Senaste kommentarer

Hej Fenix. När jag gick på behandlng för många år...

2010-08-23 12:27 av surran - Hej Fenix. När jag gick på behandlng för många år sedan så fick jag rådet att ta nykterheten först. Det andra kunde vänta ett tag till. Men man blir så exalterad av sin nyvunna energi och man vill ju så mycket. Vi är ju 110% människor oftast. Mitt lilla råd till dig är i alla fall att lägga all din energi på din nykterhet. Vikt och annat kan man ta sedan. Det är lätt att man överarbetar sig...

Hej Märta Jag har också varit mycket ensam och fick...

2010-08-23 12:20 av surran - Hej Märta Jag har också varit mycket ensam och fick lite panik över det förra veckan. Det jag gjorde i helgen gör att jag mycket hellre är hemma ensam. Jag trivs med det. Att sitta på en bar med en alkoholfri drink är helt värdelöst. Bandet var inställt. Nä en god bok är att föredra. Fick verkligen reda på det i helgen (igen) hehe. Det har väl med åldern att göra också antar jag. Kram

hej alla ska skriva lite på min tråd,så den inte blir...

2010-08-23 10:43 av måne - hej alla ska skriva lite på min tråd,så den inte blir pinnad är skör nuförtiden varken eller lite melankolisk,glad ömsom lessen men nykter idag o det är värt alla känslostormar hur mycket oväder kan ens själ innehålla varför är det svårare den här gången,känslomässigt jag har samma värderingar,starka,om hur jag vill o bör leva i enhet med naturen,under en stjärnbeströdd himmel andas ren luft ta...

God morgon alla kämpar Härlig start på veckan med...

2010-08-23 10:13 av Märta - God morgon alla kämpar Härlig start på veckan med dessa positiva inlägg från er. Thea, skönt att det löste sig, bra att terapeuten tog sitt ansvar och pratade med er. Tilliten är så grundläggande för samtalet. Berra, din beskrivning av grisfesten gav mig så mycket ångest. Jag ser allt framför mig, minns de fester jag varit på och hur full jag har varit själv vid flera tillfällen. Aldrig mer. Jag...

Ha en underbart nykter dag själv Thea! I dag känns det...

2010-08-23 09:57 av Fenix - Ha en underbart nykter dag själv Thea! I dag känns det lite som om allvaret börjar. Har haft en smekvecka, bara att växla in på nykterhet har varit grejen. Men nu vill jag verkligen börja min förändring, ändra på mer än att bara sluta dricka. Det handlar om att inte glida in i nytt missbruk av mat, godis, socker och så vidare. Vill få in nya vanor när det gäller motion och kost, för att få bli...

Hallåj! Måndag igen, men jag har givit den en...

2010-08-23 09:06 av Berra - Hallåj! Måndag igen, men jag har givit den en chans... Kom i säng i hyfsad tid igår, och bara det borde göra att man får en bättre veckostart... I mitt tidigare liv så var jag alltid lite småbakis på Måndagarna... Ni vet det där med Söndagsmiddagen, inspirationen "kräver" lite vin... Jojo, ett glas bli många, och så har man kanske druckigt lika mycket som på Fredagen... Och egentligen,...

Hej Berra! Så skönt att läsa dina inlägg. Vad är...

2010-08-23 08:27 av surran - Hej Berra! Så skönt att läsa dina inlägg. Vad är det man har hållit på med? Du får det att låta så självklart med nykterhet. Och jag är så tacksam över att du finns på detta forum. Det hjälper mig enormt mycket. Jag har också varit nykter i helgen. Inte helt enkelt men det gick och det är stolt över. Hade en dipp men klara av det. Igår läste jag ut en hel bok. Helt fantastiskt! Ha en bra dag alla...

Tack Berra! att jag fick ett mogonskratt på...

2010-08-23 08:06 av Thea - Tack Berra! att jag fick ett mogonskratt på måndagsmorgonen! Du skrev så väl att hela grisfesten blev till film i mitt huvud. Ack, ack! Förstår att den blev minnes-värd för dig, på minnelse om hur kul det var en gång. NOT. Kram/Thea

Godmorgon FENIX! Grattis till din vecka, du ska se att...

2010-08-23 08:00 av Thea - Godmorgon FENIX! Grattis till din vecka, du ska se att det går lättare o lättare. Jag tyckte nog första, andra helgen utan alkohol var lite ovant, men sen gick det hur bra som helst. Tror mycket e vanor-ovanor, inkörda sen åratal. Jag har alltid druckit på känslor, alltid, så nya vanor, nytt tänk, e .....helt enkelt nytt! Som nån skrev (Berra?) att göra tvärtom mot det man e van vid. Ha en...

och nu ska jag lägga mig nykter igen och fortsätta den...

