Tillsvidare

Profile picture for user Ny dag

Ännu en nykter morgon, härligt att vakna nykter! Gårdagen bestod av fruktansvärd huvudvärk (ej alkoholrelaterad)… Huvudvärken sitter fortfarande i och jag är så tacksam att jag iaf är nykter… idag fortsätter jag att vara nykter!

Ännu en ✅ dag, känns så skönt. Hyfsat lugn i kroppen och mycket trött. Fortfarande orolig över framtiden, nytt läkarbesök inbokat efter midsommar. Sedan sommaruppehåll, det känns sådär… nu med Skype som alternativ borde också vården hänga med…. Vår sjukdom tror jag ju har sin peak just på sommaren. Blir lite matt över vårdens fyrkantighet när man (jag) kommer behöva stödet som mest.

Profile picture for user Argbiggan

@Ny dag skönt att du får sätta en ✅ idag igen. Du gör det så bra.
Sommaren kan nog vara jobbig för många av oss. Men tänk när vi lärt oss att njuta av sommaren med hela vårt sinne, vilken ynnest det kommer bli. Vi kommer dit en dag. Vi är på väg. Du gör allt så rätt 💕 hoppas du kan få det stöd du behöver från vården.

Hoppas du får sova gott inatt 🤗

Profile picture for user vår2022

@Ny dag Bra jobbat och härligt med ännu en nykter dag. Det är verkligen synd att det ska vara så svårt att få en tid inom rimliga gränser hos vården. Vi får hjälpas åt så gott vi kan här och att du ska må allt bättre ju mer tid du får som nykter. Ta egenstunder som du berättat om är viktiga för dig och promenader som ger måbra hormoner.

Sköt om dig❤️

Redan ett par möten avklarade, morgonkaffet smakade 👍 som det gör när man vaknar nykter! Tack detta fantastiska forum!

@vår2022 @te @Argbiggan Varje nykter dag är en framgång och seger oavsett hur länge man varit nykter tänker jag. I varje nykter dag har man ju fått livet tillbaka. Idag tänker jag redan nu ✅ för jag ska köra bil ikväll… Har mkt att göra på jobbet vilket kräver nykterhet även då jag är ledig för att orka. Tack för att ni finns och stöttar 🥰

Profile picture for user te

@Ny dag Absolut, jag tickar också i grönt idag. Bil ikväll för min del me’. Jag har en stor grej nästa vecka med start på Måndag då jag måste vara mitt bästa jag, se hyfsat fräsch ut och lukta gott. 🎬
Det motiverar mig att avstå och känns som något av en räddningsplanka fram till Midsommar. Just nu känns det stabilt, men osvuret är bäst - jag tar det dag för dag. Jag är så tacksam för forumet. Det här klarar vi tillsammans! ✅

Idag är jag nykter. Har läst genom min tråd sedan jag började mina ansträngningar mot ett nyktert liv och nu får det vara nog. Jag håller i ett par tre veckor, återfall och sedan nytt försök till nykterhet. Jag mår ju så mycket bättre på alla plan utan alkohol, jag dricker numera bara alkohol i min ensamhet vilket ju är helt absurt och galet sjukt. Nu måste jag hålla i mina nyktra dagar för jag vill så färna kunna tänkta tillbaka på sommarn 2022 i nykterhetens tecken och som en definitiv startpunkt för ett liv utan alkohol. Giv mig kraft och styrka att klara detta! En dag i taget!

@Ny dag God morgon till en skön nykter dag! Vilken dag är det för dig idag, alltså nyktra dagar? Tänker att det nog är bra om du skriver här hela tiden när den kritiska perioden närmar sig och det brukar bli återfall. Att du inte funderar i din ensamhet kring om du ska dricka, att du inte gömmer dig utan träder fram här. Vi kan då hjälpas åt att ge dig kraften att stå ut. Hjälps åt att ha positiva tankar om hur skönt det är att vara nykter och en sommar nykter. Få ut din ångest och oro här istället för att kapsla in den i din ensamhet. Det är så verksamt att sätta ord på sina känslor och att försöka beskriva dem så utförligt som möjligt, det påverkar hjärnan, ångesten. Det står att läsa om det i Anders Hansens bok, stresshjärnan, har för mig att du läst/lyssnat på den. Jag har boken och har markerat vissa saker han säger med markeringspenna för att kunna gå tillbaka och påminna mig. Nu kämpar vi för att ge dig en nykter sommar💪. Du kan och du vill!

Ha en fin söndag, du jobbar på så bra!🌞❤️

@vår2022 🙏 för din återkoppling! Ska läsa/lyssna igen på Anders bok, nöta, nöta med en liten anteckningsbok för notering… Jag börjar alltid ambitiöst men sedan…. Nu sitter familjen i bilen på väg på utflykt till havet, jag med ångest men vet att den kommer lätta när vi väl är framme. Jag har 19 nyktra dagar men med helvetisk ångest som nästan är förlamande vid alla möjliga/omöjliga tidpunkter. Hur lyckades du stå ut i början? Har du några tankar på alkohol ännu eller känner du dig befriad? Jag vill verkligen försöka använda forumet för här finns ju alla vi som kämpar mot samma mål!!!

