Så är jag tillbaka här på Alkoholhjälpen under nytt namn och nya förutsättningar. Redan för att halvår sedan skapade jag profilen när jag kände att jag var på väg tillbaka i gamla hjulspår. En kontakt med rådgivare och sedan var jag på väg i en ny dans med min partner Herr Rioja.

Den här gången har jag inte gått så långt som i tidigare perioder - nu när jag tänker på det så är det ett framsteg!
Det är ett framsteg. Jag hamnade inte lika djupt in i i mitt missbruk den här gången innan jag tog upp tråden.

Nu är jag nykter sedan två dygn. Innan det en rejäl bläcka på onsdagen och en liten bläcka på torsdagen i hemlighet. Mannen var på tjänsteresa så jag släppte in Herr Rioja. Jag hade redan planerat detta i mitt undermedvetna och att stå emot var aldrig något alternativ. Så menlöst.

Vad får jag av vinet då?

Jag får inte längre något av vinet men jag söker lindring. Ångestlindring. Det har jag sökt i hela mitt liv och vinet har funnits där som en trogen vän i ensamheten. Den här perioden får jag inte den där sista sköna känslan jag söker. Den där totala avslappningen med rosenskimmer över hjärnan och total glömska av allt som smärtar. Jag får bara dålig sömn, dålig andedräkt och en dålig relation till min man.

Ja, jag är nykter en lördag morgon för första gången på ca 6 månader. Trots det känns huvudet segt och kroppen trött. Erfarenheten säger mig att suget kommer redan i eftermiddag och att jag har en vecka, tio svåra dagar framför mig.

Solen skiner och jag har förberett ett pyssel med en garderob idag. Den ska få ny inredning. Utrensning och att organisera saker brukar hjälpa mig att hantera min oro. Så här i början måste det vara otroligt konkret och nästan schemalagt. Det är en kamp just nu. Depressionen är nära.

Jag vet inom mig att jag aldrig kommer att kunna dricka normalt - jag kommer alltid att ta ett återfall även om den vägen är lång. Ibland kan jag vara nykter i ett år för att sedan ramla dit igen. Förra sommaren var jag nykter i tre månader och började sedan dricka ”socialt” igen. Det tog inte många månader innan Herr Rioja flyttade in. Det blir inte idag och det blir inte under dessa kommande tio dagarna men ett beslut av total avhållsamhet kommer att växa fram. Frågan är om det är i år eller om jag ska utsätta mig och omgivningen för ytterligare tråkiga återfall i missbruk.

Just idag är jag i alla fall nykter och står emot att börja planera för kvällens vin till maten.
Det blir inget vin ikväll.

@Andrahalvlek Tackar! Och du, tack för att du motiverade mig att prova SSRI.

Vaknade 06 av klockan som vibrerar på min arm. Har sovit gott sedan 23.00! Kikade på klockan 03.37 men vände mig sedan och somnade om. Försökte ligga kvar lite och ”ta in rummet” men var så glad att jag bara ville upp och skriva här! Kroppen känns bra, träningsvärk sedan måndag och tisdag hänger i. Jag har avbokat passet nu på morgonen. Tänkte att nu ska jag inte ”all in” varken på träning eller WW eller något annat.

Måttlighet gäller över hela linjen!
SÅ! BAM! Där satte jag vad jag ska göra annorlunda denna gången! Måttlighet över hela linjen! Mellanmjölk! Lagom! Mittemellan. Good Enough. Svensson. Chilla.

Man kan säga att mitt frenetiska inbokande i Outlook har varit en nedtrappning av jobb. Dit ska jag inte igen. Där jobbet sväller över alla gränser och jag är överallt och ingenstans. Nu ställer jag in mig på rimligt, tydligt och görbart inom tidsramar. Två hela veckor har jag på mig att ställa in mig på både medicin och livet i övrigt! Bilen är såld och jag ska börja cykla. Nu är det så att det är jobba hemifrån som gäller ända fram till 1 september på detta bolaget men jag tänker positivt på det. Jag har vant mig under året som gått och jag har nog inget emot det egentligen. Tids nog får vi tillbaka till kontoren tänker jag. Jag ska nog köpa ett höj- och sänkbart skrivbord på IKEA så att jag inte blir sittande.

