Vågade skriva här

Profile picture for user vår2022

Dag 100! 🎉🌟😁. Häftigt att se denna siffra i appen. Är så otroligt tacksam för att ha kommit hit och att vara nykter. Känner verkligen att hjärnan har fått återhämta sig och att jag blivit mer balanserad som person. Jag berörs av livet och min omgivning och känner tacksamhet. Min oro har stillat sig och ett lugn råder istället. Jag hinner stoppa och känna efter hur det känns inom mig när jag rörs upp av något, hinner tänka på hur jag ska hantera känslan innan jag agerar. Jag behöver inte fly från det och stänga av. Jag brusar inte upp och känner mig förorättad. Jag stannar kvar även om känslan är jobbig. Jag vågar möta den, är inte rädd för den även om den sticker i mig. Jag kan prata om den, ta för mig och äga min sanning, min känsla och upplevelse. Mitt sanna jag. Jag känner mig ödmjukare och starkare. Jag mår bra och känner mig värdefull och hoppfull. Jag känner mig levnadsglad och kan omfamna livet. Inget av detta hade skett om jag inte blivit nykter. Jag är så tacksam och berörs av livet❤️

Profile picture for user Sländan

Grattis till 1oo dagar @vår2022 ! 🤗🎉👏🏻
Jag känner så väl igen mig i din resa, livet blir så mycket bättre utan alkohol.
💕sländan

Profile picture for user majsan_nu

Stort Grattis på den rätta dagen @vår2022! Så starkt jobbat! Du är verkligen en tillgång här på forumet med alla kloka inlägg o att du är så aktiv med kommentarer hos så många...
Ha en riktigt fin 100-årsdag! Hur kommer du att fira den?
Stora kramen från mig 🤗

Profile picture for user Torn

@vår2022 Ett jättegrattis till 100 dagar i frihet! 😍 Jag säger som @Sländan, mycket som känns igen från hur jag själv upplevde min resa fram till 100 dagar. Sedan blev det bara ännu bättre, det tar aldrig slut liksom.😂

Kram

Profile picture for user Rehacer

@vår2022 Jag tycker så mycket om att följa din resa och du inspirerar mig så mycket!
Grattis i stora lass på 100-dagen! Såå fint!!
Hade du varit med i AA hade du fått medalj idag, tror jag. Hade jag vetat vem du är hade jag skickat en medalj till dig, en stor i choklad! ❤️
Njut av dagen & livet!
Stor kram 🤗

@Sländan @Åsa07 @Tikka @majsan_nu @Torn @majken_r @Rehacer @Argbiggan
Tack så jättemycket för alla gratulationer och alla fina ord❤️ En dag som kändes lite extra när jag vaknade. @Rehacer du kan väl prova posta chokladmedaljen till vår2022 Sverige, kanske kommer den fram? Men det är tanken som räknas, så tack! Mesta av dagen gick åt till att hjälpa svärmor med datorn, är ingen IT expert direkt…men det löste sig. Blev så trött så det blir liggläge i soffan hela kvällen och bara vila, kanske någon film.

Ha en fin kväll🌷💕

Dag 101. Var så otroligt trött igår och smått ont i huvudet. Lade mig kl 20 och lyssnade på en mindfulness övning, somnande ganska snart och vaknade kl 22 då min man skulle lägga sig. Somnade om och vaknade 06. Ont i huvudet, hoppas jag inte är på väg att bli sjuk. Tog Alvedon och det känns bättre. Var hos psykologen igår och att prata om jobbiga saker kan ju också göra en trött, en process det med. Bra processer med frigörande från olika saker. Så bra att få bolla tankar och känslor som ger aha upplevelser och insikter om mig själv, självkännedom. Känslor som skapar sorg och ledsamhet men också styrka, bättre självkänsla och hopp.

Lätt snöfall och 6 minus. Blir en frisk och stärkande promenad med hundarna och förberedelse inför kommande intervju. Först 30 min träning för att väcka liv i kroppen 🏋️‍♀️

Ha en fin dag alla kämpar där ute🌷💕

Dag 102. Har sjukdomskänsla med trötthet, tungt huvud, lite halsont och lite förkyld. Hade ju covid vid årskiftet, troligen delta så nu kanske omikron? Eller bara vanlig förkylning. Bara att ta det lugnt. Igår hade jag jobbintervju via Teams, smått nervös innan men gjorde 5 min mindfulness övning innan och blev mer avslappnad. Känner mig rätt nöjd, jag var först ut och de ska intervjua fler denna och nästa vecka. Jag har nog aldrig förberett mig så mycket innan inför en intervju som denna gång. Jag var lite matt efter intervjun och då flög en känsla in hos mig, en gammal vana poppade upp, i denna situation brukar jag ta ett glas vin och fira att jag genomfört något som jag laddat inför. Det kändes så tomt på något sätt, något som fattades. Ett glas vin för att förhöja stämningen av väl genomfört arbete! Att slappna av, lägga mig i soffan, samla mig och reflektera över intervjun. Gjorde en kopp kaffe och njöt av det istället. Den där vanan finns verkligen kvar fortfarande, får se när den försvinner.

