Hej Ny här!!!

Jag har träffat en man i över 1 år nu o det började med att vi bara va så kallat kk.....
under året som gått har ja sett han druckit så han blivit full 3 gånger per vecka... dricker han inte låser han i stort sätt in sig....

jag har bara fått träffa han hemma hos mig o då har han vart antingen full eller berusad....
jag har sett hans humör vart konstigt från o till, o när jag konfronterat hans drickande vill han inte lyssna...

han kallas tom för fylle( o sen hans namn)

ja anser han har stora alkoholproblem o nu sagt att det inte kan fortsätta så här om han inte tar hjälp utifrån....

problemet är att jag mår dåligt över mina känslor till den här mannen ... o vi älskar varandra..

det finns sår jag utsätt från hans drickande....
han har sagt dumma saker, kommer bara på fyllan, somnar hos mig vaknar bakis o irriterad o sen lämnas jag med ett tomrum :(

jag har nu ansett att jag måste ta mig därifrån för jag blir inte lycklig av den här relationen som bara är när det passar han...

att bara ses när han är full o inte när han är nykter kan ju inte vara normalt???
en kväll när vi skulle få det till att ha en normal dejt så varade den en timme.. hörde att han va obekväm över att han inte kunde ta en öl mm pga nån medicin

måste vara att han inte kunnat slappna av utan alkoholen???

jag har aldrig vart tillsammans med en sån här kille(nu är vi inte tillsammans)
men ja förstår inte hans beteende, om det är typiskt en alkoholists beteende... att vara sur o i ångest när han är nykter...

Nana

ja fattar inte hur han tänker... sitter o berättar med heeela sin kropp hur mycket han tycker om mig.. hela hans uttryck säger sanningen då...

men klart ja tänkt på mulletant!! att han är kvar i kk stadiumet... men ändå kommer han inte hit o vill ligga...

ja helt skruvat är hela grejen...

vill.sluta

håller helt med föregående talare.
DRA SÅ SNABBT DU BARA KAN!
/A

när jag läser vad du skriver verkar det som om du lägger din mesta energi på att fundera över honom och hans val - varför han säger på ett sätt och visar helt annat i handling. Att bli fångad i sådant tänkande hör medberoendet till, i boken "Bli fri från ditt medberoende" definierar Melody Beattie medberoende så här: "En medberoende människa är en människa som har låtit en annan människas beteende påverka sig, och som är helt upptagen av att kontrollera denna människas beteende." Vi är många som känner igen oss i det och vet hur svårt det är, vilket stort arbete, att lära sig tänka på ett annat sätt, styra sina tankar i andra banor. Att fundera över sig själv, över sina egna val och önsknngar om livet. Att inte låta sig domineras av en annan.

Även om vi är lika varandra i medberoende eller missbruksbeteende är vi ju alla olika som männsikor. Jag har haft mycket stöd av att läsa de här raderna i Carina Bångs blogg - och tänka "Vad betyder det här för just mig?" Så här är texten - ifall du inte fick fram den:

Vi är maktlösa inför att missbrukaren väljer att dricka eller ta droger.

Vi har makt över vad vi väljer för våra egna liv.
Vi har makt över vilka val vi själva gör.
Vi har makt över vad vi lägger vår energi på.
Vi har makt över vad vi lägger vår tid på.
Vi har makt över vilka människor vi väljer att umgås med.
Vi har makt över vilka värderingar vi vill leva efter.
Vi har makt över... (fortsätt gärna listan, skriv i kommentarer)

Styrkekramar / mt

Nana

ja sant ja lägger ner mycket energi på hur han gör tänker osv... kan bli vansinnig över hans val... förstår inte älskar dig nana till att välja att göra allt annat med andra...

sova här full, ringa full säga han är rädd vet inte osv.. gör att ja lindas in i förhoppningar.. ja ursäktas med att vänta på den där skithögen...

nu har ja tagit ett till steg o skrivit då har vi inget mera...
jag orkar inte sitta här o vänta.. ja vill ha mig o mitt liv...

han tillför bara mitt hjärna problem...

