@Sisyfos och @Natalia 🤗 Det där med att känna sig liten och betydelselös kommer sig mest av att det just nu händer saker i mitt liv som jag inte har någon kontroll över, Det finns saker som man bara får acceptera, om än motvilligt, och sedan göra det bästa av situationen. För inte så länge sedan skulle jag ha supit skallen i bitar för att fly undan den här typen av skeenden, men det hade ju inte förändrat något. Situationen hade varit densamma när jag nyktrat till, och det hade gett mig anledning att köra ett varv till med A.
Jag jämför mig egentligen inte med de övriga på AA-mötena, det var mest en reflektion över vilka man förväntar sig att träffa på jämfört med dem man faktiskt träffar. Många verkar ha en bild av att det mest av "parkbänksalkisar" som går på AA-möten. Det är naturligtvis olika i olika grupper, men i "min" grupp är risken större att du träffar din närmaste chef 😨

Även om tillvaron inte blir perfekt bara för att man inte dricker så är det jävligt skönt att slippa den där förbannade alkoholen och allt den för med sig.
Smusslandet och planerandet för att inte riskera att köpa hem för lite.
Att åka till olika bolag för att inte bli igenkänd (HA! Dream on!).
Att dricka sju dagar i veckan, och sitta varje kväll innan arbetsdag och blåsa i en alkotest för att se om man inte kan ta ett halvt glas till, eller åtminstone en liten slatt, fullkomligt besatt av tanken att dricka så mycket som möjligt och ändå vara körbar dagen efter.
Att komma till jobbet dagen efter rödögd, dödstrött och plufsig och lukta gammalt vin och ändå inbilla sig själv att ingen märker något.
Det är inget liv, man bara existerar. På lånad tid dessutom.

Jag har erkänt för mig själv att jag är alkoholist (har inga problem med det ordet), och jag har insett att jag inte klarar att ta mig ut ur den situationen på egen hand. Jag har sökt, och tagit emot, all den hjälp jag behöver. Mediciner, regelbundna besök på beroendemottagningen och AA-möten. Det har varit en absolut nödvändighet för att jag skall få till en förändring. Och det har fungerat.
På onsdag har jag varit nykter i nio månader, och jag känner mig som en annan människa idag jämfört med när jag drack. Jag kan inte påstå att jag märkt någon avgörande förändring efter x eller y månader, den har snarare smugit sig på efterhand.
Jag inser att det sista ”låter lite AA”, men skit samma! Jag tror att det här är något alla som har problem med A måste göra. Var och en på sitt sätt, det som fungerar för mig kanske inte fungerar för dig!

Nu är det bara tre månader och några enstaka sketna dagar kvar, sedan har jag varit nykter i ett år! Tjohoo! Se till att ta ut glädjen i förskott, det värsta som kan hända är att du har varit glad i onödan! 😆

Kärlek, styrka och omtanke till alla 🤗🤗💪💪💪

@Onkel F Jag blir så glad av att läsa ditt positiva inlägg 🤗 Nä, livet blir ingen räkmacka bara för att vi slutar dricka. Men vi får bättre förutsättningar att hantera livet - ta oss igenom det svåra. När vi dricker slutar vi att utvecklas mentalt, vi konserverar snarare våra hjärnor i alkoholen. Hur charmigt är det att vara 50+ och agera som en tonåring? Not so much.

Ditt inlägg är också ett lysande exempel på att vi måste träna på vårt tålamod. Ha respekt för processen. Det enda vi kan veta är att vi inte kommer att tänka likadant om 6 månader, 9 månader, 1 år, 3 år. Mitt tänk har förändrats hela tiden under dessa drygt tre år. För varje år blir jag lite mer grundad, lite mer tacksam, lite mer kapabel att hantera livets motgångar. Det är om något magiskt 🥰

Kram 🐘

@Onkel F Fint inlägg! Har läst det ett par tre gånger och känner igen mig i det. Det motiverar mig också att fortsätta på den nyktra banan 🤗

Ska bli spännande att möta sin våren nykter för första gången på länge ❤️

@Onkel F Verkligen härligt att läsa om din process och fasiken vad tiden har gått snabbt, 9 månader!🥳. Håller med om att känslan av förändring kommer allt eftersom och det är bra för det känns som att det då kan bli både stabilt och hållbart över tid. Ingen Quick fix som inte håller. Både mindset och tankarna om sig själv processas ur ett annat perspektiv som nykter. Så bra jobbat av dig och det är skönt med en ny alkoholfri livsstil.