Kaffet smakar lite mystiskt - tänker spontant att det kan ha med medicinen att göra...men jag är i alla fall inte särskilt torr i munnen än...

@Nykter2021 skrev:"SÅ! BAM! Där satte jag vad jag ska göra annorlunda denna gången! Måttlighet över hela linjen! "

Mycket klokt tänkt! Det var som någon annan skrev, livet är det som pågår medan vi rusar förbi. Stanna upp. Andas. Upplev. Om du får till en rutin med meditation så tror jag att du har mycket att vinna. Såg att någon tipsade om Björn Natthiko Lindeblad på Storytel. Han har en oerhört behaglig röst.

Kram 🐘

@Andrahalvlek
Jag skulle verkligen må bra av att meditera. Jag har en lång tradition av både yoga och meditation men sista halvåret har allt spårat...fint att du påminner mig. Ska boka in tid för meditation imorgon. Mår faktiskt ganska bra.

Kram tebaks.

Så bra som jag mår just nu har jag inte mått på flera år. En märklig känsla. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men jag känner mig lätt...vet inte när jag kände så sist...SSRI?

Jag har varit på spansk-kurs i eftermiddag och tänker att där var ju ett av mina största intressen som jag bara glömt bort i alkoholdimmorna! Det är en liten grupp (tack Corona) nyblivna spanien/resenärer/pensionärer och jag. Hur kul som helst. Jag kan nog mer än jag tror på ett sätt men har stora luckor som jag hoppas täppa till nu under våren.

Det blir en nykter fredag och nya beslut imorgon.

Läser i min tråd att jag satt här nykter den 10 april, lite bakis veckan därpå.

Idag sitter jag här nykter igen och har sovit hel natt!!!! Inte varit upp och kissat och bara druckit halva glaset vatten jag har bredvid sängen! Ingen torrhet i munnen. Däremot har jag inte varit på toaletten på två dygn snart. Läkaren sa att en del får problem med magen en tid ...ja, så det får blir insatser mot det. Har ätit helt fel hela veckan så jag kan inte bara skylla på medicinen.

Gårdagen var på något konstigt sätt bra. Mannen kom rätt sent från sin tjänsteresa och var såklart trött efter många timmar i bilen och bilköer. Vi åt tacos såklart (vi har en 13-åring som älskar tacos fortfarande) dukade av och så hamnade vi som vanligt framför Tvn. Jag kunde faktiskt tycka att det var okej. Vi småpratade och jag kände den här mystiska klarheten som jag inte känt på många år ...har jag ens någonsin känt den? Konstigt. Vi får se om maken märke någon skillnad på mig under helgen. Tänkte få klart det sista i garderoben jag började på min första nyktra helg. Jag har köpt några fler korgar och så ska knopparna på. Jag har medvetet låtit det ta tid - övar på att tänka efter innan jag agerar i stort som i smått.

Kikar in i din tråd och säger hej 👋. Jag måste säga att ni som lever i tvåsamhet gör det himla bra! Jag skulle nog aldrig klara av att vara nykter (just nu iaf) om min partner drack och det fanns alkohol i hemmet.

Skönt att du sovit gott! Ser fram emot att känna den där klarheten. Hoppas du får en fin dag 🙂

@Futurista
Hej! Jag har ju insett att maken är min ”supplier” så jag måste vara superstark mot honom så att han inte fyller på vinförrådet. Jag är bara intresserad av rött vin och glögg under december/januari så vi har ett fullt barskåp med starksprit - inga problem. Den minsta lilla flaska rött i huset och jag blir som en blodtörstig vampyr...

Hoppas du också får en fin dag i återhämtningens tecken - och du, skit i gårdagen. Här och nu är det som gäller!

@Nykter2021 har läst igenom din tråd nu. Hög igenkänning från första tiden nykter. Trött och låg, det är man ofta ett bra tag innan kroppen och hjärnan inrättat sig i nyordningen med inga kickar från vin. Rött vin och glögg var mina svaga sidor också. Himla bra kämpat så här långt! Jag har valt att bli helt nykter sedan december 2019. Känns enkelt och bra för mig.

Kram!

