Hej min vän😊
Jag måste bara säga att tanken på att ta ett glas dyker upp hos mig också,, allra helst nu när det blir höst.
Jag tycker om hösten med sina färger och så, men jag hamnar alltid i en liten light depp/dipp period okt till jan,
sen börjar det vända igen framåt våren.
Jag tycker verkligen du ska försöka engagera dig med något, har ni ingen typ samhällsförening eller liknande där du bor. Det brukar inte vara mycket sammankomster, men där kan man ofta hitta på olika saker där by folket kan träffas och göra något, fiskekväll/pimpel, grillkväll, röja nåt promenadstråk. Man kan söka byaskötselpeng på 5000 kr från kommunen.
Nåt sån vore bra för dig att dra igång.
Nåja, du löser nog detta, jag är inte orolig @Kebne1 💖

Heeeej@Tikka Där är du ju! Som jag undrat vad du gör å hur det går. Jag ska verkligen fundera på ditt råd med samhällsförening. Det skulle utmana mig som håller på bli en eremit🫣. Jag ska när jag kommer hem till svedala ingå i en grupp på mitt gym som ska ha en food-training challenge. Det blir spännande. Just nu har mina vintankar lagt sig igen men jag blir alltid lika paff när de dyker upp. (Mer o mer sällan🙏🏼) ha det gott gamle vän🙏🏼❤️

Jodå @Kebne1
Jag smyger i bakvattnet här.
Ska försöka skriva något i min egen tråd om hur läget är.
Just nu mår jag iaf bra, dock lite höstdeppig och trött. Men det rullar på, har varit rätt mycket på ishallen för att fördriva tiden.
Jag sitter i en styrelse för vår samhällsförening också, det är kul och inte så betungande sysselsättning.
Det lät intressant det du hade på gång med gym gruppen, bra att du får nåt att jobba med.
Sköt om dig😊

Livet rullar på i nykterhetens ljus. Där vi är nu dricks det alkohol på caféet redan till frukost. Vin o allsköns alkohol säljs i varje affär. Just nu är jag i en stark period igen. Finns inget som triggar, vilket är befriande. Jag håller dock ett getöga på vinets lockelse... heja alla fina här inne! Ännu en nykter dag!🎈

Nä, men jag borde ju vara allas varnade exempel på hur "lätt" det är att sluta dricka men hur svårt det är att inte börja igen...
Jag drack två glas vin två dagar på raken. Direkt tillbaka till att vilja ha mer. Direkt tillbaka till allt det dåliga, ni vet.
Denna gång inga ursäkter mer än att vin bjöds på och jag tackade ja.
Jag borde ligga under en sten och bara invänta bättre tider. Aldrig ge mig ut. Stanna i skogen. Bli ett med mossan.
Men det funkar ju inte så.
Jäkla skitåpannkaka, så svårt detta är!
Livet livet

@Kebne1 Nä, att ligga under en sten är bara ett undvikande beteende och sätt att fly på. Ta tag i det igen, rejält hårt! Du har pondus och du har power💪. Att ge sig in i leken med Alkoholdjävulen är dömt att misslyckas på förhand. Det går aldrig att vinna någonsin. Det enda gången man kan vinna är när man ignorerar jävulen och tackar nej. Kanske ett nytt mantra ”jag vinner aldrig mot Alkoholdjävulen om jag dricker, men vinner om jag avstår”. Du är ju en tävlingsmänniska och vill ju vinna😁.

På´t igen bara, ju fortare desto bättre och lättare att stoppa. Kram❤️

@Kebne1 Du vill ha mer, det är en sak men att inte ta mer är en annan. Har du stannat vid två glas bägge gångerna och nu har den jobbiga känslan av att vilja ha mer så stäng dörren igen!
Jag önskar dig verkligen att den känslan försvinner fort! Sov nu och tänk inte mer förrän imorgon. Önskar dig en härlig nattsömn och att den dumma känslan är borta imorgon❤️

majken_r

@Kebne1 livet, livet..och svårt är det.. Men detta fixar du!! Jag har hört (läst) hur bra du mår nykter, så ta dig dit igen. Kram🤎🍂