Tittade på några avsnitt av Renées brygga, har inte tänkt på vad mycket det dricks hela tiden i programmet tidigare, märkte det nu. Fick inget som helst sug, tänkte mer, hoppas ni mår bra imorgon😂. Sedan var det en som drack vatten och tänkte, vad fräsch han kommer att vara imorgon.

Nu börjar den långa väntan på svar om jag får jobbet eller inte. Alla möjliga tankar far genom huvudet, men det gäller att bara stå ut och vänta. Söka nya jobb och köra på tills det förhoppningsvis blir napp på ett nytt jobb.

Ha en fin torsdag alla kämpar💕🌷

Profile picture for user Geggan

@vår2022 nämen tråkigt! Man förtjänar ju liksom att vara frisk. Men det är som du säger- inget att göra. Känner igen känslan av att nu blir det underbart med ett glas- när stark spänning lättar. Kändes precis så efter lägenhetsavslut igår. Men jag halsade min vanliga tonic zero. Hoppas nu att det går vägen med jobbet! Kram!

@vår2022 Krya på dig! Hoppas det är en vanlig förkylning, vore väl det bästa?
Hoppas det går vägen med jobb, förr eller senare nappar det! Du är så himla beslutsam o engagerad, det kommer att bli bra 👍
Har också reagerat på alla vinglas, gäller i många tv-program även svenska. Blir glad när någon valt a-fritt istället!
Skickar en krya på dig kram 🤗

Profile picture for user Argbiggan

@vår2022 hoppas du blir frisk snart och att du får jobbet.
Ja visst är det helt galet egentligen vad det dricks i tv. Alkohol är glorifierat utan dess like.

Dag 103. Fortfarande lite hängig, tungt huvud och lite halsont. Trist att inte kunna träna. Hann gå ut på hundpromenad innan det började spöregna, skönt. Reflekterade kring beroende, ett liv utan alkohol, att inte trilla dit efter en tid. Att man lätt glömmer att man är beroende, kanske till och med förnekar det efter en tid. Att det varit pandemi två år kommer att så småningom glömmas bort, kanske likadant med att jag är beroende.

Tänkte på hur det var när jag drack. Jag är rätt allmänbildad och tar gärna till mig olika kunskaper och forskning. Jag visste att för mycket alkohol inte är bra och kan framkalla beroende. Att jag drack för mycket och troligtvis var beroende. Att mitt dåliga mående förmodligen till stor del berodde på alkohol. Men jag skötte ju mitt liv på alla sätt och vis, fin fasad utåt och ingen utomstående hade ingen aning om att jag drack för mycket, gjorde ju det i hemmet där ingen såg det. Äh! Så farligt var det väl ändå inte då, visst jag dricker rätt mycket men jag gillar ju verkligen vin.

Enda problemet var ju att jag fick sådan ångest, skuld, skam, blev för full, ramlade och fick minnesluckor. Att jag inte ville gå på sociala tillställningar och umgås. Ville knappt prata med grannen 5 min. Ångest på jobbet. Pandemin möjliggjorde att kunna ta återställare på morgonen och smuttande under dagen. Sen en flaska på em.

Jag har förnekat, inte vågat ta till mig kunskap om hur alkohol påverkar min hjärna, för det gav mig ångest. Jag ville inte veta för då kan jag ju inte fortsätta dricka, det kände jag på mig. Jag visste också hur jobbigt det var att inte få dricka, i de försök jag gjort tidigare till att dra ner på drickandet på vardagar. När äntligen fredagen kom fick jag korka upp mitt vin och dricka även lördag och söndag. Sen hålla upp måndag till fredag, så jäkla jobbigt!