Ha det gott!❤️

Men det här med att känna sig som en grå liten mus. Jag gjorde mig "liten och grå" när jag var hemma på "rehab" efter tabletterna. Dels mådde jag dåligt så länge efteråt och inte mäktade inte med och när jag gick ut åkte luvan på blicken ner i marken. Jag ville vara osynlig, liten och grå. Boade in mig helt och nu 1 år och 7 månader senare har jag blivit så pass bekväm att jag inte känner igen mitt eget agerande.Men jag ser också att det varit behövligt att ta den här pausen och att ha låtit återhämtning få ta sin tid utan att varken jag själv eller nån annan ställt krav på mig. Har verkligen varit den totala motsatsen till mig själv som annars alltid haft full fart med massa planer, projekt och människor omkring. Jag har inte arbetat den tiden heller så det har verkligen varit en paus från allt. Men en skön paus där jag lugnt och ärligt fått landat i mig själv. Vi höll ett tag här på att likna min nykterhet från A som en månlandning men jag kan nog säga att jag nu istället landat och fullt återhämtat mig efter tablettmissbruket. Det har tagit precis så lång tid jag räknade med och till slut vaknade även huvudet till. Idag är jag redo för en nästa steg, har lust, ork och livsgnista igen 🥰
Dags att ta ner luvan och möta världen.

Det kan även vara så att det är den här fulla återhämtningen som krävts för att jag på alvar ska orka göra den ännu bättre förändringen med A. Har haft det på samma sätt efter avslut med andra preparat, att jag avslutat ett i taget och varit tvungen att nå full återhämtning innan jag mäktat med att ta itu med nästa.

Var sak har sin tid och det finns en tid för glädje med @Onkel F 🙂

Länge sedan jag skrev något här, men en liten uppdatering:
Jag har nog blandat ihop månaderna lite när jag skrivit tidigare, men nu när klockan har passerat 24:00 har jag varit nykter i ett år! Pukor och trumpeter åt mig själv 🥁🎺😁
Inte mycket att yvas över egentligen, men det är en jäkligt bra början. Nu är det bara resten av livet kvar!

Det är tre år och fyra dagar sedan jag startade den här tråden! Somliga lär sig långsamt, men jag har gått från att inse att jag behöver sluta dricka till att faktiskt vilja sluta. En avgörande skillnad.
För mig har forumet, beroendemottagningen och AA varit absolut nödvändiga för att jag skulle kunna genomföra förändringen. Alla har varit lika viktiga, men fokus har skiftat beroende på vilken fas jag varit i.

Lite kontroversiellt kanske, men jag tror att de som är här för att de har problem med alkohol skulle kunna ha nytta av att reflektera över AAs 1:a steg: "Vi erkände att vi var maktlösa inför alkoholen - att våra liv hade blivit ohanterliga". Inte ohanterliga kanske, men om man tar ständiga återfall om man försöker vara nykter eller dricker mycket mer än man tänkt sig om man försöker vara måttlig är det något som inte står rätt till. En förändring måste till stånd. Om jag gör exakt likadant idag som jag gjorde igår kan jag inte förvänt mig att resultatet skall bli ett annat.

Kämpa på allihopa! 💪💪

@Onkel F Grattis till 1 nyktert år! 🥳🥳🥳 Jag är så innerligt glad för din skull ❤️ År 2 är magiskt för då har man gjort det mesta nykter en eller flera gånger, så man kan släppa det tänket och fokusera på att uppleva saker. Stunder av ren eufori kommer då och då - man lär sig bli hög på livet ❤️

Att gå från måste sluta till vilja sluta är ett enormt viktigt steg. Likaså nästa steg - att känna att man slipper dricka, tack för det liksom.

Kram 🐘

@Onkel F Grattis till 1 år!🥳. Vilket bra jobb du gör! Håller med viljan är det som krävs för att sluta och det var det som också fick mig att sluta på riktigt denna gång. Innan var det mer att jag borde sluta eller dra ned, men viljan att göra det fanns inte och då går det inte. Det ger också motivation till att verkligen sluta. När sedan de positiva effekterna av att sluta börjar rada upp sig ökar drivet och tilltron på den egna förmågan att man kan sluta.

