Vågade skriva här

Profile picture for user Friluftstok

@vår2022 tänk vad lite sol kan göra! Jag startade dagen med en morgonpromenad ner till havet, solen hade precis gått upp och det gnistrade i frosten på stranden. Bra start på dagen! ☀️ Ha en riktigt fin helg! 🌷

Profile picture for user vår2022

Dag 111. Ser lite lustigt ut men fina siffror😀. Lade mig sent efter 24, kunde inte sluta se på en serie jag börjat på, men gjorde det till slut och ska fortsätta titta idag. Vaknade först kl 8.50, vill helst gå upp tidigare, men då måste jag i säng tidigare också. Så idag blir det en sedvanlig långpromenad med vovvarna, grilla lite korv, elda i spisen och sedan bara slappa. Kan vara skönt med en sådan dag idag. Blåser rätt friskt och molnigt.

Ha en fin lördag🌷💕

Profile picture for user Rehacer

@vår2022
Fina siffror 111! Jag har dubbelt i fyror idag, fint det med 44!
Vad är det för serie? Tydligen nåt fängslande, blir nyfiken! Kanske nåt för mig. 😊
Ha en underbar dag!
Kram 🤗

@Rehacer den kom ut på Netflix igår, Inventing Anna, en miniserie på 9 avsnitt. En sann historia om en ung tjej som lyckades svindla åt sig massor av pengar och om en journalist som gräver i detta. Lättsmält och lite fascinerande story😀

@vår2022
Tack för tipset, ska kollas upp!
Såg Tindersvindlaren häromdagen, rekommenderas. Skrämmande & fascinerande hur människor kan vara.

@vår2022 tycker också att vissa sifferkombinationer är fina eller roliga att titta på 😅 Grattis till dina dagar! 112 idag då? Det är också en rolig kombination 🚒🚓
Åh, jag har både Inventing Anna och Tindersvindlaren framför mig. Precis börjat kolla på den där med aslånga titeln... Woman in the window across the street yada yada yada. Har inte memorerat titeln för fem öre 🙈 Bara sett ett avsnitt men ska se mer!

Dag 112. Känns som en svacka idag, lite blasé och jämntjockt av allt. Är inte sugen alls på alkohol heller. Tog en lång promenad och sedan ett träningspass, efter det kändes det skönt. Sedan blev jag blasé igen. Handlar kanske om hur man ska förhålla sig, hur man ska hantera och leva det nyktra livet. Som sagt inte sugen på alkohol. Det är väl så här livet är och alltid varit med skillnaden att det nu inte bedövas med alkohol. Livet bedövas inte längre. Det får väl vara så här då just nu. Blasé. Bara acceptera det och konstatera att det är så här just nu, livet.

@vår2022
Skrev nyss om det hos @Jan.3. Om att vara blasé. Lustigt att vi båda har samma känsla till allt just nu.
Det kommer nya dagar med mer glitter & mer driv. 🤗

@Rehacer Ja lustigt, livet gå ju upp och ner. Just de orden var sköna att höra nu, jag ler, det kommer nya dagar med glitter och mer driv🥰

Dag 113. Bättre dag idag. Fick tag på att jag känner viss irritation på saker i mitt liv som gjorde mig låg. Det handlar inte bara om hur jag ska för hålla mig till livet som nykter utan även om hur jag ska förhålla mig till det som irriterar. Känns som en lättnad att jag fick tag på det, då vet jag vad jag behöver processa vidare för att hitta ett sätt som känns bra för mig och hur jag ska hantera det. Som påverkad skulle detta blivit en stor puck, skapat förvrängda bilder och känslor sedan ångest…det skulle inte blivit löst på något sätt och inkapslats till nästa gång känslan skulle utlösa sig inom mig. Så tacksam för att jag är nykter och hanterar detta på ett helt annat sätt. Tacksam också på att jag får signaler om att något skaver och som inte står rätt till. Att jag måste undersöka och få tag på det för att kunna hantera och förstå vad det står för, vad det är som irriterar mig. När löst hur jag ska hantera det, bete mig, kan jag gå vidare och även utvecklas vidare i livet. Det känns skönt.

Vi har fått massor av snö och det snöar fortfarande, tyvärr plusgrader så det blir väl bara slask av det till slut. Men det är vackert med det vita och jag ska njuta av det så länge det varar. Ha en fin måndag💕🌷

Profile picture for user majken_r

@vår2022 tänk så mycket bättre det blir när hjärnan får vara fri. Även när det skaver. Och hoppfullt med utveckling, älskar att det inte tar slut med åren. Att vi kan fortsätta utvecklas, lära och förändra. Och bevara. Önskar dig en riktigt fin dag och att snön får ligga lite❄️

Profile picture for user majsan_nu

@vår2022 Så bra att du kommit vidare, det lät så deppigt i ditt tidigare inlägg. Och nog är det så att a-friheten gör det lättare att tänka klokt o att fatta kloka beslut! Håller helt med dig i det du skriver 👍
Jag gillar också @majken_r inlägg, så himla bra uttryckt!
Vi fortsätter att lära oss o utvecklas hela livet - uppmuntrande ord 👍🥰💪
Kram till er båda 🤗

@majsan_nu Det är lite det som är grejjen. Att deppigheten ingår och är en del av livet. En ingrediens precis som att vara glad. Att ta emot den och tillåta den gör att man utvecklas. Gör man allt för att mota bort den, löser man inget och man stampar kvar där man är och fortsätter deppa. Att stanna kvar i känslan och accepterar den ger frid och mod att förändra❤️

@vår2022 gillar att läsa dina skildringar av dagarna samt om dagens mående/känslor. Livet är ju upp och ner. Ibland är man deppig utan uppenbar anledning, ibland är man barnsligt glad. Alla känslor måste få finnas och ingen är mer rätt än den andra. Även om vissa såklart är behagligare... Skönt att denna dag varit bättre och starkt jobbat med 113 dagar! 🌷

@vår2022
Härligt att läsa att din dag varit bättre idag! Jag är oxå lite lättare i sinnet idag.
Ha en härlig alla hjärtansdagskväll! ❤️

@Friluftstok Tack! Ja, det är fint att dela med sig och kunna ta del av varandras inlägg om vad som händer i livet. Det breddar perspektivet, man lär sig av varandra och man bekräftar varandra❤️.

