Vågade skriva här

Profile picture for user vår2022

@majken_r träning är verkligen superbra! Ligger lite före med dagar men dina tickar på så bra och som bara den! Det är det som räknas🥰 kram.

@Rehacer Ha, ha! Ja, helst låg man i soffan med flaskan bredvid sig så man slapp gå upp och röra sig för att fylla på😂

Dag 89. Trött. Såg en serie igår kväll som jag inte kunde sluta titta på till slutet. Det var så spännande och jag var tvungen att veta utgången. Kom i säng efter 01. När jag vaknade kände jag mig bakis. Att gå och lägga sig alldeles för sent är som att dricka, men med den stora skillnaden att jag inte hade ångest och oro när jag vaknade. Alltså inte värt att vara uppe för sent för mig. Gillar att vakna tidigt, pigg och ta vara på morgonstunden.

Härligt vinterväder med sol idag. Piggnar väl till på lunchpromenaden. Ha en fin fredag🌞❄️

Profile picture for user Tikka

Ha en fin helg @vår2022
Jag har en kattunge på 15 veckor hemma som gärna väcker oss kl 4,, somnar jag om då, så känner jag mig tok bakis kl 6 när jag normalt kliver upp.

@Tikka Tack! Ha, ha! Det är som att vara småbarnsförälder igen med en kattunge😂. När jag tänker efter så kände man sig ofta bakis vid småbarnsåren och uppvaknande på nätterna eller som en zoombie😵

Profile picture for user Torn

@vår2022 Stort grattis till 90 dagar! 😍 Jäklar vad du har jobbat på bra, och gått från klarhet till klarhet! För mig känns det som du började din tråd här alldeles nyss, men tiden går. 😅 Ha en bra dag, och känn dig extra stolt för att du är där du är i dag! Det är inte tur, det är ett hästejobb med tålamod, beslutsamhet, kämpaglöd och strategier som har gjort det.

Kram

Profile picture for user majsan_nu

@vår2022! Stort grattis till alla dina dagar, 90 a-fria!!! Starkt gjort 💪👍
Vi kämpar på o samlar fler o fler, ena dagen efter den andra...
🤗 Grattiskram

Dag 90! Så kom då den dagen som är en slags magisk gräns att uppnå. Ett kvartal av ett år. Känns både som en lång och en kort tid men jag är ändå nynykter. Det känns avlägset att dricka som ett annat liv. Mitt nya liv är en livsstilsförändring där nykterheten är grundfundamentet för allt för att det ska bli det liv jag önskar leva. För att jag ska kunna följa min värderade riktning i mitt liv. Med alkohol i mitt liv skulle allt det raseras och den frid som finns inom mig skulle försvinna. Alkoholberoende är så destruktivt och förintande med en massa demoner som härjar i hjärnan. Det förvrider logiskt tänkande och grundfundamentet är alkohol som ska stilla demonerna i hjärnan med med alkohol till varje pris. Inte kunde jag då för mitt liv förstå eller tänka att livet skulle bli tusen gånger bättre utan alkohol, visst kunde jag förstå det men drivkraften till att dricka var så mycket större. Hjärnans tänkande förstörs av alkohol och den tillåter då inte dig att orka tänka tanken ut innan du har lyft ett glas vin för att tysta allt. Man är fast i beroendet med avklippta tankar och logiskt tänkande.

Att starta ett krig mot demonerna och försöka ta tillbaka sitt liv och stå emot att dricka, är ett enormt stort steg som kräver mod och massor av styrka som många gånger utkämpas krälandes på marken. Fiendens trupper är överlägsna i antal men det finns svagheter. Kampen för att få tillbaka sitt liv handlar om uthållighet och det går att besegra fienden om man orkar stå emot och hålla ut, trots att de är fler till antalet. Fiendens taktik går ut på att psyka dig och locka med en flaska vin, be dig komma tillbaka, släppa garden och slappna av. Komma tillbaka till alkoholdimman. Deras svaghet är att de inte är så uthålliga, om du lyckas kämpa och hålla ut en vecka till att börja med, har fienden retirerat bra mycket och du har återfått mycket styrka. Ju längre du står emot försöken till deras lockelser att dricka vin desto starkare blir du. Hjärnans funktioner återhämtar sig och du börjar kunna tänka tankar helt fullt ut och känna dina riktiga känslor igen. Demonernas psykiska krig tystnar och din ångest och oro avtar. Du börjar sova bra igen.

90 dagar!!! Underbart! Mitt första delmål är i hamn. Men min resa har bara börjat, nästa delmål är 6 månader, 180 dagar. Därefter 270 dagar och till slut ett år för att sluta cirkel med det datumet jag för ett år sedan startade min resa. Jag ser fram emot att fortsätta min resa och att nyfiket få utforska allt som händer på vägen, såväl inom mig som i min omgivning. Jag mår så ofantligt mycket bättre nu på alla sätt och vis än vad jag gjorde för 90 dagar sedan.