Till slut vågade jag börja söka efter kunskap på nätet, läsa faktaböcker och insåg att jag inte hade annat val än att sluta dricka för att inte förgås. Jag vågade börja skriva här och sökte efter ännu mer fakta och tog del av alla erfarenheter här. Poletten till att förstå hur alkoholen verkligen påverkar mig har trillat ner. Kunskapen jag fått har berikat mig och jag kan tydligt se sambandet i hur ett beroende skapas, upprätthålls och vilka effekter det ger i hjärna, kropp och själ. Jag är inte längre rädd för kunskapen. Jag förnekar och duckar inte den längre. Kunskapen har gett mig befrielse från att vara beroende och motivation till att hålla mig nykter. Den har gett mig styrka till att fortsätta söka kunskap och mod till att leva ett liv utan alkohol.

Jag har fått en andra chans till ett ännu bättre liv och jag dricker inte alkohol, det får jag aldrig glömma!🥰

@vår2022 Riktigt härlig läsning! 🤗 Jag tror ärligt talat att du inte behöver vara särskilt orolig för att du ska få för dig att börja dricka igen. Det framgår tydligt av ditt inlägg. Poletten har trillat ner så det står härliga till! Och det är väldigt enkelt egentligen. Aldrig ta det första glaset.

Kram

Profile picture for user Kebne1

Stor igenkänning! (Minus forskningen du ägnar sig åt.) Jag tänkte ta genvägen till kunskap via dig. Jag har hört eller läst någonstans att runt månad tre i nykterheten är det ”många” som trillar dit på på återfall. Känner du igen det? Jag är på väg mot 3:e månaden och vill mota Olle i grind…bra kämpat @vår2022 du är min stora inspirationskälla 🙏🏼❤️🎈

@Kebne1 Tack😁. Det jag läst om är postakutabstinens, PAH, har spridit en länk tidigare om det som jag tror du kollat. Det kanske är mer aktuellt nu än i början av nykterheten. Den säger att det det kan ta 3-6 månader innan alla funktioner i hjärnan återhämtat sig, att det forfarande kan finnas abstinens kvar. Som jag uppfattat det startar abstinensen mycket tidigare och man har det kämpigt hela tiden. Då jag också ”hört” att många återfaller efter 3 månader har jag rustat mig och funderat mycket, varav mitt inlägg ovan. Jag tror nu att det mest handlar om att man tagit ett alkoholuppehåll på 3 månader, som rekommenderas, och sedan provar på måttligt igen. Jag kan uppleva att ”nu kan jag nog dricka lagom och inte så ofta” men då poletten trillat ned hos mig vet jag att det inte är så i verkligheten. Jag har en beroendesjukdom, en kronisk förändring av hjärnans belöningssystem som varar hela livet. Det enda som håller det i schack är att jag inte dricker en droppe alkohol. Jag har också läst chansen till ett alkoholfritt liv ökar om man är nykter 5-7 år och att 80% återfaller inom 1 år! Jag har förstått att det här tar tid och att man inte kan sänka garden. Alkoholdjävulen kommer att vara kvar lääääänge och är en uthållig djävul. Men han stör inte, sover tungt om man inte lockar och väcker upp honom med alkohol. Då kvicknar han till och det är klackarna i taket direkt, the show begins again!😱😂

Så som svar på din fråga om hur jag tänker, är att aldrig glömma att man har en kronisk beroendehjärna för livet, man kan helt enkelt aldrig dricka alkohol igen eller göra minsta lilla avsteg från detta. Då tror jag återfallsrisken är minimal och jag ska bli en av de 20% som lyckas! Hänger du med?

@vår2022 Jag tackar också för tipset !
Varit inne o kollat på första delen av föreläsning, har inte riktigt fattat om det är fler delar?
Tycker det är hjälpsamt när länkar är med i inläggen. Så tack igen!👍
🤗 Kram från mig

@vår2022 Tänkvärt inlägg o förtydligande av det som sas i föreläsningen! Men jag hajar ju till när det nämns åratal (typ 5 år!!!) Så lång tid... Nu vill/måste jag trösta mig med "en dag itaget blir många till slut"
Kram igen till dig o alla andra forumvänner/kämpar 👍🤗💪

@majsan_nu Om du söker på Liria Ortiz återfallsprevention på youtube som finns det en del filmer att kolla på. Söker man på återfallsprevention på youtube dyker en även en massa andra filmer upp.
Kram🤗

@majsan_nu Du behöver inte tänka på hur många år det tar, du behöver bara tänka på att inte ta det första glaset😀. Då går tiden av sig själv, i alla fall om du tänker leva ett nyktert liv framöver. Det är bra att veta riskerna i förväg med att ta ett glas om man har en kronisk beroendehjärna. Då kan du motverka att trilla dit. Det är väl bra?😀

