Känns som jag redan tillhör Er här inne. Läst, läst och läst i många månader...tack för all hjälp och insikt Ni alla gett mig, ovärderligt och unikt kunna ta del av missbruket från alla håll.
Tackar ödmjukast!

Har varit på väg skriva många gånger men det var tydligen först nu det lossnade.

Har ett virrvarr i kropp och själ samtidigt som jag är fullständigt klar över vad som måste göras...

Istället för att berätta vägen hit så dyker jag rakt på mitt akuta behov av rådgivning.

Min man behöver hjälp, vill ha hjälp och åkte självmant akut till beroendemottagningen för få just hjälpen. Detta hände för 9 dagar sen.
Han var full men inte redlös trots sina 1,8 promille. Allt rasade för honom denna dag och jag befann mig och befinner mig utomlands pga jobb.
Väl inne hos läkaren fick jag ett telefonsamtal, med högtalare på, där jag möts av en arrogant skötare som undrar vad min man vill. Jag sa att vad de än gör så skicka inte hem honom igen eftersom jag är rädd han kommer göra sig själv illa! Riktigt illa!
Jag kunde för första gången på länge andas ut och känna att han äntligen har proffs runt sig..........
Falsk trygghet! Morgonen efter får jag klart för mig att de sänt hem honom mitt i natten trots att han bönat och bett om att få stanna!

Jag har redan tidigare fått en bra kontakt på ett beroendehem och ringer dem. Han blir hämtad till informationsmöte och vill bara bli inlagd.

Det finns, som ni kloka människor här redan förstått, en lång historia bakom allt detta. Min fråga är :

Hur mycket ska jag trycka på soc och läkare med allvaret för att de ska förstå? Hur mycket är de generellt invaggade i rutiner och glömmer individens unika behov?

Min man har varit i rullarna flertalet gånger och vet mer än de som utreder honom.....hur ska jag göra? Legat lågt en vecka men vill skrika, stampa och banka in i människorna runt om att det är bråttom! Det funkar inte med öppen vård och beroendehemmet säger detsamma. De menar han behöver läggas in en månad plus fördjupning.

Varför blir han mottagen med arrogans när han verkligen vill ha hjälp?
Hur kan jag hjälpa?

Gråter och lider med honom och samtidigt stretar jag mot mitt medberoende....ett liv i himmel eller helvete...svart eller vitt och så far man runt där i den grumliga gråzonen o försöker förtvivlat hitta ljuset och stigen trots de mascarafyllda tårarna....hjälp.....snälla nån där ute...måste ju orka...

Läser, gråter, velar, ändrar, börjar nya meningar men....nu blir det sändknappen...

Sorgsen

...har det förflutit några dygn utan att jag skrivit här. Jag har varit inloggad och läst de få inlägg som kommit ner på pränt. Med undertryck på FÅ! Det är sorgligt att forumet dör ut, att något som fungerar får tillåtas att hamna i skuggan av byråkrati och det dessutom tigs ihjäl. Det är ynkligt!
Jag hoppas att de/någon har förstånd nog att skämmas!

Mitt nuvarande liv!
Jag mår bra.
Vi mår bra och har varandra. I morse låg jag och räknade månader, veckornas antal har jag tappat liksom de "normala" dygnens antal.
Det är sunt, känns nästan overkligt och tankar som "har jag missat något" far genom huvudet ibland. Tack och lov är mitt liv utformat så att grubblerier inte ligger överst på dagslistan ;) Jag är en tänkare så de hade nog kunnat göra mig tokig.

Jag märker att tårarna trycker på emellanåt. Saker som har hänt sårar mig och har inte fått tid eller plats förut.
Det gör ont, förskräckligt ont, att veta att maken har ljugit och betett som som ett svin, med eller utan sprit.
Jag kan bara välja hur mycket jag vill tillåta det onda ta över när det händer. Jag låter det värka, jag gråter, jag vänder och vrider. Tankarna/känslorna hamnar ju alltid på samma punkt. Orkar jag leva vidare i detta förhållandet med den ryggsäcken?
Svaret är alltid detsamma: Tiden vill visa!
Nu mår vi bra och jag vill leva så. Jag gör vad jag kan för det ska fortsätta vara så här.
Jag går inte runt och väntar på något återfall men är väl medveten om det kan hända. Den känslan/tanken är ju bara min och med tiden kommer den bli mindre frekvent. Just nu mår jag bra och det där "just nu" innefattar idag veckor tillbaka och veckor fram. Tidigare var " just nu" ibland indelat i timmar och ibland i minuter.
Det är bättre och blir bättre!

