Senaste kommentarer

Fenix... Inte alltid lätt att veta vad som är rätt...

2010-01-12 00:26 av Mie - Fenix... Inte alltid lätt att veta vad som är rätt när kaoset tränger sig på. Hänger som ett trassligt nystan ut trådar med olika val & vägar, jag drar i en tåt & inser att den inte leder ngnstans. Knutar överallt som inte går att lösa upp... El gör dom det? Om jag anstränger mej? Kanske om jag släpper taget? Tankarna virar in sig i nystanet när jag försöker förstå. Ser att en knut har...

Val... det handlar alltid om val. Vad jag säger,...

2010-01-12 00:10 av Mie - Val... det handlar alltid om val. Vad jag säger, tänker, känner & gör. Att tänka först & handla sen... Varför är det så svårt när det låter så enkelt? Kram Mie...

Super bra idé! Jag hänger på och försöker göra...

2010-01-12 00:09 av victoria - Super bra idé! Jag hänger på och försöker göra aktiva val denna vecka. Tack för inspirationen kompis...

Kram Mie att du hittar rätt i alla dina val som du måste...

2010-01-12 00:02 av Fenix - Kram Mie att du hittar rätt i alla dina val som du måste göra. Du verkar göra de bästa valen för det mesta. /Fenix

Ja, så är snart denna dag till ända. Känns lite...

2010-01-11 23:59 av Fenix - Ja, så är snart denna dag till ända. Känns lite märkvärdigt att ha startat en tråd. Här får jag skapa ett litet utrymme i cyber-rymden för tankar om främst vad alkoholen har för inverkan på mitt liv. En sak som får bli veckans stora övningsuppgift är att i varje situation faktiskt noga tänka igenom vilket val jag gör. Jag har alltid ett val. Jag kan välja att inte stoppa i mig onyttiga saker. Ett...

Adde... Tack för din cyberomtanke. Dina ord gör...

2010-01-11 23:52 av Mie - Adde... Tack för din cyberomtanke. Dina ord gör skillnad. Närpolis, maskrosbarn & rädsla... Polis...tror han fick sig en riktig näsbränna av att träffa farbror polisen. Kommer det här på ngt sätt att upprepas el att jag känner oro ska jag göra som du föreslår, ta kontakt med närpolisen själv. Maskrosbarn... vore ju kanon om han var öppen för det, fick släpa honom till Trappan. Han vet att...

sköna rader från en skön snubbe!! så sant,,att man...

2010-01-11 18:13 av måne - sköna rader från en skön snubbe!! så sant,,att man känner sig lite laidback,,, har också blivit lite mer tyst,inåt,kanske en del tycker när det egentligen är precis tvärt om känner att jag blommar idag,andas,lever,känner ALLA känslor alla sinnesstämningar,, men har inte samma behov,,behöver inte låtsas,va den som pratar,förr lite osäkert tystnaden,skrämmande,,idag välkomnar jag den över allt...

Tjäna! ...suger lite i...

2010-01-11 15:36 av Berra - Tjäna! ...suger lite i skrivklåde-fingrarna, måste få ur mig lite ord, här och där... Konstigt egentligen, jag brukar tjattra på verbalt rätt mycket annars... Men nu kniper jag igen foderluckan allt oftare, och låter andra prata... Men det jag måste få ur mig, får jag ta här då, istället... Det är ingen baktanke med att knipa igen, utan jag känner väl att ALLA inte behöver veta ALLT...

Hej Fenix! Ja, vi utnämner 2010 till ett...

2010-01-11 13:32 av Kvinna-mamma46 - Hej Fenix! Ja, vi utnämner 2010 till ett nykterhetens år! Och hoppas på att många hänger på, de som redan är nyktra, de som vill bli nyktra och de som vill ta en break. Jag känner en man från sjukvården, samma ålder som jag, varit inlagd på medicinen många ggr, alltid efter att ha supit ner sig så totalt att han inte kan gå på flera dagar, inte kan klara toabesök, har förfärliga blodvärde,...

Hej alla goa människor! Nu har jag varit på detta forum...

2010-01-11 12:17 av Fenix - Hej alla goa människor! Nu har jag varit på detta forum omkring ett år. Det här är första tråden jag startar själv. Kanske låter rubriken negativ, men det är den inte. Snarare tänkte jag att den kanske lockar till mer läsning:-) Så här tänker jag: jag vill inte dricka mer - och jag kan inte för att jag just nu i alla fall äter antabus. Under det år som gått har jag lärt mig väldigt mkt, om mig...

Mie, du fantastiska, starka, älskvärda kvinna och mamma....

2010-01-10 17:55 av victoria - Mie, du fantastiska, starka, älskvärda kvinna och mamma. Du är den bästa dina barn kunde få! Har inga råd att ge, men skickar dig en varm kram

Det är vid sådana här tillfällen jag saknar...

