@Ny dag ❤️Tryckte på spara istället för att svara men nu kan jag svara iaf… Det är så bra att du skriver och jobbar på så bra i din nykterhet. Det handlar ju inte om att du inte kan och inte vet…jag tänker att det mer är att kapitulera…att vara ”där”.

Är du på semester el bor du nära skidbackar? Jag åker inte skidor men min man älskar det. Vi åkte t Sälen när barnen var små. Glad över att ha den möjligheten för det är ju ganska dyrt men jag brukade skoja att vi sparade pengar på mig som inte åkte.

Ha en fin lördag!

Kram❤️🥰

@Ny dag och idag måste det vara dag 25🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟
Känns som du verkligen kommit långt på dessa dagar, du känns stark och bestämd.
Så roligt att läsa❤️

@Smillans Japp🙏! Och ja, jag är bestämd nu och jag funderade just på att denna gång känner jag det annorlunda. Och jag har känt det annorlunda tidigare men nu är det som om ngt hänt inom mig. Vet inte om jag är där eller…. Vad jag vet är att mitt senaste återfall bestod i att dricka till jag somnade, vakna och äta lite för att sedan fortsätta dricka allt under förevändningen att jag hade migrän för att dölja för familjen. Det var helt destruktivt och så miserabelt att det känns som om nu finns det ingen återvändo. Det livet ska inte få definiera mitt framtida liv. Kanske var det detta bakslag med hysterisk drickande som behövdes för mig, jag behövde verkligen gå ner mig och nosa på det totala förfallet. Jag grät periodvis under hela tiden. Oj vad ärligt jag skriver… men så var det. Jag behöver skriva här och är så tacksam för alla kommentarer och reflektioner.
Jag känner ett konstigt lugn inom mig idag. Jag har varit rädd under några veckor men just idag känner jag ett lugn. Jag har definierat alkoholdjävulen, och jag vet att hen kommer i olika skepnader så jag behöver behålla fokus på att aldrig, aldrig ta första glaset. Och att aldrig gå på bolaget för det behövs om jag ska kunna dricka. Oj, långt inlägg igen men tankarna flyger runt. Idag är jag nykter!

@Varafrisk 🙏❤️! Tror inte man riktigt vet när man är där förrän i efterhand… men i förra inlägget beskriver jag hur det känns nu.
Bor långt från skidåkning ⛷️ men har tillgång till boende så åker ofta och verkligen älskar det. Nästa vecka är ledig och kommer tillbringas i backen ⛷️⛷️⛷️ med familjen. Varafrisk, Grattis till att du med råge passerat ett år. Det är fantastiskt att du kommit så långt. Aldrig med dag två! Hoppas att ditt andra år kommer innebära att du också landar i bättre mående men har man klarat att bli nykter så tror jag att ingenting är omöjligt eftersom du klarat det tuffaste och är den du är. Du är fantastisk och jag skulle önska ha dig som vän❤️! Önskar dig en fin söndag med en liten promenad (jag hoppas du har sol och lite vår) 🥰🥰🥰

@Ny dag Tack för alla fina ord❤️ Tror inte heller att man vet förrän efteråt att man var ”där”. Många här på forumet sa att jag måste bestämma mig för att sluta dricka…fast jag hade bestämt mig det var bara det att jag inte slutat dricka. Jag tänker att den ekvationen kan vara svår att få ihop men för mig är det tydligt.

Jag är din vän @Ny dag❤️ Vet inte om du vill skriva här på forumet om du bor i södra, mellersta el norra Sverige? Om man inte bor långtifrån varandra skulle man kunna ses.

Kram❤️

@Ny dag Godmorgon❣️Jag har inte varit inne på länge, haft fullt upp. Du skrev
”Jag är ju livrädd för att ätstörningarna nu ska komma tillbaks. Kruxet för mig är mindfulness, jag har så svårt men jag fortsätter. ”

Jag förstår verkligen din rädsla. Men nu har du varit nykter ett bra tag och den har inte kommit tillbaka, då slipper du nog. För mig kom den tillbaka typ samma dag eller någon dag efter jag slutade med nikotinet. Nu har jag fått tillbaka kontrollen över den sedan snart 3 veckor🙏

Det finns inget rätt eller fel i mindfullnes, jag försöker bara att slappna av utan sinnesintryck, försöker att inte engagera mig i tankarna som kommer utan försöker bara låta dom passera, när jag märker att jag engagerat mig i en tanke återgår jag till andetaget, känner på känslan att andas in och ut. Ingen frustration bara få vara en stund i lugn och ro. Kram❤️