Kämpa på alla där ute som startat sin resa, det går, du klarar det! Kämpa på alla som kommit en bit på vägen! Tack alla veteraner som pushat och hejat på, som själva en gång startat sin resa. Tack alla för all pepp och för allt ni delat med er, tillsammans är vi starka💪❤️

Profile picture for user Rehacer

@vår2022 DU är fantastisk och en stor inspirationskälla och vägledare för mig.
Tänk att du tagit 90 dagar nu!! Stort grattis!
Köp en bakelse och fira med idag!! 🍰
Kram 🤗

Tack snälla @Torn🥰. Du är en fin förebild. Skrattar ofta till när jag berättade att jag gjort en figur av alkoholdjävulen som jag ryter NEJ! åt och du berättade om din upplevelse när du var 13 år. Favorit i repris kommer här:

”Det där tror jag är riktigt bra! Själv hade jag en ruskig upplevelse den första natten efter att jag hade slutat dricka. Jag fick en hallucination där det stod en djävul i mitt rum och slog på mig med en kedja. Han såg ut precis som på omslaget till hårdrocksbandet Dios debutalbum ”Holy diver” som kom ut 1983.( googla om du vill) Jag var 13 år när det albumet släpptes och den bilden hade tydligen etsat sig fast i min hjärna. Då hade jag aldrig testat alkohol. Nu dök ”bilden” upp ” live” den där hemska natten. Det kan inte vara något annat än alkoholdjävulen som ville varna mig för vad som händer om jag dricker.😅

Tack för den😂😂😂

Tack snälla @Rehacer🥰. Du var min första och en viktig kontakt här på forumet. Du inspirerade mig💕. Nu fortsätter vi tillsammans och mot ett bättre liv. Kram💕

Profile picture for user Andrahalvlek

@vår2022 Grattis till 90 nyktra dagar! 🥳🥳🥳 Håller med @Torn, det är verkligen en fröjd att läsa om din nyktra resa. Keep up the good work!

Kram 🐘

Profile picture for user majken_r

@vår2022 Stor fanfar och hurra!! Du är en sann förebild och ger mig mycket igenkänning, insikter och tankar att reflektera kring. Ett sånt arbete du gjort och så fint att du gett dig dessa dagar. Stor kram⭐️❤️

Tack snälla @Andrahalvlek🥰. Du har kommit med så mycket goda råd och det har varit fint att få utbyta tankar kring olika saker. Du är en förebild för mig😀

@majken_r Tack så mycket!🥰 Det är så givande att göra denna resa tillsammans med dig och jag får inspiration av ditt arbete. Nu kämpar vi på vidare i resan. Kram💕

@Tackohej Tack för dina fina ord🥰. Det är givande att följa din resa och dina reflektioner, det får mig att reflektera ytterligare ett varv😁

Profile picture for user Annabell

Åh! Vår2022 🤩 - så himla stark och klok (precis som en… unicorn ju 🦄! I knew it! 😉). Väldigt stort grattis till denna milstolpe, som ju precis som du säger ligger där nånstans mitt i en fortsättning på det fantastiska som du påbörjat. Så mäktigt! ✨🌷❤️

@Annabell Ha ha! Men tack snälla🥰. Nu måste du berätta lite mer om hur en unicorn är det är en helt ny kunskap för mig, har nog inte riktigt greppat det?

@vår2022 Grattis till 90 dagar 🥳
Det är en fantastiskt bra skiva,,
alltså Dio's Holy Diver.
Synd han gick bort alldeles för tidigt Ronnie James.

@vår2022 Jo, det var skivomslaget du nämnde i ett tidigare inlägg. James var sångare i bl a Black Sabbath i slutet på 70 talet och bildade hårdrocksbandet Dio 82. Han dog i cancer endast 67 år gammal 2010.
Han var ganska kort, så han kallades "den lille mannen med den stora rösten"
Han har även en staty av sig själv i Bulgarien om jag inte minns fel.
Just låten holy diver tycker jag är en av dom bästa, även Rainbow in the Dark är riktigt bra,, om man gillar sån musik vill säga.

@vår2022 Nu i efterhand ser jag en symbolik i den bilden. Prästen är fjättrad i kedjor (fast i alkohol) och går mot en för tidig död. Läskigt värre.😅

@Tikka Aha! Jo jag gillar verkligen hårdrock både Black Sabbath och Dio! Så skönt att vrida upp volymen så att basen dunkar i golvet och bara rensa skallen😁. Har många gånger inför viktiga presentationer laddat med hårdrock. Det var @Torn som nämnde Dio och det omslaget som liknade alkoholdjävulen😂 jag lade upp en repris på den i mitt inlägg.

@vår2022! Hej!
Det var ju jättelänge sen jag skrev i din tråd men många andra har gjort det! Fick bläddra långt bakåt, jag grattade dig till många dagar för ett tag sen...
Fint att det fortsätter att gå så bra för dig, du verkar så himla stark o stabil 👍💪🥰
Härligt! Kram 🤗

Profile picture for user Geggan

@vår2022 grattis massor! Och tack för att du orkat uppmuntra mig i alla lägen och situationer! Det har varit jättebra för mig du kloka och välformulerade människa. Kram! 🥰

@majsan_nu fel, fel, fel! Det var ju idag jag skrev till, det hade bara kommit så många inlägg emellan! Ja så slarvigt jag kollade!!!
🤗 Kram igen!

