@Andrahalvlek Ingen alkohol för min del, iaf inte idag. Tar nytt löfte varje morgon men ambitionen är ingen alkohol tillsvidare. Och, Ja det är säkert bättre att ”må jämnjäkligt” än att också tillföra giftet alkohol dessutom. Jag har tidigare medicinerat mitt dåliga mående med alkohol nu utan alkohol kommer mitt rätta jag fram och är troligtvis både deprimerad och ångestfylld. Vill helst inte bli sjukskriven och/eller dra in arbetet i mitt mående just nu så jag sätter min förhoppning till lindring genom medicin och försöker härda ut…

Det viktigaste @Ny dag när man börjar äta ssri el snri är att börja med en låg dos och trappa upp långsamt! En del läkare har inte koll på detta men det är avgörande. Samma sak då man skall sluta = trappa ner långsamt. Varm kram❤️

@Allegra Fick nya tabletter utskrivna idag och har påbörjat medicinering. Känner såklart inget ännu men känns ändå skönt vara igång. Har nog låg dos dvs 30 mg till att börja med. Är rädd för biverkningar men eftersom jag mår som jag mår finns nog inget alternativ. Nu vill jag bara att typ två veckor ska passera så att medicinen börjar verka och att jag förhoppningsvis känner att denna också hjälper mig. Jag vill må bra och jag vill vara nykter… ska det vara så svårt. Jag är hursomhelst fortfarande nykter och det är jag tacksam över.

Så skönt att höra @Ny dag , nu är du på rätt väg. Var snäll mot dig själv de kommande veckorna❤️

Ofta märker ens nära, att man börjar må bättre, innan man märker det själv.

Det kommer att gå bra det här✨✨✨

@Andrahalvlek ❤️ Och som du brukar skriva något i stil med att ”Nykterheten först, ta aldrig första glaset för sedan bestämmer flaskan och inte du”. Dessa ord finns med mig i bakhuvudet hela tiden som ett mantra hur jäkla jobbigt jag än har det just nu och än så länge fortfarande nykter 🙏.
@Allegra Tack jag ska försöka vara snäll mot mig själv och börjar jag må sämre än idag så får jag stanna hemma från jobbet, det är viktigare just nu att försöka må bättre och har läst om eventuella insättningsproblem och det får inte stoppa mig längs vägen mot ett långsiktigt bättre mående. Är såklart lite orolig för detta. Hoppas det går fortsatt bra för dig, har inte så mycket ork idag men tänker på dig ❤️💪🥰, och snart är det september och gemensam nykter månad med sambo (eller make?) + vän samt forumet 👍❣️ Nykter höst 🍂 2022 eller hur?

De nyktra dagarna rullar på, idag nr 42 sedan skitåterfallet i somras. Mår som jag mår men viktigast är att bibehålla nykterheten oavsett. Jag kämpar på och hoppas att medicinen ska börja verka och att den också är rätt för mig och att jag med stöd av ett bättre allmäntillstånd också klarar av nykterheten långsiktigt. Jag pratar med min läkare om att nykterheten kommer först men att jag behöver gå till botten med och upptäcka mina skav för att också bli fri på riktigt. Har levt och kämpat med psykisk ohälsa i olika former sedan innan tonåren och då jag är över 50 är det väldigt lång tid. Kram alla kämpar, man ångrar aldrig en nykter dag 🥰💪

@Ny dag Heja dig! Du fixar detta. Tveka inte att sjukskriva dig om det känns svinjobbigt. Men kan du jobba är det förstås bra, då distraherar du dig. Det beror ju helt på hur drabbande ångesten är. Men ångest blir alltid värre om man undviker olika sammanhang och situationer, så kan du jobba är det förstås det bästa. Inom två veckor hoppas jag att du ska uppleva en ljusning. Vilken medicin fick du?

Kram 🐘

@Ny dag Cymbalta och Duloxetine som jag fått är tydligen samma medicin, jag googlade precis. Väldigt bra mot just ångest tydligen.

Jag fick inga biverkningar i form av ökad ångest alls (som jag fick av Venlafaxin). Efter två veckor märkte jag en stor skillnad. Plötsligt kunde jag höja blicken, sträcka på ryggen, och ta kontakt med nära och kära igen. Det var magiskt. Det kändes verkligen som trolleri.

Jag började med 30 mg under två-tre veckor och höjde sen till 60 mg. Jag är otroligt känslig för alla typer av mediciner, så att jag inte fick biverkningar i form av ökad ångest är ett gott betyg till den medicinen. Viktökning är dock en biverkan som de flesta SSRI- och SNRI-mediciner ger.

Jag är mer hungrig och sötsugen. Men hellre vara tjock och må bra, än att vara smal och må dåligt. Vikten och sötsuget får jag ta tag i sen. En sak i taget.

Kram 🐘

43 dagar utan alkohol, mår sådär men är oändligt 🙏 över att vakna och somna nykter. Orkar inte skriva utan försöker bara uthärda.

@Andrahalvlek Börjar också med 30 mg, och det är med spänning jag inväntar effekten av medicinen. Skulle vara så underbart att kunna lyfta blicken såsom du beskriver. Hoppas! ❤️

Idag ska jag vara nykter! Känslan att vakna utan att vara bakis är fantastisk. Tänk att jag de senaste åren (många) egentligen aldrig vaknat nykter, det tar ju typ 3 dygn innan sviterna av alkohol helt lämnat kroppen. Jag är klar i huvudet, ansiktet är inte svullet och på något sätt känns kroppen pigg trots att jag inte sover superbra. Fortfarande mår jag inte bra psykiskt men jag dövar det inte med a utan den ångest som fick mig att börja dricka kämpar jag mig igenom och då jag nu fått medicin (kryckor) för det gäller det bara att fortsätta hålla ut lite till. Kram alla kämpar 🌱❣️

Lördag och helg, skönt att kunna ta det lugnt. Kämpigt just nu, ingen alkohol dock vilket gör det hela mera uthärdligt. Idag är jag nykter! Kram alla kämpar, glöm aldrig att man aldrig ångrar en nykter dag🌱

Hej @nydag, jäklar vad du kämpar- jag är imponerad och glad att du är så bra på att se den här förändringen ”nyktert”- att skippa det där glaset för att det i förlängningen är ohållbart för både kropp och själ. Jag har haft god hjälp av antidepressiva- numera en väldigt låg dos, och min hjärna behöver ett litet stödförband för att fixa det komplexa livet 🙂 Häng i och håll ut- det kommer att vända. Stor kram 💞