Tack @Sländan! Du har inspirerat mig så mycket! Dina ord värmer av att du är imponerad, du skulle se mitt stora smile😁.
Ha en fin söndag🌺

Dag 15. Bästa natten hittills. Lite drömmar men inte tunga och sov hela natten. Nu går jag in i min tredje vecka och många fler ska det bli😁.
Ha en fin och nykter måndag💕

Gott att höra Vår🍃..Det är så härligt att vakna pigg. Det gör jag ofta numera. Gjorde det knappt aldrig när jag drack😳..Mina hundar får inte sova i mitt sovrum. Men om jag går på toa på morgonen, och lägger mig lite igen, kan jag snart höra små andetag, under sängen.Jag böjer mig ner och tittar, då ligger hon där under sängen, och försöker att vara tyst. 😅..Ja det är roligt med hundar. Ha en fin dag.🤗

@vår2022 Grattis till dag 15! 🤗 Det var likadant för mig, det tog 14 dagar innan jag började sova bra. Efter det har det bara rullat på med bra sömn. Jag tror det var giftet som hade lämnat kroppen på riktigt först då.

Kram

@miss lyckad ha ha! Hundar är smarta. Våra sover i ett annat rum på natten och får komma till sovrummet när de fått frukost. Oftast går maken upp först och jag vaknar av morgonpussar från hundarna💕 men ibland när jag måste gå på toa tidigt på morgonen hörs ett litet gnäll om att det är dags att släppa ut dem. Nu börjar de pocka på att det är dags för lunchpromenad🐕💩.
Ha det gott🌺

@miss lyckad ha ha! Hundar är smarta. Våra sover i ett annat rum på natten och får komma till sovrummet när de fått frukost. Oftast går maken upp först och jag vaknar av morgonpussar från hundarna💕 men ibland när jag måste gå på toa tidigt på morgonen hörs ett litet gnäll om att det är dags att släppa ut dem. Nu börjar de pocka på att det är dags för lunchpromenad🐕💩.
Ha det gott🌺

@Torn Åh vad bra! Det bådar gott😁. Verkligen skönt att det passerat två veckor i nykterhetens tecken! Kändes oändligt långt bort i början.
Ha det gott🌺

God morgon! Tänkte att det är dag 15 men såg i appen att det är dag 16😁. Måste ha kommit en bit på vägen om man börjar tappa räkningen på dagarna och ändå är jag bara i början. Sov ok. Tittar ut och ser första snön komma, mysigt på något vis. Snart kan man pynta med adventsdekorationer och det ser jag fram emot. Tycker om att pyssla med material från skogen som mossa, granris, kottar och ny finns det massor av tid då jag gör annat istället för att ta fram vin och domna till.
Ha en fin tisdag🌺

Dag 17. Sovit så där. Mycket drömmar och på toa kl 01. Verkar ta ett tag till innan jag sover gott om nätterna. Intressant reflektion med @Se klart och @Rehacer. Hade ett teamsmöte och sade min åsikt men inget märkvärdigt. Ville efter det ta ett glas vin. Tänkte först att jag fick ångest då ingen sade något och om jag sagt något dumt. Inser att det är viktigt för mig att få bekräftelse då jag annars inbillar mig att jag sagt något andra inte gillar. Inser också att det är stress, inte ångest, i detta fall, som utlöser alkoholbegär, dämpa stress. Har i boken depphjärnan lärt mig att ångest är när man är orolig för att något ska hända i framtiden och stress är det som händer i stunden. Innan nästa möte gjorde jag ett 30 min corepass och jag kände mig lugn och trygg vid min presentation, även om tekniken strulade lite. Motion är guld för att dämpa stress och ångest. Rätt fascinerande hur hjärnan fungerar, känslorna och beteendet som uppstår vid stress. Här har jag något att ta upp och arbeta med min psykolog. Varför uppstår stress när jag säger min mening och behovet av bekräftelse för att stress inte ska uppstå. Säger ju aldrig något stötande eller anklagande men oroar mig ändå över vad andra tycker om det jag sagt. Nu fick jag detta nedskrivet och kan ta fram det vid nästa möte med psykologen.
Ha en fin onsdag och kämpa på🌺