@Rehacer Skönt att du också är lite lättare i sinnet idag, vi får gå igenom både med- och motvind i livet. Men vi lär oss på vägen. Kram på alla hjärtans dag❤️

Dag 114. Sover men har drömt mycket det senaste dagarna. Inte mardrömmar men intensiva drömmar. Kommer i säng vid 22 och läser en bok till 23 ibland senare. Går på toa. Somnar rätt snart. Tycker att jag blivit piggare på kvällen, dricker te utan nikotin så det borde väl vara ok? Är inte direkt trött när jag vaknar men lite seg. Har ju ingen stress på morgonen så det är gör inte så mycket.

Idag går min tankar till hur man kan lära sig att stå emot sug. Läst och sett lite filmer på youtube om det. Bra att skriva ned detta så jag kan läsa igen om det behövs.

Ungefär så här: Mycket tankar på alkohol kan leda till känslor av sug, tristhet, leda och grått. Suget leder till slut till att man tar ett glas och det kan fungera bra den gången. Risken är att det blir fler och fler gånger och till slut är det som innan man slutade.

För att stå emot suget är det bra att träna sig att tänka på konsekvenserna på kort och lång sikt. Tex att tar man ett glas kan det leda till flera och oftare och till slut är man där man var innan man slutade. Alltså att man ska träna på konsekvenstänkandet och träna på att även hålla det i minnet. Att träna på att hålla det positiva fördelarna med att inte dricka i minnet.

Man tränar då upp pannloberna där risk- och konsekvenstänkandet sker. När man druckit har denna del av hjärnan fått stå tillbaka och blivit överkörd av känslohjärnan som triggar vårt sug och den dominerar. Jag tror också att om man tänker mycket på alkohol ska man försöka avbryta dessa tankar för att det inte ska starta igång känslor av sug och trigga igång känslohjärnan som vill ha en omedelbar kick av alkohol.

Vi har tränat upp triggerhjärna, känslohjärnan till att dominera vår konsekvenstänkande hjärna, pannloberna. För att få balans i våra hjärnor måste impulserna först gå till pannloben där riskbedömning sker, inte låta signalerna köra över den så att signalerna går direkt till triggerhjärnan som vill kickas igång med alkoholbelöning.

Det fina är att man kan träna upp pannloberna till att bli starkare och så att den får en bättre balans i förhållande till vår så viktiga känslohjärnan. Och så att signalerna sker i rätt ordning, som de är skapta för, så att det blir ordning på mig igen och min bedömning av riskerna.

Ha det gott!🌷💕

@vår2022 Tack o tack o tack igen för att du skriver så bra om det vi/jag behöver lära om! Du skriver så beskrivande o sammanfattande av det du hittar 👍
Jag är inte så mycket för att kolla runt på nätet så dina sammanfattningar är guld för mig!
Ha det bäst o kram 🥰

@majsan_nu Så glad att du känner nytta av detta, det hjälper mig oerhört mycket att förstå hur vår hjärna fungerar och det känns så hoppfullt när det går att reparera den👍💕

@vår2022
Tack!! Jag håller med @majsan_nu att dina inlägg och beskrivningar är värda guld för jag är inte heller en som letar såna svar på nätet. Du får till en sammanfattning så klockrent & lättförståeligt!
Tack igen! 🤗

@vår2022 älskar dina texter! Tack. Läser mycket om hjärnan och det är så hoppfullt att den är så förändringsbar. Att vi kan träna, utveckla och lite avveckla tex beteenden. Är också intresserad av vårt nervsystem som såklart hänger ihop med hjärnan. Hur vi kan lära oss koppla på det parasympatiska och lugna oss. Tror det hjälpt mig oerhört mycket i att inte rusa iväg utan aktivera min tänkande kloka del i hjärnan. Spännande!
Önskar dig en fin dag💕

@Rehacer Tack! Verkligen roligt att inläggen uppskattas😁. Då blir det roligt att dela med mig av det jag lärt mig. Jag kan bli lite tjatig ibland och det beror på att jag håller på med att träna mina pannlober😂.

@majken_r Tack! Ja, det är verkligen spännande hur hjärnan fungerar och vad roligt att du uppskattar mina inlägg. Som jag skrev tidigare pågår träning av pannloberna😁. Berätta gärna om saker du läser jag är idel öra😁

Idag var jag in på Systembolaget och handlade för första gången sedan jag slutade. Där jag så många gånger på autopilot bara slunkit in av mig själv, eller om det varit osynliga ”inkastare” som kastat in mig? Hur som helst var det intressant att se hur jag skulle reagera. Inget hände, som att gå i vilken affär som helst. Mitt ärende var att köpa ett alkoholfritt bubbel för att fira min man som fyller år idag. Rådfrågade om sort och jag kände mig så stolt på något sätt. Mindes hur många gånger jag stått i kön och skämts, som att alla skulle veta hur mycket jag drack, som att de kunde se igenom mig. Idag kände jag mig pigg och fräsch och kände mig stolt över mig själv😁. Ska bli spännande att se hur det smakar.

Ha en fin tisdagskväll🌷💕

@vår2022
Det måste varit en milstolpe! Modigt och väl utfört! Jag vågar nog inte besöka systemet riktigt än..
Rapportera hur bubblet smakade sen! Bra att veta om ett alkoholfritt alternativ om man skulle behöva framöver.
Kram 🤗

@vår2022 instämmer med övriga här, dina faktatexter är så bra! Tack för det jobb du lägger ner på att dela det med oss ⭐ Jag söker inte information aktivt så dina sammanfattningar betyder mycket!