2010-08-23 00:34 av Fenix - och nu ska jag lägga mig nykter igen och fortsätta den ruggigt spännande Kepler-boken. Och vet ni vad, jag har varit nykter en hel djävla vecka! Otroligt! Yiipiiii! Kram alla /Fenix

Hej Allihopa! Hoppas att ni har haft en...

2010-08-22 23:32 av Berra - Hej Allihopa! Hoppas att ni har haft en minnesvärd helg, det har jag, jag minns allt... Jag var på 40-årskalaset, och det var trevligt... Men fullats skötte baren, och senare även grillningen, vilket resulterade i brända och äckliga spett. Var det så man gjorde..? Samme man fick tokryck och började tjoa och ha sig, naturligtvis drogs alla de andra packade till honom och jag kan garantera...

Jag fick Campral för ca 2 månader sen och startade inte...

2010-08-22 14:07 av 1955 - Jag fick Campral för ca 2 månader sen och startade inte ta pillrena (jag ville ju dricka mitt vin & känna berusningen). Men så för fyra dagar sedan började jag och reaktionen är fantastisk; INGET SUG. Kan stå och blänga på vinflaskan på kvällen en stund för att sedan gå till kylskåpet och ta ett glas juice (som smakar ack så gott men man blir inte berusad). Eller så öppnar jag vinet, dricker...

God morgon! Ville bara säga hej till er och att ni ska...

2010-08-21 08:31 av monkey - God morgon! Ville bara säga hej till er och att ni ska ha det så bra. Jag har varit nykter en vecka nu. En dag i taget. Kram

Jag har också Adde-cravings: ) Saknar dina rättframma...

2010-08-20 23:32 av victoria - Jag har också Adde-cravings: ) Saknar dina rättframma inlägg!

I morgon ska jag gå ut för första gången på länge....

2010-08-20 17:59 av surran - I morgon ska jag gå ut för första gången på länge. Ska hem till en kompis och sen kolla på eldkvarn. O sova själv på hotell. Kan inte bara sitta hemma och glo längre. Får väl se hur det går. Ovana situationer är svåra till en början. Kram

Hej o tack för synpunkter! Det löste sig faktiskt,...

2010-08-20 16:22 av Thea - Hej o tack för synpunkter! Det löste sig faktiskt, terapeupen tog upp det själv "dagen efter". Är säker på att hon kände själv att dagen före inte var så spec. lyckad. Tjejen ifråga har fått byta behandling. vilket jag blev glad över, hon behövde ngt annat, som hon nu fått. ja, Märta håller med dig i vad du skrev, och ångesten, skammen......... beror ju på att våra egna värderingar råkar i...

Thea Det är rent ut sagt för jäkligt, jag tycker...

2010-08-20 15:03 av Märta - Thea Det är rent ut sagt för jäkligt, jag tycker inte att det låter bra att du måste ta hänsyn till terapeuten när du ska välja vad du vill/kan säga om dina känslor och upplevelser. Varöfr sätta igång gruppterapi om man inte fixar alla enskilda deltagares reaktioner? Hur tänker du göra, tiga eller säga ifrån? Berra, kan bara hålla med. Om jag vill bli respekterad och lyssnad på, bli tagen på...

Tjo'ho!, nu e're helg, skål och töm, en helbutelj...

2010-08-20 13:37 av Berra - Tjo'ho!, nu e're helg, skål och töm, en helbutelj ...Pommac! Ville bara sända er alla en helghälsning, och hoppas att ni alla gör ett gott val! Ett val så gott som så något annat... Ja det går att skåla! Ja man kan tömma en butelj... ..och ha det lika roligt som man brukar... ..men med det lilla undantaget, ingen alkohol... Tänk på fördelarna med att INTE dricka... och NACKDELARNA med att dricka...

Hej Vana. Ja visst är den. Läser just nu Lars Keplers...

2010-08-20 13:17 av Fenix - Hej Vana. Ja visst är den. Läser just nu Lars Keplers senaste, ruggigt spännande men gör att jag längtar till att komma i säng på kvällen. Nykter. :-) /Fenix

Detsamma till dej.Föressten Fenix nu när jag har dej på...

2010-08-20 12:35 av vana - Detsamma till dej.Föressten Fenix nu när jag har dej på tråden,Kafka på stranden var bra.