Profile picture for user asdffg

Starkt av dig att ta dig igenom 90 dagar. Hejar på dig att du fortsätter vara stark och når det du vill. Det är inspirerande! @vår2022

@asdffg Tack så jättemycket🥰. Känner mig oerhört stark och med en stark vilja av stål. Jag påminner mig ofta om hur bra livet är nu och det är det som ger styrkan. Jag läser ofta på om fakta kring beroende och jag inser mer och mer vad det innebär, det är en sjukdom som man måste lära sig att leva med. Ska reflektera kring det i min dagnotering. Ska gå in på din tråd och läsa om din resa. Ha det så fint🌷💕

Dag 91. Det har kommit så pass mycket snö att jag kunde åka skidor igår, så härligt! Det ska bli en skidtur till idag med maken och hundarna. Den ena kan springa löst men den andra får vara i sele och leka draghund. Det är en mindre sort så ingen draghund men han tror det😂. Han älskar det och börjar skälla om man stannar ett tag. Han vill iväg igen! Har hyrt en stuga i fjällen av en kompis i slutet av april, ser så fram emot att komma till fjällen och åka skidor denna årstid, förhoppningsvis massor av sol och skidåkning. Något att längta till.

Ha en fin söndag💕🌷

Reflektion för att gå tillbaka till:
Beroende är en kronisk förändring i hjärnans belöningssystem. Belöningssystemet är till för att motivera oss till saker som är viktiga för vår överlevnad, genom att frisätta dopamin när tex äter god mat, tränar eller sex. När vi dricker alkohol lurar vi hjärnan att frisätta dopamin på konstgjord väg. Det ger ingen naturlig känsla av välmående utan en berusande känsla som vi vill uppleva om och om igen. Vi har olika genetisk risk att utveckla beroende från födseln. Ett beroende kan kännas som ett misslyckande och innebär känslor av skuld och skam.

Beroende är en kronisk sjukdom i hjärnan och därför svår att bota. Man kan dock lära sig att leva med sjukdomen och ta ansvar för både sig själv och sin omgivning och få ett bra liv. (Mind.se)

Skriver detta till mig själv för att jag aldrig ska glömma att jag har en kronisk sjukdom som aldrig går att bota. Min hjärna kan bli återställd och jag kan få mina funktioner tillbaka, men själva beroendet är en obotlig kronisk folksjukdom. Det fantastiska är att jag kan lära mig att leva med sjukdomen, den kommer på intet sätt att märkas så länge jag inte väcker beroendesjukdomen igen med alkohol. Mitt liv kommer att bli hur bra som helst och kanske ännu bättre trots att jag har en kronisk beroendesjukdom i hjärnan. Det enda jag behöver göra är att inte dricka, inte mer än så. Det är som tur är ingen autoimmun sjukdom, en sjukdom som attackerar det egna immunförsvaret och som ofta kommer i skov. På ett sätt, dock tekniskt sett, enkel åtgärd att hålla sjukdomen i schack - drick inte alkohol!

Jag ska aldrig glömma detta i resten av mitt liv! Det som kan rädda mitt liv och ge mitt ett resterande fint och bra liv❤️

@vår2022 Så bra att skriva till sig själv o samtidigt delge oss andra kloka tankar! Uppskattar det skriver 👍
Att inte ta något första glas - så tänker jag också. Skulle inte klara att balansera på den tråden även om det låter gott att kunna! Det finns så mycket annat som också är gott att dricka men jag skulle behöva tips från er andra... kaffe, The, joser av olika slag, a-fritt öl (provat några gånger), a-fritt vin - nej tack ännu så länge (vin är det jag druckit mest)
Lite blandade tankar från mig...
Jag hejar på dig @vår2022!👍🥰💪Vi är på samma spår!
Kram 🤗

Ja, vi är på samma spår @majsan_nu 🥰💪. Roligt att du uppskattar det jag skriver. Min favorit är fun light och bubbel från min sodastream. Gör den i en flaska som som jag kan ta ur när jag blir sugen. Kaffe med lite grädde i på morgonen är smaskens😀. Såg du att jag skrev i din tråd att jag uppskattar dina inlägg?

Ha en fin söndagskväll🌷💕

@vår2022 Tack för drickatips, har tyvärr ingen sodastreamer, kanske vore ett bra köp! Kaffe är absolut nödvändigt, med mjölk tar jag.
Ja, vi är på samma spår, a-fritt är det enda rätta för mig 👍
Ja, jag ser ditt inlägg i min tråd, missade att svara, trasslade in mig i räkning av dagar o ev.flytt till det Nya livet så jag missade att svara dig... Nu blev det ju svar här istället!
Hursomhelst Vi traskar vidare på den a-fria vägen - önskar oss båda kämpa på o lycka till 💪👍🥰
Till alla som känner att stärkande ord behövs!!!
Kram 🤗

@vår2022 Tack för tips, kanske en sån är bra för the-vatten också, kanske slösigt att sätta på spisen för det?
🤗 Kram

Dag 92. Nä så tråkigt! Plusgrader och snön smälter och droppar från taket. Antar att skidspåret också försvinner. Hann i alla fall åka lördag och söndag. Så bra träning för hela kroppen och också en skön och härlig upplevelse. Det blir fram med träningsmattan och annan form av träningspass. In i veckan igen med att söka jobb och annat runt omkring.

