Vågade skriva här

Profile picture for user miss lyckad

Jag tror att vissa har bytit ut mat mot alkohol, dom kanske får mer muskler och lite hull, efter A-stopp, vilket kroppen behöver. Men sådana som mig, som åt normalt, men drack alkohol på kvällar och helger, fick en ölmage, smal förövrigt. Märkte ju snabbt att fyllehullet, dvs svullnaden som kommer av att alkoholen förstör cirkulations-systemet i kroppen, försvann snabbt. Däremot så hade jag fått typ 10 kg, övervikt, mest mage, försvann succesivt. Det är ju lättare att röra sig, böja sig utan ölmage. Det gjorde att jag ville röra mig ännu mer. Jag blev gladare och spralligare när jag slutade dricka. Framförallt när jag förstod att jag kunde vara alkoholfri för gott.❤️

Profile picture for user vår2022

@miss lyckad Ja det blir roligare att röra sig när det märks i kroppen. Tycker att ansiktet ser mindre plufsigt ut. Kör halvtimmes träning ett par gånger i veckan, både styrka och kondition. Ska utöka till fler pass nu när jag måste skapa nya rutiner i mitt arbetssökande. Sedan går jag hundpromenad drygt 6 km per dag i skogen. Det jag märkt är att jag njuter ännu mer av dessa promenader nu, ser skogen, detaljer och färger. Ja, det är roligare att vara nykter och jag ska göra allt för att också vara alkoholfri för gott😀. Grattis i efterskott till dina 6 alkoholfria år!🌟💫🌸 Du är verkligen en förebild❤️

Profile picture for user Rehacer

@vår2022 Har läst ikapp här, har inte alls varit aktiv här de sista veckorna. Men det glädjer mig att Du kämpar på! Trist med sjukdom och trist att inget nytt jobb dykt upp.. än. Men du har en fin inställning till allt och jag är övertygad om att det kommer lösa sig även på det planet för dig!
Är stolt över dig på något sätt, fast jag inte känner dig, är det weird? Men så känns det! Du har klarat din nykterhet så himla klockrent och är ett föredöme! Önskar jag kunde knalla efter i dina fotspår.
Gott slut på 2021 och så önskar jag dig och de dina ett fint 2022! 🤗

@Rehacer Men tack snälla fina du❤️. Blir alldeles rörd av dina ord. Tänker ofta på dig och hur du mår. Du var den första som jag pratade med på detta forum i din tråd. Uppfattade dig som en klok, trevlig och omtänksam tjej, vilket stämmer, och du välkomnade mig. Du uppmanade mig att starta en egen tråd😁. Vi kan slå följe 2022 om du vill. Kram och Gott Nytt År till dig och de dina samt hunden🐕🌟🎉

Dag 68. Efter att ha läst @Axianne inlägg idag om sin resa har jag kommit till en ny insikt.

Jag har så många gånger ”tänkt” att jag borde sluta dricka men bara för att slippa konsekvenserna av drickandet, ångest, skam, skuld, bakis men inte mer än så. Jag har egentligen inte velat ge upp den effekten som alkohol ger mig, lugn, upprymdhet och modighet. Vid uppehåll, bara haft ett lite längre, har jag fokuserat tankarna på när jag ska dricka igen och hur festligt det ska bli. Konsekvenserna har lyst med sin frånvaro då jag förträngt dem till en pytteliten yta i hjärnan. Efter uppehållet ökade mängderna till att dricka varje dag, med ännu värre konsekvenser än tidigare men jag ville inte sluta ändå, ville bara slippa vara bakfull med ångest mm. Jag ville dränka mig i vin varje dag oavsett konsekvenserna, det var fan värt det!

Jag kan inte tydligt förklara hur det gick till att jag denna gång har en helt annan inställning. Bilden jag ser framför mig när jag tog beslutet, var att jag nog nått botten, jag pallade helt enkelt inte att dricka varje dag mer, jag var slut både psykiskt och fysiskt. Jag ser mig kräla på botten och be om nåd. Fyllepluffs, rödsprängda ögon, skakig och rädd. Hur fan ska jag klara av att leva utan mitt vin varje morgon, eftermiddag och kväll? Vem blir jag då? Vem är jag utan alkohol? Men någonstans inuti mig kom en urkraft när jag låg där på botten och jag bad min man om hjälp att påbörja denna resa mot nykterheten. Att inget vin skulle komma in över vår tröskel mer. Hade då inte tagit beslut om hur länge uppehållet skulle vara.

Jag har insett att det kan det nog vara så att jag inte fokuserar på alkohol mer och planerar hur gott och mysigt det ska bli att få ta ett glas igen efter att jag varit så duktig och avstått ett tag. Jag fokuserar på att aldrig mer dricka och glorifierar det. På hur fräscht och sant liv jag ska leva, inte i lögn och inte i smygande. Att jag ska styra mitt liv, vara fri och slippa alkoholdjävulens grepp om mig. Att jag ska ta hand om min stackars hjärna, min kropp och mitt psyke.

Tack för din berättelse @Axianne det gav min ännu mer insikt och motivation att fullfölja det jag påbörjat, ett nytt liv i nykterhet, idag har jag varit nykter 68 dagar😀.

Jag önskar er alla ett Gott Nytt År och kommer att skåla med er i alkoholfritt bubbel kl 24.00. Nästa år blir ett bra och nykter år!💖🎉💫🌟

Profile picture for user Torn

@vår2022 Jag kliver in här och önskar dig och alla andra under ”vara alkoholfri” ett riktigt gott nyktert år! 🤗 Du betyder mycket för forumet @vår. Många som hämtar inspiration från dig. ❤️ Och enligt mig har du valt helt rätt taktik för att få ett härligt friskt liv. Att inte dricka alls innebär en frihet och ett lugn som jag inte trodde gick att uppnå. Att inte vilja dricka en giftig beroendeframkallande substans som förstör så mycket för så många är något att vara riktigt stolt och mallig över!

Jättebra kämpat av er alla! Och om någon åker på ett återfall, upp på hästen så fort det bara går, skäms inte, ge inte upp. Alkoholdjävulen är en fruktansvärd motståndare som måste bekämpas stenhårt! Och det är så mycket värt det.

Gott nytt år!