@Ny dag Så ärligt och fint skrivet ur livet kan se ut när man mår sin botten! Min sista dag var också så ful! Tömde återvinningen hemma på alla flaskor och boxar, några droppar från vardera blev en del i ett glas jag kunde klunka i mig. Det du och jag gjorde våra sista dagar är fuldrickande och så lätt att se tillbaka på om vi skulle få för oss att vi inte var beroende. Ingen som inte har problem med alkoholen dricker så destruktivt med den ångesten jag hade då, bakfull och jävlig! Men det är ett bra minne för att veta vart vi aldrig vill tillbaka.
Jag viste inte att jag var ”där” förrän långt senare, det vet du❤️

Fortfarande nykter, ledig men fullt upp. Läser ikapp när gästerna åkt hem. Kram till alla som kämpar och idag är en perfekt dag för att INTE ta första glaset. Jag går in o helgen nykter och ska gå ut ur helgen nykter har jag lovat mig för jag är nykter för min skull först och främst för det är jag värd! 🍀🥰🙏

Vilket stärkande forum, jag är nykter på dag 12 , nu börjar det bli tufft, ledig tre dagar.. lite av första veckans förtjusning har falnat, kanske bara en halv flaska ... jag vet att det inte blir en halv flaska, det blir minst en och kampen är igång igen, jag blir så trött på mig själv och mitt alkoholältande, säger som många andra här : Hur blev det så här, jag drack nästa inget alkohlen fanns inte i mitt liv, men plötsligt fanns den där och det gick snabbt utför . A har styrt det mesta i mitt liv under många år, även om jag intalat mig motsatsen, jag har aldrig varit hemma ifrån jobbet , jag har alltid skött allting, då kan man väl inte vara beroende ? Jo om man kan skulle jag vilja säga idag. Jag hoppas att jag någon dag kan släppa A, idag känna det avlägset

Lördagskväll och gästerna har åkt hem. Lugnt och skönt att bara vara familjen igen. Snart dags för sen middag bestående av lamm, potatisgratäng och rödvinssås. Maken dricker resten av vinet till maten. Jag har gått in i nykter månad 2 och är så 🙏 för det.

@Himmelellerhelvette Vi har många likheter och inte bara ätstörningarna, även hur våra sista alkoholdagar såg ut. Det är så man inte tror att man kunde sjunka så lågt…. Än har jag bara en månad denna gång i bagaget. Märker att jag äter mer och mer. Just nu gör det inget eftersom jag behöver gå upp ett par kilo men är lite orolig ändå för att ätstörningarna och de tankarna kommer tillbaka. ❤️❤️❤️

@Dimma Välkommen hit till forumet! Visst är det fantastiskt, fortsätt skriv och ventilera dina tankar och funderingar. Här är du bland vänner som vet vad du går genom. Vi är många med i övrigt fungerande liv (nåja, alkoholen stör ju mer än vad vi vill medge ibland). Har själv bra, ansvarsfullt arbete, make och barn, villa etc. Och livet från utsidan ser ”helt” vanligt ut….Vi hjälps åt, någon klok person på forumet beskrev att vi växeldrar varandra. Ett anonymt, digitalt AA. 🥰

@Varafrisk 🙏❤️Jag vill ju vara nykter, är nykter långt mer än motsatsen men vet ff inte om jag är där… det får framtiden utvisa. Om jag inte är där ännu är jag väldigt, väldigt nära.🍀. Vågar inte skriva var i S jag bor men jag tror inte vi bor i närheten. Skulle det vara en forumträff överväger jag dock att faktiskt åka dit…, ❤️🥰

Söndag, har redan druckit kaffe och ör nu på väg ut i backen ⛷️! Dagen ska tillbringas utomhus vilket gör gott för själen. Har fått en del luriga tankar, 👺 attackerar sådär lite tyst. Blir så trött… är borta nu men snart är det vardag igen och då jag varit nykter en dryg månad känner jag igen bankarna, skillnaden är att denna gång är jag än mer förberedd. Det ska inte bli ett första glas! Jag vill vara hon som inte dricker. Ska unna mig en kur av skönhetsbehandlingar och bli vårfin efter 60 dagar. Då har jag rent teoretiskt sparat +6000 kronor! Det är en morot 🥕, ska också börja om att läsa Annie G. Har funderat på att anmäla mig till hennes online-kurs. Någon som provat? Idag ska bli en nykter och sportig dag! 🥰