Nana

skriver av mig

det ja inte förstår o det som gör att ja fastnar är just det här säger menar men väljer annat...

ja vet ju själv hur det är när jag tycker om nån... vill ja inte träffa den så säger ja inte att ja tycker om den...

om jag älskar nån vill jag vara med den PUNKT SLUT... då förstår jag inte att en man kan säga det o mena det just då han säger det... o skicka sms när han är nykter jag älskar dig...

han träffar mig inte.... är inte det konstigt....va är det för fel då...

gör man så? funkar män så? varför?
kaqn en man älska på avstånd o en nära eller VAD??????
hur funkar det här...

jo jag ska välja själv hur jag villleva hur jag vill göra... o vill den inte det ja vill kan den dra jo ja fattar det ja är inte dum... men ja vill ha ett svar nu.. det är det ja inte kan fatta..

hur i helvete man kan säga sånt o inget göra

jag sätter in en länk till åt dig, till Tuvaforum som tar upp mycket om relaioner där mänskor gör varandra illa. Det är svårt att förstå... och ibland kan man inte förstå hur andra är. Den här sidan handlade om att skydda sig mot egoister. Sök runt och läs mera om du orkar. Mest av allt hoppas jag att du kan göra något helt annat som skingrar dina tankar och helst får dig att tänka på något helat annat än den här mannen. Du skriver att ni inte är tillsammans längre - men han upptar hela ditt liv! Utan att du har glädje av det? Det är svårt för en utomstående att förstå att du vill ha en man som gör dig så illa - men jag vet att det kan vara så. Att man liksom förlorar sig själv.
Idag har jag skrivit mycket till dig - jag har varit hemma och haft möjlighet till det. Jag hoppas att du fortsätter skriva här för din egen skull och jag hoppas du söker hjälp, till exempel en Al-anon grupp.

Allt gott, lev DITT liv och ta hand om dig! / mt

Nana

ska gå in där återigen... har gått igenom alla de där olika raderna de är bra men behöver läsa det om o om igen för att nåt i huvutaget ska gå in i mig...

markatta

gå på ett al-anonmöte så snart du har möjlighet. "Skriva av sig" kan vara helande, här på forumet eller i helt privata texter men det kan också leda till ett destruktivt ältande.

Känner igen det där att skriva ner allt "min alkoholist" sagt och gjort, trodde att det skulle hjälpa mig fatta ett beslut att lämna/gå vidare eller att jag kanske skulle visa det för honom någon gång så att han skulle fatta. Men tyvärr, desto sämre han kände sig som människa, ju mer drack han och ärligt talat så ville jag att han skulle känna sig som en dålig person, att han skulle må lika dåligt som jag, men det ledde ju verkligen inte till något bra. Det enda det resulterade i var att jag mådde skit, satt och läste listan om och om igen som för att kunna rättfärdiga för mig själv att det var ok att jag mådde som jag gjorde(utan att behöva ta tag i saker) och jag tyckte så himla synd om mig själv, offret. Det var ett självskadebeteende som omöjliggjorde att jag skulle vara aktiv i mitt eget liv.

Nu har jag bara varit på 2 al-anonmöten so far men en sak som jag tyckte var väldigt bra var att fokus låg på en själv och ens egna utveckling, inte "ens alkoholist". Det var väldig skönt att kunna släppa tanken på att han gjorde/sa det och bara fokusera på vad kan jag göra för att förbättra min livssituation, om än bara för en liten stund.

Gå dit, det är helt ok att vara tyst och bara lyssna också.

Ta hand om dig!

Lelas

Jag kommer att tänka på att kvinnan som leder anhörigarbetet på behandlingshemmet där min man var säger att man kan avgöra om en person är medberoende på hur h*n svarar på frågan "hur mår du?". Så här funkar vi medberoende:

"Hej hur mår du?"
"Jo, nu är han nykter." (Alternativt "Nja, han har druckit")

Vi definierar vårt eget mående utifrån alkoholistens promillehalt. Inte så sunt, eller hur?

Anna, fortsätt skriva. Om inte annat kommer den dokumentationen kunna vara viktig om du skulle behöva bevisa något längre fram. Men gör också som markatta säger och sök upp Al-Anon.

Kram!
/H.

Nana

hej

jo jag fokuserar mycket på mitt mående jag delar upp det här...

jag följer mitt mående när jag vart ifrån o när jag gått tillbaka...
jag vet att när jag börjat mått bättre det är då det är som farligast att falla tillbaka...

jag kommer fortsätta skriva

kramar Nana

Nana

skriver av mig

hade tele kontakt sent inatt...
va tvungen att svara.. faktiskt bara för att se det från ett annat perspektiv... full som ett as.. snubblade på orden... sa att han mådde jäääätte bra jo eller hur hahaha tänkte jag

det va intressant att ens höra på han.. nu tänker ni kanske men nana du gör fel.. nej det hjälpte mig.. jag förstod mera nu utanför känslan...

hur han återigen ringde på fyllan... när ja sa jag har försökt o inget hjälper längre... enligt han så har ja inte det...

ja garvade i örat på han... sa du är ju helt sönder i medvetandet... ja va inte trevlig.. sa att han hade behandlat mig som en soptunna, idiot, som ett lakan....