@Torn Tack så hjärtligt för dina ord❤️. Det betyder mycket för mig. Tackar också er alla under ”det vidare livet” för att ni stöttat, tröstat, delat med er av erfarenheter och peppat. Det betyder mycket för oss rookies som stapplar in rädda och med vingliga ben.

Gott Nytt År💖🎉💫

Profile picture for user starten på det nya

Läste att du hade fått besked om bekräftar covid, jag hoppas det stannar vid lindriga symtom och att ni får en så bra nyårsafton som nu går :)
Jag håller också med Torn du är en riktigt frisk fläkt som sprider energi, omtanke här på forumet.

@starten på det nya Tack snälla! 🥰. Ja, just nu är det lindrigt och hoppas det inte blir värre. Det blir en lugn och stillsam nyårsafton med lite hummer och alkoholfritt bubbel. Ny karantän på sju dagar, men det är ok, så länge jag orkar gå promenad med hundarna och får frisk luft. Nu behöver vi inte be om hjälp då maken kan gå och handla from 2 januari.
Önskar dig ett fint 2022💖🎉💫

Profile picture for user Geggan

Bra påminnelse @vår2022 . Hela systemet måste förändras. Bara tiden kan göra det, finns ingen Quick fix. Att varje gång, många många gånger, välja att vara nykter och behålla sinnesnärvaron.

Dag 69 och första dagen på 2022. Underbart att få gå in i det nya året med en längre tids nykterhet. Nu är högtiderna jul och nyår avklarade i nykterhetens tecken och det har gått bra. Med dessa alkoholflytande högtider i bagaget är det bara att ta sig an kommande högtider detta år.

Jag är en tänkare, som ni kanske märkt, och har fortsatt funderat på det jag skrev i mitt inlägg igår. Att jag tidigare fokuserade och planerade hur trevligt och mysigt det skulle bli att att dricka alkohol, att jag inte då brydde mig om konsekvenserna det skulle medföra. Att jag ofta tänkte att jag inte skulle dricka så mycket för att slippa konsekvenserna men inte ville koppla ihop att dricka = medföljande konsekvenser. Att jag hellre tog konsekvenserna för att få dricka. Att man har svårt att hålla två tankar samtidigt i huvudet, att man håller dessa skilda i medvetandet.

Man vet ju rent intellektuellt att stor konsumtion av alkohol är skadligt och att man kan bli beroende. Är det det som gör att alkoholistberoende har svårt att sluta dricka och bara fortsätter trots att livet kraschar för att man inte kan hålla två tankar samtidigt i huvudet? Vi vet ju att det är drickandet som ger de oönskade konsekvenserna, inget annat.

Kanske är det så att nu kan jag hålla två tankar samtidigt i huvudet, upplevelsen av alkoholruset och handlingen/konsekvensen av drickandet i mitt medvetande. Att det ena ger det andra och det är därför jag avstår. Jag förtränger inte bort den ena tanken, konsekvenserna.

Önskar er alla en god fortsättning på 2022, det kommer att bli ett bra år💪💜💫

Profile picture for user TappadIgen

@vår2022 Intressanta tankar du har och jag tror att det är viktigt att fundera mycket på det här, även om vi kanske inte alltid hittar ett konkret svar vi är nöjda med på alla frågor vi har. Det hjälper ändå mycket, tänker jag, för att hålla sig nykter. Det är när man slutar fundera och hoppas på det bästa som det går snett.

Jag har tänkt på ett lite liknande sätt som du har gjort. Jag noterade ju ett tag att alkoholen började få konsekvenser, men sen är man ju dels blind för dem när man är mitt i det. Alla är ju det. Som när man inbillade sig att man inte lät det gå ut över arbetet t.ex. Det verkar ju vara väldigt vanligt att man tror och man behöver nästan lite distans för att se det, men nu tycks jag vara på väg bort från ämnet. Jag såg trots allt att där fanns konsekvenser och att jag intellektuellt var medveten om att de skulle förvärras.

Det jag länge gjorde var att jag angrep problemet som en ekvation som jag skulle lösa. Jag skulle bli av med konsekvenserna och få ihop ekvationen på så sätt men utan att ta bort faktorn alkohol. Jag betraktade den som en universell konstant som inte gick att få bort. Jag dividera och kalkylerade men lyckades aldrig få ihop det, hur desperat jag än försökte. Tills jag tog bort alkoholen från ekvationen helt. Då gick plötsligt ekvationen ihop.

Men visst är det nog viktigt som du säger att man måste kunna koppla ihop dem för att kunna låta bli. Om man verkligen kunde göra ett medvetet val och tänka igenom konsekvenserna så skulle man lättare välja bort drickandet då det ju alltid finns konsekvenser. Även om det bara blir ett par glas vin och man håller sig till det så har man ju pajat sömnen för den natten. Daniel Kahneman har skrivit en bok om Thinking Fast and Slow som jag inte har läst men som du kanske skulle vara intresserad av. Jag har som sagt inte läst men har hört diskussioner kring den i en del poddar. Tanken är väl att man i princip har två beslutssystem. Man har ett emotionellt och snabbt beslutssystem som också drivs mer av belöningssystemet och sen har vi ett långsamt logiskt och intellektuellt system. De berör ju olika delar av hjärnan. När man väljer att dricka så är det ju oftast inte ett överlagt beslut vi gör efter att ha funderat på konsekvenserna. Där kommer väl beroendehjärnan in också, som grumlar konsekvenserna och inte låter oss tänka nyktert(medvetet vitsigt val av ord) på dem.

Gott nytt år och grattis till dina 69 dagar!

Profile picture for user Ase

Jag har också funderat mycket på det att vi vet att alkohol är skadligt och att det ger oss konsekvenser men ändå fortsätter vi att dricka alkohol.
Jag har känt mig både arg och lurad av alkoholkulturen. Det är galet att det är konstigt att välja bort alkohol.

Önskar dig ett fint 2022 💖

@vår2022 Ditt inlägg för mig att tänka på en av de första uppgifterna jag fick på behandling, fy vad jag hatade de där uppgifterna inte att göra dem, det var bra man fick gräva djupt och ja jag gillade inte alltid vad jag hittade. Allt skulle dessutom redovisas i grupp.