@Ny dag Ja, skriv ned saker i en anteckningsbok, man glömmer lätt. Jag har massor av anteckningar i min mobil också, små noteringar jag tittar på då och då. Min ångest hanterade jag genom att prata om den med min man, min bror, här och hos min psykolog. Jag måste få ur mig mina känslor och prata om dem för att det ska lätta på trycket, ångesten. Bara säga att nu trycker det i mitt bröst, fjärilar i magen, oro. Precis som Anders säger så är det effektiv och påverkar måendet. Jag började också lyssna på mindfulness från en app, olika korta avsnitt 10-30 minuter oftast innan jag skulle sova. Sedan har träning hjälpt mig mycket och att äta sundare. I början åt jag också bjäst tabletter, b-1 och b-12 vitaminer som man ofta får brist på vid alkoholdrickande. D-vitamin, magnesium- och kalcium och en-om-dagen vitaminer. När ångesten kom försökte jag vara i känslan och tänka ”okej, nu är du här, då får det vara så”. Jag visste att ångesten alltid går över efter en topp, och försökte bara vara i den, acceptera den, acceptans. Då blev den inte så stark eller skrämmande. Jag har accepterat att jag får lite ångest då och då och förmodligen få leva med det resten av mitt liv, men måste säga att den mildrats oerhört mycket sedan jag blev nykter. Får jag ångest nu så kan jag hantera den på ett helt annat sätt, den är mer som en obehaglig känsla och jag vet då att det finns något som inte står rätt till eller trycker mig. Jag tar upp den och letar efter vad det är, pratar om den och det lättar. Jag kan hantera min mamma på ett helt annat sätt och när min hund togs bort kunde jag känna äkta sorg och gråta men inte en tryckande, inkapslad ångestgråt. Jag känner mig verkligen befriad från tankar om alkohol och behöver inte kämpa alls mot det. Jag mår så himla bra pga att jag inte dricker, och alkoholen var den absolut största faktorn till att jag mådde så dåligt och utan livsglädje. Alkoholen förstörde och dödade allt. Idag har ett lugn infunnit sig och jag känner livsglädje. Du kommer också att komma dit, jag lovar! En dag i taget och skriv här, vi hjälps åt💪❤️

Sitter i bilen och önskar/tänker. Jag vill aldrig mera dricka alkohol, jag måste/ska klara av att fortsätta vara nykter. Inget blir bättre av att smygdricka i min ensamhet och sedan försöka dölja det för familjen. För jag är ju expert på att bete mig nykter…Varför ska det vara så svårt att avstå? Jag får ju bara fruktansvärda ångestupplevelser efteråt… jag kan inte ändra historian men framtiden. Och även när jag skriver detta just nu finns adjävulen i bakhuvudet…. Så svårt…. Hen vill mig inte välvdes vet jag, hen måste förintas/kväsas för all framtid men hur???? Idag är jag fortsatt nykter!

@Ny dag Försök att byta mindset. Istället för att vara orolig att du inte klarar av det, tänk att du kommer att klara av det. Alkoholdjävulen hakar på minsta lilla osäkerhet. Tro på dig själv att du har förmågan att stå emot, du kan! Det är tufft med du klarar av det! Jag pratade högt och bad djävulen att sticka! Jag sade också till min man att nu har jag sug högt och bara det hjälpte, han stöttade mig och sade att jag klarar av det, suget försvann.

@Ny dag Våga vara öppen med din man, låt honom få komma in och hjälpa dig. Din hemlighet, ditt smygande, din skam, där du är expert på att bete dig nyktert, där dina tankar och kamp mot alkoholdjävulen sker, riskerar att förintar dig. Du behöver spräcka bubblan för att slippa din helvetiska ångest som förlamar i tid och otid.

@Ny dag Jag smög, gömde vin på massor av olika ställen från min man. När jag slutade denna gång (av otaliga försök att dra ned/sluta) berätta jag allt för min man. Då hade jag gömt och smugit i massor av år. Jag visste att jag riskerade att inte kunna gömma mer om jag inte skulle klara av att sluta, men jag tog risken. Jag visste att allt smusslande, ljugande och smygande måste upp på ytan för att jag skulle kunna sluta på riktigt. Han anade något, då han kommit på mig med att vara extra rund om fötterna, som jag så klart nekade till, men hade inte en aning om vidden. Han blev förvånad men tacksam för att jag berättade. Det var en befrielse att berätta, jag litade inte på mig själv, att jag inte skulle fortsätta gömma. Det var verkligen verksamt för mig att få vara helt sann och ärlig om allt. Inga mer hemligheter. Och jag trodde på mig själv, att jag hade förmågan att sluta. Min man var lite orolig för min överiver att aldrig mer dricka, orolig för hur besviken jag skulle bli om jag inte klarade det. Han blev snart övertygad och såg att jag verkligen menade allvar denna gång. Han är så stolt och glad för min skull men även för vårt äktenskaps skull, som blivit så mycket bättre, ärligt och sant❤️

@vår2022 Du har så rätt, jag måste bekänna/berätta för maken att jag fortsatt smussla även om jag har många nyktra dagar denna vår och är på resan mot att be alkoholdjävulen att fara och flyga för gott. Jag måste bara ta mod till mig, invänta rätt tillfälle. Kanske redan ikväll, jag vill ju så gärna klara detta och vill inte göra honom besviken! Vi har fått det mycket bättre och har en mera öppen dialog men jag är ju bara typ 98 % ärlig…. Så 😥, jag måste våga för att inte ha några bakdörrar precis som du skriver! Snart läkarbesök som jag ser framemot också för att jag behöver antidepressiva för så som jag mår ska man inte behöva må. Det är ju extra belastning att också kämpa mot alkoholen som behöver allt fokus om jag ska lyckas.

@vår2022 Känner mig lite starkare nu och ja, jag behöver byta mindset för jag ska ju klara detta. Det finns ju så många förebilder här på forumet, och du är en av dem! Kan ni så kan ju också jag! Jag måste bara hålla ut, fortsätta vara stark när djävulen gör sig påmind! Har iallafall en plan för midsommar som omöjliggör alkohol i smyg (och det är mitt problem, inte att avstå i samvaro med andra). Nu är det bara dagarna fram tills dess - för visst säger djävulen att du är värd att dricka en dag, du har ju varit så duktig och avhållsam… men nej, det ska jag inte! Jag vill inte trilla tillbaks än en gång. Nu får det vara nog!!!

