Har under en längre tid druckit vin varje dag och vet inte vart jag ska ta mig till, tänker varje dag att jag ska avstå från det första glaset men lik förbannat sitter jag i min ensamhet och dricker. Har läst dagligen på detta underbara forum och vill nu göra ett seriöst försök. Orkar inte skriva mer nu vill bara kasta ut ett rop på hjälp!

veronica

Vet att många här tipsat om alkoholfritt men kan inte komma ihåg vad...tänkte trava iväg till systemet i morgon och köpa mig ett alkoholfritt vin och troligtvis chocka alla på festen..så alla tips mottages tacksamt före kl 12 i morgon

mod60

Jag köper inget alkoholfritt på systemet. Går inte dit överhuvudtaget för jag vill inte utsätta mig för den frestelsen. Jag köper a-fritt på ica bl.a. Där finns ett bubbel som heter LORINA Scicilian lemone som jag gillar skarpt. Dricker mycket tonic water också.
Undrar hur du hade det på festen???
kram mod60

veronica

Jag hade det jättebra på festen, som jag trott innan förvånade jag nog de flesta med att inte dricka.Jag gick aldrig till systemet, köpte med mig a-fritt Cider. Men visst var jag sugen på vin kan jag villigt erkänna men stolt som f-n att jag inte tog det första glaset. Kram tillbaka

mod60

Jättekul med festen. Suget går ofta fort över. Jag tänker så här när det sätter in " ok nu frestar du mig igen men du ska inte lyckas,,,,jag bestämmer inte du". Har en inre dialog med alkoholdjävulen!!

Fanken vi kan klara detta. Gillar mitt nyktra liv så mycket. Jag satsar på en helnykter sommar!!! Gör du??
kram mod60

veronica

Jodå mod60 visst satsat jag på en helnykter sommar..dock tänker jag fortfarande en dag i taget, blir orolig när jag tänker på min semester. Ska till en nära vän som bor en bit ifrån och som är riktigt törstig, vi har delat många flaskor vin i våra dar ;) jag ska såklart berätta för henne om min vilja att förändra mitt drickande men det oroar mig ändå..nåväl det får väl ordna sig...ska ikväll återigen på fest men tar inte det första glaset, det blir loka för mig. Kram

Vändningen

Bra inställning veronica! Å du tänker nog helt rätt där med din vän. Faran är kanske om du låtsas som inget, för då kommer också din vän omedvetet att fresta dig. Helt rätt att säga att du av olika anledningar vill vara nykter denna gång. Är det en god vän så respekterar denne dig i det och ni kan umgås hur bra som helst ändå. Sådant stärker också dig i din kamp! Hejjahejja! =)

mod60

Var ärlig mot din vän. är det en god vän värd namnet så är det inga problem. kram mod

veronica

Pratade med min vän och berättade allt, min oro att jag druckit för mycket och av fel anledning, att jag nu försökte göra en förändring, alltså inte dricka alls, en dag i taget...hennes första reaktion var, och jag citerar," så du tycker att jag dricker för mycket?" Nja, svarade jag först (tycker faktiskt att hennes alkoholkonsumtion är minst lika oroande som min) men försökte ändå förmedla att detta inte handlade om henne, ingen annan heller för den delen, utan om mig..jag, vill göra en förändring. Så till slut efter en låååång diskussion sa hon att självklart stöttar jag dig, glad blev jag tills hon sa och nu citerar jag igen "men jag tänker dricka som vanligt" med andra ord.. en hel del. Så hur gör jag nu, vet att det kommer att bli svårt att se henne dricka vin och samtidigt vara stark i att jag inte ska ta det första glaset. Samtidigt kan jag såklart inte be henne att avstå, usch vad jobbigt, snälla ni ge mig ett råd..ska jag stanna hemma? Kramar från en villrådig Veronica

HelenaN

Åh jag förstår verkligen ditt dilemma! Om du tycker att det känns superjobbigt att träffa henne om hon dricker men inte du så tycker jag att du ska avstå. Åtminstone tills du känner dig så stabil i din nykterhet att du klarar av att sitta där utan att själv falla för frestelsen. Förklara för henne att du nu under den första tiden bara vill träffa henne då hon också är nykter. Hur skulle det bli?

veronica

Jo, så går mina tankar också...dock tänker jag också så här..om man inte har problem med alkohol så borde det inte vara svårt att avstå..i synnerhet inte om det skulle vara till hjälp för en god vän. Tror nog jag blir hemma men det gör mig så ledsen också, vi ses en gång om året, denna tid, hon är en när och kär vän..detta känns riktigt svårt. Tack Helena Kram

...Och din vän får ju acceptera det. Tänker på dig också, hur kul är det att umgås m ngn som är full o man själv är nykter?
Men förstår precis!!!! Har det så m sambon...

mod60

Jag tänker lite mer på det du skriver om med din vän och jag skulle nog ha gjort så här. Jag skulle åkt dit och varit nykter hela tiden. Jag skulle låtit min vän dricka det hon vill och bara tänkt på min egen nykterhet. Jag tror nämligen att hon automatiskt håller igen när du är nykter och ni får kanske jättetrevligt ihop trots att ni inte dricker ihop.