Uppgiften var alkoholhistoria gick ut på som det låter att man skriver ner alkoholdebut och ungefär hur mycket och vad man drack, där kunde man se utvecklingen bara den var jobbig, nästa del var att skriva ner alla negativa konsekvenser som alkoholen orsakat. Detta skulle också skrivas upp en tavla och fy den tog när jag läste alla mina konsekvenser allt ifrån svek, ekonomi, "olyckor", sjukhusbesök, kraschade förhållanden, förlorade vänner, förlorat förtroende från andra osv.
Att dessutom se det svart på vit på en tavla gjorde det verkligt för min del och det är väl just därför man fortsätter trots att man vet vilka konsekvenser det för med sig, det är liksom inte verkligt där och då? Kanske är det så att alkoholen är viktigare än allt det för med sig iaf just då? Belöningen är större än risken, reptilhjärnan vinner helt enkelt.

@TappadIgen Tack! Intressant att se det som en ekvation! Det stämmer verkligen bra. Människan förtränger saker dagligen och tar risker tänker på tex att vi trängs på köpcentrum trots risk för smittspridning av covid, gör inga större förändringar för att minskar risken för att klimatet påverkas, trots att forskare varnar för det, eller till och med förnekar att klimatpåverkan eller andra hot.

Det stämmer bra med boken du rekommenderar, har inte läst hela men ofta diskuterat system 1 och 2 tänkande med min man. System 1 använder snabbt, känslostyrt och omedvetet tänkande, jag känner mig nere, jag tar ett glas så kan jag varva ner och mysa. System 2 kräver mer reflektion och rationellt tänkande för att hitta mönster, jag är nere, om jag tar ett glas blir det fler och då blir jag berusad, då mår sämre som jag brukar göra, nej, jag avstår.

Ja, och som du säger när detta inte lyckas är det väl beroendehjärna som har övertaget och man använder bara system 1 tänkandet. Kanske är det det som är kampen med alkoholberoendet att få hjärnan att koppla om till system 2 tänkandet. Och för att kunna göra detta måste hjärnan få en chans att återhämta sig, att man är nykter för att kunna tänka nyktert.

Det är fascinerande hur vi fungerar psykologiskt.

Ha ett gott 2022💜

@Ase Ja det är galet. Vi vill ha snabba belöningar och alkohol ger snabb belöning i form av avslappning och att slippa jobbiga känslor. Det värsta är ju att det blir en ond cirkel tills slut då belöningen inte kommer lika snabbt längre, vi måste dricka mer för att uppnå effekten. När vi ökat på konsumtionen uppstår nya effekter, ångest, oro mm. Hjärnan har då blivit felprogrammerad och vill hela tiden belönas med alkohol.

Alkoholkultur som råder är verkligen inte hälsosam och såklart finns det ekonomiska vinster i att förhärliga alkoholen. Går du på restaurang frågar servitören alltid om du vill ha något att dricka före maten, vilket man gärna gör, det leder till att man dricker och spenderar mer. Happy our, billigt men du dricker mer.

Det gäller att syna kulturen och gå mot strömmen🧐😎💪

@starten på det nya Ja, tänk att trots att man skriver ned alla konsekvenser på en tavla ändå fortsätter dricka. Det är väl så att man bara använder en del av hjärnan system 1 när man är i ett beroende (skrev om detta ovan med TappadIgen).

Har hört om det du berättar om i din behandling, om alkoholdebuten. Att om upplevelsen av det första ruset var härligt så finns det lagrat i hjärnan och tanken om det gör att man vill uppnå samma rus igen och igen. Även om man haft helvetesupplevelser efter det! Tänk hur hjärnan fungerar. Ett sätt att göra om denna upplevelse är att skapa nya tankebanor i hjärnan med hjälp av terapi.

Intressant att få ta del av hur och vad som sker i en behandling, tack!

Dag 70, 10 veckor! Känns både kort men även som en evighet sedan jag drack.

Inatt sov jag riktigt dåligt och vaknad 03 med en feberfrossa, jag frös så tänderna klapprade. Sen en timme senare efter att ha tagit Alvedon kokhet och svettig. Idag kommer jag att vara trött. Nu på morgonen lite febrig, snorig, tung i huvudet och hosta. Att covid är som en lätt förkylning kan jag inte hålla med om, fast jag tagit två vaccinsprutor.

Jag har så mycket tankar i mitt huvud så det nästan bubblar över, värst är det när jag ska sova, kommer på så otroligt mycket saker som jag vill komma ihåg när jag vaknar. Som värsta professorn som får en aha-upplevelse😀. Tänker på det Anders Hansen skriver om i Boken Depphjärnan. Att minnen är föränderliga. Om man pratar om traumatiska händelser i ett tryggt sammanhang gör att minnena förändras och blir mindre hotfulla. Har kanske inte direkta traumatiska minnen men ändå minnen som är tunga och svarta. Tänker på minnen med känslor av otrygghet och där jag inte kunde säga ifrån, att jag inte blev sedd. Att detta skapat en osäkerhet hos mig och att jag inte kunnat ta för mig och få kontakt med mig själv och mina behov. När jag tagit plats och tagit för mig i olika sammanhang har det känts obekvämt, läskigt och med en oro om att jag sagt fel och inte ska vara omtyckt.

Jag tänker att jag ska jobba med dessa händelser och minnen på en trygg plats, hos min psykolog, och se om jag kan göra om dessa minnen och så att de blir mindre hotfulla. Det kanske kan leda till en bättre självkänsla och självförtroende. Att jag har ett eget värde och att mina egna behov är viktiga. Nu när jag är nykter får jag bättre tillgång till mig själv och mina känslor och kan bearbeta det som skaver och trycker inom mig. Tidigare har jag bara kommit halvvägs då jag dämpat känslor med alkohol och de ligger kvar obearbetade. Nykterheten har i sig även bidragit till bättre självkänsla och självförtroende.