Ha en fin måndag🌷💕

@vår2022 Här är det oxå plusgrader, hunden var dyblöt efter morgonpromenaden. Suck!
Men men, det kändes som lite vår i luften + att fåglarna kvittrade och det kan man ju inte klaga över! 😍
Ha en fin måndag du med! 🤗

Dag 93. Sover ok men på något sätt ytligt. Mycket diskussioner i mina drömmar men minns dem inte riktigt. Mycket tankar som far runt i huvudet, ingen ångest och ingen direkt oro, men kanske en form av oro ändå. Förmodligen tillräckligt för att mina känslor ska signalera till min hjärna att det gäller att vara lite vaksam ifall något skulle inträffa.

Tankarna finns på min son. Upp till nionde klass var han med i gruppen men var mycket för sig själv efter skolan. Vissa har han kontakt med än idag. Hans tre år på gymnasiet, där han inte kände någon sedan tidigare, var hemska, han kom inte in i gruppen och han var för sig själv. Han ville inte vara med på det gemensamma studentfirandet med klassen eller åka på studentflaket. Något han sett fram emot många år tidigare. Han firades hemma istället. Han träffade en tjej som brände honom rejält. Hon var verkligen inte bra för honom och hon utnyttjade hans godhet och hans tillit till henne på ett fult sätt. Det tog sin tid att komma över henne och jag vet inte riktigt om han kom ut bra på andra sidan. Han vill inte prata så mycket om sina känslor. Där och då när det hände pratade vi flera nätter när han ringde och på långa promenader om allt. Han kom in på en utbildning i en annan del av Sverige och vi hjälpte honom flytta dit. Han var förväntansfull och även jag. Han började misstrivas ganska snart, svårt att komma in i gruppen, han har social ångest. Flyttlasset gick tillbaka hem igen och han fick en studentlägenhet. Mina tankar är på hur det ska gå för sonen, att han inte kan bo kvar i studentlägenheten när studierna tar slut och måste flytta hem igen. Han tycker det är jobbigt att behöva flytta hem igen, som en liten unge. Han är rätt inåtvända och inte utpräglat social, är mest för sig själv. Håller på med en intensivutbildning i dataprogrammering, tycker att det är svårt att ta in allt på så kort tid. Tycker också det är tråkigt att han måste flytta hem då han trivs att bo själv och inte har något val. På ett sätt tänker jag att det kan vara bra att han flyttar hem, dels att han slipper den ekonomiska pressen hela tiden och att vi kan stötta honom i sitt jobbsökande och kanske hjälpa honom att få lite bättre självförtroende och tro på sig själv.

Han är musikaliskt begåvad och gör egen musik/text och har spelat in detta med ett band han startade. Något hände efter ett första uppträdandet, han lade ner bandet och gör allt själv nu. Förmodligen social ångest. Har pratat och uppmanat honom att söka hjälp och sagt att det finns god hjälp mot detta. Men han vill inte ta hjälp. Jag kan inte leva hans liv, han måste vilja ta hjälp själv. Ungefär som att man måste vilja sluta dricka själv för att det ska fungera. Tack gode gud så dricker inte han alkohol, han har aldrig tyckt om det.

Det kan säkert komma något gott ur det att han flyttar hem tillfälligt. Han mognar och kanske kan jag även stödja honom till att ta hjälp när vi kommer att vara närmare varandra dagligen. Han har ändå sökt upp mig när det det varit för tungt och det har lättat för honom när vi pratat en stund. Det kan ta sin tid innan han kommer igång att prata, när han vill prata, men jag kan vänta.

Gjorde mindfulness övning innan jag skulle sova, det var bra. Tankarna ville komma igen när jag skulle sova men då började jag räkna nedåt från 100-0, som jag såg att @Andrahalvlek utövat om som funkade bra, gick bra, började tänka igen och räknade ned igen. Måste sedan ha somnat.

Ja, det är bra att formulera och skriva ned sina tankar här, att sortera på något sätt och göra känslorna mindre hotfulla. Ha en fin tisdag🌷💕

@vår2022 hej. Känner varmt med dig i detta med sonen som du beskriver. Det är ju det värsta som finns, när barnen inte har det riktigt bra. Hoppas han hittar sin väg! Oftast går det ju, förr eller senare. Säkert bra att ha honom hemma ett tag. Det är på många sätt en besvärlig värld för unga att komma in i. Oroar mig redan lite för barnbarnen som snart är tonåringar. Kram!

@vår2022 Det är verkligen smärtsamt när barnen har det kämpigt 😢 Man önskar att man kunde bära dem genom smärtan, men det går ju tyvärr inte. De måste ta sig igenom skiten själva. Men det hjälper dig att skriva om det. När vi skriver tvingas vi sätta ord på vad vi tänker och känner och då förflyttas vårt fokus från amygdala, som är hjärnans dramaqueen ”kris och panik”, till frontalloben där logik och sunt förnuft bor.

Skönt att du hade nytta av min ”räkneövning”. Den fungerar på samma sätt, när man räknar baklänges aktiveras frontalloben samtidigt som de djupa andetagen signalerar till hjärnan att man har koll på läget.

