@Snödroppen
Läser hur du brottar med hur du kunde bli så manipulerad tidigare.
Och accepterar verkligheten som den är eller var.
Jag kan skriva under på det.
Som jag övar på mitt nuläge. Att vara i det friska och ha den friska omgivningen som jag lever i idag.
Jag har varit trött en tid men är ändå klarvaken så att jag behöver sömnmedicin.
Och jag accepterar det för det finns inget alternativ idag. Det får ta den tiden det tar. Livet kan vara så utmanande.
Om ett par veckor börjar jag arbeta igen efter semestern. Jag ser fram emot nya rutiner. Och det jag vill komma till, är att jag berättade för en ny kollega om min erfarenhet av medberoende. Hon sa "så bra gjort av dig att ta dig ur det" .
Så jag säger till dig "så bra gjort av dig att ta dig ur det"!
Det går inte från något dåligt till något bra med en gång. Resan från sjuk till frisk, från medberoende till frisk osv tar tid.
Det är en process.
Jag övar på mitt här och nu. Och det är hjälpsamt de stunder jag blickar tillbaka, till ett liv jag inte kan förstå att jag ens levt i.
Du har gjort det så bra, som tagit dig vidare!!!
En varm och medkännande kram till dig!

@Självomhändertagande
Tack snälla du, dina ord värmer och ger kraft 🙏.
Så fint av din kollega och jag förstår paradoxen i att vara trött hela tiden men för klarvaken för att kunna sova.
Det får ta tid, verkar som om ödet just nu gör allt för att jag inte ska skynda fram som jag brukar.
Kram tillbaka fina du och var rädd om dig🌸

Fortsätter skriva här, det är så välgörande.
Är utbränd, ordentligt. Har gått igenom hela registret, tagit stora kliv men känner att jag sitter fast.
Känslorna går som i en berg och dalbana och jag känner bara att jag fått nog av allt.
Fått nog av precis allt.
På måndag ska jag till läkaren och jag kommer inte gå tillbaka till jobbet, jag har ingen aning om hur allt ska lösa sig.
Resan har varit för lång, med för mycket trauma. Jag har hela tiden försökt hålla ihop allting men det blir bara mer och mer och mer att hålla ihop.
Har känt en sån oerhörd skam över allting men orkar inte känna det mer heller. Är arg, (jag brukar inte vara arg) men jag känner en sån jäkla ilska bara.

@Snödroppen
Förstår din frustration.
Utbrändhet är som stinkande gegga att ta sig igenom. Då fastnar man ibland o står still. Det tar tid, tid är svårgreppbart för en utbränd hjärna, men se det som en paus att samla ny kraft. Ny kraft tills nästa kliv.
Och ilskan är ju en kraft att använda!
Ta med den på måndag tycker jag.
Du behöver vara stark för att styra din närmsta framtid. För dig själv men också med hjälp av vården.

Reflekterar lite över det du nämnt längre upp i tråden om att du skäms över dina tidigare val osv. Det berörde o fastnade hos mig.
Finns det någon värre känsla än skam. Tveksamt.
Du ska verkligen inte skämmas!
Som du kämpat o så långt du kommit nu. Att se tillbaka o ta lärdom växer man av. Det kan vi alla göra i stort som smått.
Att vara efterklok är lätt men att veta hur något ska bli i förväg är i princip omöjligt. Så jag instämmer i tidigare... Var inte så hård mot dig själv fina du!
Allt gott o lycka till på måndag!
💚🌼

@Kameleont
Det var en träffande beskrivning "gegga".
Har inte sovit en blund inatt, känslorna kommer som ett krypande obehag och pressar mig från alla håll och kanter.
Jag antar ett det är alla känslor jag inte vågat känna på som trycker sig fram.
Kram på dig fina @Kameleont, aå glad jag blev av ditt inlägg.

@Snödroppen
Kram tillbaka 💚
Sömnen så viktig men samtidigt så svårfångad ibland. Man kan vara totalt slut o bara vilja sova men ändå ligger man klarvaken. Tufft.
Så klart alla gamla känslor pockar på, kommer upp till ytan. Förstår att det blir smärtsamt. En del av processen att läka o bli hel igen. Våga känna det jobbiga. Kämpa vidare 💚
Tror också det blir mer intensivt o en känsla av att 'kontrolleras' när ett läkarbesök närmar sig. Känner igen det från min långa sjukskrivning för flera år sedan. Perioder av lugn o läkning, som sen revs upp vid avstämningar.
Samtidigt nödvändigt att få uppföljning för att gå vidare o du har en bra vårdkontakt låter det som. Så ta emot den hjälp de erbjuder.
Tänker på dig o hoppas allt går bra imorgon. Kram 💚