Nykterhet och terapi blir en bra kombo till att utforska och bearbeta mitt mående och mina känslor, känns spännande!
Ha en fin dag🌸

Profile picture for user majken_r

@vår2022 stort hurra till 10 veckor! Respekt🙏🏼 Så fint du skriver om känslor och bearbetning. Läser/lyssnar på Depphjärnan nu. Har gått i terapi tidigare och har som mål att gå i år igen. Hoppas du får en ok dag trots feber.. Kram o krya. Och tack för inspirationen🙏🏼💕

Profile picture for user Andrahalvlek

@vår2022 Grattis till tio nyktra veckor! Du går verkligen från klarhet till klarhet. När vi inte förgiftar våra hjärnor längre börjar de jobba som sjutton alla tider på dygnet. Ett tips är att ha en anteckningsbok på sängbordet och skriva ner de tankar som kommer till dig, då kanske du lättare kan släppa dem. Man har inte kontakt med sitt förnuft när man ska sova eller sover, vissa tankar kan då fastna som loopar.

De flesta jobbiga minnen från min uppväxt har jag medvetet och/eller omedvetet förträngt. Jag vet inte om jag vill rota fram dem ens. Hade de gjort besök då och då hade jag nog dock pratat igenom dem med min psykolog. Jag har på senare år förlåtit mina föräldrar, utan att jag har berättat det för dem. De gjorde fel på många sätt, vilket jag verkligen blev varse när jag själv fick barn, men de gjorde samtidigt så gott de kunde. De gjorde ingenting av illvilja och ingen är felfri.

Allt jag har varit med om har format mig till den jag är, på gott och ont. Och det är okej, jag är okej. Jag är till och med riktigt bra. Lyhörd, empatisk, diplomatisk, inkluderande, pedagogisk, tolerant, lösningsorienterad osv. Jag har negativa egenskaper också förstås, men jag väljer att fokusera på de positiva egenskaperna. I min värld är glaset alltid halvfullt istället för halvtomt.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Tack! Jag blir alltid lika glad när du skriver i min tråd, du kommer med kloka och givande kommentarer. Ska ta fram block och penna så jag får sova🤗 I och med nykterheten har jag upptäck att saker jag tidigare upplevt som tunga och jobbiga mist sin intensitet eller kanske betydelse. De pockar inte på lika mycket och skapar inte oro eller ångest, alkoholhjärnan är verkligen en deppig typ! Jag har också förlåtit mina föräldrar och tänker att de visste inte bättre och gjort så gott de kunnat utifrån sina bakgrunder. Kvar är ändå jag och den påverkan min uppväxt haft på mig. Det som är bra att jag själv kan skapa det liv jag vill leva och inte fortsätta i det spår min uppväxt stakat ut.

Det jag vill jobba med är mig själv, få en bättre förståelse för mig själv. Lära känna mig själv och försonas med mig själv. Jag tror att jag gjort om mina minnen många gånger när jag tagit upp dem på en otrygg plats, full och ledsen, som inte stämmer, gjort dem värre. Jag vill gå tillbaka och minnas dem igen på en trygg plats och göra dem mindre hotfulla, lämna dem och försonas med dem. Inte låta dem uppta mer tid, skapa en ny tankebana i hjärnan om dem. Jag är fascinerad av hur man kan utvecklas i tankar, handlingar och känslor och tycker det är en lyx att få prata med en psykolog om hur jag fungerar och förstå varför.

Ha det gott💕

@vår2022 Minnet är verkligen en opålitlig typ så det är nog klokt att plocka fram minnena igen på en trygg plats. Har du hört om experimentet i rättssalen? En man rusade in och hotade alla, och det uppstod total panik i lokalen. Alla skrek och kastade sig på golvet. Efteråt minns typ alla att han hade en pistol i handen, men det var i själva verket en banan som han hade i handen. Finns det luckor i våra minnen fyller vi i dem med något som känns logiskt. Jag har vissa barndomsminnen som jag har återberättat så många gånger att de sitter som berget. Positiva minnen. På senare år har jag ventilerat vissa av dessa minnen med min mamma, och det visar sig att jag minns fel på flera ställen. Det blir verkligen så att jag tappar hakan. Hur kan jag minnas så fel? Jag har nog bara fyllt i luckorna med sådant som känts logiskt helt enkelt.

Kram 🐘

Tack för tipset att försöka se minnen i ett nytt ljus. Jag ältar några grejer från mitt arbetsliv, för några år sedan. Tänk om jag skulle kunna desarmera dem o de inte plågar mig .

Profile picture for user majsan_nu

@vår2022 Sån lyx att ha möjlighet att få reda ut tillsammans med psykolog! Jag har ett eller kanske två samtal kvar med en inte så bra psykolog på min vc. kvar att göra. Har inte gett mig så mycket hitintills...
Stort grattis till dina 10 veckor 💪👍🤗!!!
Kram 💕

@Andrahalvlek ja, intressant med hur minnet fungerar, som i experimentet. Man kan förvränga, konstruera om minnet många gånger och förtränga minnen. Mår man bra blir minnena goda, mår man dåligt blir de tråkiga minnen. Som Anders säger, varje gång vi plockar fram ett minne blir det instabilt och formbart och det förändras varje gång vi tänker på det. Så att ta upp det på en trygg plats och när man mår bra är säkert verkningsfullt😀

Profile picture for user fröken_fri

Kloka och visa ord om hur minnen påverkar. Hur alkoholen förändrar och förstorar minnen. Så plågsamma minnen kan vara. Men så skönt att ha kraft att kunna förlåta och att bestämma sig för att släppa taget. Jag tror att det finns en kraft i detta. Och det är ju så att bara jag mår dåligt av att gå omkring med bitterhet och besvikelse, men tänk så skönt att slippa dessa malande tankar som plågar.
🤗💓 krya på dig @vår2022

Dag 71. Äntligen ingen feberfrossa i natt, och sov rätt bra. Kanske det vänder nu. Idag känner jag mig trött och less på att inte kunna träna. Måste ge kroppen en chans att bli helt frisk från covid först. Den verkar ha spridit sig som en löpeld, känner hur många som helst som blivit sjuka under jul och nyår. Lika bra att ha fått skiten så kanske man klarar sig ett tag framöver. Blir trött över att vara trött.

Ha det gott💕

@fröken_fri Håller med, att gå omkring bitter och besviken förlorar bara man själv på, det ger ingen energi eller kraft bara svarta tankar och dåligt mående. Det vill vi inte ha😀

Covid suger! Stackars dig. Så skönt när det vänder, hade det redan hösten 20. Tyvärr är man ofta väldigt trött ganska länge efter. Så träna försiktigt! @vår2022

@Rehacer Har några ansökningar ute och kikar varje dag efter lämpligt jobb. Vi får se hur det går, det har varit rätt lugnt med annonser före jul och kommer väl ut fler nästa vecka när alla helger är över.