Söndag, har redan druckit kaffe och ör nu på väg ut i backen ⛷️! Dagen ska tillbringas utomhus vilket gör gott för själen. Har fått en del luriga tankar, 👺 attackerar sådär lite tyst. Blir så trött… är borta nu men snart är det vardag igen och då jag varit nykter en dryg månad känner jag igen bankarna, skillnaden är att denna gång är jag än mer förberedd. Det ska inte bli ett första glas! Jag vill vara hon som inte dricker. Ska unna mig en kur av skönhetsbehandlingar och bli vårfin efter 60 dagar. Då har jag rent teoretiskt sparat +6000 kronor! Det är en morot 🥕, ska också börja om att läsa Annie G. Har funderat på att anmäla mig till hennes online-kurs. Någon som provat? Idag ska bli en nykter och sportig dag! 🥰

@Ny dag Bra där! Du tar kommandot över ditt liv och är förberedd inför att komma hem till vardagen igen💪. Det som brukar vara en svårighet, att ställa om till vardag och leder till smygdrickande. Men inte denna gång! Du tar lead och bestämmer!

Vad härligt att se fram emot skönhetskuren, vårfin och att du gör något fint och skönt för dig själv💕. Ha en skön dag i backen och håller med @Smillans du ÄR hon som inte dricker❤️

@Ny dag Vilken bra dag du kommer att få, säger som andra i tråden, du är den kvinnan :) Jag är nykter på dag 14 lite svårt har det varit , igår kväll upprepade jag mitt nya mantra : Jag kan dricka alla andra dagar men idag är jag nykter . Det är en fördel med att ha tröttnat på A, jag minns alla stunder jag INTE vill ha, t.ex att vakna 4 svettig med begynnande huvudvärk och tänka : Det var inte värt det här... men senare på eftermiddagen av allt negativt glömt . Idag har jag plockat fram min kap och Gersåg, det var länge sedan jag orkade engagera mig i något lite större projekt, men nu har jag börjat skissa på ett förråd, plötsligt har jag mycket mer energi och ork, länge har jag bara orkat sticka lite i soffan innan alkoholen gjort att jag stickat för många fel, du har det blivit meningslöst zappande mellan kanaler, skittråkigt med andra ord :)

@Ny dag Håller med ovanstående! Du ÄR hon som inte dricker❣️

Jag tror du kommer kunna hålla koll på ätstörningen. Håll koll på balansen i livet bara så du inte äter för att tysta något utan för att du vill eller behöver äta. Kram

Så härligt trött i kroppen efter en dags skidåkning.Börjar bli mitt stora intresse och jag är faktiskt lite vemodig eftersom säsongen snart är över. Snart kickar vardagen in och jag ska bibehålla flåset genom ca 30 minuters daglig promenad (obs! Slipper vid riktigt kasst väder…

@Himmelellerhelvette 🙏❤️ Ska verkligen försöka håll i även det. Har börjat med att ha morotsstavar redo i kylen samt nötter i väskan.

@Dimma @vår2022 @Smillans @Himmelellerhelvette 🙏 för pepp, det riktigt värmer i själen att ni tror på mig! @Dimma Nu tar vi rygg på gamlingarna här och följer deras råd så vi också får en låååång nykterhet bakom oss. 🥰

Hej @Ny dag ! Har du kommit tillbaka från fjällen? Undrar bara hur du mår och hur det har gått att komma tillbaka till vardagen? Jag vet att det har varit svårt att fixa den förändring tidigare men hoppas så för din skull att det har gått bra denna gång. Skriv gärna och berätta. Du vet, jag hejar på dig och tror på dig.

Stor kram:)

23 dagar utan alkohol och en dag med alkohol. Plötsligt blev jag som en målstyrd robot köpte vin, i i det sista tvekade jag men öppnade flaskan, nu skulle jag unna mig ...men det som hände var en stor överraskning, jag drack TVÅ glas, och det var inte särskilt kul, den fantastiska känsla jag fantiserade om uteblev . Har efter det inte känt något sug och har inte återfallit i : Äh jag tar en paus... och inte heller hr jag känt mig misslyckad vilket brukar vara ett oändligt ältande hos mig om det inte går som jag tänkt mig