@Charlie70 har läst den här tråden; rätt ny här, 13 dagar nykter nu. Vad ni är bra allihopa, så skönt att läsa att det finns fler därute som kämpar med samma sak! Det peppar! Dec 2019!!! Bestämde du dig från början att du skulle bli helnykter eller hade du liksom delmål? Känns tufft att säga nej för gott, har ett mål fram till 30 oktober, men nånting säger mig redan nu efter att ha läst lite trådar här att efter dessa 6 mån så kan det hända att man efter lite utvärdering kommer fram till att ett helnyktert liv är vad man kommer att gå på! Eller åtminstone 6 mån till! Hoppas det blir så för mig. Vill bemästra odjuret!!! Känner igen mig i det du skriver; väntade mig att få ny energi direkt men istället är jag konstant trött, huvudvärk (har jag aldrig annars!) o kass i mage. Men jag känner mig stark o ”klar”! Hoppas energin att ta mig för något vänder snart....

@Charlie70
Tack för inlägg i min tråd, ska ta en titt i din. Det tar lite tid att hitta här och förstå upplägget. Skönt att höra att du känner igen dig för jag känner mig så förbannat ensam ibland. När jag är som mörkast i sinnet så tänker jag att det är bara mig det är fel på och att det är något mycket allvarligt fel på mig. När jag läser era historier förstår jag att jag är mänsklig och att vi är många som har något i oss som gör att vi inte klarar av att hantera alkohol. Sedan har vi alla olika mönster men med många beröringspunkter.
Idag sitter jag här utan bakfylla. När jag vaknade fick jag känna efter, tänka efter. Är jag bakis eller bara trött? Det är stor skillnad på sömnen. Jag har sovit hel natt igen och inte varit upp och kissat, knappt rört vattnet bredvid sängen. Minns inte att jag varit vaken inatt. Så här gott sov jag förut - det är en underbar gåva att få sova så här! Jag drömde inatt att jag tog upp en liten flicka som flydde från svarta hundar för att ta hand om - jag tolkar det som att den lilla flickan är jag. Äntligen har jag kommit fram till hur jag ska ta hand om mig själv och den sårade 12-åringen som ingen såg. Jag vet inte om det spelar någon roll men jag tror jag har satt fingret på det med hela mig. I verkligheten, i drömmarna, i mitt undermedvetna.
Kaffet smakar extra gott idag och jag är så tacksam för att ha genomlevt den genomtråkiga lördagen som försiggick här igår. Mannen höll på att bli tokig på långsamheten och att jag inte ville ut om dörrarna. Men han genomlevde det också. Kan säkert kännas för honom att hoppa över alkohol en helg också. Som jag skrev i Futuristas tråd så är det så märkligt hur vi har normaliserat att dricka varje vecka. Vad jag förstår så kan man vara lika beroende att dricka varje vecka fredag-lördag som att dricka varje dag. Att konsekvenserna blir att man styr sitt liv kring detta tillfälle då man ska korka upp vinflaskan. ”Äntligen fredag!” Betyder egentligen ”Äntligen Alkohol!”
Nu lite frukost med mannen.

Visst är sömnen fantastisk utan alkohol! Man mår så bra och kaffet smakar ljuvligt.

Jag tror att många kan dricka varje helg. Dom som kan det kan med lätthet också låta bli. Jag har en vän som delar en flaska vin med sin man både fredag och lördag. Ibland en liten drink också. Dvs 2-3 enheter per kväll. För min del är det att jag liksom inte ens ”börjat dricka” förrän efter 2 glas. Jag blir liksom sällan nöjd på det lilla. Eller ibland funkar det och jag är nöjd med att dela en flaska. Så jag tror det handlar mycket om mängd, girighet och den mentala besattheten när man definierar om det är ett problem för individen. Jag själv har en historia med vardagsdrickande med BiBs, så jag har verkligen använt vinet som snuttefilt. Men jag håller med dig om att alkoholnormen är stark i samhället. Vad skönt att din man var nykter med dig igår. Jag är så imponerad av alla er med partners som dricker och har alkohol hemma som ändå står emot.

Hoppas det blev en god frukost och ha en fin dag!