@vår2022 Allt löser sig och även jobbfrågan. Har en barnslig tro att nån vakar över oss och ser till att vi inte får mer bekymmer än vi orkar bära. Så med det sagt så har du snart ett nytt kul jobb! 🤗

Dag 72. Känner att det börjar vända i sjukdomen dock lite yrslig, huvudvärk och trött. Om ett par dagar är jag nog frisk igen😀. Ska lägga upp en plan med rutiner på hur mina dagar ska se ut med början i nästa vecka. För mig är det bra att ha aktiviteter som sker rutinmässigt så att det blir en vana. Det är en ny erfarenhet att vara arbetssökande och att inte ha ett jobb att gå till varje dag. Mitt nya arbete blir att söka nytt arbete. Aktiviteter som träning, meditation och lunchpromenad med hundarna ska bakas in i schemat. Det blir nog bra det här😀.

Ha det gott🌸💕

Profile picture for user juni22

Skönt att du börjar må bättre💕
Bra med rutiner, allt blir lättare om man har en tydlig plan.
Lycka till med jobbsökandet men glöm inte njuta och koppla av också!

Tack @fröken_fri och @juni2022! Ja rutiner och tydlig plan är bra, precis som i planen att vara nykter. Ska njuta och koppla av också och försöka ha tålamod så att humöret hålls uppe.
Ha det gott🌸💕

Dag 73. Vet inte riktigt vad jag ska skriva, skriver varje dag för att hålla en rutin och att jag vaknat upp till en ännu en nykter dag. Brukar ha så mycket tankar och känslor att skriva om men just nu känns det tomt i huvudet. Tänker inget speciellt, känner inget speciellt. Inget speciellt engagerar mig, inget speciellt upprör mig, inget speciellt glädjer mig. Var dag ser likadan ut. Vet inte ens om det är tråkigt eller inte. Tänker inte på alkohol eller att jag skulle vilja dricka. Det tillstånd jag är i nu är inget som triggar drickande. Kan i och för sig känna igen detta tillstånd från tidigare och det har triggat till att dricka, kanske för att vakna till ur detta tillstånd. Kanske för att detta tillstånd i min föreställning om hur jag vill må är ett dåligt tillstånd. Ett varken eller tillstånd, ett tråkigt tillstånd.

Är det för att jag nu är utanför ett viktigt sammanhang, en tillhörighet? Nu måste jag säga fd chef och kollegor, det är inte min chef eller mina kollegor nu längre. De är före detta, något som fanns men inte längre finns. En trygghet som inte längre finns. Jag är utanför som så många andra, som till och med har det mycket värre än mig. De som knappt klarar sig ekonomiskt eller har utbildning, svenska språket eller funktionsvariationer, som sökt hundratals jobb men inte får något. Måste ansöka om ekonomiskt bistånd, samhällets sista utpost för de som har det sämst ställt på alla sätt och vis. Barnfamiljer där barnen inte kan leva och få det som välbeställdas barn får. Skammen, att inte duga. Usch!

Du är din egen lyckans smed, vill du något tillräckligt så får du det, det hänger bara på dig! Ja, vad ska jag säga om detta? Att jag lyckats att bli nykter stämmer ju med detta. Ingen annan kan göra detta åt mig. Det har jag lyckats bra med. Det är verkligen en merit och visar på både den ena och andra och är en god egenskap.

Kanske ska skriva det i mitt personliga brev:
Lyckades trots åratals av överkonsumtion av alkohol ändå utföra mitt arbete på ett utmärkt sätt och föra projekten i mål. Har även erfarenhet av en nykterhetsresa som har varit ett mycket komplicerat och svårt projekt, både fysiskt och psykiskt. Under dessa 10 veckor har jag bevisat för mig själv, att kan jag ta mig an detta utmanande projekt kan jag klara av vad som helst. Min nykterhet har gjort mig mycket mer klartänkt, stresståligare och piggare. Jag kan hålla många bollar i luften, lära mig vad som helst, tuffa lägen och situationer är inget som skrämmer mig. Resan jag befinner mig på kommer att göra mig ännu starkare och mitt välmående kommer att bli bättre än någonsin. Anställer ni mig kommer ni att få en ambitiös och målmedveten medarbetare som gör en omvälvande positiv livsstilsförändring och som kommer att ge allt för att utföra ett väl utfört arbete hos er.

Med vänliga hälsningar
Vår2022

Nä, upp och hoppa! Nu en lång skön hundpromenad i skogen❄️🐕🐕

Ler när jag läser, hur inledningen är en beskrivning av något slags nollställt. Och sedan, kraften. Ett grymt bra personligt brev från hjärtat. I den bästa av världar skulle, eller redan gör, arbetsgivare jubla och anställa på stående fot. @vår2022

@majken_r Ha ha! Tack! Var helt nollställd men styrkan kom visst. Tänkte på det vi pratade om igår att visualisera när jag gick med hundarna. Att jag ska visualisera när jag får besked på telefon om att jag fått tjänsten, hur glad jag blir. Att det är ett jätteintressant arbete och jag blir så engagerad. Att jag är fräsch och pigg med världens bästa självkänsla och fet lön😂.

Haha @vår2022 ! Låter ändå som en bra dag! Den där jämna lunken behöver inte vara helt fel heller. Inspirerande att du är piggare och vassare! Jag har börjat med visningsstädning hemma, har ju säljplaner. Känner första gången på länge att det kommer att vara möjligt. Det är faktiskt spännande. Hoppas du får det jobb som du vill ha!

@vår2022 Först delen av ditt inlägg kan jag känna igen mig i, ett icke-läge liksom. Att man varken är glad eller ledsen, varken sur eller tillfreds - man bara är. Tråkigt mellanläge.
Men du verkar ju kunna peppa dig själv rätt bra till ett mera uppåt-läge. Jag, precis som @majken_r , log när jag läste.