Och bra jobbat på systembolaget! Vad skönt att det kändes som vilken affär som helst. Känner så igen mig i när man stod i kön och skämdes. Jag brukade scanna av vilken kassa jag skulle gå till. Fanns det någon nyanställd eller timanställd? Du får gärna ge ett betyg på bubblet sen! Alltid kul med nya förslag på drycker! Hoppas du och maken får ett fint firande ikväll 🌷🥰

@vår2022 Har inte vågat mig in ännu, kanske inte känt något behov heller. Men som du skriver så blir det dags att fira någon/något... o utbudet är kanske annorlunda/bättre än mataffären?
Hoppas ni kommer att gilla det du köpte o får ett mysigt firande 🥰
Och som någon skrev Tips är alltid bra!
Kram 🤗

@Rehacer @Friluftstok @majsan_nu Bubblet heter Mionetto, från Tyskland tror jag. Jag har inget att jämföra med men det smakade gott och var torrt, inte sött alls. Maken tyckte det var friskt. Kändes festligt. Nu har vi ätit och diskat och vilar i sofforna mätta😁.

@Friluftstok Det är det roligt att du också uppskattar mina faktainlägg, jag delar gärna med mig just för att det uppskattas. Det blir lite aha-uppplevelser för mig och då tänker jag att det här måste jag berätta för de som vill ta del av det.

Ha det så gott🌷💕

Dag 115. Vaknade med lite huvudvärk. Känns som en svit efter covid, den kommer lite då och då. Ute snöar det för fullt, någon plusgrad med det ska bli minus senare ikväll. Kanske kan snön stanna kvar en stund, igår så slaskigt och tråkigt.

Blev inspirerad av @Rehacer som skrivit om tacksamhet av att vara nykter. Jag känner mig också så mycket tacksammare nu som nykter. Tacksam över att gå och lägga mig nykter och kunna läsa en bok innan jag ska somna. Tycker om att läsa böcker men var för trött och såg den lilla texten i pocketboken så suddigt som onykter. Tacksam att känna mig lugn och utan oro när jag ska sova. Att vakna upp varje morgon nykter är obeskrivligt skönt, lugn och utan ångest. Skämtade med min man imorse, när jag hade lite ont i huvudet, att jag drack för mycket bubbel igår, den alkoholfria. Men vetskapen om att vara nykter gör det onda huvudet mindre ont och kan botas med Alvedon, brukar också gå över efter en stund. Tacksam att kunna träna vilken tid som helst och inte behöva göra en planering om när jag ska få in detta, så jag vet när jag kan dricka. Träningen behövde utföras på fm för på em skulle jag ta ett glas vin. Tacksam för att kunna utföra mindfulness med helt klart och nyktert sinne och att helt och hållet kunna gå in i mig själv och känna min kropp. Tacksam att kunna ha samtal med barnen, anhöriga och vänner i nyktert tillstånd om de ringer på kvällen. Tacksam för att kunna hantera olika svårigheter i livet med mer eftertänksamhet och på ett mer balanserat, sansat, lugnt och konstruktivt sätt. Tacksam för det jag har i mitt liv. Tacksam för alla fina människor på detta forum och för det stöd vi är och visar för varandra.

Tacksam🙏❤️

@vår2022
En riktig ”tacksamhetens lov”. Såå underbart att läsa! Jag nickar och håller med om allt! ❤️
Googlade på tacksamhet och enligt forskning så har det följande positiva inverkan på livet:
* Tacksamhet öppnar dörrar till fler relationer.
* Tacksamhet förbättrar den fysiska hälsan.
* Tacksamhet förbättrar den psykologiska hälsan.
* Tacksamhet ökar empati och minskar aggression.
* Tacksamhet förbättrar självkänslan.
* Tacksamhet ökar mental styrka.

Jag är oxå såå tacksam för det här forumet och för allt det ger mig! 🤗

@vår2022 o @Rehacer
Gillar verkligen era ord om tacksamhet! Kommer att läsa dom flera gånger 👍
Allt blir bättre med de fina tankarna 🥰
Stor kram till er båda 🤗
Ps Alla vi andra, inklusive jag själv,får också en kram 👍

@Rehacer Tack vad fint! Det ska jag skriva av på ett fint papper och läsa ofta. Det är ju så sant och stämmer verkligen i hur det känns. Då är man verkligen tacksam🙏❤️.

En trigger kom, svärmor på besök, tar liksom över och gör som hon vill. Berättar inte i förväg vad hon tänker. Ska sova över utan att berätta i förväg, styr och ställer. Man blir överraskad och överrumplad. Ska fira sin sons fördelsedag som hon tänkt det ska vara. Hon är 80+. Skulle det varit för 4 månader sedan skulle jag tagit några glas vin för att dämpa irritationen, nu andas jag och låter det glida av. Hon har så klart andra fina och goda sidor, men denna sida gillar jag inte. Egocentrerat men i hennes ögon omtänksamt och välment. Så, nu fick jag det ur mig och har andats klart. Hon åker hem imorgon. Ska göra denna em och kväll till en fin kväll.

Ha det gott🌷💕

@vår2022 fint skrivet om tacksamhet. Jag försöker lyssna lite på Alkispodden och tacksamhet är ett ständigt återkommande ämne där. Och nu förstår jag varför! Jag kan också känna tacksamhet för att exempelvis prata i telefon på kvällen och minnas hela samtalet 😅 Det blir lite överrumplande ibland, när man känner sig tacksam och lycklig över så många självklarheter i livet som varit långt ifrån självklara 🌷

Jag får rysningar bara av ordet svärmor 🙈 Jag och min fd kom inte överens alls. Hon hade mycket åsikter om mig, att jag var fel på olika sätt, och uttryckte tydligt att jag misslyckats med sonen (han som nu diagnostiserats med adhd och autism) Kom på nu att jag drack alltid vin för att stå ut under tillställningarna... Idag är hon ju inte min svärmor längre och därmed ett icke-problem 😅 Ha en fin kväll nu, imorgon är allt som vanligt igen 😉

@Friluftstok Då är min svärmor bra mycket bättre än din fd i jämförelse😂. Hon klagar inte på mig men det märks såväl när hon är här på många olika sätt. Det blev mycket bättre när jag andades, skrev av mig och bestämde mig för att det ska bli trevligt. Men märkligt hur det triggade till en början, en gammal vana som skymtade förbi. Det blev en trevlig middag med barnen och nu har lugnet sänkt sig.

