Hej,

Jag har druckit allt mer vin sen förr-förra sommaren då dagliga 2-4 glas hade nästlat sig kvar efter semestern. Oftast inte mer än två glas per kväll, å kanske bara fyra dagar i veckan. Men vad jag såg fram emot de där glasen om det var en sån kväll. Å det var ju inte mer än fem minuter innanför dörren innan rödvinet var upphällt bredvid något enkelt att äta.

Det har varit lite turer fram o tillbaka om det verkligen var så farligt. Min terapeut tyckte inte att det var så farliga mängder.

Så tidigt i år var det en läkare som reagerade. Då låg nog veckodosen på 2 flaskor i veckan. Fick Antabus, och uppmaning att tala med beroendeterapeut. Tog Antabus, blev en vit månad. Fick för mig att jag fick lite ont i magen av Antabus, och slutade. (Beroendeterapeuten tyckte inte jag behövde dem, att gå dit alltså men att jag skulle vara försiktigt, riskbruk. )

Sen började jag dricka vin igen, hade lite nya regler jag försökte med, inga boxar, inga vardagar.
Men vinet var fortsatt gott, och de två glasen blev tre. Nån gång fyra. Och till slut avstod jag aldrig, om det bara fanns hemma. På helgen kunde jag till och med dricka på förmiddagen.
Och segheten gjorde att allt blev jobbigare att göra. Ärenden, träning,

Så jag mår nog bättre utan vin, eller behöver ett långt vitt uppehåll. Går på Antabus igen. Nu är det dag fem och jag känner mig piggare o gladare, och saknar samtidigt vinet. Om jag inte klarar att sluta/minska själv måste jag ju gå på behandling, jobbigt!

Heja alla som vill sluta, kämpa på. Jag kämpar på på mitt lilla håll! Kram

Meredith11

Igår på kvällen, och även nu på morgonen känner jag sug efter vin.
Det blir inget vin idag, sug, du får drunkna i distraktionen av mitt jobb.

Det är dag sex och risken för krampanfall har väl ebbat ut...

Kommer klara helgen, men tror inte att jag klarar mig särskilt länge utan mer hjälp.

Dregen

Sitter här på min 11 nyktra dag......med samma tankar som dig.
Sugen på vin klockan 6 på morgonen........!?
Gick ut o hämtade ved o tände en brasa i stället.......suget blev kanske inte mindre för det, men det är svårt att bära ved o dricka samtidigt.
Mitt recept på allt just nu är att vara sysselsatt ..........har inte någonsin varit så aktiv som jag varit de sista 11 dagarna.
Trodde jag hade muskelvärk pga abstinens ......tror mer att det är träningsvärk nu.
Du , vi alla klarar det idag också!

Meredith11

Nu är jag nöjd att det inte blivit nåt vin i helgen, men tors o fre kväll saknade jag det.
Hade en go dag igår med umgänge med vänner.
Idag känner jag mig mer deprimerad än på länge. Vill inte röra mig ur sängen.
Men måste heller inte göra något idag.
Det bör gå över, det brukar det göra. En promenad skulle nog göra mig gott, trots skitvädret. Men känns just nu oöverstigligt.
Kanske senare.
Knasigt att jag upplever det mer pinsamt att gå på aa än på systemet.
Men börjar vänja mig i tanken, hindret minskar nog.
Har två mysiga kissar som håller mig sällskap i vemodet.

steglitsan

Hoppas du fick en bättre idag än du hade igår! Fint att du klarade av helgen så bra.

LenaNyman

Ses vi inte innan så önskar jag dig en skön fjärde advent.

/L

Meredith11

Läser mest i tysthet just nu, men uppskattar din hälsning. Kram!

Meredith11

Och nykter sen i lördags. Har träffat en alkoholläkare, börjat äta en medicin som förhoppningsvis kan dämpa sug. Hoppas att mitt återbesök om en dryg månad kan hålla min motivation igång. Och forumet, och motion, vill INTE gå upp i vikt, snarare ner. Ser fram mot en familjejul, inget överdrivet.
Kram och en önskan om en vit jul för alla som känner att ni mår bäst av det.

Meredith11

Hade korttidsmotivation att vara nykter över jul men har också en önskan om att vara en som inte dricker på sikt. Skulle gärna konsumera en flaska vin idag, och om jag visste att det var ofarligt skulle jag lägga tid och pengar på att införskaffa det. Systemstängt imorgon skulle ju hindra att jag hade något imorrn. Jag vill ha en flaska vin idag, men jag vill inte vara en som dricker, och flaskan skulle bevara den sidan hos mig. Skönt så, att den motivationen är intakt för idag.
Å andra sidan känner jag mig rejält deprimerad. Dock något lättare att ta sig ur sängen idag än det var igår. Hoppas det kan gå åt rätt håll å att jag kan kravla mig över tröskeln till lite välbehövlig motion.