Nu har jag och maken tagit en promenad bara vi två och jag har berättat och förklarat vart jag står och vi har gemensamt stängt mina eventuella bakdörrar inför sommaren, inga gömmor ska finnas och jag ska kommunicera mina sug utan att skämmas. Han finns där för mig därför att han ju älskar mig!💕Tack @vår2022 för att du pushat mig i rätt och ärlig riktning. Det kommer inte att bli lätt ändå men så mycket enklare och så mycket mer förtroende mellan oss! Och alkoholdjävulen får bara dra åt….. och får jag sedan också hjälp med ångesten har jag bara allt att vinna. Min ångest är inte bara pga alkohol, jag har ett grundproblem som jag förvärrat genom att döva med alkohol och när jag nu tagit bort a kvarstår mitt ursprungliga problem, har hjärtklappning bara av att skriva här och nu. Men hursomhelst har jag igen tagit hjälp av maken i kampen så att alkohol inte ska förstöra även denna sommar. Idag✅

@Ny dag Så himla bra och modigt gjort!!! Bravo! Det är så härligt att läsa att du tagit dig mod att ta emot hjälp av din man. Precis som du säger, han finns där för att han älskar dig❤️. Det skapar massor av tillit att man berättar något i förtroende till varandra. Att du inte ska behöva kämpa själv med allt helt själv och smyga. Öppet, ärligt och sant, det är det finaste som finns i livet, kärlek. Det kommer säkert ändå att bli mycket bättre med din ångest när du tar bort A, i alla fall det ekorrhjul och skammen och ångesten som den orsakar. Då kan du fokusera på grundproblemet och jobba med ”bara” det. Det kommer att gå bra! Du har rätt kurs nu! Du kommer att fixa det! Kan jag så kan du!

Massor av kramar, du gör det så otroligt bra! Du är så stark och modig❤️

@vår2022 Du gav mig pushen i rätt riktning! Och jag vill så gärna följa i dina fantastiska spår här på forumet! Du är en sån inspiration, inte bara för mig🙏💕🥰.

@Ny dag Vad bra att du tog steget att dela din situation med din man, stängde bakdörrarna och satte ner klacken ordentligt: nu väntar en underbar (h)ärlig sommar! 💃🏼🌻

Så tacksam för inlägg och stöttning i min tråd, jag har det jobbigt med mig själv just nu och hoppas kunna bidra i andra trådar när jag kommit längre i det nyktra livet och när jag bearbetat lite av det som är bakomliggande. Tack @vår2022 för att dina kloka ord som igår stängde eventuella bakdörrar! Jag tror vi är många som är oroliga inför sommaren, låt oss hänga här typ AA (men anonymt) och hjälpa varandra, i såväl motgång som medgång. Det viktigaste är att vi fortsätter kämpa försett nyktert leverne tänker jag! Idag ✅

@Ny dag Jajamensan, vi hjälps åt! Jag är i samma läge med mycket tankar att bearbeta, skönt att vara alkoholfri med betoning på fri. Jag har bestämt mig för att helt enkelt avstå det där första glaset i alla lägen. Jag tar inga fler beslut än så. Nu betar vi av den här underbara alkoholfria sommaren dag för dag tillsammans! 🙏🏻✅💖

@te Också jag, jag vill/kommer avstå från första glaset, speciellt nu under sommaren (en dag i taget..) Maken stöttar och har inga problem med det (tvärtom). Han är så stöttande men ändå så främmande vad gäller bakomliggande orsaker (han är en fantastisk person/pappa som jag haft turen att träffa och sedan länge vara gift med) men han har svårt att förstå det här med psykisk ohälsa, dvs att jag är mig själv vissa dagar för att sedan falla in i mörker. Kan tilläggas att jag alltid fixar att jobba för det gör man bara, jag är en bra och uppskattad (fräsch) mamma som (nästan) alltid finns. Ser framemot vår resa tillsammans under sommaren 🙏🥰

Profile picture for user AstridK

Hej,
Vill bara säga att jag tycker att det är så modigt och bra att du berättat för din man. Även om jag inte varit så stark att jag klarat av att berätta om mina sista snedsteg för min man så har det verkligen hjälpt mig att ta stora steg dit jag kommit nu att öppna upp mig för honom om att jag inte klarar eller vill dricka mer och behöver hans hjälp. 💖

Profile picture for user Kullamannen

@Ny dag. Jag trasslar också mycket, mycket tankar som kommer och går! Strongt av dig att ”lyfta katten på bordet” och berätta för din man! Jätteviktig utgångspunkt för dig för ditt fortsatta mående nu när du bestämt dig för att lägga a på hyllan!
Jag hejjar på dig o följer gärna med på resan mot ett alkoholfritt liv! Tillsammans här på forumet med så många som stöttar kan vi inte misslyckas 👌
Ha en fin dag!

En nykter dag snart till ända, om bara ångesten och den förlamande oron kunde ge med sig. Känner mig helt slut och vill bara dra täcket över huvudet. När kommer det bättre måendet som en del beskriver bara genom att sluta dricka? Har tre nyktra veckor nu och det känns nästan värre inombords. Vid tidigare uppehåll mådde jag mycket bättre i själen efter tre veckor men inte nu! Behöver stöd, tankar på alkohol finns där hela tiden, inte som sug utan mer hur tusan ska det gå för jag vill inte dricka, inte ta första glaset och ska jag aldrig må bra för så här kommer det inte fungera i längden. Har läkarbesök inbokat nästa vecka. 🤗

@Ny dag Förstår att det måste kännas jobbigt för dig med ångesten och oron. Det som är bra att du har läkarbesök nästa vecka och kan resonera om vad som skulle kunna vara till hjälp för dig. Försök att stå ut tills dess. Har du provat att ta en promenad eller göra någon fysisk aktivitet? Tänker igen på Anders Hansen som verkligen förordar fysisk aktivitet för att må bättre psykiskt. För mig hjälper det med fysisk aktivitet som löpning, promenader eller coreträning på matta hemma. Spänningar släpper och jag blir lugn i kroppen. Kanske pussla eller något mobilspel, jag spelade mycket pusselspel på mobilen där man ska få rutor i rad, det tar bort tankarna på annat. Sedan finns det EMDR musik som ska lindra stress och ångest på nätet. EMDR är en terapimetod för traumatiska minnen och är evidensbaserad och internationellt accepterad. Med hjälp av ögonrörelser eller annan stimulering (ljud, beröring) växelvis aktiverar båda hjärnhalvorna med fokus på traumat och de tankar, känslor och kroppsförnimmelser som är förknippade med det. Jag har många gånger tänkt lyssna för att prova hur det är. Jag tror verkligen att EMDR är en bra metod och känner fler som utövar det och som har hjälpt många att må så mycket bättre.

