@Andrahalvlek Tack för omtanken!
Jag ångrar lite grand att jag inte tagit upp mitt mående tidigare. Sertralin fungerar riktigt bra trots att jag nyss börjat ta dem. Jag vet inte vilket som är bäst, att mitt depp minskat avsevärt eller att den nästan handlingsförlamande tröttheten är borta. Det är som du skrev tidigare, när man börjar må bättre orkar man göra saker man mår bra av. Som att gå på AA 😇. Jag får ge det lite tid, men det här kommer att bli bra!

Kram 🤗

@Varafrisk Tack!
Jag håller med om det du skriver om fysiska möten. Det blir en kontakt och gemenskap som är svår att få till på annat sätt. Forumet är viktigt, och utan den pep och stöd jag fick när jag började skriva här skulle jag förmodligen fortfarande kröka, men möten IRL är något annat. Du skriver ju varmt om de möten AH-forum ordnat, jag tror AA ger mig något liknande.
Jag har en bra dialog med sköterskan på beroendemottagningen, men som hon själv säger så vet hon teoretiskt sett hur jag känner mig men hon har ingen egen erfarenhet. AA kompletterar med människor som är eller har varit i samma situation som jag. Båda känns viktiga för mig.

@Onkel F sertralin gör underverk för en del medan anda hatar substansen. Jag tillhör den första kategorin. Tänk om jag börjat med dessa för 10 år sen och inte 3… Jaja, det är aldrig försent.

Skönt du verkar må bra av dom också.

@Torparn_76 God morgon! Lite lustigt, det är lite som jag sa på beroendemottagningen igår. Varför har jag sett till att få medicinen tidigare? Jag mår så mycket bättre. Några små biverkningar, men om man väger det mot nytta den gör så är det värt det alla dagar i veckan!
Du har, som jag förstår det, tagit Sertralin under en lite längre tid. Märker du av något negativt?

@Onkel F Det sertralinet (vilket du säkert vet) är att den kapar toppar och dalar. Eftersom jag nog har fler dalar än toppar så går jag "plus" på ekvationen.

Fördelarna är mindro oro, ältar saker mycket mindre, blir mer öppen och så vidare. Sådant som man delvis kanske botat med A tidigare.

Nackdelar på rak arm är lite svajig potens och att kunna känna djup sorg och riktig glädje. Potensen går att lösa med tablett och känsloyttringarna kanske även har varit blockerat av A under en längre tid (i nykter tillstånd), så kanske även potensen.

@Torparn_76 Hmm, det där med potensen är ett lite känsligt kapitel. Det påverkar min självbild. Gamla stereotyper kanske, men så är det. Men som du påpekar, det finns ju lösningar på det också. Att man mår bra är ju "lite" viktigare!

@Natalia Jag mår rätt bra, ja. Jag har haft ett par dippar som nästan känts djupare än de jag hade innan jag började med medicinen, men jag tror att det beror att mitt mående i genomsnitt blivit bättre så fallhöjden blir större. Jag skall träffa läkaren nu i veckan för att utvärdera, kanske jag borde öka dosen. Jag tar bara 50mg / dag (maxdosen är 200mg), men jag vill inte ta mer än nödvändigt.

@Onkel F
Jag äter Cipralex (ecitalopram) sedan 10 år och den ska ha mycket färre biverkningar fick jag höra. Jag hade lite problem i början (tex kvinnlig potens…), men nu inga. Möjligtvis att mina livliga drömmar beror på den, men vet inte… kan leva med det.

Jag äter mot depression och ångest, och det blir väldigt mycket bättre men det bygger på att jag inte dricker såklart.

@SHG Jag har bara tagit Sertralin i en månad, och som sagt, i låg dos. Det enda negativa jag känner av är huvudvärk och lite orolig mage. Jag tänkte mest på vad som händer på längre sikt och vid högre dos. Men visst, läkaren sa att man kan få prova sig fram till vad som fungerar bäst. Jag antar att man väger in mina alkoholproblem också när det gäller vilka tabletter som är lämpliga.
Min depression och ångest kommer i perioder, och jag har ju använt A för att dämpa dem (bland annat). Nu när jag inte dricker märker jag av perioderna mycket mer och behöver anti-depp för att hantera dem. Det är väl inte alla som tycker att man skall ta den här typen av mediciner, men det är lätt att säga om man själv inte behöver dem. Jag mår avsevärt mycket bättre sedan jag börjat ta Sertralinet.

@Onkel F Skönt att medicinen hjälper dig 🙏🏻 Jag tror att väldigt många omedvetet har självmedicinerat sin depression med alkohol. Att den sen gör allt ännu värre ville man liksom inte förstå.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Så är det, man hamnar i ett tillstånd av något slags förnekelse. Man "mår bra" (är tillräckligt avtrubbad) för stunden och vänjer sig vid det. Att känna hur det är att verkligen må bra är lite av en Aha-upplevelse för mig. Sedan är väl medicinen bara en del av lösningen, men en nödvändig del för att jag skall orka jobba med mig själv.