Kram 🐘

@vår2022
Stor kram till dig! 🤗
Dessa underbara, härliga, å ibland jobbiga ungar som vi älskar och värnar om så mycket! Man hade ju lätt gått genom eld för dom! Förstår att du vill hjälpa och skydda din son, mammahjärtat bultar hårt för sina egna. Men precis som du och jag fick stångas med våra problem och hjärtesorger när vi var unga så måste de oxå igenom det. Vi får finnas redo vid sidan om när de vill ha hjälp eller vill prata. Det är fint att höra att din son vänder sig till dig när han behöver prata, se det som ett stort erkännande att Du är viktig i hans liv! ❤️
Att flytta hem till mamma & pappa igen förstår jag att han tycker är jobbigt. Det blir ju lite att ta ett steg tillbaka. Men det löser sig, det gör det alltid!
🤗

@Geggan @Andrahalvlek @Rehacer Tack så jättemycket för era svar, det betyder mycket och värmde gott i hjärtat. Jag blev rörd och tårögd💕. Uttrycket att man mår aldrig bättre än det barn som mår sämst stämmer verkligen. Precis som ni säger så ordnar det sig på något sätt förr eller senare, det gör det alltid och dom måste ta sig igenom skiten själva, precis som vi gjort. Det är det de växer av och lär sig att hantera livet. Även vi måste lära oss att hantera rollen som mamma och låta barnen få hantera svårigheter och inte försöka bana vägen för dem för mycket.

Precis som du säger @Andrahalvlek påverkar vi hjärnan med att sätta ord på känslor och att det funkar likadant med att räkna baklänges. Jag ska ikväll tänka på att ta djupa andetag också, det missade jag, så hjärnan verkligen förstår😊

Jag märker en stor skillnad på hur jag hanterar detta som nykter, istället för att dricka och domna bort. Nu får jag inte ångest som ibland gränsade till panikångest ej heller samma oro. Jag fastnar inte och har större tillit och uthållighet till att han ska komma vidare i livet och hitta sin helt egna väg. Vet att han ibland sagt att han inte talat om en grej för att han inte vill oroa mig, nu ska han få upptäcka en mamma som är mer chill, eller hur @Andrahalvlek?😊

Tack för pepp, det var guld värt! Nu mår jag bättre och ler till och med😁

@vår2022 Läste ditt inlägg om din son, och de fina kloka kommentarer du fått. Inget mer att tillägga, mer än igenkänning. Och så skönt att inte vara fast i alkoholångest.. du gör ett så magiskt fint arbete med dig, som du så tacksamt för mig delar. Kram💕

Profile picture for user Friluftstok

@vår2022 vilket berörande inlägg om din son! Dessa barn, de ger oss så mycket i livet men även en rejäl skopa oro 😅 Det glädjer mig att höra om den fina kontakt ni verkar ha, att han vänder sig till dig. Tänk vad den kontakten kan utvecklas nu med det nya nyktra livet! Mina barn är yngre, i tioårsåldern. Upplever en fördjupad kontakt med den äldste den senaste tiden ❤️

@Friluftstok Ja, det stämmer med små barn, små bekymmer, stora barn, stora bekymmer. Eller att bekymren få en annan dignitet i alla fall på typ en högre psykisk nivå. Har haft barnen varannan vecka tills de blev större och tills den större flyttade till studentrum och pojken bodde mer hos sin pappa där trumsetet fanns. Drack mindre när de var hos mig och allt mer när de inte var här. Senaste åren har det mest hälsat på då de bott själva och då har det inte funnits några barn att ta hänsyn till vad gäller drickandet på vardagar. Men det är skönt att vara helt nykter och som du säger kommer kontakten att utvecklas med det. Mysigt när kontakten fördjupas❤️

@vår2022 Ja dessa barn,, man ställer ju upp för dom i alla lägen.
Nu är mina barn 24 och 28 år,, den yngre bor 10 mil bort, men den äldre bor 90 mil bort i grannlandet.
Har åkt 200 mil t & r för att hjälpa den äldre att laga bilen över en helg. Och för att inte tala om när det ska bytas lägenhet som dom verkar tycka är rolig sysselsättning.
Men vad gör man inte...
Ha en fin dag😊

@Tikka När min dotter skulle köra upp för att få körkort, fanns inga tider i vår närhet, hon skulle iväg fyra månader utomlands och ville köra upp innan hon skulle iväg. En tid fanns 6 timmar bort i en annan stad. Jag tog ledigt från jobbet och körde henne dit 6 timmar, hon klarade inte uppkörningen😩 och körde hem 6 timmar. Hur var så besviken och ledsen, jag tröstade. Hon hittade ny tid nästa dag 2 timmar hemifrån, körde henne dit och nu klarade hon uppkörningen, jag grät av lycka, mer än hon😂. Ja, vad gör man inte för sina ungar❤️

Dag 94. Sov riktigt bra inatt. När jag vaknade kl 6 kände jag mig så utvilad och glad. Jag drömde så skönt och omfamnade något stort, min tillvaro tror jag det var. Minns inte drömmen men känslan fanns kvar inom mig. Tror mina mindfulness sessioner påverkar mig mycket, jag är så öppen för det. Igår gjorde jag en övning ledd av Natthiko på 25 minuter. Tog in allt han förmedlade och att vi är en del av något större. Att kunna andas in kraft och andas ut oro. Att kunna känna trygghet hos sig själv och att det är en trygg plats man alltid bär med sig.