@vår2022 Såg ditt inlägg nu, kom medan jag skrev ett annat inlägg till dig!
Ja visst är det så En dag itaget, bästa sättet att tänka 👍
Och Ja, jag tänker fortsatt a-fritt liv!!!
Kram 🤗

@majsan_nu Fint! Då tar vi en dag i taget och tar inte första glaset eller inte ens en droppe💧

Ha en fin lördag🌷💕

Profile picture for user Tackohej

@vår2022 tack för superbra tankar och tips om PAA och återfallsprevention.
Har läst allt som går att läsa om sjukdomen känns det som men just återfallsprevention har jag inte läst så mycket om.

@vår2022
Precis som @Kebne1 så tar jag genvägen att få kunskap genom dig.
Du är som ett uppslagsverk. 😘
Man får alltid nån ny vetskap eller aha-upplevelse när man läser i din tråd! Tack!!
Njut av solen idag! ☀️

@Tackohej Ja, att ha kunskap om återfall och PAA är ju verkligen bra att ha för att lyckas hela vägen och förstå risken med att göra avsteg. Som någon sagt ”det svåra är inte att sluta, det svåra är att inte börja igen”.🌷💕

@Rehacer Kul att bidra med den kunskap jag har och att det uppskattas😀.

Har njutit i fulla muggar av solen och även grillat korv till lunch🌞

@Kebne1 Härligt!!! Det är bara att fortsätta på den goda inslagna vägen vi är på och påminna varandra så vi inte glömmer. Men det gör vi inte, gäller att hjärntvätta sig med att ”jag dricker inte alkohol” en gång om dagen och då minns man varför😁❤️

Profile picture for user Kebne1

Det svåra är inte att sluta, det svåra är att inte börja igen!@vår2022 DET ska skrivas upp på min lista som jag tittar på varje dag. 🙏🏼

Dag 104. En underbar hundpromenad med sol och en minusgrad. Avslutades med korvgrillning. Igår kom grannen över och ville bjuda på vin. Vi är goda grannar, känner varandra rätt väl och träffas ibland då vi äter mat och dricker vin. Skedde senaste gången i somras. De gånger vi träffats har det alltid blivit stora mängder vin och sent. Han kom över och blev fundersam då vi inte ville ha vin. Det var första gången jag sagt att jag inte dricker alkohol utanför den innersta kretsen. Sade att jag mår så mycket bättre utan och han trugade inte. Han drack vin och jag kände noll sug. Vi hade lika trevligt som vanligt med skillnaden att han blev lite påverkad och kvällen blev inte så sen. Jag kände mig så stolt i vetskapen om att vakna nykter och fräsch på morgonen. Skönt att ha fått det sagt, att jag inte dricker, inför våra sammankomster framöver. Vi kan ha det roligt och trevligt ändå😀

Nu ska jag titta på dagens skidtävlingarna i OS, ha en fin lördag🌷💕

Dag 105. Det blir 15 veckor😁. Är nog helt frisk igen. Igår gjorde jag ett träningspass för att testa om det gick, det gjorde det och jag var helt slut. Blir ett till pass idag, skönt att vara igång igen. Det har nu blivit en vana att träna precis som att det blivit en vana att inte dricka. Märker att jag påverkas av att måste ha träningsuppehåll pga ont i halsen. Som att det fattas något, att inte kunna fylla på energi och måbrahormoner. Läste att det kan ta upp emot ett halvår innan en vana sitter, så det är bara att bita ihop och tvinga sig till en ny vana. Gör jag inte ett träningspass maler det i mig och släpper inte förens jag tränat. Precis som alkoholdjävulen gjorde men den vanan var jag tvungen att ändra på, att det ska mala om jag tänker på att jag ska dricka och det slutar inte förens jag bestämt mig för att inte dricka. Bra vanor som man mår bra över kan gärna få mala på tills man utför dem😄.

Ha en fin söndag🌷💕

@vår2022 Grattis! 15 veckor är så bra!
Skönt för dig om kan komma igång med träningen när du längtar o känner att du behöver den...
Jag är kvar på den a-fria vägen o har inga planer på något annat. Det är bara att hålla I o kämpa på 💪👍🥰
Lättare vissa dagar, de flesta o ibland lite svårare. Inte så att jag vill dricka men att mitt mående är sämre o att jag inte riktigt kan ta tag i det... Men dagarna går o tiden gör sitt till hoppas jag! Som du skriver - det tar tid för nya vanor att landa...
Önskar dig o mig o alla forumvänner en fortsatt fin dag 👍🤗💪

Profile picture for user TappadIgen

@vår2022 Grattis till 15 veckor. Du har inte riktigt hunnit bli en av de gamla rävarna ännu, men du är redan en stabil punkt här på forumet med mycket kloka tankar och funderingar och råd och utbyte med andra. Jag är tacksam för att du är här!