2010-01-10 15:43 av Adde - Det är vid sådana här tillfällen jag saknar ögonkontakten. Och det är svårt att sätta princip före person men ibland är det skönt att skippa mina regler och verkligen känna för en annans livssituation och känna att det är möjligt att bry sig via cyberrymden. Jag tror också att jag har jobbat med mitt inre men det händer fortfarande att det kommer upp gammalt skit som jag förträngt. Jag har inte...

http://www.youtube.com/watch?v=qVptOaXOkM0

2010-01-10 15:00 av Mie - http://www.youtube.com/watch?v=qVptOaXOkM0

Bäst jag häver ur mej ordentigt... Var på kalas hos...

2010-01-10 13:17 av Mie - Bäst jag häver ur mej ordentigt... Var på kalas hos barnens ena kusin ( på deras pappas sida) Pappa kom inte... gick inte att nå per tel, farfar kom... körde , så han var ju nykter. Hans händer darrade & skakade... han åkte efter någon tim. Abstinensen var nog för stor. Det finns en del som ligger i mitt undermedvetna. Gnager. Samtidigt som jag lägger över deras beteende i deras egna händer...

anmälan... anmälan... anmälan......

2010-01-10 12:55 av Mie - anmälan... anmälan... anmälan... anmälan... fan fan fan... vad händer om det blir anmälan... Han har inte råd att göra tonårsmisstag pga sin pappa. tyvärr, vi finns redan i soc:s register. Jag känner den där välbekanta illamåendet inom mej... ångesten... Känner att vi har ögonen på oss, jag som förälder måste överbevisa att allt är sunt & bra här. Vi pratar länge när han kommer hem, om att...

oj råkade skicka iväg... forts kommer....

2010-01-10 12:45 av Mie - oj råkade skicka iväg... forts kommer....

Hej Adde... Känner tårarna bränna när jag läser...

2010-01-10 12:44 av Mie - Hej Adde... Känner tårarna bränna när jag läser din enkla fråga, har på senare tid inte tillåtit mej att känna. Har inte svarat ärligt när folk har frågat. Allt är bra... borde ju vara det, eller hur? Det som hänt nu är att min stora son... snart 14, har fått utegångsförbud efter kl 21.00. Vardag som helg. Jag är så rädd för samhällets stora forskande öga. Han ville en kväll stanna hos en kompis...

Tack alla, ni skämmer bort mig... /Berra

2010-01-10 01:39 av Berra - Tack alla, ni skämmer bort mig... /Berra

En liten mening som slår mig : Min nykterhet är inget...

2010-01-09 11:37 av Adde - En liten mening som slår mig : Min nykterhet är inget jag fått. Jag har förtjänat den ! Hur mår du Mie ?

Det du beskriver här Berra skulle jag kalla livet, man...

2010-01-07 14:40 av The H - Det du beskriver här Berra skulle jag kalla livet, man blir aldrig färdig om man tillåter sig att våga stanna upp och se sig omkring, detta tror jag kan bli överrumplande om man gömt sig bakom en sköld, men rädsla övergår nog mer och mer till nyfikenhet och upptäckarglädje, något som med tiden blir mer och mer naturligt, vi behöver träna lite bara och det är ingen spikrak väg att bli bra, men bra...

Du skriver så himla bra Berra! Dina inlägg är som...

2010-01-07 14:04 av anemon - Du skriver så himla bra Berra! Dina inlägg är som kåserier, humor blandad med allvar. En självinsikt som är rent avundsvärd! Tack för att du delat med dig av din fantastiska resa! Även om du kommer att vara lite "laid-back" så hoppas jag att du någongång då och då knattrar ner någon liten rad! Stora kramar och lycka till själv Berra!! //Maija

Nä'rå! Jag lever i högsta bemärkelse, är...

2010-01-07 13:12 av Berra - Nä'rå! Jag lever i högsta bemärkelse, är inte mer insnöad än vanligt... Men börjar känna en viss mättnad på min evigt "positiva" framförande av mitt nyktra leverne... Det händer ju inte så mycket nu längre, har i mitt sinne börjat acceptera mitt liv utan alkohol. Så det tar ett år ungefär, med en hygglig depression som lite "krydda" ovanpå hela grejen... Kanske jag blev deppig utan "...

Men nu Mie så har han nog snöat in någonstans... :)

2010-01-07 09:00 av Kvinna-mamma46 - Men nu Mie så har han nog snöat in någonstans... :)

jag citerade i ett annat forum just den här krönikan....

2010-01-06 16:10 av Mickey - jag citerade i ett annat forum just den här krönikan. Han skriver så bra!

http://www.expressen.se/kronikorer/mar...

2010-01-06 15:26 av Adde - http://www.expressen.se/kronikorer/marcusbirro/1.1835741/marcus-birro-mi... Tycker jag om !! Speciellt stycket om vanans makt. Det är viktigt att tänka på. Tack Marcus !

http://www.namndemansgarden.se/documents/Reflektion0901.pdf

2010-01-05 16:09 av Adde - http://www.namndemansgarden.se/documents/Reflektion0901.pdf

http://www.namndemansgarden.se/documen...

2010-01-05 16:00 av Adde - http://www.namndemansgarden.se/documents/Reflektion0803_Special.pdf Sidan 3 och 4 Det andra är lite sent kanske !!

Berra... För inte så länge sen var du helt...