När min pappa gjorde sin resa till att bli nykter (jag var 27 år då) så minns jag att jag läste någonstans att det är positivt för en företagare att anställa en nykter alkoholist. För de har oftast en inre styrka som många andra saknar i och med att det jobbat med sin nykterhet hårt och lyckats. Minns att jag fann tröst i det då för hans skull.. och nu drygt 20 år senare tröst för egen del. Så du har en point där @vår2022 när du skämtar om det i din ”ansökan”.😉
Sov gott 🤗

@majken_r @Geggan @Rehacer Att visualisera visar sig ju vara väldigt bra för att få upp humöret. Det finns inga gränser, det är bara fantasin som kan ta stopp. Det höjer säkert måbra hormonerna att få sig ett gott skratt. Humor är jätte viktigt för att må bra. Jag har en speciell humor med min bror som jag berättat för om mitt alkoholstopp, vi kan skratta om toksaker kring alkohol, hur galet det kan bli, att skratta åt det tunga kan förlösa, i alla fall för mig.

@Geggan Bra där! Härligt att du fått upp ångan och känner hopp med städningen och försäljningen och att det till och med känns spännande. Passa på att njuta av känslan och energin. Lycka till med försäljningen, hoppas du får ett fett bra pris för den😂

@Rehacer Ja mellanläget är ett lite tråkigt läge, något jag funderar kring. Kommer nog att skriva mer om detta läge och undersöka det. Underbart med det du berättar om din pappa. Det är nog så att en nykter alkoholist måste jobba hårt med sin inre styrka, och att man får en inre styrka pga det. En egenskap som man utvecklar mer än man tidigare någonsin gjort. Det var gott att höra denna historia❤️

Profile picture for user juni22

@vår2022 det är en ynnest att man som nykter kan skapa och påverkar sin egen lycka men också ett tufft jobb. Visualisera positiva saker är en bra grej☺️ Att försöka vara i stunden och inte oroa sig, vara positiv och njuta av små saker
Förstått att det du känner är postakut abstinens, den lite nollställda känslan när inte kickarna av dopamin kommer längre, men tänk att du är påväg att få ett friskt fungerande belöningssystem❤️

Precis, humor! Så himla viktigt. Självdistans, att skratta lite åt sig själv. Hade inte överlevt utan humor😅 Och att visualisera och bryta det tunga, ibland i alla fall, kan vara skönt. Det svåra och tunga hanterar jag också så det handlar ju inte om någon käck quickfix, att bara tänka positivt så det blir allt bra. För det tror jag inte på. Nu ska jag ut i solen men först kaffe. Kram till dig 🥰@vår2022

Dag 74. Idag blir det en kall dag. Fortsätter att fundera kring mitt nuvarande läge. Ett slags noll-läge, ett varken-eller läge eller icke-läge. På sätt och vis ett nytt läge för mig. Ett nykterhetsläge. När jag drack var känsloläget upp och ned, hit och dit. Ledsen - glad, ångest - upprymd, utåtriktad - tillsluten, skuld, skam och dåligt samvete. Mina stämningslägen skiftade på ett helt annat sätt i samband med att jag drack alkohol, på och av.

Anders Hansen säger i boken Depphjärnan att hjärnan är inte skapt för att vara lycklig, den är skapt för att överleva. Att våra känslor har som uppgift att påverka vårt beteende för att överleva. Att hjärnan inte har förändrats sedan urtidsmänniskan. Ångest är ett naturligt tillstånd, att signalera fara och har varit en förutsättning för överlevnad. Depression har utvecklats för att vi ska dra oss undan faror och skydda oss. Att vi är utvecklade för att matcha alla upplevelser mot våra förväntningar är anledningen till att vi bör strunta i att sträva efter lycka. Lycka är snarare en långsiktig upplevelse av mening än att ständigt må toppen. Att vi ständigt ska må toppen är orealistiskt för hjärnan är inte så uppbyggd, men i dagens samhälle luras vi att tro det. Känslor av välbefinnande är övergående och de fyller sin viktigaste funktion, att motivera oss.

Jaha, urtidsmänniskor är vi inte längre men vår hjärna har inte utvecklats sedan dess. Vi måste anpassa oss till vår värld och där vi matas med att vi kan hela tiden kan bli lyckligare via materiella saker och produkter, lyckan är kortvarig och vi måste ständigt leta efter den när lyckan avtar. Lyckan är en långsiktig upplevelse av mening. Om du håller med om den definitionen och vill bli lyckligare är det viktigaste att ignorera lyckan, säger Anders. Ju mindre vi bryr oss om den, desto större chans att bli lycklig.

Detta tål att tänkas på. När jag hällt i mig vin och detta skapa ångest har signalsubstanserna i urtidshjärnan kopplat det till ett farligt djur, svettningar, oro och hög puls utlöses, gör dig redo för kamp eller flykt! Men det finns inget rovdjur framför mig. Alkoholen har sabbat till hjärnfunktionerna ordentligt! Hjärnan som har till uppgift att jag ska överleva har blivit beroende av alkohol. Kanske en form av muterad nutidshjärna? Sättet för hjärnan att överleva är nu att skrika efter alkohol, jag har skapat ett alkoholmonster i min hjärna😱. Monstret bönar och ber om alkohol för att må bra och vara lycklig som bara varar en kort stund, sen börjar den tjata igen och igen! Den kan aldrig hålla käften, jo när den till slut slocknar efter stora mängder. Puh! Det finns andra sätt att tysta den också, att ta kampen med den och sluta dricka. Sätta dövörat till när den bönar och ber och tjatar. En tuff kamp, men till slut ger den upp och får äntligen den långa vila den behöver för att återhämta sig. Hjärnan är fantastisk, den kan reparera sig och bli återställd till en friskt fungerande hjärna igen😀

Det här nolläget, varken-eller läget då? Kanske bara låta det vara, inte sträva efter att må bättre och lyckligare, inte bry mig om att bli lyckligare. Chansen blir ju större att då bli lycklig, säger Anders. Vidare säger han, lycka är en långsiktig upplevelse av mening. Lycka ska inte ses som ett självständigt mål, utan i ett sammanhang. Lycka uppstår när vi förstår vad som är viktigt i livet och handlar därefter. När vi blir en del av något som vi upplever som meningsfullt för både oss själva och andra.

Kanske är det dit jag är på väg, att finna en långsiktig upplevelse av mening och förstå vad som är viktigt i livet.

