@Kebne1 Stort grattis till 1år!🤩 Härligt med isbad! Du måste ta och köra lite fiske från isen nu i vinter också.😃 Abborrarna är feta och fina då.

Ha det gött!

Tack. Bästa du. Utan dig hade jag nog inte fixat det. Min partner in crime. Min krycka. Själsfrände. Snart firar du ett år. Fast alldeles alldeles ETT år! Jag har ju fuskat två ggr. Kämpa på fina du!@Tikka

Helt plötsligt blev det lite jobbigt här igen. Inte att jag dricker men att suget poppar upp. Så mycket mingel och "poppelipopp" här o där. Tanken kommer att jag kanske kan ta ett glas. Men det kan jag ju inte. Jag vet ju det! Hur gör ni andra vid sådana tillfällen? Vad har ni för strategier? Livslång plåga denna jävulska alkoholism.😢

@Kebne1 Du måste jobba mer på tredje punkten i Annie Graces recept: 3) identifiera dig som en person som inte dricker alkohol. Nöta, nöta, nöta, hjärntvätta. Tills det känns lika främmande att dricka alkohol som det vore att dricka bensin.

Kram 🐘

@Kebne1 Hej!
Undrar jag vad det är som gör att suget ploppar upp? För visst har du varit nykter länge? Jag upplever inte alkoholism som en plåga. Jag är nykterist snarare i min syn på mig själv. När suget fortfarande fanns, brukade jag tänka att det är ett behov jag behöver tillfredsställa. Något jag behövde, saknade. "Suget" kommer ju fortfarande, men inte i form av alkoholsug. Men jag har fortfarande behov jag behöver tillfredsställa. Nu känner jag nog vilken känsla det är snarare, tror jag.
Vad som än händer, låt inte suget ta över. Det kommer bli bättre!🌸🌟

Det är likadant för mig @Kebne1
Jag får ofta frågan "ska du inte hänga med till helgen och ta en bira, det är ju trevligt"
Ja, jag tycker också det låter trevligt, men jag vet att det inte bara blir ett glas för mig, så då måste jag helt enkelt låta bli!
Jag har egentligen ingen strategi,, jag försöker bara hålla mig undan,, om det nu är en strategi vet jag inte!

Ja, jag håller mig också undan men kan ibland sakna att hänga med på festligheter. Köra bil är väl smartast tänker jag, de flesta fattar ju att man dricker a-fritt då.@Tikka 😜

Jag tror att det är de extra festligheterna som samlas nu runt jul som väcker inte sug men mera en saknad, tror jag. Men det har gått över igen. Härda ut är nog receptet.@Sattva

Nu känns det bättre igen. Jag är stark som en oxe igen. Stolt nykterist. Men nog är det snudd på ofattbart att det kan svaja till efter ett år. Jag gjorde som så att jag läste igenom min resa här på forumet. Sen läste jag några förebilders resa. Det gäller att inte börja slappna av i nykterheten. Så bra med forumet❄️🌟

En jobbig grej som skaver i mig och som jag kämpar med nu är att då när jag drack i somras (om det var 9 dagar) så studsade jag tillbaka till nykterheten så "lätt". Nu försöker alkoholjävulen förhandla med mig att det var ju inte så svårt att sluta dricka, du var ju tillbaka på banan igen direkt...
Jag ska inte dricka, det är inte det men jag undrar om fler som tagit återfall här inne, kämpar med såna tankar?
Ny nykter dag och jag ska lösa gymkort idag och gå på spinningpass. Passa på att duscha på gymmet och spara pengar❄️🌟ELEN, hur dyr kan den bli???? Kämpa på alla fina här inne🙏🏼