För en massa saker, men först och främst en egen tråd.

Nu vet jag att han dricker igen. Hittade gömmor med ölburkar och flaskor och ett glas snyggt överplastat så att det inte ska lukta sprit i rummet. Och som vanligt känner jag mig så besviken och ledsen, arg och korkad. Jag visste att det var på gång. Han började dricka alkoholfri öl igen och sen smakade han lite vin "bara till maten". Men det värsta är förstås spriten som han inte visar. Har inte sett honom full ännu, men det är väl en tidsfråga. Och vet ni - nu kommer ni att skratta - han ska åka på kryssning med jobbet!! Han har sagt att det ska bli så intressant att vara den enda som är nykter. Det förstår vi ju alla att han inte kommer att vara. Eller fattar han inte att vi förstår det?

Jag har den senaste tiden velat så mycket hit och dit. Det har varit bra stunder och dåliga stunder. Ena dagen tänker jag att vi kan fortsätta och det är bäst för alla inblandade (även barnen), nästa tänker jag att jag bara måste ur det här. Har försökt få honom att gå på AA, men det finns alltid någon ursäkt. Nu inser jag att han vill inte.

Jag frågade honom om han sagt till terapeuten att jag mår dåligt? Nej, sa han, det tänkte jag inte på. "Varför skulle jag det?" För att orsaken till att jag mår så här kanske är långvarig stress och alldeles för mycket på mina axlar. "Men du är ju sjuk, man får inte feber av stress." Så lite insikt.

Så nu bara måste jag vara stark igen. Oavsett hur jag mår. Vet inte riktigt hur jag ska tackla det den här gången, men jag får väl börja med att prata med honom. Och det har jag ingen lust med just nu.

Giv mig styrka!!

daggkåpan

Har just hittat denna sida och läst allt som ni delat med er. Vad fina ni är emot varandra:) Känner igen mig i mycket men är väldigt ny i att dela mina tankar i det här. För mig började det för 10 år sedan och gäller ett syskon som av och till dricker, slutar, tar antabus, slutar, dricker osv. Alla lögnerna, all förtvivlan, all hjälplöshet, all maktlöshet, all uppoffring, allt det som man gör för hen som gör att man blir blind för sin egen förändring. För förändras det gör man, vare sig man vill eller inte. Det är det svåra att påverka tycker jag. Varför kan man inte bara bestämma sig för att inte låta sig påverkas mer? Man ger och ger och ger och ger ännu mer, men får sällan något tillbaka. Och när man väl får det så tänker man att "det är klart jag orkar lite till, vem ska annars...", och sen är man tillbaka i hjulet igen. Med tiden har jag hittat mina verktyg för att orka. Ett av dem är att när jag känner oron komma "nu är det nog dags igen", så går jag till kyrkan och tänder ett ljus. Även om jag inte är kristen så är det en bra känsla jag får då jag tänder ljuset och "ber någon i närheten att hålla ett öga på honom". En inbillad önskan kan tyckas, men den ger mig ett tillfälligt lugn. Jag försöker också att vända en negativ känsla mot ngt positivt. Istället för att bli orolig då han inte svarar i telefon, arg över att min tid ska gå åt till detta och arg över att jag vet att jag antagligen kommer att låta snäll och tillmötesgående när han väl hör av sig istället för att säga vad jag egentligen känner och tycker (ni vet nog vad jag menar) så stoppar jag mig i den ilskan och tänker "NEJ! han ska inte få förstöra min dag. Jag tar en härlig promenad istället". Detta att snabbt bryta en känsla som han ger mig har med åren börjat fungera väldigt bra. Precis lika bra som när man tillåter sig att gråta. Det jag tänkte på när jag läste det du "vilse i pannkakan" skrev om att bo på två håll, var att vad händer om DU skulle ta det lilla huset i besittning? Att det får bli din fristad med plats för DINA tankar. DINA känslor. Då är det ibland också lättare att få perspektiv på saker och ting. Barnen kan också välja själva efter hur de känner och har behov. En vän till mig hade en liten friggebod på tomten som hon inredde med sådant hon tyckte om och som gav henne "luft att andas" som hon brukade säga. Där höll hon sig ibland en vecka och ibland bara ett par timmar eller en natt. Det kände hon hjälpte henne att rensa i tankarna. Stor kram till dig i alla fall och hoppas att du ger dig själv mer tid till sådant som du tycker om, även om det tar emot och orken inte finns. Kan vi inte göra oss av med dem som stjäl vår energi, så får vi försöka att göra sådant som ger oss energi.

om treåringar på dagisnivå.Han verkar vara ungefär där just nu.Jag vet ju inte om han funkar så annars också.Men i mina ögon beter han sig ju väldigt omoget och egoistiskt.
Om du är rädd för din säkerhet,kan du ta vägen nånstans med dina barn?