Så, en milstolpe avklarad.
Bilen är såld och en ny tid kan börja. Cykeln står putsad och klar. Våren är på väg.
Städade i fredags och tog ett extra tag i vårt ”städskåp” och vad hittade jag där om inte en tom box jag inte ens minns att vi druckit upp nerstoppade i en spann och två tomma vinflaskor som jag inte heller minns att jag druckit...snacka om lik i garderoben...usch, undrar hur nära det var att jag skulle vandra neråt på riktigt...
Veckan innan jag började skriva här gjorde jag något jag aldrig gjort förut och det var nog egentligen det som fick mig att logga in här igen.
När min man var borta onsdag-torsdag så drack jag en hel flaska vin på onsdagen som han hade köpt till helgen.
På torsdagen åkte jag och köpte en ny flaska och ställde i spritskåpet. Jag dolde alltså att jag druckit en hel flaska vin. Det har jag aldrig gjort förut. Så, nu fick jag tecknat ner detta så att jag inte glömmer den lilla detaljen när jag blir sugen igen. Idag är det söndag och en ny vecka ligger framför oss. Ser fram emot att leva en dag i taget.

@Nykter2021 Jag har ingen att smussla för längre. Men nog har jag gjort sådär förr, druckit på vardagar och fyllt på innan sambon ska märka. En hel flaska vin får jag då också i mig själv helt obehindrat 🙈. Bra att du fick varningsklockor 🔔🔔. Nu styr vi skutan mot ett annat håll! Ett ärligt och äkta håll. Ha en skön söndag! Jag har varit effektiv och grejat på här hemma massor. Efter effektivitet kommer vila, inte vin. Kram 🤗

@Nykter2021

Skönt med cykling - njut!

Så mycket igenkänning! Just det med att dricka en hel flaska själv hände mig 30/3 - skulle ju ha en skvätt i maten och innan maten var flaskan slut...🤨 Det fick mig att besluta om förändring!

Som klokt sagt av er - nu styr vi skutan åt ett annat håll🏋️‍♂️💪😘

Måndag morgon och förändringens tid är inne. För mig, för mannen och för vår yngste son. Jag är utan bil för första gången på 13 år och det kräver en helt annan planering. Nu går det inte att snacka cykel längre. Nu får det blir cykel för hela slanten.
Igår kväll drog jag ut lite på det innan jag la mig 22 för att läsa. Tidigare har jag lagt mig 21:15. Läste till 23 och hade kanske lite svårt att somna. La mig på mage och somnade. Tänkte på min far, det kändes som om han var med mig, som berättade när han var döende att han varje kväll måste ligga en stund på magen för att sova. Det har jag också alltid gjort och det blev en så härlig känsla i det. Vaknade till närmare 01 och vände mig på sidan. Tänk att jag sov nästan två timmar på mage...sedan har jag sovit till klockan ringde 06.00 och snoozade till 07. Det har inte hänt det heller sedan min son föddes för snart 14 år sedan. Såååå, vad tänker jag. Jo, jag tänker att medicineringen kickar in och jag anpassar mig, jag tänker att min nykterhet kickar in och det har jag varit med om förut. Det innebär både glädje och sorg. Som så många skriver i sina trådar infinner sig lätt en tråkighet eftersom man får så mycket tid över som tidigare ägnats åt allt kring drickandet. Det finns inte längre någon motivation i att ”spela” att man mår bra. Låtsas att man inte har ont i huvudet och hålla skenet uppe med ett leende. Så vad har man kvar. Äkta känslor vilket innefattar sorg, besvikelser, irritation och att det finns leda. Härligt ord: Leda. Sååå, utmaningen nu är att hitta en ny rytm som inte innefattar vin. För någon som inte har ett beroende så låter det ju helt konstigt men jag inser nu att jag behöver hitta en ny rytm. Rytmen i mitt nyktra liv.
Jag påminner mig själv om att det är en dag i taget som gäller och att jag har ett fönster till helgen att dricka måttligt vid ett-två tillfälle om det skulle finnas glädje i det. Så det behöver min hjärna inte sysselsätta sig med. Det beslutet tar vi då. Idag är det en ny dag och jag ska ägna mig åt mig själv. Jag har en veckas ledigt innan jag börjar på mitt nya jobb. Det enda inbokade idag är lunchpasset på gymet. Nu ska jag låta dagen växa fram - ska läsa lite i trådarna under dagen och ta till mig allt det kloka här finns.