Profile picture for user Argbiggan

@vår2022 Grattis till 15 veckor 💐🌟💐 du är en förebild för mig och jag läser dina kloka tankar dagligen. Du har hjälpt mig på vägen till mina idag 6 veckor. Så tack för det.
Ha en fin dag 🌹

@Argbiggan Tack❤️ Och grattis till dina 6 veckor!🎉🌟💐. Vad fint att jag kunnat vara ett stöd, och det bästa är att vi hjälper varandra genom att utbyta tankar och peppa varandra i med- och i motgång🌷💕

@vår2022 Tack för din omtanke! Det ska väl reda ut sig vartefter. Ett litet steg i taget...Det betyder mycket med de kommentarer o uppmuntrande ord här på forumet. Trots att vi inte känner varandra IRL..
🤗 Tackkram!
🤗

@vår2022 Grattis till 15 veckor, det är en hel evighet ju! Såå kul att du kommit så långt, du är bra du! Kram 🤗

Dag 105. Vacker dag med sol och nollgradigt. Måste vara den isigaste vintern på åratal. Har gått med spikskor varje dag då det är riktigt isigt på vissa ställen på mina hundpromenader. Ny vecka med att söka jobb, invänta ev intervjuer och ev intervju som lett till positivt svar om anställning, det får jag dock svar på tidigast nästa vecka.

Jag har insett att jag haft en fin förmån med att kunna jobba med min nykterhet utan att ha haft för stor arbetsbelastning på mig. Förra uppdraget var på upphällningen när jag startade i slutet av oktober och sedan har jag sökt arbete fulltid from januari. Jag har även kunnat processa mitt psykiska mående och ägna tid till att söka information och läsa. Jag har även kunnat ägna tid i detta forum vilket blir svårare om man har mycket på sitt arbete. Det är jag tacksam över och har bidragit till att jag känner mig rätt stadig, balanserad och hoppfull om framtiden. Trots att det emellanåt kan kännas lite oroande att ännu inte ha ett jobb, känner jag mig fortfarande relativt trygg i att det kommer att ordna sig så småningom. Självkänslan är bra mycket bättre än den var på mitt förra jobb, så klart beror det på att jag nu lever nyktert. Därför ska jag passa på att ta vara på denna tid med de rutiner jag har och som även möjliggör att kunna gå på hundpromenader varje lunch, träna på fm och inte stressa iväg på morgonen.

Ha en fin måndagskväll💕🌷

@vår2022 Härligt att du har så positiv inställning o att allt verkar så lugnt! Tror det kommer att lösa med jobb också men ändå fint att du kan utnyttja tiden utan arbete - till att befästa det a-fria livet 👍
Kram 🤗

Profile picture for user Friluftstok

@vår2022 vad skönt det låter att du fokuserar på nykterheten och ditt välmående istället för att stressa kring ett jobb. Kan tänka mig att det finns fördelar med att kunna fokusera på sitt mål. För egen del känner jag att jag inte alls har tid för att inhämta kunskap men forumet har blivit en lagom mellanväg där jag läser lite pö om pö. Ha en fin kväll! ⭐

Profile picture for user Geggan

Nu saknar jag dig @vår2022! Blivit så van vid att du alltid är Här och styr upp. Men vi får klara oss ändå😇😘hoppas hörs imorgon. Dagen har varit okej ändå.

@Geggan Ha ha!💕 Jodå, jag är här. Var mycket saker att ta itu med igår och var rätt trött, så det blev att chilla i soffan igår och titta på film. Det var första gången jag inte gjorde ett dagsinlägg men det kommer idag😁.

Ha en fin onsdag🌷💕

@Geggan
Hahaha, jag ka oxå märke till att @vår2022 inte skrev ett eget inlägg igår. 😁 Gillar att följa dom! Men känner ingen press över det Vår, du får skriva hur ofta eller sällan du vill!!! 💛
Men ta åt dig att vi gillar att ha dig här och få ta del av dina kloka ord!
Stor kram 🤗

Dag 108. Känner mig trött fram och tillbaka, lite huvudvärk. Sover bra och det känns rätt bra med det mesta omkring mig. Kanske vårtrötthet? Idag rätt blåsigt men sol. Sol och en stärkande hundpromenad får pigga upp mig idag, sedan bara ta det lugnt. Ställer in min träning idag. Kanske ett längre mindfulness pass istället.