Kebne1 det här var ett litet gupp. Drygt 300 nyktra dagar i bagaget. Jag kan inte annat än fundera lite över vad som hände mellan den 11 och när du drack. Jag tycker att de där inläggen finns… å nu mår jag så bra har inget sug och sen ett par dagar senare dricker man. Släpper man vaksamheten då? Jag har ju gjort det själv några gånger så jag har inget svar, men du är verkligen inte ensam om det hör. Hur som helst så de här glasen ingen anledning för dig att dra dig tillbaka under en Sten och fortsätta att dricka i självömkan. 300 nyktra dagar är 300 nyktra dagar. Du skriver om rastlösheten, om tristessen och om alla planer du har och om jag relaterar lite till mig själv i det så har jag ibland det lite jobbigt när jag inte ser min riktning. Utan mål, utan klar väg framåt. Dina planer låter fantastiskt bra tycker jag. Har en vännina som arbetar med läxhjälp på distans.
Lär av ditt lilla snedsteg. Analysera! Jag tror inte det är alkoholdjävulen från början rakt av, jag tror att det är det här andra som vi också behöver se över för att må riktigt bra. Så upp igen, damma av dig och hitta dig själv.

Tack snälla. Jag är bara så otroligt irriterad på mig själv. Är som en idiot som ju egentligen vet mitt bästa men ändå faller för frestelsen. Jag vet med mitt intellekt att jag mår tusen gånger bättre utan men ändå tackade jag ja. Jag känner mig verkligen som en fullkomlig idiot, en imbecill som har noll karaktär. Nåväl, idag en ny dag. Ska ut och gå långt och fundera över hur jag ska undvika risk-situationer i framtiden. Kanske snabbt som fan svara att jag är nykter alkoholist när det bjuds på vin. Antabus är kanske också ett alternativ men jag är ju lite rädd för att peta i mig mediciner. Dricka vin däremot, det räds jag inte för! Ska fundera över mitt intellekt i den frågan. Eller avsaknad av intellekt snarare...

Jag pratade med min man idag och vi har kommit överens om att jag tar in på behandlingshem om jag inte fixar detta själv. Varför jag drack? Jo, det är så mycket roligare för stunden. Men eftersmaken är inte värt det. Gäller bara att komma ihåg det!
Kämpa på alla fina här inne, bästa forumet❤️

@Kebne1 Det är inte så att du blir påverkad av andra personer? Typ att du vill dricka pga att andra gör det? Eller att du är lite orolig för att andra ska tycka du är tråkig om du inte dricker. Eller att du inte vill framstå som någon som har problem med alkoholen. 🤔 Detta är ju tyvärr några väldigt vanliga orsaker till att folk tar återfall. Eller drack du i din ensamhet?

Kram

Jag var på en tillställning i dagarna två. Och jag tror en bidragande orsak var att min man inte var med mig. Han kan språket bättre, be på ett snyggt sätt om alkoholfritt. Men också att tillfället gjorde tjuven... jag lurar ju bara mig själv. Det är nu två dagar sedan och jag känner mig lugn men jag vill akta mig för liknande i framtiden. Jag menar alkoholen finns ju där överallt. @Torn tack för att du skriver till mig. Betyder mycket❤️🙏🏼

@Kebne1 Det är bra!🤗 Det gäller att hitta vad det är som gjorde att alkoholdjävulen fick övertaget. Då vet du det nästa gång och kan slå ner fanskapet direkt.

Kram

@Kebne1 Håller med @Torn om att det är viktigt att du rotar i orsakerna, för att kunna förekomma nästa gång. Det är lätt att man drunknar i skam och skuld, och det är så onödigt. Det är egentligen inte konstigt alls att vi har blivit beroende av en beroendeframkallande drog. Alkohol är näst mest beroendeframkallande efter heroin. Värre än nikotin alltså.

Kram 🐘

Ni är så fina! Tack för pepp. Jag blir tårögd! Ibland tänker jag att jag bara ska hålla mig hemma i min trygga vrå men jag vill ju leva också, så det funkar ju inte riktigt så. Haft långa samtal med min man och han förstår mer och mer hur alkoholen har sitt grepp om mig. Han är min klippa och skyddsängel men jag måste ju också klara mig utan honom när det finns alkohol runt mig.
Fasen vad less jag är på det där giftet! Idag en bra dag, faktiskt. Inga tankar eller ens nästan sug efter vin. Alltid nått🙏🏼