Så ont det gör i mig att läsa hur du har det. Ingen människa borde behöva ha det så i ett gemensamt liv men dessvärre är det inte ens särskilt ovanligt. Flera som skriver här har beskrivit psykisk misshandel liknande det du går igenom och när som helst kan det eskalera till fysiskt våld. Jag hoppas innerligt att du har kraft att ta dig därifrån, naturligtvis med barnen med dig. Det är nästan ofattbart hur förblindad man blir av att nästlas in i ett liv som präglas av makt och kontroll. Ta väl vara på dig, fortsätt skriva! Varmaste kramen / mt

Vilse i pannkakan

Han är i total förnekelse. Jag får inte flytta ut, det kommer inte att hända är hans ord. Kvällen skulle sedan vara "normal" och han läste tom för barnen som han inte gjort på länge. Jag orkar inte sitta uppe så jag har gått och lagt mig nu. Barnen fortfarande vakna. Han erbjöd sig tom att hjälpa till inför morgondagens adventsfika, något som helt var mitt eget bekymmer idag och en del av mitt straff.

Tack mt, det värmer att du är med mig.

Och välkommen daggkåpa. : )

...så som han håller på. Du ska inte behöva ha det så. Jag tror att vi haft det lite lika ju, och jag "hör" att du är nära att brista - jag förstod inte att jag inte behövde ha det så, och intalade mig så mycket att jag överdrev, att jag var för känslig, liksom att jag inte visste hur jag skulle lösa en separation, och att jag hoppades att det skulle bli bra... Men det hade aldrig blivit bra, och allt det som jag oroade mig för har gått så mycket bättre än jag någonsin vågade tro...

Jag känner så väl igen mig, som jag skrivit innan... Mitt ex sov de sista månaderna alltid på soffan - utom de gånger då han tänkte att vi skulle ha sex, och det var jag ju inte så sugen på, och då stormade han återigen ut på soffan. Och nästa morgon när jag gick upp så tog jag allt med barn, hem och hushåll, och då gick han in i sovrummet och låste in sig... Det var mitt straff, och du får ditt straff. Alkoholism är en sjukdom, men jag vill bara skrika ut "det skiter jag fullständigt i, för om det förstör så här mycket så är det kört" och det låter som att du är där också.
Och inte minst - jag ville inte dela säng med exet, men det var också, på ett sätt jag inte riktigt kan förklara, så nedlåtande att han visade mig att "jag skiter i dig, jag vill inte ens dela säng med dig, du ska straffas för att du inte gör som jag vill" eller hur jag ska förklara mig.
Och hans omväxlande "du ska straffas" och "jag är så snäll att jag hjälper dig nu" - det är sjukt och galet! Jag tror på att det måste vara ens egna val, men att leva som du gör knäcker dig - du vet inte när du ska bli straffad eller när du ska vara tacksam för att han förlåtit dig och är snäll. Det är inte okej att han behandlar dig så!

Du skyddar dina barn, och det är bra att du gör det, men ni ska inte behöva leva så att du behöver skydda barnen. Och som mt skriver - du vet inte om det övergår i fysiskt våld. Vr rädd om dig!!!

Tack mt, det värmer att du är med mig.

Och välkommen daggkåpa. : )

de sista raderna är ju inte mina, de råkade komma med för att jag kopierat in och svarade på inlägg... Ursäkta! (Dock - tack mt, för att du är med mig också! Och även välkommen daggkåpa!)

Vilse i pannkakan

Tack återigen, flygcert!

För att du sätter ord på det jag upplever och känner. Att se sig själv och sin situation utifrån hjälper så otroligt mycket. Många minnen sköljer över mig nu, tyvärr är de flesta negativa.

Och visst var det så att han så småningom klev upp och hjälpte till att få i ordning adventsfikat och han var trevlig mot gästerna och om sig och kring sig.

"Vi måste skaffa en ny hyresgäst", sa han också. "Vi behöver de pengarna." Så A, jag kan inte flytta ut i stugan för vi behöver pengarna - det blir alltså omöjligt - och B, jag ska fixa en ny hyresgäst. För tro inte att han skulle ta tag i en sådan sak.

Känner mig ganska bedövad idag. Jag måste få livet att fungera, se till att barnen kommer iväg, att vi har mat på bordet, att jag jobbar och sköter det praktiska. Och skapar lite julstämning. Julen blir inte som jag hade tänkt mig. Jag ville bara ha lugn och ro, men som vanligt så ska hans familj vara så oplanerade och jobbiga. Så nu måste vi sitta och åka bil på julafton! Jag hade hellre gått i kyrkan.