Kämpa på nu och orka stå ut tills du träffar läkaren nästa vecka❤️

@Ny dag Skickar massor av energi från mitt håll nu när du har utmaningar med ditt mående och faller in i mörker. Livet är ju randigt, ljusa ränder och mörka ränder som kommer och går och bildar olika mönster under dagen, veckan, månaden och året. Skönt att höra att din man finns där, och även om han kanske inte kan relatera eller förstå på samma sätt som flera av oss på forumet kan, finns kanske en varm hand för dig att lägga din hand i en stund? Ta den tid du behöver. 🫶🏻

Idag vill och ska jag vara nykter! Jag lyssnar nu på depphjärnan (tack igen vår2022) och inser för första gången hur viktigt daglig motion är eller minst 30 minuter löpning 3 dagar i veckan för ett bestående resultat men även pulshöjande promenader hjälper. Jag får börja där. Måste börja där. Och jag börjar idag - bara att ta mig ut är skrämmande och ångestframkallande just nu. EMDR-musik ska jag leta upp samt mindfulness-appar. Jag måste börja göra alla rätt nu för det ör bara jag som kan göra mig frisk och stark, stark att stå emot första glaset och djävulens lockelser.
@Suburra Grattis till alla dina dagar! Hur mycket bättre mår du nu? Ska läsa din tråd igen! Starkt jobbat 💪✅
@te 🙏 för din virtuella energi, läs ovan jag ska börja på allvar ett flerfrontskrig mot A och dåligt mående. Tillsammans med läkare och behandling (och forumet) ska jag lyckas denna gång. Vi hjälps åt! Grattis till dina dagar och vilken resa du gjort i vår!

@Ny dag Så där ja! Ett flerfrontskrig mot A är helt rätt strategi💪. Ta tillbaka makten i ditt liv. Att ta bort alkoholen är det viktigaste för att mota ångesten och oron, i kombination med fysisk aktivitet. Du kommer att klara det! Det är massor av ”hjärnspöken” som försöker hindra dig. Sedan har du läkarbesöket nästa vecka. När jag gick i min terapi under drygt 6 månader var jag hos en EMDR terapeut, då jag läst och har känningar som utför denna typ av behandling med goda resultat, och ville genomgå denna behandling. Jag drack fortfarande när jag började och berättade om detta för psykologen då jag gick andra eller tredje gången och var då på dag 2. Fokuset ändrades då i terapin och vi samtalade kring min ångest, skuld och skam. Att jag slutade dricka var den absolut största interventionen som möjliggjorde en förändring psykiskt och jag kunde nå mig själv i mina innersta känslor och skapa nya banor i min hjärna. Har inget enskilt trauma minne som plågar mig men vissa minnen som påverkat mig mycket och som jag nu kan leva med och hantera på ett helt annat sätt. Är lite besviken på att inte fått prova på EMDR, men samtalen var det som gav mest, med inslag av EMDR som att hitta en trygg plats inom mig och mindfulness, kom vi tillsamman fram till. Jag tror verkligen på effekten som EMDR kan ge och att så många med PTSD verkligen fått hjälp via denna metod och behandling. Ska själv lyssna på EMDR musiken😁.

Du är stark och du kommer att få må bättre! Du gör det så bra! Massor av kramar❤️

@vår2022 Ibland känns det som om jag vill spola fram tiden ett par månader, vill ha en längre nykterhet i ryggen. Känner mig otålig så att det nästan vibrerar inombords. Och här tror jag dessvärre inga quickfix finns utan mindfulness, daglig motion, vila/återhämtning är viktiga och avgörande nycklar tillsammans med terapi och 100 procent avhållsamhet gällande a. Jag ska klara det för min och familjens skull! Kan bli lite ledsen och känna skuld över varför jag inte lyckats tidigare, jag har ju alltid vetat detta…. Men måste befria mig från dessa tankar likt sinnesrobönen som jag kommer be dagligen. (Är inte riktigt med på AAfilosofin men stora delar tycker jag låter fantastiskt bra).

@Ny dag Precis det är ingen Quick fix. Jag kan också ångra att jag inte slutat tidigare, fast jag visste i teorin. Men jag tänker att jag inte varit redo, inte varit där och därför hände det inte tidigare. Ha medkänsla med dig själv och var glad för att du idag gör detta. Det är aldrig försent! Tänk om det skulle varit en vän som hade skuld och var ledsen, vad skulle du säga till denne? Jag tänker också att det finns någon mening med att det sker först nu, det liv vi levt har haft massor av bra ingredienser och inget vi ångrar, eller hur? Så här såg våra livsstigar ut fram tills nu och nu stakar vi ut en ny riktning på hur vi vill ha det, och där får inte alkoholen plats längre. Bra va! Så kasta bort skulden och var inte ledsen, det är bara hjärnspöken som spökar, bara tankar som bara just är tankar, inget annat. Ja, skittråkigt att vi inte fattade tidigare, men än sen då! Nu kör vi på nya spår och skiter i det förgångna, det har redan passerat! Nu framåt mot ett bättre liv och det ska bli en spännande resa❤️

Profile picture for user Argbiggan

@Ny dag var lite snäll med dig själv. Du försöker ditt bästa och mer kan du inte göra. Det är väl så här det funkar med beroende. Vi gör trots att vi vet att det är dåligt. Du är mänsklig.
Du är också så stark som inte ger upp utan som ber om hjälp och är ärlig. Det kommer räcka långt 🍀