Men och detta är viktigt- du Veronica måste vara stark och veta att du fixar det. Är du osäker så kanske du ska hitta på någon anledning och stanna hemma.
Önskar dig all lycka.
kram mod60

Vändningen

Jag blev nästan taggad av att läsa det sista du skrev! OJ vad jag vill åka dit och träffa väninnan och vara spiknykter OCH visa att jag mår fantastiskt bra av det!
Hade du taggat till så åååååååååååk och ställ dig stark, stolt och visa styrka! Det kommer bara boosta dig själv enormt. Tvivlar du på att du kommer klara det? Chansa. Eller avstå. Beroende på hur starkt tvivlet är.

veronica

Jomen visst ska jag åka till min kära vän och ta ansvar för min nykterhet, kände mig lite tjurig inledningsvis men har funderat fram och tillbaka...självklart ska inte mina nära och kära avstå från att dricka för att jag valt bort det. Så jag åker , just i dag känner jag mig säker bli men kommer att följa ditt råd mod, vid minsta tecken på osäkerhet att jag inte fixar det så blir jag hemma. Trevlig midsommar önskar jag Er :)

veronica

Tänker att det ska bli spännande att umgås med mina vindrickande vänner i sommar, intalar mig det i alla fall, och själv vara nykter. Har för länge sedan faktiskt varit den som sällan dricker. Kunde då sitta en hel lång kväll och sippa på ett glas vin och vanligtvis inte klara av att dricka ur det glaset.Hur kunde det gå så snett...fattar det inte. Blir mer och mer övertygad om att jag aldrig mer vill dricka men är samtidigt livrädd för att falla. Läser som en tok varje dag på forumet för att styrka mig.

mod60

Jag tror på dig Veronica, du tar en timme i taget och tänker på att suget går över. Det kommer säkert att bli jättetrevligt tror jag. Kram på dig!
mod60

veronica

som jag skrivit här, och hur har det gått...tja, sådär. Har inte varit helt vit i sommar, men min intention är fortfarande att helt sluta med mitt dj...a vindrickande. Läser dagligen här, blir inspirerad och avundsjuk på er som klarat det. Nu flyttar min yngste son och jag blir för första gången på många år helt ensam, oroligt känns det.Blir orolig för att mitt drickande ska eskalera. Behöver en plan och en djäkla massa stöd.

Har du ingen hobby du kan ägna dig åt istället för att dricka? Alltid bra att ha något att göra. Vet ju inte hur mycket du dricker eller så men kanske så får du intala dig att nu är det 0 som gäller. Du fixar detta med lite envishet

veronica

Jag har i så många år ägnat mig åt min familj och arbete, har svårt att hitta något för mig själv. Tycker jättemycket om att läsa, men det har jag alltid gjort och tyvärr hindrar det mig inte att dricka. Men jag behöver komma tillbaka till den jag var, var otroligt måttfull med a. Förstår att jag troligtvis aldrig kan återgå till ett måttfull drickande (som så många av oss här vill) men vill tillbaks till ett liv där jag aldrig funderade på om jag skulle ta det första glaset. Förstår du vad jag menar? Känner mig så patetiskt ensam, vet inte riktigt hur jag ska lösa detta.

kanske kan du använda det här forumet som en dagbok. För att förstå dig på dig själv lite mer. För det är stor risk att drickandet eskalerar när det inte finns något som hindrar. Sörskilt när du inte har en plan. Finns det någon kurs du kan börja på? Kroki? Franska? Körsång? Eller träning som många här tipsar om. Nån bokklubb el nån matlagningskurs? Eller nätdating? Säkert en hel del helt orealistiska förslag. Men vet att du inte är ensam. Inte ensam i din oro och inte ensam om att ha glömt dig själv när familjen kom emellan. Det finns ju en massa diskussionsforum på nätet. Du kanske kan hitta något med bokdiskuasioner. A gör tyvärr att man tappar initiativförmåga, så det är lättare att få ordning på allt om man slutar. Försök göra ett längre uppehåll.