@Ny dag Vad fint att du känner dig hoppfull och att ett bättre mående börjar återkomma❤️. Ja, intressant med att du upplever att den kemiska ångest som alkoholen orsakar blir bara värre och värre, att kroppen protesterar högt. Att det är en slags dissonans i “systemet kroppen och knoppen”. Som jag förstår det blir det svårare och värre med både kropp och knopp efter varje återfall. Det är säkert en stor påfrestning med ”av och på” och tänker att psyket påverkar kroppen. Att man blir så besviken på sig själv, känner sig så misslyckad för att det inte blir som man önskar och att det har en stor påverkan och att det krävs större och större ansträngning att börja om på nytt. Som att hela tiden starta om på ett Vasalopp på nio mil. Man kommer någon mil och sedan måste man börja om igen och igen. Tänk all kraft som går åt och hur man ska orka motivera sig till att starta på nytt varje gång. Men denna gång ska du komma i mål utan någon mer omstart😁. Livet är för kort och för värdefullt för fler omstarter, det finns så mycket annat som ska hinnas med att utforskas och njutas av.

Sov gott!❤️

@vår2022 🙏❤️! Som att starta ett Vasalopp och hela tiden behöva omstarter efter några mil för jag fuskade. Denna liknelse tar jag med mig! Varje återfall är ju en omstart. Påfrestningen av och på är fruktansvärt jobbigt. Du har som vanligt klockren analys.
Nu läggdags 🥱 här också och önskar också dig en god natt. Ska fortsätta lyssnandet av Skål tamejfan som insomningshjälp. 🥰

@Ny dag Min kemiska ångest blev också värre och värre, den tog över det mesta av mig tillslut och jag tror att även den varit till stor hjälp att bli nykter! Att slippa den är nog högst i topp på effekterna av att sluta dricka! ❤️🙏

@Himmelellerhelvette Jag hoppas att detta är kroppens sätt att hjälpa mig. Att mitt psykiska mående laddar upp mot beroendedelen i hjärnan. Nu ger vi henne mer och mer ångest så att hon verkligen fattar att aldrig ta första glaset. Jag följer er gamlingar (ja du har i min värld blivit en gamling ❤️ här tillsammans med Vår, AH, Varafrisk och några till) här på forumet, läser allt som ni skriver och suger åt mig allt. Behöver bara bli bättre på att visualisera min framtid. Att skapa starka inre bilder som etsar sig fast i hjärnan.

Idag nykter, kaffe på sängen och läser här. Bra start på en nykter dag. Det är en perfekt tid att sluta dricka just nu tänker jag, ff vinter och snart vår och jag har alla möjligheter till en nykter sommar. Våren brukar för mig vara jobbig men tror att det beror på alkoholen. När ljuset återvänder och man känner sig sunkig och ofräsch är det extra tydligt vad alkoholen gör mot en. Det är en ytterligare motivator för mig!

@Ny dag ❤️ Fina kämpande du! Har läst ikapp i din tråd nu. Förlåt att jag inte varit närvarande och stöttande när du som mest behövde det och bad om det😔 Men nu ska jag föröka bli bättre!
Så himla bra att du skriver. Stor igenkänning på det du skrev i början, att sätta på pränt hur dåligt det känns för att sedan kunna gå tillbaka och påminna sig, men att känslan är svår att återskapa senare. Det är oxå bra att ha nedskrivet. Alla reflektioner är bra att skriva ner.
Du är så värd att må bra. Vi delar ju dilemmat att inte få till träning. Men promenader är inte fy skam heller. Jag upplever det som mycket hjälpsamt mot inte minst oro, och att förebygga oro. Nu tappade jag det ju totalt sista tiden, jag började slarva på alla sätt och blir oron och tröttheten för stor klarar jag inte att ”ta mig i kragen” och promenera de där 30 minutrarna och jag hamnar i en negativ spiral. Medans om jag har tagit mina dagliga promenader en tid då är motståndet som bortblåst, oavsett väder. Så fortsätt dina promenader med din man efter middagen. Låt det bli en vana som du prioriterar på samma sätt som nykterheten.
Önskar dig en fin onsdag🤗