Har hållit på med mindfulness tidigare men har inte kunnat ta in riktigt och hade inte heller haft ro i kroppen till att göra övningar. Nu blir jag totalt av slappnad och tycker det är jätteskönt. Ska bli spännande att se hur detta utvecklar sig, det tar tid och man måste öva mycket på medveten närvaro.

Ha en fin onsdag och kämpa på alla därute🌷💕

@vår2022 Så härligt när sömnen blir god, värt jättemycket - så grattis till det 👍
Spännande att höra om mindfulnes, det är något jag borde lära mig mer om!
Ha en fin onsdag du också...
Kram 🤗

@vår2022 underbart med bra sömn!! Jag upplever också mycket större ro nu när jag mediterar eller gör andningsövningar. Inte så uppe i varv. Livet utan alkohol har sina fördelar! Kram till dig💕

@vår2022 Kanske borde testa mindfullness, har aldrig gjort det. Det gör mig nyfiken när du skriver om det!
Grattis till 94 dagar, snart är det 100!!! 🤩

@Rehacer Tack, snart! Prova, jag har laddat ned en app som heter mindfulnessappen, man kan testa den gratis en vecka sedan kostar det typ 500 för ett år. Finns massor att välja på, korta som långa sessioner😁

@majken_r Ja, kan tänka mig att effekten är liknande med yoga och andningsövningar. Ja, livet utan alkohol gör en mer chill😁

Profile picture for user cthd

@vår2022 Så härligt det låter! Vad bra du är, med alla dina dagar - och att du känner att du mår bättre. Ger inspiration!

Profile picture for user Kebne1

Hej@vår2022 Jag är också helt ”hooked” i min Headspace meditation. Så fort jag hör rösten blir jag avslappnad🙏🏼❤️

Dag 95. Grått och trist väder idag. Regnet hänger i luften. Sinnet kan inte lättas upp av vädret så det får ske via träning och att andas in frisk luft. Var på ärenden igår i staden. Tog tåget in, har skett så sällan under pandemins två år. Väl på perrongen fick jag en sån härlig känsla av att stå och vänta in tåget, pigg, fräsch och nykter. Minnen flimrade förbi kring så många gånger jag stått där bakis och helst inte velat ha någon konversation med någon man känner. Men igår, nykter men ingen jag kände att prata med. Igår skulle det inte varit något problem alls. Lunch med bekant och trevliga samtal, kände mig så ångestfri och på glatt humör. Gjorde ärenden och spejade efter vilka fik som fanns och som så mysiga ut. Tidigare har jag mest spanat in schyssta ställen att ta ett glas vin på. Fika var inget för mig, då. Gick förbi bolaget för att testa vad som skulle hända inom mig, inget, bara registrerade det. Kändes som en befrielse att det inte triggade eller kändes laddat. Tog in på ett mysigt café och beställde en latte. Så underbart att sitta nykter och fräsch intagandes en latte och kika på jobbannonser i en skön fåtölj. Kolla på folk och öppet inta det som sker runtomkring. Känna lugn och ro inom mig. En ny skön erfarenhet. Jämförde denna upplevelse mot tidigare då jag var så bunden inom mig själv, skämdes, bakis och ville helst inte synas. En snabb runda på bolaget och stoppade flaskorna i min ryggsäck så ingen skulle se dem, fort in på tåget och hem för att få ta ett glas vin och dämpa alla känslor. Men, inte igår! Och inte någon annan dag framöver heller! Nu är det kaffe latte och mysiga fik som får min uppmärksamhet😊.

Ha en fin torsdag🌷💕

@vår2022 Jag gillar också sitta på café med en kopp kaffe,, det är så lugnande.
Men en kaffe för 30-40 spänn,,,, hallå!
Å andra sidan, vad kostade flaskorna i ryggsäcken,, billigt kaffe ändå...

@Tikka Ha ha! Ja, tänkte tidigare att fan så dyrt med en kaffe, nä det får jag dricka hemma eller gratis på jobbet. Men ett glas vin för typ 100 spänn var inte något jag speciellt funderade på😂 skönt att det är över!

@vår2022 Jag har också tränat mycket mindfulness tidigare, eftersom jag har varit utmattningsdeprimerad två gånger (2007, 2018). Jag slarvar med det när jag mår bra dock, och jag måste bli bättre på att fortsätta med det hela tiden. För att förebygga. Man måste träna mycket när man mår bra för att ha nytta av det när man mår dåligt. Du jobbar på så himla bra ❤️

Appen Insight Timer kan jag rekommendera också, där finns en massa gratispass. Den appen har 19 miljoner användare. Mäktigt 🙏🏻

Kram 🐘

@vår2022 Låter som en härlig dag, underbart att få upptäcka nya sidor och få nya erfarenheter, inte bara en jakt på ett glas vin som det var förrut. Kram 🤗

@vår2022 Så fint o positivt inlägg du skriver! Din positiva inställning smittar av sig till mig, jag blir sugen på att sätta mig på ett mysigt café...
Fortsätt som du gör! Det kommer säkert att lösa sig på jobbfronten också...
Kram från mig 🤗

@Andrahalvlek Tack och tack för tipset! Ja, förstår att det innebär mycket träning för att få ut ”maximalt” av det😀.