Profile picture for user Sven_

Vad skönt att hitta nya sätt att hantera saker på som i ditt fall med svärmor. Känner väldigt mycket igen mig i det med att dricka vin när man vill varva ner. Mycket dålig metod på sikt har det visat sig. Bra kämpat!

@vår2022 @Friluftstok
Jag träffade aldrig min svärmor, så jag kan inte helt sätta mig in i hur det kan vara. Men kan ändå förstå att det kan vara tufft när de naturliga gränserna inte finns, när någon klampar in på ens egna område liksom.
Vi har olika grejer som triggade/triggar oss. Tänkte på det häromkvällen när jag tände första brasan i nya kaminen - minns att jag läst här i någons tråd att en brasa & ett glas vin alltid hör ihop. Tänkte då på att den kopplingen har inte jag och att det kändes skönt att jag inte har det.
Jag har heller inte en svärmors-trigger. 😁
Men Gudarna ska veta att det finns andra triggers, säkert många som inte ni har.
Ha det gott! 👍

Dag 116. Vaknar och reflekterar över situationen igår. Hur jag hanterade den och att jag känner mig nöjd över mig själv . ”Tacksamhet ökar empati och minskar aggression”. Ett test på den ”gamla” irritationen som pockade på och som tidigare triggat mig till att dricka, mer än vanligtvis. En situation då jag alltid druckit för att köra över min känsla av irritation och kunna bete mig ”utanför” irritationen, vara trevlig. Då blev jag mer hajpad och övertrevlig, konstgjord. Har hänt att jag även sagt något bitskt men oftast drack jag i smyg, fyllde på, fixade hela tiden i köket och var inte så tillgänglig. Ett stressmoment som dämpades med alkohol. Oftast när svärmor kommer blir det lite kaos med allt då hon har en egen agenda och planer på hur allt ska gå till. Inser nu att det oftast blir så när hon pratat med min man, om hon och jag planerar förhör jag mig om hur hon tänker och vet tex om hon vill sova över eller inte. Min man går inte in så noga på något mer än att hon kommer över. Men även om hon och jag planerat, har jag druckit lite mer när hon är här. Hon tar lätt över på ett så självklart sätt, kan bli så plumpt och dominant, på ett helt annat sätt än min personlighet är. Måste säga att det var 10 gånger värre längre bak i tiden. Vi har lyckats hitta en bra relation, jag har tydligt markerat att hon är en välkommen gäst hos oss men att det är vi/jag som bestämmer i vårt hus. Jag vet att jag betyder väldigt mycket för henne, lite som en dotter för henne. Jag lyssnar och sätter mig in i saker på ett helt annat sätt än hennes son. Ändå har suget triggats mer när hon kommer.

Jag är glad att jag lyckades vända mitt påslag igår och göra situationen trevlig för mig och för andra. Hon kom som en virvelvind släpandes på sin Dramatenväska fullstoppad med presenter, foton, bullar, sovkläder, mediciner och necessären. Klev in i huset och tog det i besittning (min överreagerade känsla, med gamla minnen och triggers från förr). Jag fick en reaktion, en automatisk känsla, en trigger (dricka vin). Jag andades, studerade känslan och tänkte att detta drack jag på förr, ett glas vin som sveptes fort för att döva obehaget. Andades, låtsades vara upptagen en stund i ett rum innan jag kunde komma ut och hälsa. Inget sug infann sig, mer än bild av en vana att dricka i denna situation. Det blev så oerhört tydligt hur jag tidigare betett mig. Jag värderade situationen, detta skulle bli en trevlig middag och firande på en restaurang med familjen, sedan skulle vi komma hem för att äta efterrätt och presenter. Vi har inte setts så mycket pga pandemin, som även gjort att jag inte triggats på ett tag. Hon skulle sova över. Kände mig till slut lugn och att det skulle bli trevligt. Jag skulle vara trevlig och det kändes äkta och genuint. Jag skulle bädda sängen i rummet där hon skulle sova. Jag gick ut ur rummet och hälsade, hon blev glad att se mig. Det blev en jättetrevlig kväll och kanske en av de bästa. Kanske för att jag var nykter och närvarande.

Jag känner mig tacksam för att jag har min svärmor och den glädje hon ger sitt barn, barnbarn och mig. Jag ska ta vara på den tiden hon finns kvar hos oss och min aggression är som bortblåst. Jag sade att jag kan komma över nästa vecka så kan vi åka på IKEA och köpa en pall hon vill ha. Vi kan passa på att äta lunch och en kopp kaffe också❤️

Profile picture for user Geggan

Grattis @vår2022 ! Du har verkligen kommit en bra bit på väg, att du kan identifiera så tydligt vad som händer, jämföra, och sen ta den goda vägen, den som egentligen alltid är öppen fast vi ofta tar andra vägar- misstro, vanmakt, ältande. Kanske med syfte att skydda oss men tokigt blir det iallafall . Fint! 😊

@vår2022 vilken otroligt fin text och reflekterande över din svärmor! ❤️ Sen fick jag mig ett gott skratt åt "Hon kom som en virvelvind släpandes på sin Dramatenväska fullstoppad med presenter, foton, bullar, sovkläder, mediciner och necessären. Klev in i huset och tog det i besittning" I mitt inre ser jag en liten krutgumma tåga in med sina pinaler och verkligen ta huset i besittning, tänker hon har en egen liten tron som hon sitter på 🤣 Jag har rätt livlig fantasi 😅 Är glad för dig och för att du fick en bra kväll med din svärmor. Jag får hoppas jag har bättre tur med eventuella framtida svärmödrar 😅

@Geggan Tack! Ja, man får träna på att orka vända åt andra hållet. Tänka mer på hur ska jag göra för att må bra och inte dras ner av den andra. För sin egen skull🤗

@Friluftstok Tack! Ha, ha! Din livliga fantasi stämmer in väldIgt väl😂. Kvällen blev fin men det räcker med ett dygn om jag säger så. Jag hoppas också du får tur med framtida svärmödrar❤️