@Ny dag ❤️Du gör det så bra! Att inte ta det första glaset vet vi är det viktigaste men innan man landat tar det mycket energi. Och när man landat så vila i landningen….se till att hjärtat är med….vi vet och kan mycket men hjärtat behöver vara med och lita på magkänslan….krama om dig själv ge dig själv medkänsla❤️ Ha en fin onsdag❤️Kram

@Vinägermamman Vi gör hela tiden så gott vi kan❤️. Många på forumet har pratat om att växeldra varandra och jag tror det finns en poäng där, också fast det är ett anonymt forum. Vi har ju båda kämpat här länge och jag tycker nog att jag har förändrats. Jag är på det klara med att jag vill vara hon som inte dricker. Jag har utvecklat ett beroende och jag har ingen lust att kämpa med vita knogar resten av livet. Fortsätter jag som idag finns inga garantier utan livet kommer så småningom med största säkerhet bli ohanterligt på alla sätt. Att endast dricka två glas, följa olika regler för att kunna dricka känns för jobbigt. Bara det att behöva sätta upp regler säger något om hur fel det är. Vidare så är hjärnan felprogrammerad pga av alkoholen och den delen kan aldrig bli helt återställd men om jag inte dricker så kan hjärnan gå i ide. Om jag hela tiden utsätter mig för frestelsen så balanserar jag på en mycket slak lina. Och jag vill inte det, jag vill vara frisk och sund. Jag vill umgås och göra roliga saker. Jag vill bygga mig själv. Allt detta kan jag göra, jag kan få allt bara jag låter bli alkoholen. Mitt stora problem nu är mina återfall, jag måste säga nej och aldrig ta första glaset. Mina vänner och kollegor ser mig som en som inte längre dricker✅. Återfallsprevention, återfallsprevention är mitt nya fokus och promenad efter middagen är en del av detta. Nu ska jag sätta igång med middagen, maken bortrest så promenaden genomfördes under lunchen. Ska kolla på Youtube och Peter Wirbing ikväll på temat. Stor 🥰! Nu fortsätter vi kämpa tillsammans med forumet!!!

@Himmelellerhelvette 😂 Ja, det är väl enda gången man bli glad över att tillhöra gamlingarna! Stort 🥳🥳🥳 till 1,5 år!!! Om än i förskott men du har ju skapat dig en ny tillvaro där du genomskådat alkoholglamouren och återtagit makten över ditt liv. Oj vad jag vill gå i dina spår!!! ❤️

@Varafrisk 🙏❤️! Vet ej jag gör det så bra men kommer aldrig ge mig! Du däremot gör det fantastiskt 🙌 !!!! Din kamp ger mig styrka för så som du kämpade och se var du är idag 💪❤️! Kram

Sovit som en stock inatt. Hör inte till vanligheterna men är tacksam när det händer. Dock såg ansiktet ut som ett russin när jag vaknade. Jag är tacksam över att vakna nykter, senaste återfallet börjar kännas avlägset och jag är glad över att jag här dokumenterade min ångest. Läste igenom nyss och kastades tillbaka i känslan. Det är bra - för aldrig glömma, aldrig försköna! Det kommer komma dagar då jag tänker annorlunda, det vet jag men då gäller det att går tillbaka, läsa och liksom gå in i den fruktansvärda ångesten/känslan. Jag har så mycket bra i mitt liv nu, positiva förändringar och jag är så rädd för att sabotera för mig själv. Jag har rannsakat vilka hinder som finns och det hela kokar ner till att det enda som kan stå i vägen är alkoholen! Undviker jag den så har jag stora chanser att lyckas!

Jag föll efter ca 70 dagar nykter, dessförinnan hade jag också en längre period. Så såg hela förra året ut. Övervägande nyktra perioder, korta perioder av återfall. Läser att detta är ganska vanligt. Känner och hoppas att det skapat några förändringar i hjärnan i rätt riktning. Förr om åren har det varit tvärtom. Korta uppehåll från a för att sedan i månader återfalla i gamla dryckesvanor. Började egentligen min riktiga process mot nykterhet för tre år sedan. Och mycket i mitt mindset har hänt sedan dess. Min övertygelse över att bli hon som inte dricker har växt sig starkare. Men ändå har jag inte lyckats. Varför ska det vara så jäkla svårt???

