Blir så trött på allt. Han är grinig och sur så fort jag gör något för mig själv. Hela tiden.
Han var asfull igår fast att vi hade gäster. Slutade med att jag gick och la mig.
Har tidigare skrivit i tråden vet inte vad jag ska göra av MargaretaVilhelmina. Men kom inte in på den .

Fy vad jobbigt det är när man har någon som dricker i ens närhet. Känner igen mig i just det du säger att man bara gråter. Man blir så ledsen för sig själv, för sin närstående som förändras, ja för hela situationen. Styrkekramar till dig

jonan

Kom ihåg att det är han som gör bort sig!! Jag kan inte bestämma över honom! Kom ihåg, kom ihåg ?. Men oj så svårt och oj vad jag skäms ??

etanoldrift

Skickar en påse styrkekramar.. Brukar vara tungt inför julen..
Min blir förhoppningsvis lugnare än på många år..
Kram

jonan

Jaha det har redan börjat, alldeles för onykter. Imorgon ska vi bort och då kan han inte dricka för han ska köra hem och desutom så serveras ingen alkohol. Men efter det finns inget stopp. Känns jobbigt. Ska försöka att inte ta skit.

God jul på er alla! Hoppas den blir lugn och alkohol fri ??

etanoldrift

Jodå.. En fd som är rejält i gasen.. Jag har fått skicka sms till mina syskon och barnen så de kan strunta i att svara om/när han ringer.. Ja det är inte fråga om, om längre utan när!
Jag blev URFÖRBANNAD! när jag fick höra att han trakasserat mina föräldrar med fyllesamtal. En gång till så blir det faktiskt polisanmälan! Och en ICKE anonym anmälan till soc! (fast just det får vänta till efter helgerna)
Det är gamla människor, och min mor är dement och blir lätt orolig och förvirrad, eftersom hon inte förstår vad han svamlar om.. ( vi andra kan ju trycka bort samtalet eller lägga luren åt sidan.. för han pratar ju sällan länge.. men fruktansvärt OSAMMANHÄNGANDE)
Tyvärr har de en vanlig gammaldags telefon och kopparnät (annars hade det ju varit enkelt att blockera hans samtal!) Jag känner, att de ska inte behöva byta ett telefonnummer som de haft i närmare 50 år, för att han får för sig att fylleringa.

Så här snurrig har han inte varit förut, så nu är det verkligen nerförsbacke!
Jag skriver mest, för att få ur mig en del av frustrationen.. Att prata honom tillrätta idag, låter sig nog inte göras.. Finns inget vett som lyssnar kvar.. Får försöka ta det framåt lördag söndag, för då borde det vara "torrt".. För det låter på fyllegraden som om han bunkrat upp inför helgen.. Och i vanliga fall så dricker han tills allt är slut.
Har han nu köpt hem extra, så finns en risk att han somnar ifrån, så det finns kvar tills imorn också.. (och tyvärr misstänker jag att det finns nya "dryckesbröder" som gärna kommer in och värmer sig, mot en sup eller två..)
Dessutom bor han på en ort där det aldrig är svårt att få tag på alkohol om man vet vem man ska fråga..
Min egen slutkläm är ändå att jag konstigt nog har en inre kärna av lugn.. Som inte låter sig rubbas, som inte låter sig övertalas, när jag bestämt mig..
Ja, jag har lärt mig att saker inte sker över en natt och att man får ta ett litet steg i taget..
Men varje litet steg, är ett steg ifrån det som hållit mig fången och varje litet steg känns säkrare och lättare..
För bara ett par månader sedan hade jag gråtit och förbannat.. suttit och känt hur "dåligt" jag mådde på grund av hans fylledillen.
Nu kan jag visserligen bli förbannad och irriterad, men det är inte längre synd om mig!
Jag andas bort klumpen i magen och konstaterar, att ansvaret för just det här, hör hemma hos honom, inte mig! Det finns inget jag kan göra i nuläget (och inte ens om det fanns, är jag säker på att jag skulle vilja "lägga mig i"..)
Ja, jag kommer att göra precis ALLT jag kan för att få en LUGN och fridfull "VIT" jul ;-)
Barnen dricker inte alkohol på julafton (dessutom kör jag) Så det känns bra. "Julbesöket" gjorde jag som sagt tidigt idag.. Och det var på sitt sätt både städat och trevligt, med lunch och kaffe.. Skyllde på att jag lovat en väninna att titta förbi innan det blev mörkt, när han öppnade en öl.. (säkert inte den första, men inte så långt som den tredje ;-) )
Hoppas du kan hålla ställningarna och att det inte blir för tråkig stämning!
Julkramar från mig <3

jonan

Det tråkiga är att fixa allt själv och sedan ska hsn ha creed för det ändå. Jag betalar ju!
Tittar ibland in i andras hus å tänker undrar om de lever liknande som jag eller om de är två? Man vet ju aldrig, men ofta ser det trevligt ut.

jonan

Jag har bedtämt mig för ett tag sedan att inte leta gömmor längre. Det är jag som mår sämst av det. Men kunde inte låta bli tidigare idag när jsg fick ett tillfälle. Å visst hittade jag det. Sa inget. Vet inte om jag mår bättre av att veta. Men nu behöver jag inte undra om han druckit de gånger jag är osäker. Såklart har ham det, olika mycket bara.