Meredith11

Från början till slut och det känns stärkande för min motivation. Jag blir också rörd o glad över omtanke, råd och stöttning ifrån er andra. Var rädda om er därute!

steglitsan

Hur känns det med deppigheten M? Kommer du upp ur sängen?

Stor kram till dig och du, glöm inte att vi går mot ljusare tider nu :)

Meredith11

Jag har kommit ur sängen en hel del, men det är lite deppigt i botten. Igår träffade jag en gammal vän på stan o berättade om att jag druckit för mycket vin och att jag träffat en läkare å att det bästa för mig var att avstå alkohol helt.
I förrgår var jag på gymmet, det skulle vara grymt att komma iväg idag med.
Tack för din uppmuntran, SL, kram tillbax!

nya_mia

Kul att du kommit iväg till gymmet! Skitjobbig och segt i början men sen vänder de :) hur går de med antabusen? Vad tror alkoholläkaren att din deppighet beror på? Vinterdepression?

nya_mia

Förlåt att jag råkade spamma dig lite tidigare i tråden...blir inte klok på min nya telefon. Trycker fel hela tiden och råkat skicka sms som min kära rättstavningsprogram gjort till vulgära sms ;)

Meredith11

Förstår väl att du inte spanade med flit! Äter ett annat läkemedel, nex nånting, som ska minska de effekter av alkohol man vill åt om man dricker för att bli avslappnad eller full, ja nåt sånt. Alltså minska risken för att det blir så stora mängder vid ev återfall. Har inte druckit på den medicinen o vill helst klara mig utan det.(äter alltså inte Antabus nu.)
Läkaren sa inte så jättemycket om depressionen men jag äter ju redan antidepressiva. Däremot tror jag att medicinstarten KAN ge förstärkt deppighet, eller så är det omställningen från att inte ha vinet att ta till, så jag tror det finns goda skäl att tro att det är tillfälligt.
Har läst en bra blog, om du eller nån kan läsa på engelska , är en kvinnlig journalist som bloggar. Kommer upp om man googlar på sober blog, och är jättebra

Meredith11

Ni har väl sett den där sammanfattningen på fejsbook om ens år som gått. Oavsett utvalda delade bilder så var 2014 året då mitt vindrickande eskalerade från riskbruk till hälsovådliga mängder. Jag upplevde att jag emellanåt styrdes av alkoholen, att jag inte "kunde" stå emot. Det var inte längre möjligt att ha vin hemma utan att jag drack minst två glas, även om jag oftast var nöjd med fyra eller fem. Försök med regeldrickande höll inte så länge, "aldrig kvällen före jobb" , aldrig boxar, max två flaskor i veckan å vad jag försökte med. Väldigt ofta slutade mina små vita perioder med att mängderna snarare ökade än minskade. Var med på echange med tröttnade efter andra återfallet.
Vad är annorlunda nu? Tja, säg det. Jag har gått till en alkoholläkare å fått ett läkemedel som ska minska vad jag får ut av att dricka, så att mängderna hålls nere. Därmed bör det inte bli lika lätt att bli lugn och mysig av vin? Försöker dock avstå från att prova. Har berättat läget för tre av mina närmaste.
Hoppas helt enkelt på ett liv utan utflippat vindrickande och det heter just nu nyktert liv. Om det någon gång kunde bli ett måttligt drickande är det ju fint.
läser en del bloggar också nu, the sober journalist tycker jag är bra. Hon har också länkar till ett antal fler bloggar. På engelska.
Är bara på dag 12 idag men rätt så hoppfull.
Tänker att motion är en framgångsingrediens för mig, och därför är jag extra nöjd med att ha joggat 2,5 km idag. Långsamt, men ändå. Den deprimerade morgonkänslan har lättar betydligt!
Allt från mig årets första dag, lycka till med att sköta om er så bra som möjligt!

Mic99

Att jag springer är säkert anledningen till att jag fortfarande lever.. Så om du vill ha ett råd? Spring, jogga gå!

Det enda som kan mäta sig med alkohol är känslan när man nöjt glider in i duschen efter ett löp-pass :)

Jag började som du..för 1,5 år sen. 2,5 km blev 5...blev 10 och slutade med Göteborgs halvmara..

Sen att jag fortfarande inte fixat att sluta dricka helt? Det kommer.....

Det jag vet med säkerhet är att det sett betydligt värre ut utan löpningen...om jag ens levt...

Spring på! Du kommer må bättre! Tro mig..

/Mic

MåBättre

Tycker det låter som att du är på en bra väg, fortsätt så och lämna inte så många "öppna dörrar" så blir det svårare för dig att ta återfall/dricka oplanerat.

Kör hårt! :)

Meredith12

Har inte kommit in på mitt gamla användarnamn, kanske har jag skrivit upp lösenordet nånstans.
Inte kommit ur sängen just idag.
Funderar över varför just jag ska lyckas just denna gång, tala om negativt formulerat.
M