@Snödroppen @Snödroppen Vad bra att du ska träffa läkaren imorgon och försöka reda ut lite hur du kan gå tillväga. Antar att påslaget av ångesten ökar om det börjar bli dags att gå tillbaka till jobbet fast du inte är redo. Man pratar om fyra faser vid sorg chock, reaktion, bearbetning och nyorientering. Efter choken så kommer reaktioner med påträngande minnen, sömnsvårigheter, koncentrationssvårigheter, nedstämd, depression, irritation och vredesutbrott, trötthet, fysiska stressymptom, skuldkänslor, påfrestningar mm. Bearbetning sker för varje dag och man tänker fortfarande mycket på det som hänt, men på ett delvis nytt sätt. Man börjar få perspektiv på förlusten och försöker förstå hur den påverkar resten av livet. Det är viktigt att få prata om hur man mår och känner. Det är kanske här någonstans du är just nu? Sedan kommer nyorienteringsfasen, med tiden känner de allra flesta att de både kan och vill gå vidare i livet. Man glömmer för den skull inte det som har hänt och känslor av ensamhet finns oftast kvar. Men sådana känslor dominerar inte längre tillvaron.

Tänker att det tar sin tid att bearbeta ditt trauma och även sorgen över att det blev så. Jag tror att det är viktigt att försöka aktivera sig på olika sätt. Fysiskt träning hjälper mig mycket, det ger måbra hormoner och sköna känslor inombords eller långa promenader. Har idag varit trött och lite låg några dagar, stack ut på en lång löprunda med bra och hög musik i öronen. Oj, vad jag skönt det var efteråt och även under rundan, tankar faller på plats liksom. Hela kroppen blir lugnare och även huvudet. Hitta på något projekt att göra, fixa hemma. Jag brukar tvinga ut mig när jag känner att jag inte orkar eller ids, tänker att det är då som jag bäst behöver komma ut eller göra något. Så att aktivera sig på olika sätt tror jag på för att låta tankarna fokusera på något annat en stund.

Kram och sköt om dig, det kommer att bli bättre så småningom❤️

@vår2022

Dina inlägg är för mig som en blinkade fyr som visar vägen, allt du skriver resonerar.
Så därför ska jag ladda hörlurarna och ge mig ut på en promenad ikväll.
Du har så rätt med sjukskrivningen och chockfasen.
Jag kommer inte gå tillbaka till det jobbet, jag behöver vara sjukskriven och ta emot den hjälpen jag får med samtal.
Kram ❤️

@Snödroppen Vad bra😁. Det är givande att fundera och resonera med varandra här och att få uttrycka hur man känner och mår. Ha en riktigt fin promenad med massor av bra musik. Det kommer att göra dig gott. Kram❤️

Känner lättnad, sjukskrivningen fortsätter och läkaren lyssnar.
Känns så fantastiskt att bli trodd och hörd, är inte van vid det.
Ser framemot att PTSD behandlingen kommer igång igen.
Ja, konsekvenserna är enorma ekonomiskt, känslomässigt och allt lidande.
Förhoppningsvis blir man lite klokare efter allt och kan leva ett gott liv den tiden som är kvar ❤️

@Snödroppen Åh, vad bra! Skönt med en bra läkare som lyssnar och förstår. Nu kan du släppa det trycket ett tag. Förstår att konsekvenserna känns tunga och är jobbiga. Det viktigaste är nu ändå att så smått komma tillbaka i livet, bearbeta och komma i gängorna igen. Bli stark, hantera livet och få må bra. Det kommer att bli bra! Kram❤️

@Snödroppen
Så skönt att läkaren lyssnade.
Du har många delar att beta av ... Hel del att bearbeta, samtidigt upplever jag att du tagit steg att komma till ett liv för dig.
Har man inte allt ok med sig själv så påverkar det ju arbetet man utför, och är dränerande för dig. 💜
Kram

@vår2022
Ja, det är det viktigaste ☀️,bearbeta och börja pussla om livet, så nya energier kommer in. Må bra och bli stark🙏 kram

@Tröttiz
Ja, det känns oerhört skönt. Imorgon ska jag till psykologen. Det viktigaste för mig just nu är att ta stegen i rätt riktning, kroppen säger ifrån tydligt annars.