Ha en fin dag🌸💕

Profile picture for user fröken_fri

@vår2022 Ja vad gör man i sådana mellanlägen. Jag har ingen aning. Kanske är det en tid att stilla ner tankarna. Nollställas för att få nya insikter. Efter en lång tid med ett starkt och beslutsamt arbete för att bli fri från alkoholen så kanske hjärnan behöver vila och semester. Allt har sin tid, även vilan, fast vi vill ju att det ska hända något hela tiden. Tänker på att för viss gröda måste marken ligga i träda en tid för att åter kunna gro och börja växa till sin bästa potential igen. Det bästa ligger framför dig @vår2022 kanske ditt nicknamn säger en del 🤗💓☀️🌱🌷

@vår2022 Jag tänker att det är som du skriver hjärnan håller på att ställa om och anpassa sig efter att inte få alkohol, som fröken_fri skriver så kanske hjärnan behöver lite vila och semester men framförallt för att läka. Det kommer bli bättre och är rätt säker på att du kommer bli lycklig och må bra framöver :)

Angående alkoholmonstret kommer det också komma på besök allt mer sällan och snabbt förstå att det inte är någon ide och istället lufsa iväg.

Mycket tänkvärt @vår2022 ! Helt från ingenstans känner jag mig så lycklig idag! Inte känt det på länge. Som bubblor av glädje som stiger upp ur en dyig botten, ett slam, och bara är nöjdhet! Maten smakar så gott, luften är underbar att andas, stolen så bekväm att sitta på . Solljus rusar in i hjärnan och lyser upp allt!

@vår2022 "Nollläge" kanske är de flesta dagar i ens liv? Det betyder ju inte att det inte är positivt! Geggan skriver så fint tycker jag, det kan vi ta till oss - som ett positivt nolläge!
Flera av inläggen du fått beskriver kanske samma sak, kanske flummigt inlägg...Men min hjärna håller väl också på att ställa om!
Kram från mig till dig 🤗

@fröken_fri @starten på det nya @Geggan @majsan_nu Tack för era kommentarer! Mina ”djupa” inlägg är ett sätt att fundera, vrida och vända på tankar jag har. Flummiga och säkert obegripliga emellanåt🤔. Det är mitt sätt att bearbeta, få kunskap om mig själv och även att kunna lämna och gå vidare. Jag menar inte att det är negativt med nolläge, tvärtom, en positiv förändring som håller på att ske, att man inte agera på tillståndet (tex dricka vin för att det känns tråkigt) utan bara acceptera det som det är, ta emot det. Jag upplever att jag är på väg mot något nytt, en ny riktning i mitt liv mot det som är viktigt i livet och mot lyckan😀❤️

Riktigt fina tankar och betraktelser. Anders Hansen tillhör mina husgudar också 🤩 Tänkte på en annan sak som jag har hört. Att definitionen av lycka är att vara nöjd med det man har. Nu, nu, nu. Att sluta jaga efter mer prylar, mer bekräftelse osv. Acceptans och gilla läget är en stor del i nykterheten. Tycker jag.

Jag inbillade mig att alkoholen förstärkte mina upplevelser och sinnen. Efter några månader som nykter märkte jag att mitt känsloliv snarare blev starkare som nykter. Jag blev mer arg, ledsen och även glad. Mer av allt. Den fasen lugnade också ner sig, och numer är jag mer chill. Det som händer det händer. Varje dag finns det någonting att njuta av och tacksamhetsdagbok är ett bra sätt att faktiskt reflektera mer över det. Livet blir ingen räkmacka som nykter, men vad som än händer i livet så har jag bättre förutsättningar att hantera det när jag har tillgång till alla mina förmågor.

En annan sak jag upplever är att jag är mer sann. Min personlighet har inte förändrats, snarare förädlats. Jag står starkare i mina värderingar, tar inte skit på samma sätt längre. Jag säger ifrån och står upp för mig själv på ett helt annat sätt. Mer rakryggad, stolt. Tidigare fanns ju drickandet ovanpå allt som ett skamfilter, som ofta fick mig att överkompensera. Jag blev ofta en peoplepleaser. Jag har inte den skammen längre. Ärlighet ingår i det nyktra paketet. Ärlighet gentemot mig själv och alla andra.

En tröst i det här nykterhetsarbetet är att våra tankar och känslor förändras hela tiden. Man ska inte tänka så stort i början utan äta elefanten i småbitar 😉

Kram 🐘

@Andrahalvlek Jag blev jätteglad av ditt inlägg. Jag gillar den definitionen, att vara nöjd med det man har. Märker också som du beskriver att känslolivet blir starkare, förmodligen för att man nu känner dem på ett djupare plan som nykter. Och det som jag är mest tacksam över är just att förutsättningarna för att hantera livet är helt annat när man har tillgång till sina känslor och förmågor. För att inte tala om att vara sann mot sig själv och det låter så vackert i mina öron när du skriver att personligheten förädlas.

Ha en fin kväll🌸❤️

@majken_r Tack, roligt att du tycker det😀. Mycket tankar och känslor som far hit och dit, men skönt att bara skriva ner det och aldrig veta hur det ska sluta, det växer liksom på vägen och oftast får jag med mig något nytt av det. Min egenterapi. Dag att sova, sov gott💕

@Rehacer Tack! Jag tycker det är intressant och givande att fundera mer på djupet kring olika känslor och även fascinerande hur människans psyke fungerar. Hade funderingar på att utbilda mig till psykolog men kom inte in på programmet och valde då en annan väg. Så jag får vara hobbypsykolog till mig själv😂

Dag 75. Sover allt bättre. Pratade med min man i sömnen berättade han, jag sade att han skulle vara försiktig och passa sig för någon man…kanske alkhodjävulen😂. Börjar bli inpräntat i hjärnan nu. Idag är det kallt ute men så vackert och klarblå himmel, ska bli härligt med en hundpromenad i skogen. Idag är min sista karantänsdag och det känns skönt. Mår typ helt bra, känner inte lukt och smak riktigt men det kommer väl tillbaka snart. Känner konsistensen och det finns i minnet att det smakar gott. Vore ju perfekt att inte äta onyttigt så smaken inte finns men hjärnan vill ha ändå. Min man som hade covid en vecka före mig har börjat känna smak och lukt igen. Idag ska jag städa lite men ta bort julen först nästa vecka.