Ja du, lita på din instinkt när du tror att han har druckit. Han kommer att ljuga sig blå. Har varit på hans sida och ljugit men då också insett mitt problem och vetat och erkänt att jag borde sluta. Och slutat...
Du förtjänar bättre än det här Jonan. Du och dina barn förtjänar bättre. Du gör allt, planerar allt, organiserar allt. Du förtjänar kärlek och uppskattning. Inte det du har nu. Det finns hopp i att du förstått att du inte är den som ska skämmas. Du kan ju inte fortsätta i det du har nu. Spela in honom med mobilen när han druckit så behöver ni inte diskutera om han var full el ej. Hoppas att du kan finna styrkan i att ta han om dig själv. Kram!

jonan

Är helt förkrossad igen. Haft flera riktigt bra dagar med mannen å så ikväll. En riktigt dålig. Känner hur det kryper i mig. Vill inte detta. Mina barn far illa. Hur ska jag göra?
Vad händer med mina barn om de ska vara med honom. Hur beter jag mig?
Är såå trött på att anpassa mig efter honom. Mer eller mindre be om lov för att göra något, dubbelkolla med honom så att han inte blir sur. Det är så jobbigt. Jag är helt slut, ont i magen och tårarna rinner nedför mina kinder. Detta är inget jag vill ha längre.

Ebba

Jag läser dina ord och vill verkligen bara krama dig och torka dina tårar.

Du förtjänar att må bra.

jonan

Varför ska han få bestämma? Varför sja jag följa hans pipa? Varför är hans åsikter mer värda än mina?
Orkar mindre och mindre göra dom hsn vill. Snart är inte husfriden ens en giltig ursäkt. Suck ?

jonan

Nu har vi haft två lugna trevliga dagar på en gång börjar jag hoppas. Vill så gärna att allt ska vara bra. Men fasar för em/ kvällen. Vet att det inte kommer bli trevligt, början men inte slutet.
Mina barn ser fram emot kvällen, vi får främmande. Så det är bara att göra det bästa jag kan.
Gott nytt år till er alla och tack för att ni läser ?

etanoldrift

Jag förstår dina tankar om kvällen.. Mitt ex, brukade idka "byteshandel" med att vara nykter några dagar, så att han med gott samvete kunde supa till.. Som en sorts "belöning" för sin tidigare nykterhet..
Hoppas att det avlöper utan alltför många incidenter
nyårskram

jonan

Ok. Nyårs kväll ändå. Inte helt plakat. Halv full när vi la oss. Försöker att inte ha full koll men svårt. Blir ändå arg på honom att jag ska gå runt å må dåligt för utifall. Är helt känslomässigt slut. Undrar ändå om det är värt det. Kram ?

etanoldrift

Ja, du Jonan.. Det är det där med gränser.. Och vad gäller alkohol, för en beroende, så är det faktiskt nolltolerans som gäller..
Annars är det sååå lätt att börja tänja på gränserna och sedan är man tillbaks på ruta ett igen..
Jag vet att mitt ex, mutade in ett eget "alkoholrevir", genom att vissa perioder dricka "måttligt", inte vara otrevlig etc..
När jag senare kikar i backspegeln, såg jag att hans "trevlighet" var beroende av att jag höll en låg profil (att jag inte gjorde eller sa något som jag anade kunde provocera)
Så länge jag strök honom medhårs, var ju allt frid och fröjd.. Däremot var vi inte ett dugg närmare någon form av nykterhet..
Och jag mådde ju inte ett dugg bättre.. Tvärtom fick jag alltmer känslor som skulle sväljas och gömmas undan.. Leenden som skulle klistras på så jag inte verkade "sur" (när vi nu hade det så trevligt..)
Fundera du ett varv till.. Önskar dig en fin nyårshelg i alla fall!

jonan

Hej tack för att du bryr dig ?
. Har faktiskt haft ett par lugna dagar. Så fort det blir vad andra säger är "normalt" och jag säger jätte bra. Så hoppas å tror man lite igen. Suck

Fru å mamma

Hoppas gör man. Men lugnet ger också möjlighet att fundera på hur man vill ha det.

Kram