Tacksam jag blev tilldelad denna plats!
Just detta forums varande ligger inte i min makt att få igång.
Eller?

läser min tråd så ser du att vi/våra tankar/våra erfarenheter/våra utmaningar är sammanflätade både gällande forumet och äktenskapet. Ser att du är inloggad så jag vinkar till dig:) Kram på dig medsyster / mt

hyser ju en förhoppning om att vi fortsätter med inlägg som betyder något för oss och andra så får byråkraterna svårt att bara döda forumet. Jag har svårt att se att något som regeringens egen missbruksutredare i klartext rekommenderade och tom ville utöka så lättvindigt och utstuderat kan tillåtas försvinna. Min egen tro är ju att det i vanlig ordning sitter nån gök utan större kunskap om allas vår belägenhet (och som inte har läst eller satt sig in i hur forumet funkar) och enbart glor kortsiktigt på en summa pengar.

För övrigt hatar jag alla sk projekt !!! För de tar slut och sen försvinner all kunskap med folket som drar till annat som kostar pengar. En stad hade ett projekt som var mycket bra när det gällde att stötta kriminella som ville hoppa av gängtillhörigheten. Det funkade jättebra och man trodde väl att det skulle fortsätta. Näe'rå....helt plötsligt ökade soc-kostnaderna motsvarande de man hjälpt bort från gängen, de var ju självförsörjande inom gänget, och då lade man huxflux ner projektet.
Nu startar man ett nytt projekt som ska göra samma sak fast med ett klientel som yngre och inte så beroende av gänget för sin försörjning. Och projektpengar är ju självklart bara tilldelade under en viss tid. Och sen ? Hur tänker de som ytterligare en gång blivit svikna av samhället ?? Ger de nån vinst sen ?

Kör på alla vänner här så ska vi nog hålla forumet flytande ! Det är nog inte PK att lägga ner det !

Sorgsen

...läste just dina ord i din tråd.

Jag kan bara göra antaganden över vad som kunde hänt/ inte hänt om jag inte hamnat här.
Vad jag vet är att det har varit ovärderligt att veta att jag alltid och när som helst över dygnet kunnat ta mig in här och läsa eller skriva.
Det kan aldrig någon annan instans stå till tjänst med. Just att det alltid varit tillgängligt och att det, innan det stängdes, alltid var någon mer inne på forumet, gav mig en samhörighetskänsla som varit min trygghet när ensamheten varit outhärdlig. Efter ett antal veckor lärde jag mig vissa mönster hos medmänniskorna här, tex att du mulletant, ofta smiter in tidigt på morgonen och ofta lämnar kloka ord efter dina besök.
Jag kan bara spekulera men jag är inte säker på att jag hade orkat vara kvar i helvetet om jag inte hittat hit.
Jag vet att min kunskap om hur alkoholisten känner och tänker inte kunnat bli lika tydlig utan alla som kämpar och skriver här inne.

Du mulletant, tillsammans med alla andra här inne, har hjälpt mig orka, hjälpt mig förstå, hjälpt mig vänta, hjälpt mig våga tro och hoppas.
Tack alla!
Åh, nu rinner tårarna....tacksam tacksam och nykär i mannen som numer varit utan alkohol i över 4 månader. De sista veckorna har varit en vändpunkt, lite att likna vid de första veckorna utan alkohol. Tiden mellan var en berg o dalbana liknande den i det aktiva missbruket men med en avgörande skillnad, hade farandet varit pga av mer sprit hade jag inte varit kvar. Nu är jag kvar och hoppas kunna säga som du, mulletant, om ytterligare ett år, två och sen alla resterande år i mitt liv...

Kram till dig, min ledstjärna och medsyster

Sorgsen

...jag blir också förbannad över okunskap som generellt så ofta slår sönder saker som fungerar.
Undersökningar och statistik kan ju vinklas för att få de svar man önskar.
Ofta ofta har jag ifrågasatt och stått som en slagpåse i mitten av olika åsikter. Det har jag inget emot men det som kan reta gallfebern på mig är när gemene man "pratar" åt mig. Pratar i "man", " alla tycker" osv
Då blir jag motfalls just för att försöka provocera fram tankar hos vederbörande. Jag är öppen och glad men envis och ger mig sällan, till mångas förtret men igår kom en kollega fram och gav en kollegial kärleksförklaring som gick rakt in i själen. "Jag älskar dig för din vänliga rakhet"! Härligt höra och bara en parentes.