Har många tankar som far och jag låter dem fara omkring tills de landat lite. Jag är en som tänker väldigt mycket, många tankar samtidigt. I nyktert tillstånd kan jag låta mina tankar vara där ”uppe” i det blå. Jag behöver inte grubbla på dem hela tiden. Det är inget som behöver lösas nu, eller kanske inte ens är något som behöver lösas. Jag är så lösningsfokuserad men allt behöver inte lösas, det kan vara tankar som bara finns för att jag finns, en människa och vi tänker. Det kan vara tankar som far omkring i väntan på att mogna och som sedan kommer i mitt medvetande för att tas itu med. Jag känner mig inte ledsen eller annat, jag känner mig lugn och är mer nyfiken på detta tillstånd. Jag kan till och med ta bort tankar som kommer när jag ska sova och tänka att nu är det inte tid för att tänka på detta, det får jag göra imorgon. Helt nytt för mig. Ett sätt är att läsa tills jag blir riktigt trött, läser en spännande bok. Ett annat sätt är mindfulness innan läggdags. Kanske har jag börjat lära mig mer om medveten närvaro, det mindfulness går ut på? Att tankar bara är tankar, att låta tankar komma men att lika lätt kunna låta dem fara vidare och fokusera på det jag håller på med. Ja, i alla fall ibland😀

Ha en fin onsdag🌷💕

@vår2022 Fastnade för en sak du skriver - att kunna skjuta upp tankar som snurrar när jag ska sova... Svårt för mig, först håller dom mig vaken, svårt att somna! Sen händer det ofta, nästan varje natt/tidig morgon att jag vaknar o har jättesvårt/kan inte somna om! Vilket leder till trötta dagar...
Det har inte blivit bättre trots att jag har många a-fria dagar. Snarare värre...
Får testa dina andra tips med mindfulness (inte så bra på det) eller att läsa bok! Ville bara skriva o berätta hur det kan vara trots många a-fria dagar - i alla fall för mig...
🤗 Kram

@majsan_nu Skrev tidigare idag om hur jag hanterar orostankar i din tråd. Det hör ihop med detta, att jag kan skjuta bort tankar som snurrar när jag ska sova. Tankar och känslor som ”plågar” mig har jag, under dagtid, tagit upp på ytan, satt ord på, processat och hanterat. Det är det som har gjort det lättare för mig att sova. Tankar som snurrar när jag ska sova är inga ”plågotankar”, då är det svårt att sova. Dem måste jag hantera under vaken tid, så de tappar sin styrka. När de tappat sin styrka och inte längre triggar mig, är de lättare att avfärda när jag ska sova. Att läsa eller meditera hjälper mig i detta.

Kram💕

@vår2022 Så kloka ord, jag förstår vad jag gör fel... Under dagen har jag kraft att skjuta undan de jobbiga tankarna o sen poppar de upp när jag ska sova. Måste försöka göra som du skriver - processa under dagen inte när jag ska sova - så självklart egentligen! Tror jag är starkare under dagen, då orkar jag skjuta undan o sen kommer allt upp när jag ska sova... Ska tänka över alltihop ett varv o göra som du säger "Vara klar" under dagen med processandet för att kunna somna lättare...
Tänk så bra det är med våra trådar, många kloka tankar o tips att använda sig av. Det hjälper att vrida o vända på tankar o funderingar o sina känslor tillsammans med er andra 👍
Sakta men säkert blir det a-fria livet bättre o bättre!
Stora kramen till dig, mig själv o alla forumvänner 🤗

@majsan_nu Ja, det är verkligen bra att kunna utbyta tankar och funderingar med varandra här. Tänker också att det alkoholfria livet är en sak och känslolivet en annan. När alkoholen är borta ur livet kan inte känslorna dämpas med A. Då återstår känslolivet och hanteringen av dem. Så det är inte själva alkoholfria livet som är jobbigt utan det är känslolivet som är jobbigt, när de inte får dämpas med alkohol. Vad gäller ”plågotankar” och som man inte vill tänka på just för att känslorna blir jobbiga, så blir man också mindre rädd för dem när man beskriver dem och sätter ord på dem. De förvärras i huvudet och blir mindre kaotiska när de uttrycks. 🤗