Ha en fin fredag❄️💕

@vår2022 Så skönt att du sover bättre, för mig är iallafall sömnen jätteviktig! Men precis som du drömmer jag så konstigt ibland... Den här natten drömde jag att jag skulle besöka boende jag var tvungen att ta tåget till, vaknade många gånger o trodde jag försovit mig! Resultatet blev att när jag skulle vakna o inte alls åka tåg var jag ju jättetrött. Så konstigt det kan bli...
Tjugonde Knut åker julen ut här också!
Ha det fint o hoppas ni håller er krya nu!
Kram 🤗

@majsan_nu Tack! Skönt när man kan sova bra, det tog sin tid. Jag drömde livligare tidigare än nu och det är också skönt att det lugnat ned sig. När man har en viktig tid att passa, då är det lätt hänt att man är mer spänd och sover oroligare. Man är rädd att missa tiden. Hoppas ditt möte gick bra idag.

Ha en skön kväll💕

Dag 76. Känner tacksamhet. Tacksamhet av att ha så två fina hundkompisar, som är mina följeslagare och följer min rytm. Dricker kaffe i sängen och de lägger sig bredvid och är så avslappnade och snarkar i kör. De känner till rutinerna som i stort sett ser likadana ut på vardagarna och hur de ser ut på helgerna. Ska man till jobbet, vet de det och ser lite skeptiska ut för att de inte får följa med. Är det helg vet de att jag kan gå upp för att fylla på kaffet och komma tillbaka. De vet när det vankas promenad. De vet när det är dags för något äventyr, som jakt och står först i dörren för att få följa med. Sedan chillar de när vi chillar och är gärna med att laga mat och tar också gärna hand om fördisken i diskmaskinen om de fick. Så idag är jag tacksam för mina kompisar och älskar dem så mycket❤️

Ha en fin lördag🌸💕❄️

@vår2022 Ja, vad hade man gjort utan sin pälskling? Jag är oxå enormt tacksam för min vovve. 🐾❤️
Det är lustigt hur snabbt de fattar schemat för dagen, att de förstår att idag är det ingen stress upp lika mycket som de förstår när det är jobbdag. Jag har min hund med på jobbet och på måndag är det dax igen, men idag njuter vi av långa promenader och vila där emellan.
Kram på dig & ha en fin dag! ❄️✨

Dag 77, 11 veckor. Kommer ihåg hur jag tyckte tiden gick så otroligt långsamt i början, nu tycker jag den rinner iväg. Samma morgonprocedur som vid varje helg, kaffe i sängen, läser nyheter och skriver här. Varma snarkande hundar tätt intill. Idag ska vi ta hundpromenaden på skidor, det har kommit så pass mycket snö att det går. Det finns stora fält och skoterspår som man kan åka på. Det blir ska bli härligt! Ska sedan ta ett styrkepass på träningsmattan hemma. Imorgon är vardagen och verkligheten här på riktigt igen. Nya rutiner med att söka jobb och skriva ansökningar.

Det är så skönt att vara nykter och slippa all skit runt det. Känns rätt avlägset men ändå är det inte så länge sedan. Jag ska aldrig låta Alkoholdjävulen ta över mitt liv igen, jag bestämmer, jag är bossen över mitt liv💪.

Ha en fin söndag alla där ute❄️💕

Profile picture for user cthd

@vår2022 Wow! 11 veckor - grattis!
Jag sitter i soffan under täcket med mitt kaffe. Snart blir det hund promenad, bara att klä på sig för det snöar som sjutton.
Angående ditt jobbsökande - vet inte hur din situation är om du får a-kassa eller inte. Har inte så stor koll på hur det funkar i Sverige, då vi bor i utlandet. Men, när jag var arbetslös nu i höstas (fick mitt nya jobb oktober), så sa min 'jobb-coach' att det är bättre att skriva färre men mer inriktade ansökningar än att skicka ut 10 ansökningar per dag. Annars finns det risk för att man bränner ut sig i sitt jobbletande.
Jag är säker på att du kommer att klara dig och att du snart hittar ett nytt jobb.
Du är stark - och jäkligt duktig!
Ha en fin söndag!

Profile picture for user Kebne1

Så imponerande och inspirerande! Har du upplevt tristess utan A? Det är mitt stora problem. Allt var mer färgrikt innan. Men jag härdar ut!@vår2022

@cthd Tack! Jo, har A-kassa och försäkring som täcker rätt bra. Bara att dra igång allt det är en hel vetenskap. Tack för tipset! Det låter vettigt! Har några ansökningar ute och skickat en del andra, jag bli rätt less på att skriva mitt personliga brev. Skickar man ut 10 st om dagen blir det nog lätt dåliga presentationer av mig själv, har visserligen en grundmall men ändå. Så tack för tipset! Har fortfarande tilltro till att hitta ett nytt jobb, vilket hör ihop med min tilltro till att klara av att fortsätta vara nykter.

Drack en ny drink igår, chose rose, soda stream + fun light rose😀. Ha det gott🌸💕

@Kebne1 Tack! O ja, har haft mycket tristess, går till och från men minskar allt mer. Just nu arbetslös också så det påverkar en del då jag inte har ett jobb att gå till. Fast egentligen trivdes jag inte så bra på senaste jobbet då det både i min arbetsgrupp och i styrgruppen fanns rätt dryga personer som var svåra att samarbeta med.

Jag tror att tristess tillhör processen, hjärnan behöver 3-6 månader för att återhämta sig och bli balanserad igen, denna kunskap har gjort det lättare för mig att stå ut. Man har bilden av att må bra så fort och blir besviken när det går så långsamt. Det är en förändringsprocess som pågår, som på ett jobb när nya saker införs, det blir ett ramaskri mot det nya, motstånd mot det nya, till slut ger man upp och sedan accepterar man det nya.

Det är förvirrande att införa något nytt, man vet inte riktigt vad det innebär för mig, nya vanor och beteenden och man har inte riktigt kontroll på det. Man måste helt enkelt gilla läget, acceptera det. Men i slutändan blir man en fena på det nya, gillar det nya och omfamnar det. Man blir gladare och har nu i längre så tråkigt, nya idéer uppstår.

Man blir en ny version av sig själv som @Andra halvlek så fin säger, en ny uppgraderad version av det nya😀❤️