Jag kommer inte lämna detta forum men naturligtvis kommer det dö ut av sig själv om den där göken inte öppnar upp sina ögon.
Tror som du Adde att det sitter någon och tittar på siffror och får sig tilldelad den info vederbörande behöver och önskar.
Det goda här är just anonymiteten. Det utnyttjas ju nu till vår nackdel. Vi är osynliga och hörs inte på deras möten, om de nu överhuvudtaget minns oss längre!

Sorgsen

...vem pratar för oss???
Alla måste ju se om "sitt" så den/de som funnits här, vilket jag förmodat varit mest på frivillig basis (Magnus), måste ju rimligtvis tappa intresse och fokusering.
Statistiskt sett så hjälper ju forumet inte någon just nu. Det står dessutom på deras sida att forumet inte är aktivt längre, inte att det är tillfällig stängt pga omstrukturering.
Jag bara undrar?!

Sorgsen

..vanlig dag på ica.

Vi sitter på AA eller AlAnon, öppnar upp och delar med oss av vårt absolut innersta. Är sårbara med våra blåslagna själar.
Orden stannar i rummet, det anonyma. Mycket startas inuti, ibland där, ibland långt senare. Efter ett tag lär jag känna någon, träffar någon i andra situationer.
Träffar någon från anhörigveckan...på helt fel ställe och i ett helt annat skick, med helt annan personlighet. Då varm och omtänksam, nu full och skränig.

Hur långt sträcker sig löften om anonymiteten då?
Jag har alltid varit mycket noga med integritet. Pratar alltid bara i stora penseldrag om min familj offentligt. Träffar så oerhört mycket människor hela tiden och alla bildar sig uppfattningar utifrån sina erfarenheter, helt normalt och inget som stör mig, men min familj är helig.
Var går gränserna?
Mött flera av makens nyvunna vänner, några har fallit tillbaka i helvetet igen. Där skränas det och gränserna är utraderade, i helvetet är de nytankade med personliga berättelser och sprit eller/och droger. Skrävlar högt på Ica, viftar igenkännande och äger vid det tillfället mig på ett mycket obehagligt och integritetskränkande sätt.

lyssnar, tittar lite hastigt, sen funderar de på vilken kaviar som är godast på äggen, mackan...Visstja köpa present till farmor.....titta vilka snygga skor hon har....undrar om jag måste tanka på vägen hem??

Vi är som nya mest känsliga och sårbara men de allra flesta har glömt vad som sagts/hänt efter 30 sekunder. När alkoholen tagit makten är inte anonymiteten första prioritet men jag vet att det skvallras minst lika mycket vid köksborden där vi inte har tillträde. Jag har varit med om flera gånger att det pratas OM mig men inte MED mig och det känns betydligt värre än om en full stackare pratar sanning direkt till mig.

Kan jämföras med att vi som nya i "branschen" känner oss utpekade när vi inte dricker vid festligheter men den känslan klingar av vartefter vi vänjer oss vid vår nya livsstil. Vi är inte ensamma om att inte dricka :-))

Att komma till insikten om att vårt val ger oss rätt att vara stolt är en milstolpe som ger oss stora fördelar. Men det är en process som får ta sin tid !

En sak i taget :-)

Sorgsen

..i allmänhet tänker och tycker kan jag inte styra och bryr jag mig mindre om. Vad mina nära tycker är väldigt viktigt däremot.

Jag väljer hur jag vill bete mig, vem jag ger saker i förtroende och vem jag tar emot förtroende från. Jag har hittills inte missbrukat någons förtroende.
Att människor tycker, i olika stora portioner, och även delar med sig av sina åsikter till mer eller mindre intresserade åhörare, tillhör livet.
Vi rör oss alla i olika situationer och vissa är mer synliga än andra, medvetna val eller ofrivilliga. Hur utsatt eller igenkänd man som person är varierar på en näst intill omåttbar skala, dessutom ointressant.

Skitprat runt köksbord är vardagsmat. Hån eller hot mot person är straffbart, full eller nykter.
De flesta människor jag träffat och träffar är hyggliga och reko men nu och då sticker det fram några otrevliga trynen som har svårt lägga samman livets alla delar. Det där med handling och konsekvens kopplar inte hos alla medborgare. Avund stinker och vittnar ju mest om vederbörandes egen svaghet. Oftast ser eller förstår just de högljudda inte just det!