God morgon! Fantastiskt, femte dagen nykter, en hel...

2010-08-20 12:18 av Fenix - God morgon! Fantastiskt, femte dagen nykter, en hel vardagsvecka har gått utan alkohol. Går lite på sparlåga mentalt, känner att vanemönster från missbruket sitter i ordentligt. Men vill inte ersätta alkoholen med godis, läsk och annat. Har förstått att jag utvecklat en missbrukarpersonlighet under väldigt många år som jag aldrig blir av med. Så jag måste bevaka vad den figuren är ute efter. Och...

ja var är Adde?Kanske ute o reser.På semester. Era...

2010-08-20 12:17 av vana - ja var är Adde?Kanske ute o reser.På semester. Era diskussioner om sk lyckopiller.jag började med de när min son fick problem i skolan o jag inte fick stöd ens från skolan,jag var förtvivlad o det löste inte problemen.Pillret hjälpte mej till att hitta bra lösningar,rent praktiskt,på problemen,jag har fortsatt med dem av bara farten o visst har jag alltid mått bra,haft samma känsloläge liksom...

oj, rodnar:-) Svårt att ta in att ngn annan skulle vara...

2010-08-19 19:41 av Fenix - oj, rodnar:-) Svårt att ta in att ngn annan skulle vara stolt över mig, men lite stolt är jag ändå över att jag kommit över tröskeln och börjat äta pillren. Tack lillablå, hur är det med dig? Verkar vara mkt upp och ned just nu. Kram.../Fenix

medberoende som jag är, till allt och alla, här och...

2010-08-19 19:35 av lillablå - medberoende som jag är, till allt och alla, här och där och hela tiden, så blir jag stolt över dig Fenix!

Visst gör jag det Pia, vågar inte annat. Känner din...

2010-08-19 12:25 av Fenix - Visst gör jag det Pia, vågar inte annat. Känner din hökblick över axeln:-) I går blev den en bra promenad i skogen och även idag har benen fått sitt. Mer trött nu, men det beror både på vädret och att kroppen börjar slappna av när ingen alkohol tllförs. Känns bra att läsa allt här på forumet, får så mycket stöd av andras erfarenhet av detta gift. Dels hur illa det gör för så många, men också att...

Hej Thea, ja det låter väldigt oproffsigt. Nästa gång...

2010-08-19 12:10 av Fenix - Hej Thea, ja det låter väldigt oproffsigt. Nästa gång hon frågar dig om hon gjort ngt fel, så säg vad du känner, men fråga henne själv vad hon tyckte om sitt agerande. Låter på mig som om hon borde byta yrke. Dragspelet är sålt, gick på ett nafs på blocket. Ingår i planen att skala av allt som man egentligen inte vill ha eller använda. Finns mkt kvar att göra hemma kan jag säga, men är också rätt...

Same same Fenix! O du tar väl anti- busen på...

2010-08-19 10:04 av Kvinna-mamma46 - Same same Fenix! O du tar väl anti- busen på morgonen????

Hej igen, tack för era tankar. Men nej, jag engagerar...

2010-08-19 09:50 av Thea - Hej igen, tack för era tankar. Men nej, jag engagerar mig inte i andras problem alls där. Vet inte hur jag ska förklara för er. men jag e själv pedagog, o det vet terapeupten, tyvärr. Det e snarare en nackdel att hon gör, för jag e van att tyda kroppsspråk o tolka folk o det e inte alltid en fördel i en sån här situation. Hon tittar alltid på mig när hon pratar, när hon pratar med de andra, ja,...

Hej Go'vänner..! Ja är det något som jag...

2010-08-19 09:16 av Berra - Hej Go'vänner..! Ja är det något som jag har lärt mig hos mina hjärnskrynklare så är det... "BRY DIG INTE"... Herrejistanes hur mycket "skräp" vi går omkring och bär på... Vi oroar oss alldeles för mycket, inte bara våra egna problem med räkningar och allt annat... Utan vi går och kånkar på andras problem också, den gör si och den gör så... Vi ska vara "snälla" och försöka hjälpa andra...

Thea En terapeut som blir osäker om du säger vad du...

2010-08-19 09:14 av Märta - Thea En terapeut som blir osäker om du säger vad du känner? Det är ju jätteviktigt att känna sig trygg i situationen när man bearbetar sig själv. Men terapeutens rädslor smittar av sig på gruppen kanske? Om jag var du skulle jag ändå säga vad jag känner, det är ju inte ditt ansvar hur andra reagerar på dig. Stå på dig och byt terapeut om så krävs ;-) Kram Märta

Hej Thea. Usch det låter inte roligt och jag...