God morgon!
Vill bara tipsa om att det finns många sorters the som är bra för sömnen - olika sorters ört The! Brukar finnas i vanliga mataffären.
Kram 🤗

Dag 96. Sov rätt gott i natt och vaknade av att jag skrattade, min man vaknade också och skrattade åt mig😁. Ett bra sätt att vakna på. Idag blir det en fin lunchpromenad med hundarna, sol och någon minusgrad. Igår var det blött och min hund rullade i något som inte luktade så gott i pälsen. Han tyckte visst att det luktade bra och ville ha den lukten på sig för att kamouflerar sig för andra djur. Blev in i duschen till hans förtret när vi kom hem.

Skönt med fredag och helg. Blir som vanligt långa sköna promenader med hundarna, elda i brasan, laga god mat, träning och bara vara.

Ha det så gott🌷💕

Jag måste skriva av mig! Leta efter mina jobbansökningar på molnet/OneDrive men allt var borta! Panik och hjärtat i halsgropen, så oerhört mycket timmar jag lagt ned på detta. Samtidigt ringer telefonen och jag svarar, det är min tidigare arbetsgivarorganisation i luren. Tror det handlar om min jobbdator som jag precis lämnat in och frågar direkt om de kan hjälpa mig med molnet. Det visar sig handla om en jobbintervju, en ansökan jag skickade in i början av januari, trodde den redan var tillsatt. Ja, det blev lite konstigt samtal, men oj vad glad jag blev! Han bara skrattade när jag till slut fann mig och han förstod min situation. Ytterligheterna var enorma, total panik som övergick i total glädje. Lyckades googla fram hur jag skulle rädda min dokument och det gick bra. Puh!

Sedan blev jag så sugen på att dricka ett glas vin för att fira! Vanan gick på autopilot! Dricka på panik som övergick i glädje. Sade till min man, som precis kom från Ica, åk och köp vin (skämtsamt) och han tog fram ett bytta glass han inhandlat på affären och sade, här har du ditt vin😂. Suget försvann direkt!

Nä, nu ska här göras en bra intervju, nykter, fräsch och med gott självförtroende! Fan vad jag hoppas på det jobbet, blir det inte så får jag ta hand om besvikelsen sen, men nu ska jag njuta av att få komma på intervju😁😁😁

@vår2022 Snacka om snabb vändning från negativt till positivt! 😅 Du får säkert det där jobbet tror jag.

🤗

@Torn Tack! Ja, det var du som sade att något bättre kan komma ut ur den här situationen, brukar tänka på det. Hoppas du har rätt!🤗

@vår2022 haha, vilket samtal som då snabbt vände till något du inte förväntat dig. Håller alla tummar för att du får jobbet!

Den där autopiloten känner jag igen så väl. Märkt att många saker sitter verkligen i muskelminnet. Hur jag sträcker mig efter vinglas, hur stegen automatiskt har styrts ner på gatan bolaget ligger på osv.

Och du, 96 dagar 🥳 Så jäkla grymt jobbat! Grattis! Snart tresiffrigt ju! 🤩

@vår2022 Vilken bergådalbana i känslor!! Kan tänka mig att det där telefonsamtalet var lite smått rörigt, men lite kul är det! Helt underbart att du ska på intervju, njut av den känslan!! Resten löser sig! Stor kram på dig! 🤗

Dag 97. Tack @Friluftstok @Rehacer för pepp! Det tog ett tag att komma i balans igen efter gårdagens stohej, blev så rastlös och i det gamla livet hade vinet dämpat detta och tagit mig med in i dimman. Gjorde en flaska med fun light och bubbelvatten och tittade på Carina Bergenfeldt. Sedan mat och en spännande serie. Lugnet återställt.

Usch! Vilket trist väder idag. Regn och grått. Ska ta en lång hundpromenad med kläder efter väder. Sedan blir det en dag i soffan och jag ska jag sträckläsa en bok jag köpt och ännu inte öppnat. En dag som gjord för detta, inget annat direkt som behöver göras, kanske ett litet träningspass efter promenaden för att få lite flås då jag sedan ska ligga raklång hela dagen med boken. Gillar att mina träningspass blivit rutin och att inget större motstånd till detta längre finns, 30 min går fort och det känns såå skönt efteråt.

Ha en fin lördag🌷💕

@vår2022 haha! Vilken historia! Känner igen känslan av panik när nåt sånt händer. Och så lyckan! Ja ibland tror man ju att nån däruppe skojar med oss! Håller tummar för att du får jobbet- och grattis till dom som får dej, värsta kloka envisa omtänksamma människan.

@vår2022 haha! Vilken historia! Känner igen känslan av panik när nåt sånt händer. Och så lyckan! Ja ibland tror man ju att nån däruppe skojar med oss! Håller tummar för att du får jobbet- och grattis till dom som får dej, värsta kloka envisa omtänksamma människan.