@Onkel F

En del har väldigt svåra problem vid insättningen av ssri men för mig gick det relativt enkelt och har tagit bort mycket av oro, ångest och svårmod. Kör lägsta dosen. Vet stackare som ligger på maxdos men att det ändå slår på ångest rätt ofta…

Sen så funkar ju ssri som bäst utan A. 👍🏻

@Onkel F
Biverkningar kan man få när man sätter in dosen och höjer dosen, så om man ska höja ska man höja med små doser. Samma när man ska sluta, man måste trappa ned. Självklart är det väldigt individuellt vad som funkar och hur man upplever biverkningar, men det brukar vara värst vid insättning och bli bättre när man ”vant” kroppen - då kommer också den bästa effekten av medicinen. Jag har även hört att motion förstärker effekten av medicinen, man får bättre upptag!

Man ska inte skämmas för att man äter medicin mot depression och ångest, man äter det ju för att må bra och känna sig ”normal” och frisk. Ingen behöver ju faktiskt få veta det heller!

Jag har tänkt att jag ska sluta eller trappa ned men jag mår bara dåligt av det, så jag har förlikat mig med att jag behöver den. Min läkare tycker inte det är konstigt, inte heller när jag var gravid tyckte dom att jag skulle sluta eftersom det var viktigt att jag mådde bra och inte började mixtra med dosen.

Om du nu försöker hålla upp med alkohol kanske det är ännu viktigare att du tar medicinen så att du håller dig stabil just nu!

@Onkel F Boktips: ”Sex substanser som förändrar ditt liv” av David JP Phillips. Handlar om hur du kan påverka ditt kroppsegna dopamin, oxytocin, serotonin, endorfin, kortisol och testosteron. Kanonbra! Många konkreta tips. Serotonin påverkas positivt av umgänge och en känsla av sammanhang tex.

Kram 🐘

PS. Och det ska förstås inte ersätta medicinen. Jag har också the hard way förlikat mig med att jag behöver antidepp. En del behöver insulin och jag behöver hjälp att höja mitt serotonin. Sen kan jag hjälpa till ytterligare, genom att tex planera in umgänge med närstående och vänner.

@Andrahalvlek Smög med mitt antidepressiva förut men bryr mig inte längre. Det är som du säger med insulin och annan nödvändig medicinering. Undrar hur många som är beroende av A även har låga serotoninnivåer i förhållande till den ”friska” befolkningen?

@Torparn_76 Jag har tänkt på att det verkar vara en stor andel av dem som hänger här på forumet som använder antidepp-mediciner. 🤔 För egen del så var det alkoholen som gav upphov till ångest, deppighet mm. När jag slutade att dricka så försvann detta helt och hållet. Så jag känner ofta inte igen mig på den punkten här, och är förvånad över att såpass många behöver ta medicinen även efter de har blivit nyktra. Sedan så kanske det är många i min omgivning som använder antidepp-medicin utan att jag vet om det. 🤔 Här är ju folk anonyma, och vågar skriva om det, vilket ju är bra. Det är ju lite annorlunda med diabetes, för där kan man ju mäta att kroppen inte kan producera tillräckligt med insulin. Medans det som jag fattar det, inte går att se på några blodprover mm att kroppen inte kan tillverka tillräckligt med tex dopamin. Det är lite skrämmande, även om jag antagligen hade haft stor hjälp av antidepressiva tidigare i mitt liv, så hade jag aldrig en tanke på att försöka få några utskrivna. Jag trodde att alkoholen var den bästa medicinen. 😳

@Torn Jag tycker tvärtom att det inte är förvånande alls, med tanke på att många dricker för att hantera depression, ångest eller kanske ett jobbigt förflutet.

Sen är det ju som du säger, att ibland uppstår ångesten av alkoholen. En sak är säker och det är att det underliggande problemet iaf inte blir bättre av alkohol.

Jag tänker att när man slutar med alkohol kan man inledningsvis må mycket bra, men sen dyker dom där problemen upp som man har ändå, med eller utan alkohol. Och det är dom som man måste hantera. För mig håller anti-depressiva den värsta ångesten borta, men jag hade aldrig kommit vidare i min utveckling utan samtalsterapi.

@SHG Ja det är väl olika. För egen del så var det i alla fall alkoholen som gav upphov, och förvärrade allt. Hade jag inte blivit lurad till att alkohol gav mig något positivt. Att det skulle vara normalt att dricka alkohol, då när jag började dricka i femtonårsåldern, så tror jag att jag hade lärt mig att bemästra diverse jobbigheter på ett annat sätt. Jag har i hela mitt tidigare liv trott att alkohol hjälpte mot tex oro, osäkerhet och ångest. Jag hade fel. Det ser jag klart och tydligt nu efter drygt 3 års nykterhet.