@Argbiggan Jag försöker vara snäll mot mig själv men känner mig så maktlös ibland. Jag kan ju inte ångra gårdagen det hjälper föga utan bara ta lärdom utav vad som varit och förändra framåt. Och nu och i framtiden finns ingen plats för alkoholen för den gör att jag mår ännu sämre och det är ren fakta från hela mig och hur jag känner. Jag är glad att jag bett om hjälp, både av maken och av vården. Har läkartid nästa vecka men var orolig då det snart är semester och jag behöver hjälp över sommaren känner jag, ringde och pratade med dem idag och det kommer finnas möjlighet (förhoppningsvis) också till videomöten vilket känns som en lättnad. Jag ger aldrig upp, jag har försökt i flera år och denna resa kanske är vad jag behövde gå genom för att lyckas, för lyckas ska jag! Tillsammans blir vi också starka här! 🙏 🥰

Profile picture for user Onkel F

@Ny dag Starkt av dig att be om hjälp! Din make bör ju vara din hjälp i första linjen, någon att luta sig mot i det privata. Hoppas det fungerar! Det tunga lasset får vården dra, klokt av dig att vända dig dit. Är det primärvården eller beroendevården du vänt dig till? Personligen har jag kontaktat den lokala beroendemottagningen och har en helt underbar kontakt med min "behandlare".
Missuppfatta mig inte, jag lever ett jävligt välordnat liv förutom mitt missbruk, men min "behandlare" ger mig ett oerhört bra stöd i mina försök att sluta dricka! Inget att skämmas för.
Och, jepp, tillsammans är vi starka💪!

Ny nykter morgon som ska fortsätta nyktert hela dagen och planerna för midsommar omöjliggör drickande så det ger en skön, lugn känsla i kroppen och jag ser mycket framemot att fira med familj o vänner. Har inga problem med att avstå alkohol inför folk och min förklaring är att jag inte längre mår bra när jag dricker a. (Vilket stämmer annars hade jag inte skrivit här tex… ). Sedan är den saken slutdiskuterad, skulle ytterligare fråga uppkomma får jag skylla på ständig ångest (sant) depression (troligen sant) och att man då inte bör dricka då tom like alkohol stjälper balansen i hjärnan.
@Onkel F Jag har mått dåligt psykiskt i större delen av mitt liv, i övrigt hälsan själv, så jag har tagit hjälp inom psykiatrin men kommer berätta om alkoholen - för annars går det inte. Jag har ju självmedicinerat min ångest till ett beroende, förvisso blivit fri från matmissbruk på egen hand men med facit i hand undrar jag inte om priset inte var lite väl högt. Jag hoppas jag kan få kombinerad hjälp dvs dels stöttning ur beroende dels att jag börjar jobba med mina orsaker till drickandet.

God morgon @Ny dag! Vad härligt att du har en lugn och skön känsla i kroppen inför midsommar. Tänker att ibland, jag utgår från mig själv, så överförklarar jag saker. Tex på jobbet om jag inte kan delta på något, så ger jag en hel historia som förklaring. Jag överförklarar. Det räcker med att säga, jag kan tyvärr inte delta. Jag håller på att lära mig detta. Jag kan också överfråga saker, lite av min kontrollgrej så att jag gör rätt nu på mitt nya jobb. Det jag gör nu är att jag frågar, vilken kultur har ni här kring olika saker. Det visar sig att man inte alls måste vara så oerhört noggrann i alla små detaljer, så jag ska inte överjobba detta. Så vad jag vill säga med detta är att, det borde räcka med att du säger att du inte mår bra av att dricka, punkt. Inte behöva förklara mer, det är din ensak, din integritet. Och detta håller jag på med att lära mig göra😁.

Tänkte på en annan sak, ang att din man inte riktigt kan förstå hur du mår psykiskt. Kanske finns det något han kan läsa på om, hur det kan se ut när man har ångest mm. Han kanske inte har varit i kontakt med sådant i sitt liv och det skulle kunna vidga på hans perspektiv. Få ny kunskap. Det är ju också så vanligt att man mår psykiskt dåligt men det är inget som man pratar högt om pga tabu, skuld och skam. Min man mår oftast bra, tänker positiv och gräver inte så mycket. Men, han har fått lära sig av mig och under de 15 år vi levt ihop har han fått mycket bättre koll på sina egna känslor och att uttrycka dem. Han kan nu t.o.m. identifiera att han kan känna ångest vilket han inte tidigare gjort 😂. Vi hanterar saker på olika sätt när vi mår dåligt, men det finns en förståelse för mitt mående hos honom. Jag lär honom och han lär mig. Han har lärt mig att se på saker och ting positivt och att det alltid löser sig på något sätt. Hans sätt att hantera saker, mer konkret som att tex sticka ut och springa eller annat vid ångest, har hjälpt mig oerhört mycket. Det är det här som jag tycker är så fint i ett förhållande, man ger och tar, är de man innerst inne är, har förståelse för varandras olikheter, stöttar och utvecklar ett unikt samspel med varandra som är ärligt och sant❤️