@Smurfan_ @Futurista Tack för inlägg i min tråd och jag önskar er en fin vecka! Vi hörs i trådarna!

Sover ut och ägnar mig åt Forum + nyheterna. Tar ett lugnt bad med åtföljande skrub och lotion. Mediterar i badet. Tar på rena träningskläder. En promenad till gymet, 50 minuters styrka och sedan promenad hem. Stannar på vägen och köper ingredienser till en ”Green Devil” (smoothie). Mixar allt och suger i mig med stor aptit. Vet att min mage kommer att tacka mig. Ett sätt att få stopp på sötsuget och rensa ut gelatinet från helgen. Det är lätt att ersätta en vana med en liknande vana...fylla magen med godis och snacks istället för vin.
Märklig känsla att vara ledig på riktigt. Mellan två jobb. En vecka utan att veta vad som ligger och väntar under nästa vecka. Några dagar med mycket få måsten. Bara det vardagliga, tvätt, handla. Laga mat - har tid att laga bra mat från grunden. Handla och förbereda för kalas på lördag. Barn och barnbarn. Vi blir 8 om någon undrar.
Min trötthet sköljer över mig men det är okej. Jag har tid att vila mig - jag har tid att sova en stund. Och om jag inte kan sova ikväll så gör det ingenting. Jag kan vara uppe länge...Märklig känsla. Mitt i den bedövande tröttheten känner jag att det är bra, det är okej. Energin kommer att återvända, mina batterier kommer att laddas.

Vaknar efter en tupplur. Lagar kaffe. Sonen kommer hem från skolan - tillbaka till fysisk skola på 100% denna veckan. Han är nöjd. Har inventerat kylen och det blir en hälsosam bolognese ikväll. Ska strax koka en bas på tomater, lök, paprika, morötter, vitlök sedan i med lite stekt oxfärs plus 50 gram skinka. I receptet står bacon men jag smalnar det med kokt skinka. Jag tycker om att laga mat när jag har tid - avskyr det på vardagarna när jag är stressad. Nu har jag all tid i världen. Just idag.
Jag kan inte säga att jag mår toppen idag men jag mår definitivt bättre än vad jag gjorde förra måndagen innan jag gick till läkaren. När jag gruvade mig inför om jag skulle eller inte skulle resignera inför en medicinering. Nu är jag glad att jag tog steget. Det är inte lika mörkt i mitt sinne som för en vecka sedan. Jag sover så gott om natten. Tankarna på vin är inte speciellt påträngande.
Solen gassar från en klarblå himmel men jag har ingen lust att gå ut. Mina penséer står i skyddat läge i sina små krukor sedan mer än en vecka tillbaka och väntar på att få komma i sin stora kruka. Inte idag. Kanske imorgon. De första blommorna har blommat slut men jag tänker att det blir starka fina plantor som kommer att vara långt ut på sommaren.
Vi har bokat stuga i Sverige i sommar med barn och barnbarn. Det ska bli roligt att besöka östra Sverige där jag nästan aldrig varit. Karlskrona är närmsta ort, stugan i en liten semesterby. Det kommer att bli bra. När vi åker dit tänker jag mig att jag har hittat en rytm och att jag inte längre funderar över mitt förhållande till vinet längre. Jag tänker mig att jag då har hittat ett måttligt drickande vid festliga tillfällen. Inte hela semestern - kanske inte alls. Att jag har hittat en sund kost som gör att jag inte överäter godis, glas och choklad utan äter måttligt och njuter av det. Att jag väljer bort allt det sega godiset som bara gör mina tarmar trötta och uppgivna.

Hur kan jag äta en hel påse sega råttor fullt medveten om att imorgon är jag förstoppad...antagligen av samma anledning som jag kan dricka en hel flaska vin fullt medveten om att imorgon är jag bakfull.
Här ligger svaret - här är kärnan. Att medvetet skada min egen kropp. Var landar det?

Ja, tankar som vandrar och jag har tid till det. Jag låter det vara så idag och imorgon är jag rätt övertygad om att jag vaknar med en annan energi och vilja att möta dagen.