Dag 117. Är så tacksam för att jag är nykter. Som nykter kan jag hantera framför allt tråkiga nyheter på ett helt annat sätt. Fick igår besked om att jag inte fick jobbet som jag intervjuades på. Jag ville verkligen få det. När jag fick beskedet gick det en rysning genom hela kroppen och det landade sen som en stor sten i bröstet som tryckte. Blev paralyserad en kort stund och jag kunde inte tänka. Nu var det hoppet över på en sekund! Jag har väntat på svar i tre veckor med spänning och försökt ha positiva tankar om att jag har en god chans. Ibland fantiserat om att jag fått det och sedan tänkt att jag inte får det. Försökt hålla mig neutral och stå ut med att vänta på besked. Nu kom det! Du har inte fått jobbet! Pang! Du räckte inte till, du är inte bra nog, du duger inte, du suger! Du kommer inte få något jobb! Fan, jävla skit! Telefonen ringer, vill inte, kan inte prata.

Jag låter mig vara nere, låg, ledsen. Bara stirra i taket. Låta besvikelsen och hoppet få ta sin tid att gå över inom mig. Nu har jag snart varit arbetslös i två månader, ju längre tiden jag går desto arbetslöshet blir jag, kommer längre och längre bort. Ersättningen kommer att bli mindre längre bort. Blir det svårare och svårare att få ett arbete?

Livet kan ju inte ta slut för att jag inte fick jobbet, finns det andra viktiga saker i mitt liv som betyder mer? Ja, egentligen betyder väl allt i mitt liv mer än ett jobb, men det är också viktigt. Jag tycker om att jobba och vara engagerad i ett jobb. Det andra jobbet att hålla sig nykter tar mycket tid, men det ger ingen inkomst. Det jobbet gör jag ju bra och därför sitter jag inte med en flaska i handen och dövar att jag suger och är värdelös. Fy fan, tänk om jag dragit i mig en flaska! Det skulle jag gjort för fyra månader sedan. Fy fan vilken fruktansvärd ångest jag skulle ha, för att inte tala om skammen! Puh! Nä, jag ska rida ut detta också, bryta ihop och ta nya tag. Först ska jag vara ledsen och besviken klart. Inte trycka bort dessa känslor, låta dem verka ut tills det är klart. Jag har några fler ansökningar ute, får se hur det går med dem. Jobbet jag fick kanske inte var menat att jag skulle ha. Så var det nog.

Lyssnade på mindfulness som handlade om att tycka om sig själv, ha medkänsla med sig själv och vara den man önskar vara. Sprida och dela med sig detta till andra och ta emot detta stöd från andra. Det gick in och det gjorde mig lättare och kärleksfullare i sinnet.

Jag är tacksam över att vara nykter och jag är på väg att lämna min besvikelse och ledsamhet. Min värderade riktning i livet är att ha tilltro till min förmåga, att jag kan och har mycket att ge, att det finns hopp om att det en dag löser sig.

Ha en fin fedag🌷💕

Profile picture for user Ny dag

@vår2022 jag är övertygad om att du har mycket att ge, två månader arbetslös är ingen tid och med din styrka, 117 dagar utan A + en ny nykter inställning till livet kommer göra dig ännu bättre än förut och det är bara en tidsfråga innan du har ett nytt, spännande arbete! Jag tror stenhårt både på det och dig! Att du fixade tungt bakslag igår utan A är så strongt gjort — glöm inte det!! Styrkekramar till dig! Säger det igen, du är en stor inspiration för mig och jag följer i dina spår.

@Ny dag Tack snälla du! Din uppmuntran gjorde mig jätteglad och du boostade mig😁❤️.

Ha en fin fredag, du kämpar på så bra🌷💕

Profile picture for user Argbiggan

@vår2022 tråkigt att du inte fick jobbet men det kommer fler. Det var bara inte meningen den här gången. Och grattis till alla dina dagar 🍀💕

@vår2022 vad tråkigt med jobbet! Tyvärr är det ju så ibland. Jag gick rätt långt i en process för några månader sen. Stod mellan mig och en till men den andre fick det och jag kände mig så nedslagen. Typ sämst. Så att tillåta sig att vara besviken och ledsen är bra! Tror nog du får napp på nån av de andra ansökningarna du har ute! Det jobb du gjort med dig själv visar ju att du har en enorm styrka och mycket att ge! ⭐ Dessutom är du en glädjespridare av rang här inne ❤️

@Friluftstok Tack fina du💕. Ja sånt är ju livet och alltid är det någon som inte får jobbet, ska väl snart vara min tur. Vi är många glädjespridare här och du är verkligen en av dem❤️

@vår2022 Jag är säker på att du snart har ett nytt jobb 👍
När besvikelsen lagt sig så är du snart på banan igen - du hade väl några du inte fått svar på ännu?
Önskar dig en fin helg nu till att börja med 🥰
Själv har nått den åldern när jag inte behöver ha något jobb - det är också speciellt o jag har inte vant mig vid det. Inte så stor lust att hoppa in o vicka i skolans värld, hade säkert gjort det om det inte varit för covid...
Nu önskar jag dig en fin helg 🤗

@majsan_nu Tack❤️. Har några ansökningar ute jag inte fått svar på. Letar varje dag efter lämpligt jobb, ibland finns det fler som skulle passa ibland inga. Bara att hålla ögonen och humöret uppe. Ja, det är också en omställning när man blir pensionär kan jag tänka, gäller att ha något annat att fylla tiden med, men inte vin då😂.