2010-01-04 22:28 av Mie - Berra... För inte så länge sen var du helt oförstående när jag el någon annan pratade om att se det lilla i vardagen, det vackra som finns mitt framför oss bara vi lyfter blicken & stannar upp. Nu har DU kommit dit & det är helt underbart. Vilken resa du gjort... vilken resa du gör. Många många många kramar från Mie...

Härligt Berra! Närvarande i nuet. :)

2010-01-04 21:15 av Kvinna-mamma46 - Härligt Berra! Närvarande i nuet. :)

Go'morgon Världen! ..så fin den är,...

2010-01-04 09:11 av Berra - Go'morgon Världen! ..så fin den är, morgonen trots att det är Måndag och allting.. Har precis kommit till jobbet och fått i mig dagens första kaffekopp... Det är kallt så det både gnistrar och knastrar utomhus, runt -10 grader... Rimfrosten sitter kvar runt hela kvistarna på träden sedan förra veckan, och det är vackert, ja mycket vackert till och med... Bilen startar med mycket knorr...

Groovshark finns oxå... gratis det med. behövs ingen...

2010-01-03 15:54 av Mie - Groovshark finns oxå... gratis det med. behövs ingen invite... Inte lika bra som Spotify men helt klart värt att testa. http://listen.grooveshark.com/# Finns tydligen en genväg till Spotify... Slempa.com Vet inte om det funkar men kanske värt att testa. Kram från Mie som nästan alltid har musik på... (O=

Spotify.... där finns nästan allt. Helt...

2010-01-03 15:28 av Mie - Spotify.... där finns nästan allt. Helt gratis. Tyvärr måste man ha en "invite" för gratisveriationen. Men... man kan ställa sig i kö för en på deras sida tror jag. Det finns galet mkt bra musik där ute. Många guldkorn. Vill gärna dela det med er på forumet. Kram från Mie...

Hur i jösse namn hinner du leta reda på all bra musik...

2010-01-03 15:14 av Adde - Hur i jösse namn hinner du leta reda på all bra musik ??? Tex Melissa H är ju artist på stark framgång, tydligen, och har gått mig helt förbi !! Tack för hjälpen !

http://www.youtube.com/watch?v=C8LpNvEobOo

2010-01-03 14:59 av Mie - http://www.youtube.com/watch?v=C8LpNvEobOo

God fortsättning på det nya året! ..min...

2010-01-02 15:00 av Berra - God fortsättning på det nya året! ..min fortsättning har varit god... Nyårsnatten passerade smärtfritt, med god mat och gott umgänge... Inget storröj kanske, men vi var ju tre barnfamiljer i olika faser... Vi påbörjade middagen vid 18-tiden med små snittar och välkomstdrinkar... Sedan gasolgrillad oxfile' och potatisgratäng, en himmelsk champinjonsås m.m. Vi tog det lugnt, och strax...

Det låter precis som det jag håller på att gå igenom...

2010-01-02 13:16 av tjej18 - Det låter precis som det jag håller på att gå igenom nu?!

Hej Cobra. Självklart finns det hjälp. Och det...

2010-01-02 12:34 av Kvinna-mamma46 - Hej Cobra. Självklart finns det hjälp. Och det finns mediciner som hjälper mot de värsta symtomen utan att vara beroendeframkallande. Grovt tjänstefel kan jag tycka att skriva ut benzo till dig!!! Fast nånstans har det ändrat sig inom vården, blir allt vanligare att skriva ut stesolid mot akut abstinens.. förstår inte riktigt hur de tänker. Svårt att tyda alla känsloläge via skriven text...

Hej Jonas Tusen tack för ditt inlägg !Nu förstår...

2010-01-02 09:51 av Cobra - Hej Jonas Tusen tack för ditt inlägg !Nu förstår jag bättre varför jag är som jag är nu . Jag gick i skolan och allt gick jättebra .Jag har ett alkoholberoende men drog ner riällt innan jag började i skolan .Hade sömnproblem och fick utskriviet imovan mot sömnen .Detta resulterade att jag till slut blandade alkohol i ökade mängder med denna tabblet och till början fick ett lugn.Allt raserade med...

Hej hopp! ..nu har jag varit och inhandlat min...

2009-12-31 16:04 av Berra - Hej hopp! ..nu har jag varit och inhandlat min flaska skumpa, det fanns Pommac i Magnumbutelj, i närmaste ICA affär, man behöver inget bolag för det inte... Passade på och fixade en ny svart skjorta och en läckert blankrosa/lila slips. Grabben har fått tjacka sina smällare efter eget önskemål... Och han är sååå lycklig... Han vet att han bara får bränna av dem när jag är med, jag är lite av...

Under tiden på behandlingen så finns det vissa rutiner...

2009-12-31 11:05 av Adde - Under tiden på behandlingen så finns det vissa rutiner och bestämmelser som måste följas och den absolut viktigaste, och som jag definitivt inte fattade då, var att man inte får ha kontakt med omvärlden. Tom radio och tv är/var ransonerade. Det finns naturligtvis en tanke bakom det och det gick upp för mig när jag kom hem : För att kunna acceptera vem jag är och för att få lugn och ro i mitt...

Sidor