@Torparn_76 @SHG Det har ju fungerat bra för mig så här långt, det är jag tacksam för. Att det är kraftfulla saker som inte är att leka med, kanske särskilt vid utsättning, har läkaren varit noga med att förklara. Jag är tacksam för input från er med egen erfarenhet.
Jag hör till dem som anser att man skall använda de medel som står till buds för att må bra. Jag har tagit Antabus i 6 månader för att låta bli A, och det har fungerat bra. Jag har inga problem med att ta Sertralin för att må så bra att jag fortsätter vara nykter och orkar ändra min livsstil. Mediciner är inte hela lösningen på problemet, men en viktig del av den. Man får släppa lite av prestigen och erkänna att man inte klarar allt på egen hand.

@Onkel F Hej, ja beprövad medicinering är bra om effekten är bra! Jag ser heller inget negativt med exvis antabus då effekten eller resultatet av medicineringen är att man avstår A.

Fint att du mår bättre av sertralinet. Tror många, eller iallafall en del, här på forumet inte hade hamnat i träsket om de fått antidepressiva utskrivet i yngre ålder. Kanske jag är en av dom? 🤔 Har ätit nu i tre år och skillnaden är markant och väldigt hjälpsam i vardagen. Märker nu också att de börjar funka som de ska igen efter A-stoppet 1 januari.

@Andrahalvlek Tack för boktipset! Jag kollade hos min favoritpusher när det gäller böcker, biblioteket, men den är utlånad och det är fyra i kö för att låna den. Är den så efterfrågad måste den vara bra tänkte jag, så jag beställde den av en boklåda på nätet.
Det är ju skitbra om man med enkla medel kan hjälpa medicinen på traven! Att få balans på kemin i hjärnan och låta bli att tillföra något "Bakfyllenin". Lägg till schemalagd motion och regelbundna möten så får man lite av det jag menar med att jobba med mig själv. Att få ett A-fritt liv är värt en liten ansträngning!

@Onkel F Du har gjort ett bra köp! Man får läsa den i portioner och läsa om de viktigaste bitarna. (Lyssna i mitt fall.) Jag funderar just nu mycket på skillnaden mellan snabbt dopamin (scrolla på mobilen) och långsamt dopamin (läsa en bok).

Kram 🐘

Fortfarande nykter, dag 210 idag. Det känns ganska stabilt just nu, men jag hade en period för ett tag sedan där suget gjorde sig påmint. Jag träffade läkaren på beroendemottagningen, och vi (han) kom fram till att det är bäst om jag tar Antabus ett tag till. Han ökade dosen Sertralin till 100mg också, på min förfrågan. Det fungerade bra, men efter att jag tagit den nya dosen ett par veckor blev det lite "mellanmjölk" av tillvaron. Dipparna i mitt mående försvann, men också topparna, så jag gick på eget bevåg tillbaka till 50mg. Det fungerade några dagar, sedan blev jag påmind om varför jag bett att få dosen ökad. Mådde skit, bara att öka till 100mg igen.
Så här är jag nu. Antabus till mitten av April (till att börja med), Sertralin och AA-möten 3 (!) gånger i veckan och jag mår bra! För mig personligen fungerar AA bra. Det är en varm och positiv stämning på mötena och de fungerar som ett slags laddstation för kraft och motivation. Jag tror baske mig att jag hittat mitt modus operandi!

@Onkel F Grattis till 210 nyktra dagar! 🥳🥳🥳 Och till att du hittat hem med hjälp av antabus, antidepp och AA. Många A där! Det är nog klokt att fortsätta med antabus ett tag till.

Synd att du blir ”mellanmjölk” av antidepp. Jag har inte den erfarenheten alls. Jag har dock stort behov av att bara-vara, men också behov av happyhappy. Och jag njuter av kontrasterna. För mycket och för lite skämmer allt, är ett livsmotto jag har.

Och det planar kanske ut efter en tids medicinering. Medicinen ska höja näsan ovanför vattenytan, men sen måste vi göra jobbet och fylla våra liv med roligheter också. Förundran, wow-upplevelser 😍 Då och då. Sen är wow-sakerna olika för olika personer.

Kram 🐘

@Onkel F Riktigt bra med 210 dagar!

Vad gäller sertralinet och mellanmjölk så är det nog svårt att balansera rätt. Men jag tyckte detta års januari var extra grått och deppigt och det gäller även kollegor och vänner runtomkring.

Kan det ha spelat in samtidigt som du ökade dosen? Märkte väsentlig skillnad nu när solen hittade tillbaka ☀️

Bra kämpat annars med de 3 A:en 💪🏼☀️🤗

@majken_r @Andrahalvlek @Torparn_76 Tack! Jag har insett att jag behöver ta emot den hjälp som erbjuds, och så här långt fungerar det bra.
Att tillvaron har känts lite jämngrå kan absolut bero på en likaledes jämngrå januari! Men jag tror att det stora problemet är att jag alltid skall ha så jäkla bråttom. Självklart reagerar kroppen och knoppen på en ändrad dos av medicin, det är ju det som är meningen. Jag får helt enkelt ha tålamod att låta kroppen vänja sig och låta sertralinet göra det den skall.

