@Snödroppen Jag tycker att det låter fantastiskt! Det är verkligen glädjande att läsa ditt inlägg om känslan att slänga av den tunga kappan och att dimsynen klarnat😁. Att du ska göra klart in utbildning. Härligt! Förmodligen hjälper behandlingen en hel del i ditt läkande och det är du som gör jobbet. För att en behandling ska bli meningsfull så måste man tro på sin egna förmåga att man kan och att man kan påverka den egna processen. Och det gör du verkligen och erfarenheterna kan du lära dig mycket av.

Ha det gott!❤️

@Snödroppen
Klokt att röra på sig tänker jag och att vara på samtal. 🌺
Tack. Kände efter ... har ett lugn och känner mig liksom nöjd. Har nytt jobb, och ny bostad på G, och just idag känns det bra. 🤗 🙏 Samtidigt är jag infernaliskt trött samt är på min vakt vad jag säger ja till. Stort behov av egentid också. Men steg åt rätt håll, sådan jäkla tid det tar.

@Tröttiz
Ja,det tar tid. Även om man inte vill höra det ibland 🙉.
Det låter ändå skönt att du känner lugnet och vet att spännande saker som nytt jobb och bostad är på G 🩷.
Klokt att vara försiktig med sin energi och fundera vad man lägger den på.
Fick en bra lista av psykologen där jag under en veckas tid ska skriva ner vad jag gör och om det ger energi eller tar energi. För att bli mer medveten om sig själv. Det tycker jag är en bra övning för jag knappt tänkt i de banorna.
Kramar och hoppas du får en fin lördag 🌸
Själv ska jag åka och hämta ett bord som jag hittat på blocket 😀

@Snödroppen Detta var ett bra tips, ska prova göra detsamma.
Något bra tips på hur man får det i balans? Tycker mycket av min energi går till det emotionella och mentala vilket gör att jag känner att jag inte har ork för det fysiska.
Vore tacksam för tips
🌺

@Saber
För mig har det hjälpt jättemycket att sätta ord på allt precis som jag känner det. Jag har lagt allt på bordet, berättat om vad jag var utsatt för i barndomen och i den senaste relationen för en psykolog och för en som jobbar inom kvinnojouren. Det har gett mig avlastning av det emotionella och gett mig andra perspektiv.
Då får man också mer mental energi.
Jag tror det är personligt och att man ska lära känna sig själv genom detta för att få balans.
Kram 🌸🩷

@Snödroppen Vilket bra tips om att dela upp energin i fysisk, mental och emotionell. Det kan ge bättre avgränsningar på vilken energi som går åt i vissa situationer och hur man kan hitta en balans dem emellan. Och att sätta ord på sina känslor ger avlastning på det emotionella. Så är det ju verkligen. Mentalisering tycker jag är spännande, att nyfiket rikta blicken mot sig själv och samtidigt vara uppmärksam på hur vi påverkar och påverkas av
andra, att försöka se sig själv utifrån och andra inifrån. Vilka tankar, känslor, avsikter, behov och önskemål kan tänkas påverka oss och människorna i vår omgivning? När vi medvetet mentaliserar stannar vi upp och reflekterar över det vi känner och gör. Vi kan fråga oss själva, vad är det som ligger bakom denna känsla eller detta beteende? Just detta har jag stannat vid många gånger, vad är det som triggar min känsla just nu? Var kommer det ifrån? Fasiken vad jag fått jobba med detta gällande en kollega som triggar mig.

Tack för att du delade med dig av tipset, det fick igång mig gällande mentalisering, nu kan jag sätta ord på vad som sker gällande min kollega. Ska fundera vidare på detta, kanske blir det en reflektion i min tråd om det😁. Det är forum är så bra, det är utvecklande och ger så mycket.

Ha en fin dag, hoppas du blir nöjd med bordet från blocket❤️

@vår2022
Hej 😀.
Ja, forumet är fantastiskt. Glad att jag kan få ge tips som andra kan vara hjälpta av.
Jag har fått såna fantastiska tips av bland annat dig här 🩷
Spännande hur du bygger vidare på det med mentalisering och relaterar till relationer. Det är så skönt när man sorterar, reflekterar och sätter riktig etikett på saker för då förstår man och släpper också.
Ha en fantastisk dag du med! ☀️
Bordet är av samma designer som gjort laminostolen och till ett pris som gör att det förmodligen är ett kap. 😀🙏👌🌸