@vår2022 Haha, vi är lika där… att överförklara borde vara mitt mellannamn. Jag håller också på att lära mig att hantera detta men det är ju extra känsligt då alkohol är inblandat. Men jag har övat i hjärnan och känner mig trygg i detta också framöver i sommar som kommer innebära många middagar där vin kommer vara naturligt inslag. Men som sagt, jag mår inte bra när jag dricker a, jag vill inte få det ångestpåslag dagen efter som pyttelite vin faktiskt ger mig för tillfället när jag övrig tid kämpar mot min ständiga oro/ångest. Detta är förklaringen i min hjärna som förvisso är helt sann men tänker att om jag har förklaringen utarbetad är jag mer trovärdig när jag väl säger att jag inte vill dricka alkohol. Många av våra vänner njuter livets goda med anpassade, dyra viner och när jag nu tänker tillbaka dricker alla mer än vad som rekommenderas…. Pratade med min man om detta igår, har bett honom att när han dricker aldrig bli berusad och att max dricka 3-4 std.glas per tillfälle vilket för honom inte kommer bli problem även om vi tidigare drack väsentligt mer en lördagskväll i goda vänners lag…
Vi såg en dokumentär tillsammans för ett tag sedan om en elitidrottare som drabbades av ångest och depression och hans maktlöshet när det var som värst och vägen mot tillfrisknande. Den var en ögonöppnare för maken som är gammal idrottare så normal och trygg i sig själv. Ångest kan drabba vem som helst, när som helst… Vissa (bl a jag) har större sårbarhet då det är ärftligt och det bara är så. Men jag ska jobba för att bemästra och bättre hantera och leva med min ångest. Jag läser igen depphjärnan, fysisk aktivitet är ett måste för mig om jag ska må bra - så är det bara men jag har så svårt att ta mig i kragen, vill knappt gå ut vissa dagar som det är nu… men det börjar kännas lite bättre och ser med tillförsikt framemot nästa veckas läkarbesök där jag hoppas få också lite medicin (Ssri el Snri) som starthjälp. Kram💕

Idag nykter midsommarafton med goda vänner där vissa dricker alkohol men definitivt inte jag. Är borta och inget är medsnusslat. Känns befriande och just nu ganska enkelt och självklart. Härligt väder! Det blir min andra nyktra midsommar, ifjol var också nästan nykter med bara ett glas champagne, i år som sagt bara afritt💪🙏! Önskar alla en härlig, harmonisk midsommar och midsommardagsmorgon! 🥰

Midsommarhelgen fortsätter i nykterhetens tecken, nu snart middag med vänner i kvällssolen. Bubbel (afritt) till fördrink och en god afri ipa till maten är planen💪🙏👍, det passar perfekt i värmen! Känns så bra även om ångest gnager. 🤗

Måndag morgon, vaknar helt trött och yr efter jobbig natt med ryckig sömn och många konstiga drömmar men det spelar mindre roll för jag vaknar nykter, ska jobba hemma idag och ska unna mig att vila i skuggan en timme på lunchen. Sedan läkare, äntligen. Midsommarhelgen var nykter och det känns så bra, mådde också bra när andra drack vin etc. snart semester och adjävulen upprepar sig med jämna mellanrum, finns där i bakgrunden. Jag tänker på mitt mående, hur dåligt jag mått och att jag även får ångest när jag dricker. Jag är nykter idag liksom igår för att jag mår bra av det!

@Ny dag Du har verkligen gjort ett bra jobb över midsommarhelgen💪. Min natt var också snurrig, så varmt och kvalmigt trots öppet fönster. Skönt att du kan jobba hemifrån och vila en stund på lunchen. Lycka till med läkarbesöket idag🌞💕

Profile picture for user Rehacer

@Ny dag
Det verkar ha varit en stökig natt för flera av oss. Jag hade oxå vidöppet fönster hela natten men det var ändå så varmt. Vi är ovana vid det. Får se hur natten blir inatt. Hoppas vi sover bättre!
Vad fint att du var nykter i midsommar, du är en förebild! 🤗
Hoppas allt gick bra hos läkaren idag!
God natt!

Vaknade trött igen efter orolig natt med många konstiga drömmar. Ändå hyfsat pigg tack vare att jag somnade nykter och därmed säkerligen haft bättre sömnkvalitet totalt sett. Läkarbesöket igår gick bra, kommer under sommaren ha 2-3 digitala träffar vilket känns så hoppfullt som ett ovärderligt stöd för att uppnå mitt delmål nykter sommar 2022. Fick även atarax och melatonin utskrivet som extra stöd i vardagen, skönt att ha men förhoppningsvis kommer inte behovet finnas🤔💪! Idag är jag också nykter, har lovat köra bil ikväll - ett bra sätt att trycka till alkoholdjävulen redan på morgonen. Kram och 💪 till alla här som kämpar! Varje nykter dag är en 🥇!

Profile picture for user majken_r

@Ny dag Har läst lite i din tråd, ska läsa mer sen (på jobbet nu och pausar lite). Du kämpar så bra! Vet inte om du haft melatonin tidigare, för mig har det hjälpt. Nu har jag dem i skåpet mest som livlina och tar nästan aldrig. Ha en fin dag! 🌱

Idag är jag fortsatt nykter och det ger en bra känsla i kroppen som är väl värd att kämpa för även om det inte är helt ”smärtfritt” alla gånger! Mitt delmål är en sommar där morgonkaffet smakar gott 😋 varje dag! Har svårt att tänka för alltid och sätter därmed mitt mål för juli och augusti! @vår2022 🙏! Känns så skönt med ”kryckor” under sommaren, det hjälper och stöttar redan i tankarna! Jag kämpar bra för jag tar rygg på dig💪👍🥰

@majken_r Tack för du tittade in hos mig! Jag har melatonin sedan tidigare och det är en bra livlina som inte ger påverkan dagen efter. Dyrt men så värt det jämfört med typ Propavan som förstör dagen efter. Nu fortsätter vi kämpa för en nykter sommar, eller hur?🥰

Fortsatt ångest idag, har läkarbesök via video idag. Känns bra att träffa läkare när jag inte mår på topp. Tack @Rehacer @vår2022 @Kennie för pepp och stöttning, det värmer mycket när man mår lite svajigt.