@majsan_nu Tips, skriv ned på ett papper vad som oroar dig. Beskriv så utförligt som möjligt och hämmad dig inte, beskriv precis som du känner. Låt det flöda. Låt det sedan vara en stund, så länge du önskar. Gå tillbaka och fyll på om det finns mer. Skriv hur du vill och önskar att det ska vara. Lås dig inte vid att ”det går inte”, just nu brainstorma du bara, allt som kommer i huvudet, var kreativ. Sedan kan du stryka det som är omöjligt. Du kan hitta helt nya perspektiv och synvinklar på problemet. Utifrån det kommer det att öppna sig olika vägar för dig, vad är möjligt och inte möjligt för dig. Hur som helst är det skönt att få ur dig saker som tynger dig. Prova😀

@majsan_nu Jag håller med @Vår. Det gäller att inte fundera på jobbiga saker, eller problem just innan man ska somna. Då har i alla fall jag svårt för att somna, och sover dåligt. Förövrigt tycker jag att jag sover bättre om jag har varit lite mer aktiv under dagen. Helst utomhus med intag av mycket frisk luft. Jag tar alltid ett varmt kvällsbad varje dag också. Det har jag gjort från första dagen jag blev nykter och det gör susen, det är jag helt säker på. 😂 Något annat som betyder mycket är att jag aldrig ältar eller grubblar på saker som inte går att göra något åt. Utan lägger i stället kraften på saker jag tycker är kul, och mår bra av. Och detta gäller även dagtid.

Kram

@Torn Låter härligt med ett kvällsbadet varje dag😀. Tänker att det finns många olika slags personligheter, vissa kan sluta älta lätt och andra har lite svårare för det. Jag tillhör mer den senare, en som grubblat mycket. Det som gjort att jag grubblar mindre är att jag kunna få tag på det som oroar mig, fått tag på känslorna det ger och tagit upp dem på ytan. Det har fått mig att förstå bättre vad som skaver i mig och då kan jag hantera och förhålla mig till det. Då oroar och skaver det inte på samma sätt längre. Utan denna process skulle jag ha fortsatt att grubbla och älta. När jag tidigare fått höra att jag ska sluta älta, skita i det, har jag känt mig dålig som gör det. Det är som att säga ”tänk inte på en apelsin” och det enda man gör då är att tänka på en apelsin. Men håller med, det är ingen idé att tex grubbla på sådant men inte kan ändra på tex att man skulle vilja vara 176 cm om man är 165 cm, det går inte att ändra på.

Kram🌷💕

@vår2022 Jag tillhörde dem som grubblade, ältade och oroade mig för väldigt mycket saker. Innan jag blev nykter vill säga. Men detta förändrades, framförallt mellan månad 3-6 som nykter. Genom att jobba på ett liknande sätt som du gör nu.😀 Jag fick ett helt annat ”tänk”. Och detta var inget som jag har upplevt tidigare i livet. Det är därför jag tycker att jag mår bättre nu än på den tiden jag drack ” normalt. I hela mitt tidigare liv har jag levt i tron att alkoholen har tillfört mig någon positivt. När den känslan försvann helt och hållet öppnade sig ett helt ny värld, som jag inte trodde fanns. Ältande, grubblande och oro är liksom puts väck. 😀

Kram

@Torn Jag har jobbat och processat mycket med mig själv i hela mitt vuxna liv och fått många insikter och löst upp många knutar. Jag har varit på det klara med vad som skaver i mig och varför. Det som är skillnaden nu när jag är nykter, är att jag inte rubbas i mina insikter pga ångest, oro och skam som alkoholen medförde. Jag kan hålla fast vid mina känslor, bekräfta mig själv i det jag känner och det gör mig trygg. Jag får ännu mer insikter i vem jag är och lär känna mig själv ännu bättre. Jag kan hantera svårigheter och hur jag ska tackla dem så mycket bättre. Ja, det är en ny värld som öppnar sig som nykter och de eviga följeslagarna ångest, oro och skam håller sig väldigt lugna och märks knappt.

Hurra för nykterheten och ett nytt lugnare liv!🌷💕

Dag 109. Tittade på filmen om Återfallsprevention igen då det florerar lite olika funderingar på forumet. Jag har nu sett den ett antal gånger för att påminna mig och jag tar in olika saker för varje gång jag tittar.

