Hej,

Jag har druckit allt mer vin sen förr-förra sommaren då dagliga 2-4 glas hade nästlat sig kvar efter semestern. Oftast inte mer än två glas per kväll, å kanske bara fyra dagar i veckan. Men vad jag såg fram emot de där glasen om det var en sån kväll. Å det var ju inte mer än fem minuter innanför dörren innan rödvinet var upphällt bredvid något enkelt att äta.

Det har varit lite turer fram o tillbaka om det verkligen var så farligt. Min terapeut tyckte inte att det var så farliga mängder.

Så tidigt i år var det en läkare som reagerade. Då låg nog veckodosen på 2 flaskor i veckan. Fick Antabus, och uppmaning att tala med beroendeterapeut. Tog Antabus, blev en vit månad. Fick för mig att jag fick lite ont i magen av Antabus, och slutade. (Beroendeterapeuten tyckte inte jag behövde dem, att gå dit alltså men att jag skulle vara försiktigt, riskbruk. )

Sen började jag dricka vin igen, hade lite nya regler jag försökte med, inga boxar, inga vardagar.
Men vinet var fortsatt gott, och de två glasen blev tre. Nån gång fyra. Och till slut avstod jag aldrig, om det bara fanns hemma. På helgen kunde jag till och med dricka på förmiddagen.
Och segheten gjorde att allt blev jobbigare att göra. Ärenden, träning,

Så jag mår nog bättre utan vin, eller behöver ett långt vitt uppehåll. Går på Antabus igen. Nu är det dag fem och jag känner mig piggare o gladare, och saknar samtidigt vinet. Om jag inte klarar att sluta/minska själv måste jag ju gå på behandling, jobbigt!

Heja alla som vill sluta, kämpa på. Jag kämpar på på mitt lilla håll! Kram

Ebba

Hur man håller på och trixar och lurar sig själv.
Tack själv.

Meredith11

För att jag har druckit på kvällarna under veckan.
Ska försöka låta bli igen och även hoppas att jag kan få hjälp snart

M

Ebba

Klokt att du har ringt ett beroendeställe.
Det blir jag glad över att läsa.

Man skäms mycket och tappar tron och tilliten till sig själv när man dricker.
Hur kan man liksom "vara så korkad" att man fortsätter trots vad det ställer till med?

Jag tappade helt tron på mig själv.

KRAM

Meredith11

Aldrig En godare kram Ebba, känner mig så usel, uslare uslast

Hoppas du orkar hålla ut bra på ditt håll.

Kram tiibaka

Ebba

Fy, det är inte skönt eller harmoniskt att känna sig så.
Vet du?
Jag är så jä*la trött på alkohol.
Jag är less, jag känner att det är patetiskt med alla dessa glöggfester och middagar där folk dricker för att kunna slappna av, skratta och dra skämt.
Skulle vilja att hela Sverige hade en vit månad.
Undra vad som skulle hända?
Det är inte det att jag känner mig utanför som inte dricker, nejnej, jag är så stark i att jag inte vill dricka, det är bara en känsla av att sånt folk babblar om när de har druckit inte är äkta.
Det är trist.
Förstår du mig?

vad jag förstår dig! Intressant tanke med en nykter månad till folket... det skulle nog hända ett och annat. Kram på dig / mt

Man får dåligt samvete, skuld och skam. Problemet är ju att man späder på detta med att dricka lite till och lite till och lite oftare. Har du funderat på medicinering? Frågan är ju varför du dricker? Flykt? För att det är för gott? Beroende? Kombination av flera saker. Jag hoppas verkligen att du tar hjälp och får hjälp vännen. Det är DU värd. Kram så här på lördagen.

Meredith11

Flykt tror jag. Varva ner, dämpa ångest. Nån grad av depression i botten.
Jag är solklart beroende.
Känner mig för svag för att klara det själv och det skrämmer mig.
Nu ska jag göra ett nytt försök att sluta på egen hand i väntan på hjälp.

Jag försökte på egen hand och det gick sådär. Kontakta en vårdcentral och be att få ut medicin typ antabus. När du får annan typ av behandling så är du nykter och klar redan innan.

Meredith11

Jag har Antabus. Ska ta det i morgon em, givet att jag klarar mig. Tänker lämna pengar hemma så att jag inte kan gå på systemet på väg hem från jobbet.
Är ändå rädd, kände mig nästan fjärrstyrd de senaste gångerna till systemet.
Läskigt med kraften i alkoholen. Önskar mig dyrt till nykter dag 5, må jag aldrig underskatta alkoholen igen.
Har eskalerat mitt drickande så himla snabbt.
Håll mig i handen till dag 5?

Meredith11

Stor kaffe med mycket mjölk. Två ostsmörgåsar. Ett glas Antabus.
God ny vecka, hej December!

M

Meredith11

Söta du. Känner mig försiktigt hoppfull

Kram!

Meredith11

Det var nog bara ok med medicinen. Lite overklighetskänslor idag, lite stress men ingen huvudvärk eller så.
Har fått brev från beroendestället. Ska skicka in det imorgon

Meredith11

Har haft ett par innehållsrika dagar på jobbet, så det gick rätt snabbt på slutet till dag fem som jag längtat till. Vet inte hur vanligt det är med krampanfall men det är ändå något jag tänker på när jag klipper vinet.

Det bästa är att slippa segheten och skammen.

Försöker dock vara ödmjuk, och tänker nog en dag i taget. Samtidigt gör antabusen att eventuella diskussioner eller tankeförslag om vin till helgen uteblir. Och fortfarande känner jag en del av den starka rädsla och kontrollförlust jag kände förra veckan. Brrrr!

Sköt om er, alla fina, var rädda om er idag!

Kram