Har under en längre tid druckit vin varje dag och vet inte vart jag ska ta mig till, tänker varje dag att jag ska avstå från det första glaset men lik förbannat sitter jag i min ensamhet och dricker. Har läst dagligen på detta underbara forum och vill nu göra ett seriöst försök. Orkar inte skriva mer nu vill bara kasta ut ett rop på hjälp!

AnnaPanna

Jag har också panikångest kombinerat med drickande i bagaget. Sedan jag slutade dricka och rensat mitt liv i terapi (och börjat med antidepressiva) så har jag inte haft en enda attack. Enbart lite generell ångest som klingar av snabbt då jag lärt mig att acceptera den. Jag tror alkoholen förvärrar ångesten brutalt. Sedan jag slutade dricka har jag märkt en enorm skillnad.

Du klarar det! Styrkekram

veronica

Du gav mig hopp, förhoppningsvis kommer jag snart igång med terapi och känner mig inte helt främmande för att börja med antidepressiva. Tror som du att alkoholen förvärrar ångesten. Och mr_x...tycker inte du är plump, alla tips mottages tacksamt, dock känner jag att träffa en karl inte skulle lösa mina problem även om det skulle vara trevligt (ler). I skrivande stund är jag en smula glad, en god vän kommer till mig ikväll, känns gott att få sällskap framför Let´s Dance eller om det blir Skavlan. Ha en trevlig fredag alla ni som kämpar :)

veronica

Sitter här i min ensamhet och läser runt i trådarna på forumet. Är så imponerad och måste jag erkänna en smula avundsjuk på er som lyckas avstå från alkohol.Själv klarar jag av några dagar, kvällar, och så sitter jag återigen med mitt vinglas på kvällen. Men väntar på att få terapi (låååång väntetid) och hoppas att jag då ska få hjälp till självhjälp. Så under tiden läser jag runt här på forumet och gör mina patetiska försök på egen hand att avstå från att självmedicinera med vin.

veronica

Läser och läser här på forumet, även på anhörigsidan...skrämmande läsning. Har från början varit där själv, medberoende, och nu, antar jag, alkoholberoende. Hur gick detta till, och hur ska jag ta mig ur det. Jaja..ny dag i morgon med nya möjligheter...så återigen...i morgon tar jag inte första glaset

Meredith12

Om det var lätt att sluta skulle väl ingen ha bekymmer med alkoholen. Jag gjorde flera försök till egna uppehåll i höstas med varierande resultat. Till sist kände jag att jag behöver söka hjälp på en beroendemottagning. Väntar också på terapi, tar tid att få, men har god hjälp av läkemedlet naltrexon.
Kämpa vidare , du är värd att må bra, det är vi alla.
M

marusia

Förstår dig, har själv försökt sluta många gånger, men den här gången är det på riktigt. Tror man måste gå "all in". AA, berätta för familj o vänner och kanske antabus. Jag har bara kommit till Antabus än så länge, skäms för mkt för det andra. Men jag kommer att berätta denna vecka, och besöka AA. Annars kommer jag falla dit igen, som så många andra gånger.

Tänk på att STOPPA dig själv när du är på väg till Systemet! Ingen alkohol hemma=inget drickande.

veronica

Kan bara konstatera att jag nu nått min botten, drack på tok för mycket igår kväll, ångesten river och sliter i min kropp...nu får det vara nog, måste få ett slut på detta...återigen Dag 1, tar inte det första glaset i dag

farmor

Säg som det är, " alkoholär inte bra för mig, det har blivit för mycket slentriandrickande på sista tiden" Nu tar jag paus (slutar) för att komma i form och må bättre" Det är inte enkelt och jag behöver ditt stöd"
Jag har själv beslutat mig att vara 100% ärlig mot min partner och min närmsta vän. Det är inget att skämmas för! Prata om det. Ofta har man
även ytterligare beroenden som kanske också behöver samma "behandling" . I mitt fall "rea-beroende" med för mycket shopping.
I början när man berättar om sitt beroende tror den man pratar med att man skojar. Jag har själv berättat om mina beroenden under flera års tid. Men NU har det landat och nu vet jag att med stöd av make och bästa vän klarar jag det här! Stolt ska man vara över att man är ärlig! Så de så!

veronica

Inget första glas vin igår, kunde trots allt sova på natten men är fortfarande ångestladdad idag. Nåväl nu blir det en timme i taget och jag tar inte det första glaset i dag heller. Och träningstanten, visst är det så att ärlighet varar längst, har berättat för mina närmaste vänner att jag känner oro för mitt vindrickande som har eskalerat de senaste året. Tror dock inte att de riktigt förstår hur illa det är ställt med mig.

veronica

Så då sitter jag här igen med ångest, det var väl själva f-n då. Träffade en god vän igår och trots mina föresatser delade jag glatt en flaska vin med hen. Hade dumt nog inte berättat att jag försöker vara vit ett tag. Så då börjar jag om då, dag 1...inget första glas för mig

Ladavine

Hej Veronica
Det du skriver stämmer så bra in på mitt liv,,
Sök hjälp på vc, det finns hjälp att få!
Har startat med Naltrexon denna veckan, Och tanken på alkohol är som bortblåst.. E så skönt att bara vara fri från demonerna ! Hopas detta håller i sig.
Myser av en härlig kväl med ett glas cokacola!
Häls J

veronica

Jag har haft funderingar på att söka hjälp men är väl inte riktigt mogen för det. Bor på en liten ort där alla känner alla, skäms helt enkelt. Vet att det inte är något att skämmas för, att så många med mig har problem med A, men så är det i alla fall. Vad härligt att Naltrexon funkar för dig :) själv använder jag det populära mantrat "inget första glas idag" Ha en fin fredag!