Vaknade upp idag med en känsla jag inte haft på länge.
Igår hjälpte en vän mig med att bära hem bordet som blev kanonfint. Vi pratade om framtiden och skrev upp våra respektive mål.
Att vakna igen motiverad av livet med mål och veta vart jag är på väg och vad jag ska göra och är 100 % dedikerad till känns fantastiskt.
Jag har gått runt och letat i hela mitt liv av att må bättre men inte vetat hur.
Jag är så tacksam.
Det vill jag inte alls berätta för att skryta utan att det faktiskt går att vända sitt liv om man är villig att förändra och ber om hjälp.
Nu ser jag verkligen sjukskrivningen som en gåva och en chans att ändra riktning och få kontakt med sig själv igen, det är ingen skam (som jag kände då).
Jag lyssnade inte på vad min kropp ville säga så den slutade bara fungera, rätt fantastiskt hur det funkar egentligen.
Önskar er en fin dag 🌸

@Snödroppen Vad härligt!😁 och vad kul att du blev så nöjd med bordet och ett klipp! Det är verkligen inget skryt. Det ligger hårt arbete bakom och du ska verkligen tillåta dig att få känna att du mår bra och är på rätt väg och få berätta det. Du delar med dig av din process, din glädje och som du säger visar att det går att vända på sitt liv. Det kan ge hopp. Jag var arbetslös under 5 månader i början av 2022 pga arbetsbrist. Första gången jag varit det och det var lite skrämmande, kände också skam. Det var verkligen en tid för att fundera över mitt liv och vart jag ville gå, hade då också varit nykter en tag innan. Jag behövde detta uppbrott, även om det var pressande att hitta nytt jobb. Det var en gåva att kunna ägna så pass mycket tid åt sig själv och att kunna jobba med sig själv. Jag fick till slut ett vik på ett jobb jag önskade i hård konkurrens och nu har jag blivit tillsvidareanställd. Jag tror att jag lyckades bättre med att få jobbet pga jag hade haft tiden att få ihop mig själv till en välmående och balanserad person😁.

Ha det gott!❤️

@vår2022
Tack 🙏❤️. Ja, det har faktiskt varit ett hårt jobb som jag är tacksam över att vågade göra även om jag inte visste hur jag skulle landa ibland.
Det slutar inte här utan det kommer fortsätta och jag ser framemot den resan till skillnad från förr.
Ha det fint 🤗❤️⭐️

Resan fortsätter och jag övar på att bli bättre på att ta hand om mig själv.
Att sätta gränser och vara tydlig har jag varit i ord men inte handling.
Det har varit en person i stan som "låtsas" varit en vän men det har bara visat sig att hon har spelat vän men snackat bakom min rygg.
Jag märkte hur hon pratade om andra på ett sätt som kändes obekvämt så jag försökte lugnt och sansat backa undan för jag förstod att hon skulle bli kränkt av att jag satte gränser. Till slut sa jag stopp, jag vill inte men jag önskar dig allt gott för hon blev bara mer och mer intensiv.
Det har blockats och på olika sätt genom andra försökt trycka ner mig.
Jag har bara inte orkat, utan varit i nåt slags överlevnadsfas men nu känner jag att jag inte har något att skämmas för och är förvånad över gränslösheten.
Vad hon sagt till andra får hon ta ansvar för,men hon har gått långt över gränsen många gånger för vad som är ok för mig.
Jag funderar över vad det finns för mig att lära av det här och kom på att det är ett mönster hos mig och sen isolerar jag mig för jag inte orkar med.
Den här gången har jag mött det på ett annat sätt, den personen får ta ansvar för sina handlingar och jag mina.
Det ska inte begränsa min kontakt med andra människor för att jag känner obehag för vad hon har sagt om mig.
Det kanske skulle vara självklart men det har det inte varit. Känns frigörande att inte ha behovet av att alla ska förstå mig eller att jag är rädd för vad folk ska säga.
Det handlar om att jag har rätt välja, rätt att må bra, rätt att inte behöva förminska mig för andra för att de har problem med sig själva.
Jag behöver inte skämmas för andras handlingar utan ta ansvar för mina egna.
Jobbigt att utmana sina rädslor men också befriande att inse att det inte är så farligt.
Blev inbjuden på fest nu när jag väl vågade sticka fram huvudet och det är mest som vanligt med de flesta.
Obehagligt när människor är gränslösa och man försöker blidka och inget blir nog men inte tillräckligt för att det ska knäcka mig längre. Jag är en fri människa som är fri att välja för mig själv och den respekten har jag för mina vänner också.
Gud vad jag babblar.
God natt alla medmänniskor.

@Snödroppen Så strongt och så bra gjort av dig! Att stå på sig och rak i ryggen stärker självkänslan. Det visar på styrka och mod och till slut är det slutsnackat bakom ryggen. Var och en visar och avslöjar själv vad man går för, det behöver ingen annan göra åt en. God natt!❤️