@vår2022 kläder efter väder här med ☔🌪️ Men sånt reder ju vi skogsmullar ut 😉 Här blev det en långpromenad längs med havet, har turen att bo kustnära. Lyckades dock pricka uppehåll hela vägen 🤩 Får se om det blir bok eller tv resten av dagen här... 🤔

@Friluftstok Ja, vi skogsmullar ser till att man kan gå ut i alla väder, det finns inget som stoppar det😁. Inget uppehåll här och kyligt så det blev en varm dusch efter promenaden. Myskläder och liggläge under filt i soffan och eldning i brasan, tända ljus, kaffe, bok och myyyys. Så underbart att bo kustnära vid havet, det kan jag verkligen sakna.

Dag 98. Hua, vad det blåser ute och snö har det kommit. Gäller att klä sig vindtätt men inte allt för varmt under promenaden idag. Kände mig trött när jag lade mig vid 23, men hade svårt att sova. Så mycket tankar som snurrar kring intervjun nästa vecka. Har läst process- och effektutvärderingar kring uppdraget, vad som är hinder och framgångsfaktorer. Det sätter spinn på mitt huvud och jag har planer på hur jag skulle kunna gå tillväga med uppdraget. Stimulans på hög nivå. Funderar på vad jag ska ta upp och säga och hur.

Bra om jag kunde göra det på dagtid, inte när jag ska sova! Gick upp kl 24 och funderade på vad jag skulle göra. Satte på en mindfulness övning, en avslappning för att kunna sova. På med lurarna i sängen och 20 minuters scanning av hela kroppen. Insåg under avslappningen att jag var spänd i pannan och käkarna, fick loss spänningen och Det funkade bra. Kunde nu släppa tankarna och sova. Vaknade 06.30, inte helt utsövd men måste gå på toa. Då är det kört att somna om igen, hundarna väntar på frukost och på att bli utsläppta på morgonpink. Så det blev kaffe i soffan under filt och nyheter. Ville inte väcka maken. Nu dags för en promenad med hundarna i stormen, friskt!

Ha en fin söndag❄️🌷💕

Dag 99. Har börjat dra ned på godis och glass sedan några veckor. Funkar bra på vardagarna men värre på helgen. Blev glass i fredags, inget i lördags men både choklad och glass igår kväll. Hade tänkt att stå emot och åt clementiner efter middagen. Visste att jag hade både glass och choklad hemma. Kunde inte släppa tankarna på detta när jag såg en film. Tänkte att nej, ska inte ha, suget går över. Gav efter och tog sista glassen och två rader choklad. Åt upp det. När filmen var slut kände jag lite ångest och jag undrade vad det kom ifrån. Har inte haft denna känsla på länge och kände igen den från när jag drack. Min slutsats var att det var glassen och chokladen som framkallade ångest eller kanske rättare sagt skam inom mig. Kändes som ett slags återfall. Känslan var verkligen obehaglig. Det var ändå skönt att kunna sätta fingret på vad som orsakade känslan. Ville bli av med den. Kändes som jag förstört något, en bra trend utan godis och sug efter det, måste varit godisdjävulen som poppade upp i min beroendehjärna. Samma beteende som alkoholdjävulen har i min hjärna. Kanske har jag nått botten med att äta godis, det ger mig ångest, skuld och skam. Gick och kastade sista chokladen i soptunnan, kanske är den inte säker där, kan ju ta upp den därifrån…måste knyta ihop sopsäcken idag och ut med den i grannens soptunna. Där kan jag fan inte gräva i alla fall!

Ja, väldigt märklig upplevelse, så otäckt på något sätt, samma skuld, skam och ångestkänslor som med alkohol. Måste vara beroende av socker nu. Försöker mig på att äta måttlig med socker, det upptar mina tankar varje dag att avstå och tänker på helgen när jag ska äta godis. Jag måste göra som med alkohol, sluta helt, jag kan inte äta godis ibland, det triggar min beroendehjärna och jag vill bara ha mer och nu ger det mig också ångest, skuld och skam. Det är inga känslor jag tycker är värda att ha bara för att få äta godis. Det positiva är att godis inte är nödvändigt i mitt liv och inget jag behöver stoppa i mig. Ny kamp startar mot gotter. Idag Dag 1 utan godis.

Ha en fin måndag🌷💕

Måste tillägga så jag minns. När jag drack vin varje dag åt jag aldrig godis. Var aldrig sugen på godis för jag hade ju mitt vin att sippa på. Tyckte jag var nyttig och duktig som kunde stå emot godis och glass. När jag slutade med alkohol blev jag istället beroende av socker inser jag. Var sak får ha sin tid, godiset var ett bra substitut som jag behövde för att kämpa mot alkoholen men idag 99 dagar senare börjar min kamp mot att även ta bort sockerberoendet jag har. Kampen mot suget av alkohol är under kontroll nu och jag behöver inte substitutet godis mer. Gott så!

@vår2022 Känner igen det där,, jag var aldrig sugen på sötsaker tidigare heller,, men nu,,
Sambon bjöd på varma päron med smält choklad och glass i lördags,, kaffe till också,,, jädrar vad gott det var.
Livsfarligt det där..
Har svårt för Kexchoklad och Snickers jag.

@vår2022 Snart dag 100! Så härligt med tresiffrigt... Grattis lite i förväg 👍
Godis verkar vara många fastnar i a-stopp, jag har inte gjort det ännu men det kanske kommer! Mina dagar tickar också på - en dag itaget blir fler o fler!
Kram till dig o oss alla 🤗