Jag har haft ytterligare en fantastisk dag.
Mannen och jag klickar dygn efter dygn och jag njuter.

Sorgsen

...och läser om FHI.
De har fått 5000 000 i anslag av skattepengar enbart till Alkohollinjen och Alkoholhjälpen!
Just tellinjen har ju folk som sitter och tar emot samtal, vilket måste få kosta. Däremot har jag svårt tro att forumet är lika kostsamt eftersom det är vi användare, på samma sätt som AA funkar, som kör det som kallas "modern terapi".

De pengar som inte används över året måste återbetalas efter slutredovisning av medlet, senast 31 mars 2014.

Här filen för den som vill läsa
http://www.esv.se/sv/Verktyg--stod/Statsliggaren/Regleringsbrev/?RBID=1…

markatta

Äntligen någon konkret info. Dåligt vi inte fått förstahandsinfo men bra att du orkat rota runt lite.

Kram

Miss K

Hej alla forumläsare!
Blir nästan chockad att höra att forumet är på väg att försvinna. Jag trodde bara att det var en lugn period och att inte så många skriver just nu. Kan inte nya läsare få en inloggning? Har svårt att tänka mig att det skulle kosta så mycket att hålla igång forumet när väl sidan är gjord.

Sorgsen, roligt att höra att det går bra för er!
Återkommer senare, har mycket att läsa ikapp.

Miss K

Sorgsen

...lite.

Statistik visar att det är över en 10 årsperiod färre antal unga som druckit alkohol. Mycket positivt och något som FHI och IQ kan ta åt sig av.
Det framhålls på seminarium och konferenser jag läst sammandrag över och sett filmklipp av över nätet nu.

Samtidigt! Av de unga som dricker är det en större grupp som intar volymer som är hälsovådliga.
Den oron ser jag inga seminareutdrag från!!!

Mycket att sortera i på nätet ;)

Sorgsen

...Miss K!
Jo, jag mår bra, vi-et stärks dag efter dag och jag har fortfarande lite svårt att ta in detta nya.
Ta in att det är bra dag efter dag och att en trötthet eller "fel" ord inte framkallar krisläge. Vi har inga krisläge helt utan förvarningar vilket ofta hände.
Tilliten växer tillsammans med spelrummet, nu börjar det bildas utrymme för misstag och svagheter.
Jag kan bara leva nu och hoppas att vi har förstånd vara rädda om nuet, båda efter bästa förmåga.
Jag tar ansvar för min del, tar hand om mig och mitt, vägarna till samtal har öppnats och jag tar en sak i taget. Allt bör inte och ska inte dryftas men senaste veckorna har haft utrymme för spontant berätta vad jag gjort, hur min arbetsdag varit, allt tas in och det blir normala samtal där han gör detsamma, berättar och vill vara delaktig. Känns som ett under!

Kram på er därute

Sorgsen

http://www.fhi.se/Aktuellt/GD-Sarah-Wamalas-blogg/2012/4/Om-WHOs-alkoho…

Ovanstående ett inlägg i FHIs GDs blogg.
Där läste jag också att FHI läggs ner efter 21 verksamma år. 12 myndigheter ombildas till 4 nya myndigheter.

http://www.fhi.se/Aktuellt/Nyheter/Utredarens-forslag-ar-positivt-och-s…

Bara hoppas en myndighetsavd med 1000 pers blir effektiv och greppbar.
Läste även i deras senaste årsredovisning att de haft problem med rekrytering av utbildad personal. Uppfattade det som att en av anledningarna hade varit deras geografiska placering och att problemet minskat när delar av verksamheten förlagts i Stockholm.
Ger mig en fundering över var de kommer placera de nya myndigheterna?
Stora förändringar och det efter bara 20 år kan jag tycka. Ungefär som förändringarna inom skolan som haglat så tätt att det måste vara orimligt med adekvata uppföljningar?!

Väntar på att se delar av de 5 miljonerna hagla över oss här inne sen de tilldelades forumet!
Ett klick på rätt tangent för den som ansvarar för sidan kan väl inte behöver kosta så mycket?
Sidan borde ju rimligtvis inte kosta många arbetstimmar per vecka att hålla aktiv?

Det är oansvarigt att stänga ute medmänniskor från möjligheten till denna värdefulla hjälp!
Någon som vet vilka andra möjligheter som syftas på när det på sidan står att man ska söka sig till någon av de andra inetalternativen?