de va sååå skönt att bara häva ur sig...o han sa att ja allt är mitt fel jajaja skrik på mig... lägg av sa ja spela inget självömkan offer.. ta ansvar för fan

ja sa det är slut nu med allt det som vart ska de va nåt är det allt eller inget... ( ja vet han inte klarar det) men i alla fall så känns det som jag ger han sitt ansvar.. jag bär inte det längre skönt''''
nu för ett tag sen ringde han o va nykter,,,,
då kom han på den briljanta iden om att om vi kunde göra nåt imorn... det vart kaos i mitt huvud.. ja tänkte att nej nana gå inte på det här nu.. ja sa åt han att det kommer inte bli av.. då vart han arg på mig=lägger över skuld på mig av alla hans avisningar som skett varje gång vi skulle setts...

vi la på.. ja skrev på sms att ja kan inte lita på det och ja vill inte ses imorn...
att ja är ledsen nu o vill vara ifred...

jag vill inte gå på de där... varför skulle den här gången bli annorlunda?? det har hänt för mycket o det är fel av honom att va arg på mig för att ja inte litar!!!! Det är väl inge konstigt att ja inte litar på den där mannen....

ja tycker det är rätt åt han... tänk om jag skulle gått med på de o sen bli sviken igen... nej den risken tar ja inte

höst trollet

Heja tjejen!
Jag log faktiskt, när jag läste hur du skällde ut honom.. ;-D
Kära nana, du har VUXIT jättemycket på bara de här veckorna som du varit på forum!
Du resonerar på ett mer moget sätt och inser att du måste ta hand om DIG först och främst!
Fortsätt vara här och tala om hur det går, Vi kommer att försöka stötta dig.

kram /trollis

Nana

hej tillbaka =D

ja jag ler när jag läser det här nu.. o har haft leendet hela morgonen...
det är rätt åt han.. o av de som vet om mannen o speciellt det här ja skrev om säger bara att de är rätt åt han...

härligt att höra dig/er säga detsamma..

det känns som jag vuxit!!! det går åt rätt håll även om vägen är lite klurig....

känns så fint att få vara här tack

kram Nana

Nana

skriver av mina känslor o tankar

När hoppet om förändring finns kvar i en en stund, är det lätt att gå tillbaka... man svajar.. igår i luren medans frågan kom.. Nana ska vi hitta på nåt imorn? så fanns det kvar i en.. ska ja eller ska ja inte??? känslorna svajjade o tankarna snurrade i sekunder men kändes som en evighet.. tänk om det blir av osv.... sen kom den där gå ifrån o bli fri tanken.... den där tanken som räddade mig!!!

NEJ risken att såras än en gång kommer upprepas o du slänger bort både en fredag och kanske tom hela helgen( sa jag till mig själv) .... det har hänt förr, och det ska ja inte ha skam för ... det är HAN som fått dig att vara osäker.. det är HAN som lovat och inte kommit förut när han sagt det... det är HAN som ska ha skam o skuld!!! inte du Nana.. ( ja talar till mig själv dialog om ni undrar)

va hände??jo han blev sur ville inte fortsätta prata när ja sa, nej det kommer inte ske du kommer svika igen= återigen ger han mig skuld för ja kände så, misstänker det

han har själv skapat de här misstankarna, att jag inte litar på han....
alltså är det inte mitt fel...

Jag är glad att ja stod på mig!!! stolt över att tagit mig själv, och ställt mitt förnuft framför mina skadade känslor... JAG skyddade mig!!! Och jag sa på nåt sätt, att nu RÄCKER det...
ja blir tårögd av det här, inte för ja är ledsen utan för jag är glad, ja VET att det kommer flera prövningar med tiden, och även de kommer göra mig i obalans.... kanske kommer det ett nytt test från han.. ja är beredd o jag ska klara av det då med...

höst trollet

fortsätt att le Nanna Solsken!
Det riktigt lyser om din text idag. Behåll känslan! NJUT av den så länge och mycket du kan!
JUST idag, är du stark, just idag är du oövervinnerlig!
Som du skriver, kommer säkert nya prövningar, men dom får du ta itu med sedan..
JUST NU, ska du bara njuta av nya fria "Nana Solsken"
Vi som hänger, njuter och ler med dig!!

kram trollis!

markatta

Hejar på dig med pompoms och hela baletten!
Du är smart och stark och du förtjänar det bästa.

Jag försöker mig på en kullerbytta men kanske råkar krocka med Lelas. Adde dyker upp och hjular över Mulletant som drar en twist och av någon anledning får jag för mig att det hela avslutas med att vi gör en pyramid och kastar upp Hösttrollet i luften! Det är säkert flera som är med och det kanske inte ser snyggt upp men vi är glada!

Kram