Hej,

Jag har druckit allt mer vin sen förr-förra sommaren då dagliga 2-4 glas hade nästlat sig kvar efter semestern. Oftast inte mer än två glas per kväll, å kanske bara fyra dagar i veckan. Men vad jag såg fram emot de där glasen om det var en sån kväll. Å det var ju inte mer än fem minuter innanför dörren innan rödvinet var upphällt bredvid något enkelt att äta.

Det har varit lite turer fram o tillbaka om det verkligen var så farligt. Min terapeut tyckte inte att det var så farliga mängder.

Så tidigt i år var det en läkare som reagerade. Då låg nog veckodosen på 2 flaskor i veckan. Fick Antabus, och uppmaning att tala med beroendeterapeut. Tog Antabus, blev en vit månad. Fick för mig att jag fick lite ont i magen av Antabus, och slutade. (Beroendeterapeuten tyckte inte jag behövde dem, att gå dit alltså men att jag skulle vara försiktigt, riskbruk. )

Sen började jag dricka vin igen, hade lite nya regler jag försökte med, inga boxar, inga vardagar.
Men vinet var fortsatt gott, och de två glasen blev tre. Nån gång fyra. Och till slut avstod jag aldrig, om det bara fanns hemma. På helgen kunde jag till och med dricka på förmiddagen.
Och segheten gjorde att allt blev jobbigare att göra. Ärenden, träning,

Så jag mår nog bättre utan vin, eller behöver ett långt vitt uppehåll. Går på Antabus igen. Nu är det dag fem och jag känner mig piggare o gladare, och saknar samtidigt vinet. Om jag inte klarar att sluta/minska själv måste jag ju gå på behandling, jobbigt!

Heja alla som vill sluta, kämpa på. Jag kämpar på på mitt lilla håll! Kram

mod60

ja du har verkligen hett rätt och det är ju inte en liten lista.......helt rätt. Livet som nykter är sååå mycket bättre. Inget att snacka om :)
ha en skön söndag

LenaNyman

Så fint det känns att läsa om din resa. Önskar dig en skön och glad påsk.

:)

/L

Meredith12

goa Lena, jag ska ha en vit påsk o försöka ge mig själv lite motion så att jag kan slappna av ordentligt.
Må solen skina över din påsk !
M

Meredith12

Har haft några lugna lediga dagar kring påsk. Har kommt upp ur soffan och ut o rört mig, raska promenader o njutit av fågelsång o vårvindat. Har pysslat om
mitt hem en smula, och börjat med en stickning.
Funderingar kring alkoholen är dagliga, läser på forumet varje dag. Just nu har jag inget sug och det har gått bra att vara utan länge. Men funderar över om jag ska vara nykterist nu? Leker med tanken på att dricka i sommar....Det skulle nog vara riskabelt, och med stor sannolikhet leda till överkonsumtion.
Började läsa boken som ungefär heter kidnappad hjärna igår. ingen fantastisk första känsla med boken men inser att jag gillar det hopp den inger i och med att den berättar att det går att bli bättre och bra från ett beroende. Att återfall inte behöver innebära att allt är förstört.
Mår bättre, vilket gör mig mer rädd om mig själv och även mer initiativrik och när jag gör trevliga saker så mår jag ännu bättre.
Om en vecka ska jag gå till alkoholläkare igen, och kommer då kunna berätta att jag varit 100 procent avhållsam från alkohol sen sist, över 2 månader sen.
Vet ju inte hur det hade gått utan medicin, för den hjälper mot sug, naltrexon, men det spelar ingen roll. Två vita månader är ändå två vita månader. Rekord sen jag började överkonsumera vin.

Anders 48

Grattis till dig! Bra jobbat och kämpat. Förstår att de måste kännas jättebra att gå till alkoläkaren och uppriktigt och ärligt kunna säga att du inte har druckit en droppe på 2 månader. Lite som Postkodmiljonären: Du har nått en första säkerhetsnivå. Nu är det bara att sikta ännu högre - och använda sig av sina ev. livlinor. Sikta mot miljonen!

mod60

roligt att läsa om hur bra det gått för dig. Nu måste jag läsa den bok du nämnde, fler har skrivit om den så nu är det dags. Ja det bästa som finns är människor (böcker mm.) som kan inge hopp. Hoppet är viktigt och det tycker jag vi ger varandra här på forumet och mycket stöd :)
kram
mod60

Sara_con_experiencia

… Grattis till dig! Du klarar det för att du har bestämt dig, läkemedlet och läkarkontakten är bara en hjälp du ger till dig själv, tänker jag!

Jag har inte tagit Naltrexone eller någon medicin (läste biverkningarna - man skall inte göra det, jag vet det också- och valde att prova utan medicin), men även om jag har bestämt mig, har jag lite samma tankar som du skrev 14/3; utan alkohol är lite enklare, men jag undrar om jag kommer att klara av det sociala drickande någon gång och i så fall när; men samtidigt varför då?
Nu har jag gjort det stora jobbet, nu vet min omgivning att jag inte dricker (för även några bekanta vet det eftersom flera frågar om vilken diet jag står på (ingen alkohol ger flera fördelar: för jag har lyckats också gå ner i vikt förstås), och så berättar jag att jag avstår från alkohol helt sedan den 6e januari och att dieten jag höll på med att göra började plötsligt fungera!) Goda vänner och mina föräldrar (och min man förstås) vet lite mera om sanningen…
inser att jag har skrivit och läst i ett par timmar nu efter ett längre tids uppehåll , känns bra att kunna återkomma hit, på återseende
kramar
Sara C E

Meredith12

Vad gullig du är! Nu ska jag få några samtal också.
Det att berätta för viktiga personer i ens närhet tror jag stärker oss i vår nykterhet.
Nu när jag klarade mig fram till läkarbesöket och är uppe i typ 77 dagar siktar jag mot sommaren som nästa mål, midsommar kanske.
Ha en bra helg!
Kram
M

LenaNyman

Säger som han Per Lärnström på Idol brukar säga:

BRA JOBBAT!

:)

Meredith12

goa Lena. Må solens strålar lysa över dig i helgen!
M

Meredith12

i veckan var jag ju o träffade alkoholläkare, och en morgon var det dags för bevisblodprov på morgonen. Bevisa att jag hållt mig nykter alltså.
Var inte helt förtjust när jag insåg att där var 6 personer före mig i kön, ville helst sjunka ner genom jorden. Men så tänkte jag att det här är goa människor som de som jag läser från på forumet. Och plötsligt gick det lättare att slappna av. Fortfarande viss oro över att träffa någon bekant men mycket lättare :)

mod60

Va duktig du är :) Grattis till så många nyktra dagar !! Vi kämpar på och jag tycker att det går ganska bra att låta bli a. Jag är väldigt glad att jag tog beslutet 28/12. Snart 4 månader :)
ha en bra vecka//mod60

Meredith12

mod, måste säga att det vackra vårvädret för tankarna till soliga uteserveringar, usch. Men det finns ju snälla drycker att svalka sig med.

Meredith12

Hej, jag har just fått i mig mitt morgonkaffe :)
Hade/tog ett fyradagars återfall för ca två veckor sen. Då slutade jag läsa på forumet ett tag. Nu känns det stabilt igen med alkoholfriheten.
Kram m

Meredith12

Jag har haft mitt första samtal, med en erfaren kvinna som kan det här med beroende. Det var en oerhörd lättnad att jag fick förtroende för henne. Det blev ett förnyat hopp om en framtid.
M