Ha en fin helg du med🌷💕

@vår2022 så viktigt och fint inlägg, att du delar dina tankar och reflektioner. Tänker att det sådär man bygger en stark ryggrad, en sån där som klarar kraftiga vindar. Som ett strå som böjer sig i vinden, lägger sig ner och sen upp igen. Som bär. Önskar dig en riktigt fin kväll ❤️

@vår2022
Vad tråkigt att du inte fick jobbet du hoppades på! Riktigt trist! Bryt ihop & kom sen igen. Man får vara besviken och ledsen när det inte blir som man önskat det.
Jag är säker på att andra dörrar öppnas nu när den här stängdes. Allt kommer lösa sig och bli bra!
Stor kram! 🤗

Profile picture for user Kebne1

Heja. Du hade ju passat som alkohol-terapeut! Du kan ju så oerhört mycket och har erfarenhet. Kanske egen firma? Just a thought… kämpa på ❤️

@majken_r Tack fina du. Vilken vacker och fin beskrivning du ger. Det ska jag hålla i minnet ” Tänker att det sådär man bygger en stark ryggrad, en sån där som klarar kraftiga vindar. Som ett strå som böjer sig i vinden, lägger sig ner och sen upp igen. Som bär.” ❤️

Ha en fin lördag🌷💕

@Rehacer Tack❤️. Ja, så måste det var, dörrar stängs och nya öppnas. Att det kommer att lösa sig.

Ha en fin lördag🌷💕

@Kebne1 Tack, vad roligt att du tycker det😁 Just nu är det ett jobb som tar mycket tid och engagemang för mig. Har många gånger varit tacksam att jag har fått denna tid för att kunna jobba så mycket med min nykterhet. Vet inte om jag skulle klara att ”outa” mig, men tack för input! Låter spännande ju…❤️

Dag 118. Ännu en kväll då jag inte kunde sluta se på en serie igår. Såg ”Knutby” har inte riktigt velat se den, så creepy med sekter. Såg ändå den nu och det var riktigt bra skådespelare och bra gjord. Kl blev 01. Sov lite längre i morse. Skönt att fokusera på något annat och slukas i det. Nu börjar jag landa från min besvikelse och med bättre tankar. Tacksamhet över att jag faktiskt har möjlighet att välja vilka jobb jag söker ännu ett tag, vi klarar det ekonomiskt.

Tänker många gånger på ödet, att det finns en mening. Att det inte var meningen att jag skulle få det där jobbet. Just nu vet jag inte vilken mening men det kanske visar sig längre fram, eller inte. Brukade säga så till min dotter när hon var djupt besviken över något. Att det inte var meningen, att det kan vara svårt att förstå just i detta nu men kanske längre fram. Har varit med om sådana situationer, att jag sett meningen längre fram i tiden.

Jag har studerat på distans för att förkovra mig i mitt yrke och hade möjlighet att göra det på arbetstid. Då började mitt senaste uppdrag att bli mindre tidskrävande. När jag bestämde mig för att sluta dricka i slutet av oktober förra året kunde jag verkligen lägga tid på min nykterhetsresa, läsa på om fakta, se filmer, fundera, reflektera, skriva mycket här och kämpa. Gå hos psykolog och vrida, vända och gräva om hur jag mår och hur jag kan hantera saker. Allt detta skulle vara svårt att hinna med om jag hade haft massor av att göra på mitt dåvarande arbete. Kanske var det meningen att jag skulle få tid till att sluta dricka och att mitt uppdrag skulle ta slut utan att jag hade ett annat jobb att gå till direkt? Det har alltid löst sig med ett nytt uppdrag efter att ett annat tagit slut. Var det meningen att jag vågade ta beslutet att jobba på visstidsanställningar, i projekt utan säkerhet på fortsatt anställning? Jag har varit tjänstledig från en tillsvidareanställning sedan 2016 och var tvungen att avbryta den, antingen gå tillbaka till den anställningen eller säga upp mig 2020. Att gå tillbaka kändes otänkbart, hade bytt tjänster inom organisationen sedan 2011 och sedan gått till andra organisationer och jobbat där. Att gå tillbaka skulle innebära ett arbete jag inte hållit på med sedan 2011. Hade en projektanställning och ett utmanande arbete som engagerade och drev mig.

Tog beslutet att våga chansa och att det skulle lösa sig, som det gjort sedan 2011. Uppdraget förlängdes under 2021 och troligen skulle det även pågå under 2022. Oenighet i styrgruppen uppstod där den starkare parten inte ville förlänga och övriga tre parter böjde sig. Vad gäller projektet, finns det verkligen inte ett långsiktigt konsekvenstänkandet, hur det går framöver när det inte förlängdes. Jag är rädd för att det blir ett återfall. Men det är en annan sak och tråkigt för det som drabbas av det. Så alltså, endast anställning under 2021, och inget annat passande fanns i sikte för mig. Arbetslöshet var ett faktum.

Att bli stadig i sin nykterhet, tar ju sin tid. Kanske var det meningen att jag skulle få denna tid för att bli stadigt nykter och verkligen förstå och ta in det i varje liten cell inom mig? Att jag skulle göra en helomvändning i mitt liv, till ett bra och meningsfullt liv där jag mår bra både fysiskt och psykiskt? Jag har ju inte mått så bra psykiskt på mitt senaste arbete den sista tiden, men det var ju ett arbete, jag är lojal in i det sista och levde på hoppet att det skulle lösa sig. Var det meningen att jag inte fick ett jobb direkt för att kunna reflektera över hur jag mådde på jobbet sista tiden? Att jag inte skulle hoppa på något bara för att säkra ett arbete, utan att känna efter hur jag mådde?

Är detta en mening och en chans för mig att få ett jobb jag trivs med, att jag har fått ett bättre självförtroende och självkänsla när jag ska utföra ett nytt arbete? Att jag går in i ett nytt arbete stadigt nykter, mer kreativ och engagerad? Att jag har lärt mig att vara mer tacksam över livet och får en andra chans till att leva det på ett bättre och omfamnande sätt?

Jag tror det. Jag är så oerhört tacksam för att jag är nykter och att för att få börja leva på riktigt igen. Jag ska ta vara på detta liv och försöka leva det fullt ut så gott det går. Aldrig mera alkohol.

Ha en fin lördag🌷💕

Jag har mycket tankar som far omkring i huvudet så jag skriver ner dem. Det är funderingar kring alkoholens starka dragningskraft och glorifieringen kring det. Det handlar om att alkohol sätter ”guldkant på tillvaron”.