veronica

Hade skrivit ett inlägg länge och väl och så slutade mitt internet att fungera, suck. Nåväl gör ett nytt försök. Har haft en riktigt skitdag på jobbet, ska inte plåga er med för mycket detaljer. Kan bara konstatera att våra kära politiker inte förstår det vi andra förstår..att dra ner på personal i vård och omsorg inte sparar pengar, tvärtom. Jaja, kvällen känns lite trevligare, skulle dock vara trevligt med lite sällskap. Tv lockar inte och faktiskt inte ett glas vin heller, får bli Netflix istället och en klapp på axeln av mig själv att jag klarat denna dag och kväll riktigt bra. Alldeles själv! Ha en fortsatt trevlig fredag

mod60

Tack för ditt inlägg i min tråd. Ja det är till att kavla upp ärmarna igen och fortsätta vara nykter. Dricka är inget alternativ.
Jag älskar Netflix och har hittat en rolig serie som heter Grace och Jackie. Två kvinnor som är gifte med varsin man och männen blir kära i varandra!!!! Jätterolig tycker jag.
Tänker på din ensamhet som du skriver om ibland. Finns det inga roliga föreningar du kan gå med i eller kurser eller varför inte en kör. Jag tror vi mår jättebra av att finnas med i olika sammanhang återkommande :) Jag sjunger själv och det är sååå roligt. Nu måste jag sova.
Ha en skön vecka och fundera på olika kul saker att göra framöver :)
kram mod

veronica

Ska så fort jag får tid titta på "Grace och Jackie", nånting säger mig att vi har samma humor, ;)......min ensamhet, ja det är något jag själv funderar på. Hade en stor familj tidigare, numera är de två äldsta barnen vuxna och står på egna ben. Jag lämnade min man för ca 6 år sedan, ironiskt nog för att han hade och har problem med alkohol. Min yngsta son bor med mig men är på väg ut..saknar någon att dela vardagen med, du vet, vad ska vi äta idag till middag, hur gör vi med den här räkningen, vad ska vi göra på semestern osv..jag har vänner, det är inte så min ensamhet ser ut, men dessa ensamma kvälllar..älskar att dansa, men kan man gå på danskurs ensam??? Någon skrev i min tråd, du har inte funderat på att skaffa karl....hahaha...hur gör man då, 50+, står på torget i min lilla stad...hallå vem vill ha en medelålderskvinna som älskar att dricka vin, ser ut som en knubbsäl och med en dålig ekonomi..jaja försöker så gott jag kan att till att börja med avstå från att självmedicinera med vin. Känns gott att vara här och dela med mig. Kram från knubbsälen :)

mod60

Ja du skulle gilla den det är jag säker på..... Har du någon bra serie du tittar på just nu? Jag har sett slut på min:(

Jag försöker vara social i den mån jag orkar. Har inte många vänner men de jag har är nära och finns där. Är inte ute i svängen heller trots att jag bor i en större stad. Jag gick en buggkurs en gång och det var så kul, det gjorde jag med en väninna men jag gör en hel del saker själv. Som min kör. Det går ganska fort när man väl kommer ut så träffar man någon i samma situation som man kan prata med. Nu är kören lite som en extra familj. Jag kan varmt rekommendera att sjunga, det är välgörande för själ och kropp :)

Jag har oxå stora barn och ett hemma och så mannen förstås. Honom håller jag fast vi för han är underbar och bra på många vis, dricker lite mycket ibland men jag tycker att han har dragit ner sedan jag slutade.
Hade jag varit som du så hade jag satt mig i bilen och kört iväg och dansat helt ensam. I vår ålder är det inget konstigt längre nu gör vi mer som vi vill. Go girl.... och du hur många karlar är det inte som är lite knubbsäliga i vår ålder. Det spelar ingen som helst roll. Ha en skön helg....
kram mod

veronica

Tittar inte på någon särskilt serie just nu, jo "Big Bang Theory" följer jag, måste få skratta lite :) såg däremot en bra film nyligen "Still Alice", men den har lite med mitt jobb att göra, dock en bra film. Såg första avsnittet av "Grace och Jackie" igår och tyckte riktigt mycket om den vilket jag anat att jag skulle göra. Det får bli andra avsnittet nu, har lite svårt att sova så det passar bra. Tack för pepp angående mina farhågor att ge mig ut på dansgolvet, träffade faktiskt en man från en svunnen tid nyligen. Kände mig lite fånig eftersom det gått ett antal år och kilon sen vi sågs sist. Men kunde faktiskt konstatera att även han knubbat till sig lite. Så du har har alldeles rätt mod60, även män i vår ålder är lite knubbsäliga och det spelar ju ingen roll. Kram/Veronica

veronica

Tänker ofta tillbaka på den tiden när jag aldrig tänkte på alkohol eller som nu hade funderingar på hur och när jag dricker. Då kunde det gå ibland ett !/2 år utan att jag drack och så fick jag för mig att ta ett glas martini på en tisdag kväll och hade verkligen inget dåligt samvete för det. Jaja, tycker att det funkar bra just nu för mig, är inte helt vit men gjort en stor skillnad vad det gäller mitt vindrickande...men..är samtidigt säker på att jag som någon här på forumet sa..är här för att jag har ett problem..såklart, man söker inte upp forumet om man inte har ett problem med alkohol. I morgon ska jag på fest, stor fest!!!! Och säkerligen så fattas det inte något vad det gäller alkohol. Vill inte dricka, planerar att för första gången i mitt liv välja att köpa med mig något alkoholfritt, Har aldrig hänt att jag gjort det på någon större tillställning, Japp, så får det bli. Ha en trevlig helg alla kämpar