Nykter juni månad och nu satsar jag på att juni också ska bli nykter. Började mitt kämpande denna gång den 6 feb och har tagit alldeles för många återfall men jag hoppas trägen vinner mot alkoholdjävulen och det känns bra att drygt 75 % av dagarna varit nyktra. Nu strävar jag efter att fortsätta öka andelen nyktra dagar för jag mår på det hela taget så mycket bättre (och ser allt lite fräschare ut👍🙏). Kram till alla som inte ger upp utan fortsätter kämpa🥰

@Kebne1 Grattis till sju månader! Strongt jobbat och härligt att det börjar kännas lättare igen. Du inspirerar!!! Hopprep och intervaller ska jag definitivt testa, jag måste hursomhelst få upp flåset igen så att jag orkar löpträna 3 ggr i veckan i 30 minuter för att stärka hjärnan och välbefinnandet (enligt Anders Hansen ur boken Hjärnstark vilket ska vara lika bra som antidepressiva)! 💕

@Argbiggan Tack, det kändes bra att faktiskt kunna skriva ner detta trots min vingliga väg hit. Och jag menade såklart att också vara nykter i juli. Då hjälper vi varandra så att vi sedan kan bocka av ytterligare välmående när månaden är slut! Är ledig idag, chillar och dricker morgonkaffet som smakar ljuvligt! Kram💕

@Ny dag Trägen vinner alltid! Och det kommer du att göra💪. Du jobbar på så otroligt bra trots mycket ångest många gånger, det är styrka det! Du ska vara stolt över dig själv och nu tar vi juli månad också💪❤️

Läggdags och ✅ för idag!
@vår2022 Trägen vinner, håller med och viktigt i kampen mot ”nytt, fritt och mera ärligt liv” oavsett gropar på vägen💪💕. Håll i och häll ut vid motgångar för man ångrar aldrig en nykter dag (eller natt, sent nu…)

@vår2022 Fortsätter den nyktra resan och det känns så skönt även om mitt mående med ångest 😥 gör att allt känns så kämpigt vissa dagar. Hursomhelst hade ångesten minst varit dubbel med alkohol i bilden. Maken stöttar och andelen nyktra dagar växer. 💕🥰
@Annja Tack, jag kämpar och försöker hålla ut! 🥰

@Ny dag Du jobbar på så bra❤️ Jag är också helt övertygad om att ångesten skulle vara värre om du drack. Du skulle vara i det eviga ångesthjulets onda cirkel som bara snurrar på utan öppningar och slut. Dämpar medicinerna ångesten?

Ännu en nykter dag, måendet ff inte på topp men jag kämpar på! Ikväll blev vi spontant inbjudna på drink(ar!) innan maten. Kul att umgås, tog förutom en liten present till värdparet med mig egen dryck och hade supertrevligt. Kändes inte konstigt alls utan helt ok, för jag mår ju faktiskt inte bra dagen efter oavsett hur lite jag än skulle dricka. Har ångest ändå så det räcker…

Idag är jag nykter, efter ännu ett återfall. 😮‍💨 Ska försöka vara snäll mot mig själv och inte döma. Jag ska klara denna nyktra resa och jag kommer inte ge upp. Men känner mig så misslyckad för det gick ju så bra. Alkohol ger mig absolut ingenting och nu får det vara nog med att ta återfall men varför ska det vara så svårt. Åkte helt medvetet till bolaget, har ff kvar men ska så fort jag får möjlighet hälla ut resten för jag ska vara nykter, idag imorgon och alla andra dagar. Jag ska aldrig mer gå in på bolaget.

@Ny dag Det är bara att komma igen! Du kan, du vill och du vet hur man gör💪💕. Vad fick dig att medvetet åka på bolaget? Det är ju bra att gå igenom det då det blev en fälla för dig, så du kan se upp nästa gång.

Profile picture for user Allegra

Kära @Ny dag , jag känner så väl igen mig. Hur man får en impuls och blir radiostyrd och sedan packad…

Ta med dig känslan av att ”alkohol ger mig ingenting” och försök plocka fram den nästa gång begäret gör sig påmint.

Konstatera att du tog ett återfall men fastna inte i negativa tankar kring det. Idag är faktiskt en ny dag!☀️

@vår2022 Behovet av att döva, försvinna bort fick mig att ta ett återfall. Tänkte inte hela vägen, idag är jag skakig, darrig och mycket ledsen. Också att jag dolde drickandet för maken genom att säga att jag mådde dåligt. Drack alltså i min ensamhet med paniken i kroppen. Nu är allt iaf uthällt vilket känns bra och gör att idag är dag 1 igen. Jag vill börja räkna från början, det tar ju sex månader för hjärnan att ställa om så nu satsar jag på delmål 180 dagar utan a. Jag ska klara det för alkoholen ger mig inget förutom ångest. Nu blir det till att genomlida ett par dagar med megaångest. Dag fem brukar det lätta men vet av erfarenhet att det tar allt längre tid för varje återfall att komma tillbaka. Helvete vad det är svårt just nu…. Inte att förbli nykter utan att stå ut med mig själv.

@Allegra tack, ja det är en ny dag men jag mår så dåligt över mig själv och mitt beteende. Kommer efter sommaren be om läkemedel mot a för att slippa kämpa i motvind cg verkligen uppnå mitt mål om varaktig nykterhet.

@Ny dag Jäkla gift alkoholen är! Kämpa på nu, försök se igenom besvikelsen. Det är svårt och tufft att bli nykter och att inte låta sig luras av Alkoholdjävulen, men det går och du kan. Ta nu en dag i taget, sätt korta delmål och fira när du når dem. Det blir nog mer greppbart med kortare delmål och den härliga känslan av att lyckas nå dem. Kanske ta en vecka i taget, sedan en månad i taget. Ta hjälp av maken igen, var öppen och ärlig med honom, det kommer du att vinna på i längden och så att han verkligen förstår hur tufft det är för dig. Kram❤️

Fattar att du mår dåligt @Ny dag . Usch, been there -done that. Det hjälper dock inte att du slår på dig själv, men det vet du nog.

Önskar att du får ngt. skönt gjort idag, en långpromenad eller en god måltid, som kan få dig på andra tankar.

Imorgon kommer det redan kännas lite bättre! Kram🌹

Har läst din tråd nu @Ny dag och blir så rörd av hur du kämpar. Och relaterar.

Var kommer all vår ångest ifrån? Miljö eller biologi eller en mix av allt.