Har blivit inspirerad av Craig Beck som @Ny dag dag tipsat om. Sett några filmer av honom på youtube. Han pratar om att stämpla bilder av alkohol i hjärnan eller ”label” som han säger. Jag uppfattar det som att han menar att man gör sig en bild av alkohol som inpräntas och rotat sig i hjärnan. Tex att man vid ångest får avslappning genom att dricka alkohol. Ja, man får avslappning och ångesten lindras av ett glas, men inte av två. Det andra och efterföljande glasen är för att man ska få kickar, hjärnan vill belönas med vin. Ångesten sätts på paus. När man sen är nykter återupptas den pausade ångesten och pålagras av ytterligare ångest. Den ackumuleras. Den onda cirkeln startar.

Han har gjort åtskilliga försök att sluta dricka men den inpräntade bilden av alkohol har gjort det svårt att motstå att dricka för att dämpa hans ångest. Det var först när han insåg att det är alkoholen som skapar hans ångest och att hans försök att dämpa ångesten bara ökade i takt med drickandet. Han insåg att hans ångest berodde på att det var något som var fel i hans liv, problem som inte var lösta och att hans inpräntade bild av alkohol inte stämde. Bilden att alkohol är lösningen på hans ångest. Han ändrade på sin bild av alkohol som var tvärtemot, att alkohol förvärrar hans ångest och är en fara för honom. Att alkohol inte ger lindring och det löser inte hans problem eller ångest. När han blev nykter tog han tag i sina problem och ångesten försvann.

Jag tror att den glorifierade och inpräntade bilden av alkohol gör det svårare att sluta dricka. Vad är det för guldkant i tillvaron att vakna med ångest, skuld och skam i bakfyllan? Vad är det för guldkant i tillvaron när man sover hela natten när man stupar i säng full och sover som klubbad? Vad är det för guldkant att dricka ett fint vin på fredagsmiddagen om det slutar i gräl för att man är full? Vad är det för guldkant att smyga och smussla med vin?

Jag tror att den glorifierade inpräntade bilden av alkohol bör krackeleras och få sig en ordentlig törn som skakar om. Att dricka alkohol är ingen som helst lösning på problem som orsakar ångest. Att få ångest är kroppens sätt att signalera att något inte stämmer, är fel och vi mår dåligt. Vår inpräntade bild av alkohol säger något annat, att vi ska dricka för att undvika ångest och få koppla av, sätta guldkant på tillvaron.

Kan det vara så att om man gör om sin bild av alkohol till hur det ser ut i verkligheten, att föreställningarna om guldkanten inte är sann (inte för de som inte kan dricka endast ett glas i alla fall) får det lättare att sluta dricka? Att om man förstår kroppens signaler på ångest beror på olösta knutar så får man lättare att sluta dricka?

För mig är det så. Att jag blev nykter var pga att jag inte längre orkade må dåligt och jag förstod att jag måste ta itu med mitt drickande. Jag visste att jag hade problem att ta itu med. Min bild av alkohol var att det skulle bli tråkigt att inte få dricka och sätta guldkant på tillvaron. Att jag skulle få kämpa för att inte dricka på ren vilja. Att oro, ångesten och skammen lättade så pass dag 5 var en överraskning. Min bild av alkoholen började förändras, det var den som gav mig ångest. Min bild på guldkanten av vin förändrades, den gav mig ångest. Att det enda sättet för mig att må bra var att ta itu med mig själv, det som fanns bakom dimridån av alkohol.

Min nya bild av alkohol och att jag tar itu med mig själv har medfört att trivs bättre med mig själv och mitt liv. Nykterheten gör inte att jag känner tomhet, att tillvaron är grå och trist, att det känns tråkigt. Det beror på andra saker inuti mig. Att leva nykter är för mig nu en självklarhet och med livet tar jag en dag i taget❤️

Profile picture for user Ny dag

Vad ”kul” att Craig Beck inspirerat också dig. Jag tror, precis som du beskriver, att om man jobbar på djupet med roten till drickandet och omvärderar synen på alkohol dvs alkohol löser ingen ångest utan ångesten pausas/skjuts fram när vi dricker men när alkoholen sedan går ur kroppen kommer dels ångesten tillbaka dels har alkoholen tillfört ytterligare ångest. För det är det alkohol gör - skapar ångest och stress i hjärnan.

Profile picture for user Geggan

Kära @vår2022 ! Nu har jag missat ett par dagar så jag är lite efter. Du har verkligen hanterat besvikelse exemplariskt. Hela beskrivningen av din process är så klok så klok. Jag håller med absolut alla svar! Idén att börja jobba som alkoholterapeut tycker jag är lysande. Du kanske kan göra nån sorts certifiering? Eller ta nån annan nyttig poänggivande kurs medan du söker vidare? Önskar dig lycka och framgång i allt vad du företar dig!!😘

Profile picture for user Kebne1

Stor igenkänning! Lite spännande att lära känna sin nya version, den är ju så mycket bättre❤️

@Ny dag Ja, håller med. Jag ska se fler filmer med honom. Han bekräftade det jag känner händer inom mig och det blev så tydligt nu. Jag tror att det är denna insikt som gjort det möjligt för mig att sluta dricka och det driver mig vidare till övertygelsen och viljan att leva ett nyktert liv. Det är både en fascinerande och spännande resa som pågår. Att våga möta sig själv.

@Kebne1 Ja, den nya versionen av sig själv är så mycket bättre. Att lära sig må bra med sig själv och till och med tycka om sig själv. Det ger effekt även på omgivningen som får ta del av detta❤️

Dag 119, 17 veckor och om en vecka blir det 4 månader. Vilken underbar solig dag, 6 minusgrader. Ska bli en lång hundpromenad i solen. Spikskorna på för att inte halka på det isiga underlaget. Ska se OS finalen i hockey, eftersänd. Råkade se slutresultatet på nyheterna men det ska bli spännande ändå. Grattis Finland!🇫🇮🌟🥳. Äntligen OS guld!