Kram 🤗 och god natt från en trött Onkel F

@Varafrisk Bara bra, tack! Jag tror jag börjar bli en "normal" människa. Jag känner mig mer lugn och harmonisk ju längre nykter tid jag har. Mina möten med människorna i AA har nog en ganska stor del i mitt mående. Det är intressant och utvecklande att lyssna på andras erfarenheter. Det ger mig lite nya infallsvinklar och motivation att fortsätta arbetet med att vara nykter. För det är ett arbete, det är inget som bara händer. Man behöver jobba aktivt och medvetet för att få något resultat.
Jag hoppas att din behandling ger dig något liknande. Den har väl börjat den här veckan? Du har jobbat på bra senaste månaden, det är bara att fortsätta! Det är så värt det.

@Natalia Hej! Det är ganska bra här. Jag lägger till nyktra dagar en i taget och det känns bra. Går på mina AA-möten och trivs med det. Ibland kan jag känna mig som en katt bland hermelinerna. De flesta andra jag träffar är högutbildade eller egenföretagare, men det är ingen som gör en sak av det. På mötena är vi alla alkoholister.

Tyvärr har jag tydligen fortfarande inte riktigt koll på mitt psykiska mående ( om det nu är önskvärt att ha det? ). Jag var på ett bra möte igår förmiddag och allt kändes toppen, några timmar senare kände jag mig som en obetydlig liten grå 🐭. Helt utan anledning. Tog ett par Atarax för att lugna ner mig.
Jag känner en viss ambivalens inför att använda mediciner på det viset. Det är väl naturligt att livet går lite upp och ner, men om jag behöver dem för att hålla allt inom rimliga gränser.
Jag är fortfarande nykter, det är huvudsaken.

Kram 🤗

Bra att du kämpar på OnkelF. När du skriver det där om högutbildade och egenföretagare reagerar jag. Jag är högutbildad och har högutbildade föräldrar. Deras föräldrar var dock inte högutbildade alls. Att utbildning i sig skulle vara något märkvärdigt eller beundransvärt fattar jag inte. Och nu när jag skriver fattar jag ju att jag kan tycka och tänka att egenföretagare besitter egenskaper som jag tycker att jag saknar. Mod, driftighet, idéer etc, Utbildning är i mina ögon inte något märkvärdigt. Mina mor-och farföräldrar bildade sig själva genom böcker och tidskrifter. De var i mångt och mycket smartare än de högutbildade jag träffat genom åren. När man läser dina inlägg OnkelF så kan man absolut ta dig för en Hermelin 😃. Just det där jämförandet och att känna att man kommer till det korta är så nedbrytande på något sätt. Jag hade en allvarlig släng av det för några år sedan och passade då på att projicera alla dessa negativa känslor på min syster. Tack och lov tänkte jag efter innan jag skapade ett bråk. Jag kan känna igen det där att måendet kan dippa ibland och det är så viktigt att försöka mota bort det. Men det är ju svårt tidvis. Ibland vill jag bara skaka om människor härinne… titta på er vad jäkla bra ni är: omtänksamma, medkännande, ansvarstagande, intelligenta många skriver dessutom oerhört bra, Så olika bakgrunder, men helt fantastiska insikter och resor.
Jag hoppas ditt huvud lugnar sig OnkelF och jag tänker att vi är så många härinne som har medicinerat med alkohol istället för att jobba med grundproblemet eller analysera grundproblemet. Vi har många ADHD, ADD, säkert några i autismspektrat, utarbetade, stresskadade etc. Det är skambelagt även att inte kunna/ orka hantera livet och då medicinerar man. Å så beroendeframkallande substanser på det. Det blir svårt att få ordning på. Men det enda jag kan tycka och tänka om det här är att de flesta av oss som medicinerat behöver hitta andra vägar. Det räcker inte att sluta dricka ibland. Hjärnan behöver sin vila. Atarax låter harmlöst i sammanhanget och i jämförelse. Men en del i det här nykterhetsarbetet måste också att vara att vi slutar att skuldbelägga oss för att vi en gång valt en kass lösning på ett problem.
En del av de problem vi har druckit på tror jag också gör oss till helt fantastiska människor och de egenskaperna behöver uppmärksammas (främst av oss själva). För där finns det superkrafter. (Tusan också ordet super är så svårt att skriva i det här sammanhanget, men superkraft är så positivt).
Ha det fint OnkelF och hitta din superkraft att kanalisera åt rätt håll!

Fina @Onkel F, precis som @Sisyfos skriver är det ju ingen skillnad på människor. Vi är alla bara människor, varken mer eller mindre. Inte vill jag att du ska känna dig som en obetydlig och grå liten 🐭
Du är fantastisk precis som du är!

Det där med måendet kan förstås skifta. Jag brukar försöka skapa en så bra balans jag kan i vardagen. Speciellt mellan sömn, mat, motion och socialt umgänge. Om jag slarvar med det vet jag att det inverkar på måendet. De här dagarna är jag tillexempel lite för glad. Euforisk rent av. Det är faktiskt den farligaste känslan för mig vad gäller risk att köpa vin. Om jag inte balanserar den här överglada känslan, eller ger den ett bra utlopp exploderar jag nästan inombords. Du kan gärna få lite glädje av mig!

Men obetydlig är du inte. Jag tycker om att du finns här och du ska komma ihåg att du är värdefull ❤