... Så det klarar jag säkert!"
Känner du igen Pippi-citatet? Jag läste det alldeles nyss på Facebook och då tänkte jag på mig, dig och alla som har suttit eller sitter i samma situation som du beskriver i ditt senaste inlägg... Tänk om man bara kunde se möjligheterna? Men jag vet precis hur svårt det är, det känns som vare dag är en återvändsgränd... Jag bara önskar att jag kunde ge dig lite styrka...

Du behöver inte ha det så här, det är inte ett bra liv! Du är värd att kunna välja vad du vill göra, inte anpassa dig så mycket efter någon annan, du ska inte behöva känna av sinnesstämning osv. Du har rätt att välja ett bra liv!!!

Vilse i pannkakan

Ikväll fick jag åter uppleva hur otrevlig och jobbig han är när han är påverkad. Han har nämligen en svår infektion,så inte bara är han hemma från jobbet, han får också en massa dundermediciner som gör honom... well, full. Så här bra har han säkert inte mått på länge! Inte heller har han varit så otrevlig mot mig eller skrikit så mycket på barnen. Härligt.

Jag inser att jag kommer att behöva hjälp att komma bort ifrån honom. Han accepterar helt enkelt inte att jag vill separera och jag tror att det kommer att komma ännu fler hot om drickande, elakheter och upprörda diskussioner när det börjar bli allvar. Jag vet inte hur jag ska skydda barnen! Det är det som är det värsta. Jag ser framför mig hur han trakasserar mig/oss vid ett eventuellt annat boende. Jag får ju redan höra att jag har någon annan och mycket värre än så.

Mellankillen har blött näsblod nästan hela dagen tydligen. Som jag ser det är det ännu ett tecken på stress.Gud bevare oss!

Ebba

Åh, jag vill skicka så mycket styrka och kraft till dig så att du klarar att inte brytas ner och dras in i hans sjuka beteendes dans. Det blir som att det är enklast att stryka den "sjuka" medhårs för att undvika utbrott, irritation, ännu sämre atmosfär och det är en hemsk och liksom "låst" situation att befinna sig i som suger all must, energi och glädje ur en.
Det är inte lätt och du beskriver det exakt som det är och det får det att värka i min kropp. Jag håller nästan andan när jag läser dina ord för jag slungas tillbaka till när jag själv hade det som du beskriver.

Önskar att jag kunde trolla och på så sätt på en sekund ordna allt till lugn, ro och harmoni för er.

KRAM

liksom vill ha hans tillåtelse och acceptans innan du kan förmå dig att gå.Det kommer du aldrig att få.Han kommer kanske precis som du befarar att försöka kontrollera och stoppa dig från detta.Kan du göra upp någon sorts flyktplan som håller hela vägen och som garanterar dig och barnen säkerhet?

Din tanke att flytta in i gårdshuset kanske var aktuellt innan det blev verklighet om du förstår hur jag menar.Jag har levt i en relation som liknar den du beskriver.Det var inget våld,men mycket hot och förtryck vilket gjorde att jag liksom väntade in hans ok för brytning.Men efter brytningen så började trakasserierna och hoten.Se till att det boende du skaffar garanterar att han inte kommer åt er,gärna i ett flerbostadshus så att grannar kan höra och larma om han är och bråkar med er.
Kolla med kvinnojour om någon sådan finns tillgänglig,eller socialkontor eller polis.Något borde finnas som kan föra er i säkerhet om det är det du vill.Akuthem finns i de flesta städer även om jag förstår att du helst skulle vilja att det gick lugnt och städat till och med hans tillåtelse.Det kanske inte blir så.Det kanske blir en riktigt jobbig jul för dig och barnen om du väljer att gå nu,men du kanske har släkt och vänner som kan skapa en alternativ jul som ni kan kliva in i?

Li-Lo

Vad bra att du vill skriva om det du är med om. Du har sannolikt provat flertalet vägar för att förändra din situation. Kanske kan vi bidra med ytterligare möjligeter för dig och andra i liknande situation en chans att komma i kontakt med instanser som har fokus på det du beskriver i ditt inlägg. Psykiskt och fysiskt våld, oavsett eventuell alkoholproblematik, skapar ofta processer som kan vara svåra att förstå. Du är klok som tänker mycket på hur detta påverkar dina barn. Att få en professionell kontakt kan vara ett steg vidare. En instans som har stor kunskap och erfarenhet av detta är Kvinnofridslinjen. http://kvinnofridslinjen.se/. En annan möjlighet är att anonymt kontakta socialtjänsten för att resonera kring din situation. Ytterligare en tanke är att kontakta socialtjänsten på nätet med tanke på hur tydligt du kan beskriva din situation i text för att höra på vilket sätt de kan hjälp er. socialradgivningen@stockholm.se.
Li-Lo
Alkoholhjälpen