Ha en skön söndag!💕🌷

@vår2022
Stort Grattis till alla dina dagar!
Du är så himla aktiv här på forumet så jag hinner nästan inte med. Mångas förebild också 👍🥰💪
🤗 Kram

Profile picture for user Argbiggan

@vår2022 Grattis till 17 veckor. Så jävla bra 💪
Låter som du har en fin söndag framför dig.

Ha en fin dag 🌹

@vår2022
Vad härligt att ni oxå har sol och några minusgrader, det är en underbar dag!
Underbart är oxå dina 17 veckor, så himla bra gjort! ✨
Grattis-kram 🤗

@majsan_nu Tack!🥰. Ja, ibland glimmar det till i aktiviteten och då kan det vara svårt att hänga med😂. Kommer väl en tid då aktiviteten inte blir så stor.

17 veckor! 🤩 Grattis @vår2022 Underbar dag med sol här också. Min termometer visade också sex grader, dock ett plustecken framför ☀️ Precis hemkommen från en långpromenad och det är nästan lite vår i luften här 🌷

Dag 120. Jisses vad det stormar och snöar här! Lunchpromenaden med hundarna var en utmaning, inte mycket till sikt och snöyra. Inne i skogen var det lite lugnare men mycket snö på grenar som bildade en båge. Lyckades parera så det inte åkte ner i nacken. Hundarna fick jobba på bra och likaså jag, snacka om benpass! Hem och skotta snö, det hade kommit över 30 cm och det tog nästan två timmar. Snacka om armpass! Min man kommer om en stund, han får skotta det som fallit efter, minst 10 cm till! Rätt mysigt att tända brasan, dricka te, värma sig och se snöstormen där ute.

Ha en fin mångaskväll❄️🌷💕

Profile picture for user Annja

@vår2022 120 dagar!! Strongt jobbat verkligen. Jag är på dag 24 och tittade tillbaks på perioden i höstas. Då hade jag 95 A-fria dagar. Känns som det är långt dit nu men borde fixa det. Mängder med snö här här också. Är glad att jag har gångavstånd till jobbet så jag slapp skotta fram bilen i morse. Dessutom är sonen hemma så det blev han som fick ta hand om skottningen i eftermiddags. Jag har läst en del av dina inlägg. Mycket kloka tankar och trevligt skrivet👍. Ha en fortsatt fin kväll🙂

@vår2022 härligt med rapport från en annan del av landet. Låter skönt att dela på skottandet😅 120 dagar, så bra jobbat🙏🏼

@vår2022 Så fint med 120 dagar, stort grattis!
Vi har lika galet väder som er, har oxå fått 30 cm och det bara fortsätter snöa.
Önskar jag oxå hade en karl som hjälpte mig att skotta, men icke.. bra kvinna reder sig själv?!
Ha en fin kväll och sov gott, imorgon är det 121 dagar! 🤗

@Annja Tack!😁 Grattis till 25 dagar idag!🥳. Du kommer att fixa det, tycker att dagarna tickar på allt snabbare för varje dag som går.

Ha en fin tisdag!🌷💕

@Rehacer Du är ju en powerwoman och kan tänka mig att du är sjuhelsikes på att skotta också💪. Skottade det absolut värsta och underlättade för makens efterskottande, tänkte att han måste få känna sig delaktig i jobbet😂 så ja, en bra kvinna reder sig själv. Ha det gott🌷💕

@Jan.3. Tack!😁 Vet inte riktigt hur man ska räkna? Jag började 25 oktober och tänkte att det blir 4 månader hela dagen den 24 februari, att jag går in i månad 5 den 25/2. 120 dagar är ju iof 4 x 30 dagar. Ha det gott!🌷💕

Profile picture for user Jan.3.

@vår2022 Det har du ju rätt i, jag räknar också hela veckor och hela månader.
Jag tänkte lite för fort där.
Men idag har du i alla fall 121 dagar. 😀

Dag 121. Jag då har snöstormen bedarrat och det är ett otroligt vackert vinterlandskap där ute. Klarblå himmel och sol, minus 6 grader. Rutorna smått igensnöade runt kanterna. Så himla snyggt skottat med meterhöga vallar😂. Sov riktigt gott efter all fysisk aktivitet igår.

Har dragit ned på mitt godis och glassätande och börjat studera det suget. Äter inte längre godis, endast glass ibland. Jordnötter äter jag men inte chips eller annat snacks. Kan bli så sugen på kvällen. Nya rutiner med koffeinfritt te och en apelsin på kvällen efter middagen. Kan bli så sugen på sött och svårt att släppa tankarna på gotter. Förordar ju att man ska tänka på hur skönt det är att slippa må så dåligt av alkohol och därmed avstå. Men bara liiite godis kan ju inte skada. Vet att det även där inte blir lite, jag vill ha massor. En gång fick jag ångest efter att jag vräkt i mig massor, men det är nästan bortglömt. Mest står jag ut och äter inte godis. Provade att dricka massor av bubbelvatten när suget kom och det gick faktiskt bort ganska snabbt. Jag blev mätt i magen. Kände mig nöjd, så det är nu mitt trick. Det är klart att min träning, promenader och hälsosam mat hjälper till med motivationen att avstå gotter. Jag ser lite resultat och har gått ner några kilon och midjemåttet har minskat. Det är bara att kämpa på att bli fri från denna last också. I början av nykterheten spelade detta ingen roll, hellre äta massor av gotter än alkohol och det hjälpte mot suget. Nu när jag känner mig rätt stabil mot alkoholen är jag redo för godisfighten. Var sak har sin tid. En sak i taget.

Ha en fin tisdag!❄️🌷💕

Vad duktig du är och kämpar även med sötsuget @vår2022 Du verkar så klok i ditt tänkande, blir fascinerad över ditt logiska tänkande. Jag går så mycket på känsla och faller ofta därför.
Så där ligger jag verkligen i lä, mitt sug har ökat markant sen jag slutade med A! Får kanske ta ett tag med det.. sen. Har inte så lätt att lägga på mig så jag är inte tvingad pga det. Men det vore ju bra, socker är ett gift det med.
Vi har ingen sol idag, bara grått. Men det har slutat snöa iallafall.
Ha en fin tisdag! 🤗