare att umgås med killar :(
Men det kan bero på att skolans coola brudar som rökte hatade mig och skrev hora på mitt skåp och spred falska lögner om mig. Det sista jag behövde när jag gick på högstadiet, jag trodde redan innan att jag var värdelös och idag VET jag att kvinnor kan vara precis lika fina vänner som män. Såklart! Vi är individer och har alla ett gott hjärta innerst inne :) Hur mår du? Kom ihåg att vi inte kräver svar, men bryr oss eftersom jag/vi tycker om dig!

Kram Ebba/ som hela veckan trott att det är fredag. Skum vecka tycker jag, den går så långsamt.

Promille

Trivs även jag bäst med killar. Tjejer kan vara riktiga bitchar. Men en bra tjejträff, med högt i tak och inget tjafs är också helt okej. Man får välja sina tjejkompisar omsorgsfullt. Försöker göra valtest på Aftonbladet och Expressen. Tänkte det skulle vara spännande att se vad de tror att jag bör rösta på. Och om de ger samma resultat. Men ingen av testen verkar fungera för tillfället. I övrigt inte mycket nytt under solen. Solen(?) Imorgon i alla fall fredag.

Ebba

Du har väl inte missat 'Berra' och hans tråd 'Ångesten tar mitt liv', tycker han skriver fenomenalt. Senaste inlägget är mitt i prick :)

Bara ett litet fredags-tips från din vän Ebba som hoppas att du har det bra.