2010-08-19 08:46 av surran - Hej Thea. Usch det låter inte roligt och jag förstår att du inte mår bra av det. Du är ju en empastisk människa och tar illa vid dig. I alla fall så som jag lärt känna dig här. :-) Hoppas att det går bättre idag. Jäkligt känsligt det där med gruppterapi. Därför vill jag inte utsätta mig för det. Men något jag måste göra är att försöka få hjälp med att sova. Sover cirka fyra timmar per natt...

Godmorgon! Hoppas ditt bra mående håller i sig även...

2010-08-19 08:29 av Thea - Godmorgon! Hoppas ditt bra mående håller i sig även denna dag, Fenix. Jasså du har ett dragspel till salu! Jag har en fiol jag till salu. Kanske finns nån speleman härinne som vill köpa av oss? Kan bli skön musik av det.:) Vaknade med obehagskänslor, gick hätskt till i kvinnogruppen igår. Gillar inte det.En ung tjej med stora problem blev hårt ansatt, kändes inte som bra terapi, o jag har ont i...

ha en bra dag grabs kram Måne

2010-08-19 05:51 av måne - ha en bra dag grabs kram Måne

Härligt, idag steg jag upp på andra sidan sängen....

2010-08-18 14:37 av Fenix - Härligt, idag steg jag upp på andra sidan sängen. Djärvt brytande av mönstret:-) Men risky, alltså börja spela dragspel - och skaffa nya ovänner! Apropå, ska faktiskt sälja mitt gamla dragspel. Intresserad? /Fenix

Hej igen! Det var modigt Vicka'n!, det...

2010-08-18 13:50 av Berra - Hej igen! Det var modigt Vicka'n!, det skulle aldrig jag ha tordas, om än viljat... Tankarna finns där att "ge dem kicken", det skulle kännas bra för mig själv... Men rädslan över arbetsmarknaden och min specifika gren skrämmer mig.. Jo, jag är en fegis, men jag vill att det som förorsakade det också ska lösa det... Man vinner inget genom att springa ifrån det, och deras sätt att...

God morgon! Låter som om denna dag kan bli något...

2010-08-18 08:53 av Fenix - God morgon! Låter som om denna dag kan bli något speciellt, om vi tänker på det. Har nu två nätter sovit 6 timmar i sträck utan att vakna. Det är sömnkvalitet för mig. Visserligen sover jag lika mycket och kanske mer efter att ha druckit mig medvetslös, men den sömnen har ingen kvalitet. Och att vakna, ja den skillnaden är himmelsvid. Just nu skiner solen, ska äta ngt nyttigt till frukost och...

Fenix, skönt det låter! Kändes det bra att vara...

2010-08-18 07:32 av Thea - Fenix, skönt det låter! Kändes det bra att vara tillbaka på jobbet? Ja, det e en bless att vakna nykter, fast jag har ofta huvudvärk när jag vaknar, e nog min sega trötthet, men sover ju iaf 7 tim varje natt, rekord. Jag e mycket lugnare nu, tänker inte så mycket på problem o eviga lösninger, försöker vara i nuet, verkar långsamt funka. Måne, håller med dig, stress mår jag oxå dåligt av. Tänkte...

hoppas du fick en go sömn vännen o gomorron till en...

2010-08-18 07:03 av måne - hoppas du fick en go sömn vännen o gomorron till en ny,nykter,rofylld dag att lägga till nykterhetens sida verkar bli en skön dag,jag jobbar ikväll,så jag ska njuta av dan dricka kaffe ute,bada ,i poolen,bara en sån där som står över mark,men ändå,ganska stor äta lunch med barnen,ta det lugnt promenera,oj,jag ska hinna allt det där också,låter som man har all tid i världen så är det ju inte...

Vad ni är härliga och varma och goa! Ja, så ska det bli...

2010-08-17 23:59 av Fenix - Vad ni är härliga och varma och goa! Ja, så ska det bli ett nyktert sänggående igen, med en god bok. Och att få vakna nykter igen i morgon ser jag redan fram emot. Natti alla, /Fenix Berusad och intagen, hmmm:-)

Hej Fenix Vilken härlig läsning. Blir spännande att...

2010-08-17 23:32 av lisamari - Hej Fenix Vilken härlig läsning. Blir spännande att följa din resa. Grattis i efterskott också Sköt om dig

Sidor