Tog en promenad och lyssnade på en pod om narcissism. Otroligt bra. Dr Ramani på Youtube om någon är intresserad.
Kram

@Snödroppen
Jag tänker på dig.
Och så vill jag säga att jag uppskattar att du skriver så öppet här
Jag övar varje dag och i de ögonblick som jag är medveten om att öva, på att vara här och nu.
Det händer bra grejer då
Jag är mer i mitt nu, än i dåtid och framtid.
Ville skriva det här.
Att vad vi än övar på så ger det resultat.
Du kommer att nå dit du vill, då du övar så bra på det.
Tack för inspiration!
Kram

@Självomhändertagande
Det är ömsesidigt, du inspirerar när du så öppet berättar så tack!🙏
Det låter som du har redskapen och börjar få vanan att använda de, det är rätt fantastisk när man känner resultaten.
Du skriver att "Jag övar varje dag och i de ögonblick som jag är medveten om att öva, på att vara här och nu.
Det händer bra grejer då" det är det jag börjar upptäcka. Det händer bra grejer då, när perspektivet blir för snävt så funkar det att prata med någon som jag känner tillit till så jag kommer till ett bredare perspektiv igen.
Jag tycker väldigt mycket om att prata, att skriva och utforska.
Allt jag går igenom är också ett sätt för mig att förstå livet.
Det jag älskar med med forumet här är att det är öppet, stöttande och handlar det som faktiskt berör i livet. Jag lär mig jättemycket av andra och jag kan skamset berätta att jag haft en inställning av att jag vet bäst själv, det får jag en släng av fortfarande när jag blir hård mot mig själv. Pinsamt men sant och så dumt egentligen.

Kram

@Självomhändertagande

@Snödroppen
Så glad att höra att ditt läkarbesök var bra! Vilken lättnad. Så fint att du blir hörd o får fortsatt hjälp. Underbart att höra!

Har en bra bok som jag tänkt på dig när jag bläddrat i på sistone...
Den hjälpte mig mycket under en pressad o jobbig tid av utmattning.
15 sätt att bli fri från stress av Karin Isberg.
(Titeln är ev lite missvisande, för helt fri behöver man ju inte bli eg)
Den är bra på så vis att den är uppdelad i korta kapitel med konkreta råd. När min hjärna var totalt upp i varv kunde jag inte hålla fokus med längre texter eller lyssna mer än korta stunder på något.
Jag kommer tillbaka till den o i perioder tummar jag dagligen på den. Brukar på måfå slå upp en sida eller ett kapitel o ta det som dagens råd. Att bli påmind o få en putt åt rätt håll.
Och finns inga pekpinnar där i. Bra informativa råd o små övningar. Förstående. Och svävar heller inte iväg o blir för 'flummig' - som jag är lite allergisk mot (kanske för att jag också vet bäst själv 😏).
Stor kram o fortsätt ta hand om dig så som du gör 🧡

@Kameleont
Tack för ditt tips 🙏
Ska undersöka närmare.

Hur går det för dig? Tänker och undrar hur du har det?

Ja, jag kan bara tacka högre makter för den hjälpen jag får.

Stor kram till dig!

Har hittat en ny rutin efter tips från@vår2022.
Varje morgon tar jag en 3 km promenad när jag vaknar. Det gör väldigt mycket för resten av dagen.
Har haft två samtal denna vecka med behandling, känner mig hoppfull för framtiden och stolt över mig själv.
Märker att det går åt rätt håll och är så oerhört tacksam för det.
Veckans övning har varit att vara omtänksam mot mig själv, det är jag och det har hjälpt. Känner ett lugn och har lättare för att vara i nuet. Går inte lika mkt in känslomässigt i saker.
Kram alla på detta fantastiska forum, ni är guld var och en.

Fortsätter skriva här, det känns bra att ha forumet.
Jag vet inte alls vad det beror på men känner som en urkraft inom mig väckas.
En kraft som tryckts ner sedan barnsben jag vet inte om det är traumabehandlingen som läker och gör att jag ser vad som är mitt ansvar och inte.
Var ute och åt lunch med en vännina och sedan träffade jag en vän och gick 7 km i snabb takt.
Under den promenaden bestämde jag mig för att göra klart min utbildning och jobba med polisutredningar.
Det är som en tung kappa slängts av mina axlar och mitt dimmiga seende blivit klarare.
Jag låter knäpp nu jag vet men det är fullmåne 😂.
Tacksam för alla mina erfarenheter ändå.
Jo, det finns faktiskt hopp!