I rest my case @Ny dag 😆 Du har fullt upp!! Har nog missat att du har barn i läxläsaråldern.

Jag struntade i alla förberedelser jag hade planerat att göra idag inför att höstterminen startar upp nästa vecka. Tog bilen till havet med make och hund. Det blev sommarens i särklass skönaste dopp. Så jag är nöjd :)

Hoppas allt har gått bra idag och att du kan sova gott sen. Dålig sömn är otroligt nedbrytande! ❤️

@Ny dag Tror det är dopaminnivåerna som inte återhämtat sig, så håll ut, det blir bättre. Har du något du kan sysselsätta dig med, som ger dig positiv energi när de dystra tankarna kommer? Du kämpar på så grymt bra💪🏻. Heja dig & kram 🥰

majken_r

@Ny dag Låter lite tungt..ta hand om dig. Tänker att det ibland är viktigt att också ha ledsna stunder, att alla känslor får finnas. Ibland behöver man vara i det, ibland leda tanken och känslan bort. Hoppas i vilket fall det lättar snart. Jag vill minnas att jag var ganska låg vid tiden runt 40/50 dagar, och att fler var det? Nåja, varm kram 🤎

Håll ut @Ny dag , allt är i ständig förändring. Du befinner dig i en slags ny verklighet, det kan ta tid att bli stabil (säger jag av egen erfarenhet, dock tragglar jag ju fortfarande). Om det finns en annan anledning till att du är ledsen (du behöver absolut inte skriva om det, här) så hoppas jag verkligen att du har möjlighet att bemöta det.

Tycker oavsett att det är helt fantastiskt med dina 40 dagar, stor kram❤️

Dag 41 och mår ff inte ok. Vill bara skrika och gråta för jag mår så dåligt. Varit hos läkaren och fått snri utskrivet. Har ätit ssri tidigare men det har bara hjälpt till ca 50 %. Hur snabbt börjar snri verka? När kommer jag känna förbättring? Vet inte varför jag mår så här just nu? Inget har egentligen förändrats
Tack @Allegra @majken_r @Himmelellerhelvette @Vinägermamman för pepp och uppmuntran, jag behöver det nu för nu är det riktigt tungt. Idag är jag nykter oavsett men vill bara dra ett täcke över huvudet och storgråta.

@Ny dag En stor kram från mig❤️. Jag har ingen erfarenhet av tabletter men det är verkligen värt att prova då det kan behövas. Vad jag förstått kan det ta någon vecka innan det ger effekt då hjärnan behöver anpassa sig. Du kommer säkert att få bättre svar av de som har erfarenhet. Fortsätt orka kämpa på, du gör det så himla bra trots att du inte mår så bra. Det kommer att bli bättre och det tar även tid innan hjärnan återhämtat sig från alkoholen och fått balans i det.

Du gör det så bra❤️

@vår2022 ❤️🙏❤️ Detta kom så plötsligt i lördags, mitt mående gick från hyfsat till katastrof känns det som. Var hos läkaren i fredags, beställde medicin direkt för uthämtning på apoteket där jag bor men har ännu inte fått sms om att kunna hämta ut. Jag ville ju börja direkt men troligen har inte mitt apotek den medicinen just nu varför jag får vänta.

@Ny dag Hur äter du? Hur motionerar du? Jag märkte efter 3-4 månader effekter på måendet. Var stundtals väldigt låg i våras, härdade ut med förhoppningen om att det var hormoner och signalsubstanserna som var i obalans. Försökte sysselsätta mig med sådant som gav positiv energi, shoppa, fika på stan, läsa en bok etc. Plus dagliga promenader på minst 30 min.
Kram 🥰 och kämpa på!

@Ny dag Om det är ångest, så tänk på att ångest alltid går över efter ett tag. Ta en promenad. Lätt att säga, men för mig funkar det att bara vara i det, tänka att ”ja, nu mår jag så här, ok då får det vara så just nu”. Det brukar lätta lite då när jag accepterar tillståndet. Det accelererar inte, då jag inte kämpar emot och försöker få bort ångesten. Kanske kan du ringa apoteket och fråga om det finns där? Eller om det kan se om det finns på något annat närliggande apotek? Tänker att sms kanske inte alltid kommer i rätt tid?

Kämpa på och kram❤️

@Ny dag Jag tar SNRI, min medicin heter Duloxetine. Jag märkte skillnad efter två veckor på 30 mg. Nu tar jag 60 mg och mår ännu bättre. Jag har dock utmattningsdepression i botten, så nu när jag börjar jobba 25 procent den 1/9 så får jag ta det sakta en bit i taget.

Just Duloxetine är extra bra mot ångest. Har tidigare tagit Venlafaxin i flera år, men den mådde jag väldigt mycket sämre av i våras när jag höjde dosen så jag fick sluta med den. Av Duloxetine fick jag inga biverkningar alls, förutom viktökning sannolikt. Jag är hungrigare och mer sötsugen. Men hellre vara tjock och må bra än att vara smal och må dåligt.

Kram 🐘

PS. Antidepp-medicin har tyvärr ofta den effekten att man mår sämre de första veckorna, innan det vänder. Det var det som höll på att knäcka mig i våras. Jag hade tokmycket ångest, tog Venlafaxin och fick dubbelt så mycket ångest. Så mycket att jag på eget bevåg slutade ta medicinen helt. Och mådde skit rent ut sagt. Det slutade med ett besök på psykakuten och först då fick jag remiss till dagpsykiatrin. Av den läkaren fick jag Duloxetine, som är en senare generation av SNRI än Venlafaxin. Jag fick inte ökad ångest som biverkning av den. Tack och lov. Nu har jag sen några veckor ingen ångest alls, och tar 60 mg Duloxetine dagligen. Nu ställer jag in mig på livslång behandling.

@Andrahalvlek Jag har fått Cymbalta utskrivet, har ännu inte påbörjat medicinering då jag får avvakta apoteket och dess leverans. Om det inte kommer idag kommer jag ringa läkaren för ett nytt recept och åka till ett apotek som har medicin hemma omgående. Du inger mig hopp om att jag också kommer må bra snart. Jag har ju följt din resa. 🥰

Kära @Ny dag , jag äter SNRI (Venlafaxin) men vet tyvärr ingenting om Cymbalta. Du borde kunna logga in på 1177 och se om du har ett recept som ligger och väntar på dig. Bra idé att åka till ett större apotek som har medicinen inne. Håll ut, det kommer att bli bättre! Lider med dig, vet hur det känns.❤️

@Ny dag Kramar i massor till dig! ❤️❤️❤️❤️ Fortsätt läsa och skriva här på forumet, så mycket eller lite du orkar med.

Och glöm inte att alkohol inte hjälper dig i det här läget. Möjligen kan du få en kort paus, men ångesten kommer tillbaka etter värre. Jag upplevde att det var bättre (om man ens kan säga så om ångest) att ha ångesten ”jämntjock” än att få pauser (med hjälp av alkohol) och toppar (bakis). Just topparna är överjävliga, och de kommer ofta mitt i natten när alkoholen gått ur kroppen 😫

Kram 🐘