Pannloberna i hjärnan som bedömer och granskar risker, som hejdar impulser vid sug och som hjälper oss att avstå och säga nej, har svårt att hävda sig vid ett beroende av alkohol. Känslohjärnan tar vid efter ett par glas och dominerar över pannloberna, vårt sunda förnuft är borta. Vid beroende och vid sug och impulsen att dricka, hoppar signalerna förbi pannloberna (som ska riskvärdera) direkt till känslohjärnan som vill ha omedelbar tillfredsställelse. Pannloberna får ingen chans att hejda.

Alkohol har konkurrerat ut våra naturliga förstärkare av välbehag som att äta, dricka, fortplanta sig, musik, umgås, natur mm. Alkoholen kickar igång belöningssystemet något oerhört jämfört med de naturliga förstärkarna och hjärnan har lärt sig att föredra alkohol. Hjärnan har kidnappats av alkoholen. Signalsubstanserna, som ger oss välbehag och lugn ÖKAR drastiskt och glutamat som påverkar minnet och inlärning MINSKAR drastiskt. Det råder obalans.

När vi sedan blir nyktra sker det omvända, Signalsubstanserna, som ger oss välbehag och lugn MINSKAR drastiskt och glutamat som påverkar minnet och inlärning ÖKAR drastiskt. Hjärnan har reglerat ned den egna produktioner av signalsubstanserna då alkoholen har blandat sig i detta och skapat obalans i hjärnan.

Återfallsrisken är stor att vilja dricka för att få dopaminpåslag och känslor av välbehag. Det beror på att hjärnan fortfarande är i obalans, att man har brist på färdigheter för hur man ska hantera det nyktra livet, gamla och nya problem kan dyka upp som ska hanteras och det skapar stress. Livet kan kännas trist och grå, man saknar det perfekta ruset, sover dåligt mm.

Ett riskexempel är att man har tankar på alkohol ett par till tre dagar. Det skapar känslor av rastlöshet, oro och sug. Beteendet blir att man köper en öl, dricker den och det går bra den gången. Efter en tid dricker man allt mer och oftare. Den kritiska rösten, pannloben bedövas och tystnar och känslohjärnan tar över. Ett återfall sker.

Det tar lång tid för hjärnan att återhämta sig och skapa balans i signalsubstanserna igen, de naturliga förstärkarna, utan alkohol som påverkat och skapat obalansen. Det tar 3-6 månader eller ännu längre och beror på hur man druckit, på vilket sätt och vilken sårbarhet man har.

Man kan träna upp pannloberna som är en slags muskel, att bli kraftfullare då känslohjärnan är dominant. Att balansera upp pannloben som kan överväga riskerna med att ta ett glas och de långsiktiga effekterna av det beteendet, mot känslohjärnan som vill ha omedelbar tillfredställelse av alkohol. Det kan man göra genom att tydliggöra fördelarna med att vara nykter och träna på att hålla det i minnet. Att hitta alternativ till alkohol och dopaminduschar utan alkohol.

Det gäller alltså att vara klok i förväg och ha alternativ till att dricka. Att tänka framåt och bedöma riskerna på både kort och lång sikt av sitt beteende om man dricker och vad det leder till. Att välja det säkraste alternativet.

Så med det sagt önskar jag er alla en fin kväll💕🌷

Profile picture for user Friluftstok

@vår2022 vilken bra sammanfattning till filmen! Har vid flera tillfällen imponerats av din kunskap kring hjärnan och belöningssystemet 🤩 Tack att du delar med dig! 🌷

@majken_r @Friluftstok Roligt att ni uppskattar sammanfattningen😁. Det är bra att ha den nedskriven och påminna sig om hjärnans funktion och roll och förstå hur den påverkar oss. Det ger mig motivation till att vilja vara nykter och förstå varför ett återfall lätt kan hända.

Sov gott!🌷💕

Profile picture for user Jan.3.

@vår2022 Godmorgon.
Tack för bra sammanfattning, och i länken du gav mig i min tråd så fanns det ju fler filmer att se. Blir att titta på vid senare tillfälle.

Profile picture for user Jan.3.

@vår2022
Det förklarar ju vissa saker som händer i kroppen.
Men nu ska vi ut o jaga dopaminkickar på pimpelisen.😃

@Jan.3. Se där! Nytt alternativ till dopaminkickar utan alkohol! Hoppas du får fin fångst och massor av dopaminduschar😁.

Dag 110. En härlig dag med sol och lite kyla. Lång meditation, kroppscanning av hela kroppen och ett träningspass. Jobbsök och annat fix. Dags att ta fredag och njuta av helgen som kommer.

Önskar er en fin fredag🌷💕