@Himmelellerhelvette Du inspirerar! Jag hoppas du vill fortsätta skriva på forumet för det är så hjälpsamt. Jag tänker på dina nio månader och när du upplevde att det liksom vände på riktigt. För egen del kom tankarna nu att ja, där kan jag vara om ett år…. Och då denna sjukdom är så lika åt andra hållet borde den vara det också i nykterheten. Kanske inte just nio månader men däromkring 8-14 månader exvis. Det är ju faktiskt inte så lång tid… Beroende är att leva i ett fängelse och nykerhetsresan kan kanske liknas med att ha fotboja/ eller frivård. Ja, tankarna spinner liksom loss idag och dina 1,5 år gör det liksom hoppfullt💪🙏❤️!

@Ny dag Så härligt att du fått sova gott😊
Och att återfallet börjar kännas avlägset. Och att du kunde sätta dig in i ångestkänslorna igen. Hoppas du kan fortsätta ha kvar känslominnet. För två år sedan gjorde jag på samma sätt och jag kunde gå tillbaka i känslorna en tid därefter. Men nåt halvår senare gick det inte. Och inte nu heller, hur mycket jag än försöker. Det är som om hjärnan bestämt att det minnet ska bli diffust? Kanske var det för att jag efter en tid slutade tänka tillbaka och tittade framåt? Kanske hade jag regelbundet behövt gå tillbaka och försöka återskapa känslan? Ursäkta för lång och svamlande utläggning, men kände att jag behövde förtydliga från mitt tidigare inlägg hos dig.
Du kämpar på så grymt bra, det känns som att du är ”lite förbannad”, att nu jävlar ska jag fixa detta👊. Och det kommer du att göra!! Önskar dig en fin torsdag🥰

@Vinägermamman Dina funderingar är relevanta, jag känner så väl igen mig… Mina återfall beror nog också delvis på tappat fokus bakåt, aldrig glömma & aldrig ta första glaset som AH brukar skriva. Men du, om vi fortsätter skriva här oavsett hur det går så kan vi stötta varandra. Och ja, jag är lite förbannad på ett konstruktivt sätt nu. Önskar dig en fin fredag och jag finns här ❤️🥰

Fredag och helgen kommer bli nykter, är borta och här finns inget SB. Skönt och lugnt för hjärnan. Ska dock inte glömma hur helgen var för ett par veckor sedan. Usch vilken ångest och förtvivlan som a orsakade mig. Dit vill jag aldrig igen. 🍀 Kanske är det min tur nu….

Tack @Ny dag ❤️ Jag suger åt mig av det du skriver! Känns väldigt skönt för egot att känna sig behövd och känna att jag gör skillnad, att bara kunna inspirera ett par få gör det värt att skriva. Jag tror på att man behöver ha ett sammanhang i resten av livet med andra med beroendeproblem, som på detta forum eller AA till exempel. Det är något med att föra vidare det man fått lära sig. Jag tror som du att om beroendet beter sig på liknande sätt med sin progressiva process utför så beter det sig på ett liknande sätt när man blir nykter. Men då är det viktigt att jobba med sig själv så man inte står efter ett år och fortfarande går på vita knogar. Kram❤️

@Ny dag Jag minns exakt hur dåligt jag mådde sista veckan innan jag slutade dricka, tror inte jag kan glömma det och vill inte glömma det så det kanske är en bra strategi för dig som du säger. Jag gjorde det inte med flit, hade ingen plan på att må så dåligt men jag mådde verkligen sämre än någonsin innan och bara längtade efter att de sista dagarna skulle vara över så det kunde bli måndag och jag kunde bli nykter! Sista dagen hade jag sparat ca 2 glas rödvin och en snaps till för att kunna bota ångesten utan att bli full. Men det slutade med att jag hällde alla droppar från alla vinboxar och spritflaskor i ett glas, blev ca 2dl och svepte det också! Sen var jag färdig förhoppningsvis för resten av livet❤️

Skönt utvilad men ändå trött efter nykter helg med mycket tid spenderad utomhus. Har lyssnat på Skål tamejfan igen och igenkänningsfaktorn är hög. Får nya insikter vid varje lyssning. Nu dags för lite te.