Vilse i pannkakan

Faktiskt ett äkta samtal idag. Han försökte ett par gånger med sånt där "jag kommer börja dricka igen", "vi behöver inkomsten", "det är inte bra för barnen", etc. Men jag stod på mig och till sist kändes det som att jag nådde fram. Han tycker förstås inte alls att vi har det dåligt och såg helt oförstående ut när jag pratade om den tryckta stämningen och om att andra måste tassa på tå. Tror heller inte han har insett hur dåligt barnen mår och hur mycket de vill vara ifrån honom. Jag erbjöd mig fortfarande att flytta ut i stugan. Erbjöd mig till och med att hämta barnen under hans veckor i början,så att han inte måste tappa så mycket tid och kan komma in i den rutinen. Sa att jag hur som helst hade inte hade tänkt flytta förrän början av januari, för han verkade tro att det skulle ske imorgon. Till sist tror jag att han fattade att jag menade allvar, men han vill förstås inte alls separera och inte ge upp. "Om du flyttar ut är det kört, då kommer du ju inte att märka om jag ändrar mig och det blir bättre. Om du nu inte hade tänkt fram till jul, kan jag inte få den tiden på mig då??" Kanske det, men jag vet inte vad som ska förändras för att jag ska ändra mig. Jag har ju haft ganska lång tid på mig att komma fram till det här...

Och jag måste göra något både för min egen skull och för barnens.Han kan visst ha en poäng i att det inte blir bra för dem att flytta fram och tillbaka, å andra sidan kanske det är precis vad de behöver. Lite lugn och ro emellanåt. Och om han nu tycker att det är ett problem att de ska behöva flytta så föreslog jag att han och jag bor i stugan växelvis, så får de vara i samma miljö hela tiden. Den tycker jag inte att jag fick riktig respons på.

Innan han åkte iväg ikväll var han så mild och försiktig och uppmärksam. "Jag kanske kan komma hem tidigt, vi kan tända en brasa." Too little, too late.

Även om jag i grunden är jätteledsen och förtvivlad, så känner jag mig ganska stark. Och trött! Måste få barnen i säng. Ny dag i morgon.

Vilse i pannkakan

Vet ni vad?? Ingenting har förändrats till idag. Konstigt va?? ;-)

Och inte kom han hem tidigare heller. Ingen hjälp med nattning och ingen hjälp i morse.

Kämpa på. En dag i taget.

Vilse i pannkakan

Var tvungen att sluta skriva. Han komin och förnekade återigen att han druckit. Jag ville inte diskutera men försökte lugnt och stilla att förklara vad sim får mig att tro det: sluddrigt osammanhängande tal, diskussionsbenägenhet, ögonen på halvljus och vingliga ben. "Du får tydligen anklaga mig för vad som helst som inte är sant!" Jaha, jo då...

Försöker att inte känna all ilska, besvikenhet och förtvivlan, utan bara tänka framåt och på att det ska gå att separera. Men det är svårt...

Tulipa

Har läst några av dina inlägg och blir alldeles kall. Finns det någon utomstående som känner till hur ni har det?
Vill peppa dig att ringa/skriva till Soc och Kvinnofridslinjen som någon föreslog.
Gör det!
Du och dina barn förtjänar bättre.
Du låter som en stark person, du kommer fixa det!
Kramar

Vilse i pannkakan

Tack Tulipa! Och välkommen hit, tror att du är rätt ny här.

Han var förstås full igår också och av en slump hittade jag flaskan. Men det var bra för då kunde jag trycka upp den i ansiktet på honom och han kunde inte längre neka. Sedan pratade vi inte mer igår. Jag försökte få barnen att gå och lägga sig, men det var kaos. Äldste killen skulle sova med pappa, men han kunde ju inte gå och lägga sig utan pappa som förstås inte alls gick och lade sig utan så småningom slocknade på soffan. Så sonen var ju uppe jättelänge och sen kom han in och sa att han hade släckt alla lampor och låst dörren,så inte pappa behövde göra det. Fatta vilket ansvar han tar på sig! Allt är förstås mitt fel, eftersom jag pratat om separation. Men jag vägrar ta på mig det och han blev förstås arg för att jag vände allt tillbaka till honom, Men det är hans ansvar och hans val, det är bara så.

Har pratat med mina föräldrar idag. Maken tog sig faktiskt iväg till jobbet. Undrar om han verkligen borde ha kört bil... Men jag är glad att bli av med honom. Nu vet jag bara inte vad jag ska göra. Jag vill inte att han kommer hem ikväll. Jag vill att han lämnar oss ifred ett tag, men på lördag ska vi på julbord med hans familj. Skojigt, eller hur??

Och julfirande tillsammans känns också sådär, särskilt om han inte klarar att vara nykter - då vill jag inte alls!