Ha det gott!❤️

@Onkel F Åh så härligt! Fantastiskt! Ett år som nykter är stort! Grattis🥳
Jag blir så glad för din skull😀
Vi spelar väl i samma division du och jag…det har tagit sin tid att bli nykter.
Jag ligger ett halvår efter.

Ha det riktigt fint🥰☀️

Kram❤️

Jag har valt att ta ett återfall efter mer är ett år nykter. Trista besked hos urologen idag fick mig att känna att "Nu skiter jag i det här". Åkte till bolaget och köpte en tröstlåda med vin. Jag ska inte skriva så mycket eftersom reglerna säger att man inte ska skriva påverkad. Är så jä..la besviken på mig själv. Jag borde ha gått på ett AA-möte istället. Talat ut om vad det är som tynger. Jag hade fått förståelse och stöd i min situation. Istället valde jag alkoholen.
Jag ÄR alkoholist. Alkoholism är en SJUKDOM. Jag blir aldrig frisk från sjukdomen, men om jag väljer att vara nykter kan jag hålla min sjukdom under kontroll. Allt annat är förnekelse och fåfänga.

Med förhoppningar om en nykter morgondag
Onkel F

@Onkel F Förstår att det känns riktigt trist! Men, nu skrev ju du här vilket är jättebra! Hade du varit på ett NA-möte så hade du fått en nyckelring och ett välkommen in i värmen igen🤗 Det verkar ju som du vet vad som gjorde att du tog ett återfall. På min behandling så brukar behandlarna säga att man på något vis har planerat återfallet även om det inte är medvetna tankar.
Har du druckit upp allt eller hällt ut? Viktigt att du inte har ngt kvar. Nej, vi blir inte friska men kan hålla sjukdomen i schack gm att inte dricka.

Skriv gärna imorgon igen för det kan ju kännas jobbigt då. Men kom ihåg en dag i taget!

Vi hörs igen! Kramar🥰

@Onkel F Så tråkigt med trist besked från urologen, men som du själv vet så gör alkoholen det ännu värre. Alkoholdjävulen lyckades vinna matchen igår men du kan besegra djävulen idag. Låt inte den fan ta makten över dig och tala om för dig att du är en besvikelse, det kommer troligen att vara en stark och överhängande känsla, så kör över den och ta kommandot igen som du gjort så bra över ett år!💪. Var stark och ta dig ur fort! Gå till AA och sök stöd och hjälp. Kämpa nu och kom tillbaka till nykterheten så att du kan hantera beskedet från urologen på ett bättre sätt.

Massor av kramar❤️

@Varafrisk Tack för din omtanke! Du är en av dem som håller liv i forumet, tack för det!

Jag skulle vilja utelämna detaljerna kring mitt återfall, men vad fasen. Alkoholen är listig gåtfull och mäktig sägs det i AA (som jag är en varm förespråkare för).

Jag har varit överentusiastisk och brutit min "Snorre". Resultatet är att urologen säger att "det ordnar vi, vi kapar lite här och skär lite där så ordnar det sig!" Lätt för honom att säga, Det är inte hans kropp det handlar om.

Fredag: Helvete, jag är slut som människa och man! Jag kan lika gärna supa ihjäl mig. Jag köper en bag-in-box

Lördag: Min BiB är bara halvfull. MÅSTE köpa en till så att krökat inte tar slut innan kvällen!

Söndag: OK, krökat verkar räcka .

Den som inte ser alkoholism som en sjukdom delar inte mina erfarenheter. För mig står det pinsamt klart att jag är alkoholist.

Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra...

@Onkel F Tack för dina värmande ord🥰

Jag tänker utan att veta men när man får berätta om detaljerna kring sitt återfall oavsett hur pinsamt det kan tänkas vara kan en lättnadskänsla infinna sig. Känns det så för dig nu när du berättat el hur känns det?
Och…om du skäms gör inte det… här inne på forumet har vi skämts färdigt. Jag förstår även din oro och ångest men det enda du kan göra är att tro på urologen och att hälla ut all alkohol om du har något hemma samt inte ta första glaset. Jag tror på dig!

Kram🥰