@Se klart ja mycket intressant att försöka komma åt vad som orsakar stress och ångest och hitta strategier för det. Att göra de egna känslorna och beteendet intressanta att utforska blir mer positivt och lustfyllt att jobba med och ger motivation till att inte dricka. Gör jag det kan jag inte utforska mina riktiga känslor och heller inte hitta nya strategier.
🌺

@vår2022 skrev:"Inser att det är viktigt för mig att få bekräftelse då jag annars inbillar mig att jag sagt något andra inte gillar. Inser också att det är stress, inte ångest, i detta fall, som utlöser alkoholbegär, dämpa stress.

De känner jag så väl igen mig i, men det har blivit mycket bättre med åren och genom nykterheten har jag fått ett mycket bättre självförtroende och självkänsla. Idag pratar jag mycket mera på möten och behöver inte bekräftelse på att andra ska tycka likadant. Man blir mera chill när man slutar dricka alkohol, jag ältar inte lika mycket längre vad andra tycker och tänker.
Jag har druckit mycket på känslor som tex stress, arg ledsen, glad mm men stress var nog det vanligaste eftersom jag kunde varva ner med alkohol.
När jag slutade med alkohol började jag med korta meditationer och avslappningsövningar, även andningsövningar som är toppen tycker jag som sänker stressen. När jag har mycket att göra skriver jag ner korta dagscheman, och gör bara absolut det jag måste göra. Motion är nästan A och O för mig, utan motion mår jag inte bra. Jag sover även ca 1 Tim varje em. Jag somnar vid 22 på kvällen och sover ca 8 Tim. Jag måste ha ett enormt sömnbehov 😅
Kram 💕 sländan

@Sländan Låter hoppfullt att självkänslan och självförtroendet blir bättre😁. Kan känna en strimma det redan. Vilken bra och fin rutin du har skaffat dig, låter lugnt och skönt. Du som kommit så långt, minns du om du hade huvudvärk i början, sover ju inte så bra, har framförallt massor av drömmar varje natt och trött när jag vaknar med huvudvärk då och då under dagen, kvällen. Blir också trött vid 17, 18 när middag ska fixas. Är ändå nöjd att vakna nykter😁

Jag lovar- med garanti- att självkänsla och självförtroende blir bättre i nyktra livet. Det känns som en naturlag. Har inte läst någon som skriver ”tre år nykter och självkänslan är sämre än nånsin”. Sen såklart att det är ett arbete, men att bli nykter är ett jobb att göra- uppskjutet jobb. Sånt man inte gjort, utan istället hällt på vin för att släcka, döva, tysta. Allt det där blir bättre. Och huvudvärken också. Kram 🍂

@vår2022 någon huvudvärk hade jag inte, men jag tänker att du sover dåligt och drömmer mycket. Du kanske ligger och spänner dig i dina drömmar, så att du får spänningshuvudvärk. Jag har själv drömt mycket sista veckorna, då kan jag vara helt slut efter de och ha lite huvudvärk. Jag vet att jag även spänner käkarna ibland när jag sover och hade en bettskena på nätterna. Men det var länge sedan jag använde den.
Jag tror att det kommer ge med sig när du börjar sova bättre.
Kram💕 sländan

@vår2022 Jag minns att jag hade huvudvärk. Inte skitjobbig sådan, men ett konstant malande. Abstinens sannolikt. Men huvudvärken jag får när jag inte har druckit kaffe är värre.

Nykterheten i sig gör att man blir stolt och glad och självkänslan växer. När man slipper ha ständigt dåligt samvete blir man mer rak i ryggen och står upp för sina behov mer. Man tar ingen skit helt enkelt. Man lär sig att sätta gränser och bevaka dem noga, gentemot sig själv och andra. Du har precis inlett världens häftigaste resa vad det gäller självutveckling 🤩

Kram 🐘

@Se klart Ha, ha! Tur att det inte stämmer med 3 år nykter och sämre självkänsla än någonsin😁. Det är så uppiggande att få höra er som kommit långt i resan som i stort sett garanterar hur mycket bättre allt blir efter ett tag. Tack❤️