Alkohol är tyvärr världsbäst på att döva ångest, och ännu bättre på att vidmakthålla den.

Sänder varma tankar till dig. ✨

@vår2022 Ja, alkoholen är ett jäkla gift. Idag har jag varit helt förstörd, rädsla över att inte någonsin lyckas bli fri är överväldigande och jag vet ju att bara jag kan göra jobbet. Det är det som gör mig så rädd eftersom jag svikt mig själv så många gånger. Maken stöttar men hans besvikelse är också stor, han är både ledsen och orolig. Att aldrig mera dricka alkohol känns verkligen som det enda alternativet och jag känner ingen sorg över det. Redan idag är jag hon som inte dricker. Mina återfall har jag tagit i ensamhet och dolt att jag varit påverkad. Så här vill jag aldrig mera må, måste pränta in det i min hjärna. Min vardagliga ångest är som en västanfläkt jämfört med den panikartade, förlamande ångest jag har haft idag. 💕
@Allegra Tack för varma tankar! Ångesten är nog en mix av allt, för egen del nog biologiskt. Hjärnan går för högtryck och alkoholen har dämpat så bra för stunden, men inte ens det gör den längre så varför tar jag då återfall? Jag är så trött på mig själv och så ängslig inför framtiden för så här vill jag inte leva. Men, det är bara att kavla upp ärmarna och hoppas att denna gång var den sista för så här dåligt vill jag verkligen aldrig må igen. Nu kämpar vi vidare och mitt motto/dagliga mantra ska bli något i stil med ”Jag väljer att vara nykter för att inte må dåligt”. Jag tror på fullaste allvar att jag/min hjärna inte längre tål alkohol, jag mår inte ens bra när jag dricker, inte ens de första tjugo minutrarna och sedan blir dagarna efter ett smärre helvete. 🥰

@Ny dag Har funderat på det här med ångest sen jag skrev i din tråd för några timmar sen.

Min ångest sitter i kroppen, inte i skallen. Och jag upplever även att alkohol tar tag i min kropp och dämpar ångesten. Förstår självklart att hjärnan är inblandad. Men tänker då att jag måste jobba med min kropp för att dämpa/övervinna min ångest.

Ångest, liksom alkohol, gör mig orörlig, stillastående och passiv.

Att göra bra saker med sin kropp; promenera, träna, bada bastu, vinterbada etcetera - skulle kunna vara ett sätt att hantera och kanske minimera ångest.

Jag spekulerar här, och det är verkligen inte meningen att kapa din tråd 😊

Vi kämpar vidare helt enkelt✨

@Ny dag Ja, det verkar som att alkoholen inte längre ger effekt mer, att den bara ger ångest även under drickandet. Kan känna igen det när jag drack i smyg, jag var inte sann och svek både mig själv och andra. Att det känns så fel men ändå gör man det, för man vill dämpa ångesten men det funkar inte längre. Kan förstå att din man är både ledsen och orolig. Det finns inget värre än att stå vid sidan och känna sig maktlös och att den man älskar mår dåligt. Men du kommer att fixa det här, jag är helt övertygad om det! Kanske kan, som du säger medicin mot suget vara något att ta till, som ett stöd i processen. Du kommer att må bättre snart igen. Kram💕

@Allegra Du kapar inte min tråd🙏🥰 jag instämmer att promenader och fysisk aktivitet hjälper mor ångesten. Jag måste jobba mer med att få in regelbunden fysisk aktivitet.
Imorgon är en ny dag, och nya tag i kampen för nykterhet. Jag ska vara nykter även imorgon!

@Allegra Jag håller helt med dig. Att göra bra fysiska saker med sin kropp är så verksamt. Det kickar igång måbra hormonerna och är som ”lyckopiller” för hjärnan. Jag gör något fysiskt varje dag med kroppen, promenerar, löper, fysträning eller sliter i trädgården. Kroppen får ut spänningar, slaggprodukter, nya celler skapas, hjärnan aktiveras, blodet får fin genomströmning och lungorna får jobba. Det hjälper mig att hålla mig nykter och må bra psykiskt och det har blivit en god vana, ett nytt gift men ett bra sådant😁

Ärlighet hör nykterheten till. Därför vill jag även vara ärlig här, min dagbok. Sedan 31/5 har jag tagit tre återfall som jag inte skrivit om här och jag känner mig oärlig, vaknade inatt och lovade mig själv att vara ärlig mot mig själv, min man och forumet. Jag faller för alkoholdjävulen efter två-tre veckor. Lyckas dock stoppa återfallen efter 1-3 dagar med en fruktansvärd ångest till följd - en ångest som varar i dagar där jag knappt håller ihop. Så varför då ta återfall när jag vet vad som kommer ske? Min film behöver inkludera dessa dagar, därför skriver jag detta också här. Nu satsar jag vidare mot nyktra dagar, är på dag två idag så måendet får jag stå ut med åtminstone till söndag…. Jag börjar tvivla på mig själv i allra högsta grad nu, finns det någon här på forumet som lyckats sluta efter många återfall och i så fall hur gjorde ni och hur hanterade ni ångest etc?

Profile picture for user Kullamannen

@Ny dag Jag befinner mig exakt i samma situation som du, det skulle ha kunnat vara jag som skrev det du nu skrev! Jag befinner mig på dag 1 igen, fallen har jag inte ens hållit koll på!
Svårt och smärtsamt att gång på gång skriva ner sina misslyckanden!
Vi satsar vidare mot nyktra dagar!
Med gemenskapen här fixar vi det!!

Styrka till dig 💪💕

@Kullamannen 🙏, önskar också styrka till dig! Nu är det nog för mig, varje återfall gör bara att jag faller djupare och djupare, det blir svårare och tar längre tid att komma upp på banan igen. Jag måste klara det här nu. Jag har ff jobb, familj, hus etc. kvar men är nog så nära botten jag kan komma. Detta måste få ett slut. Idag kommer jag vara nykter.