Ja. Jag ska försöka ha lite snabba ljugsvar klara till näst gång: tack, men jag kör bil. @Himmelellerhelvette.
Känner mig återigen superstark och tillbaka på banan igen. men jag vill verkligen, verkligen inte hamna i drickandet igen. Så ovärt. Nu ska jag snart sova som en bäbis, vilket jag inte gör ens efter ett glas vin.
Livet, livet

@Kebne1 skönt att du känner dig stark igen! Tyvärr är det ju så att vi som har en beroende sjukdom,balanserar på en lina. Det gäller att stå kvar på linan och inte ramla ner! Och det är inte lätt. Ibland faller vi, men då är det bara att resa sig igen och försöka hålla balansen! Som himmelellerhelvete säger försök att hitta dina stragtegier och dra ev en lite lögn. Tycker du kämpar på bra. 💪Skönt att du kan prata med din man!🍂

@Kebne1 @Kebne1 Ja, det är en ständig kamp vi har! Det är ju det där med att "tillfället gör tjuven"
Jag håller mig undan från allt som heter fest med alkohol, det fungerar bra för min del. Visst har jag sneglat på ölen i hyllan på affären, men vet ju att om jag köper,, då är det kört! Vi har en stor fest som företaget har nu i november, buss till festen för alla, själv tar jag bilen 10 mil enkel väg, då kan jag åka hem om jag inte trivs, det kommer att finnas mycket alkohol där.
Som jag förstod det så hade du bara druckit 2 glas vin vid varje tillfälle, och det i sig är dock bra gjort, du ville ha mer, men det blev bara två glas. Jag hade nog tömt stället på alkohol om jag varit i dina kläder där.
Men, nu tittar vi framåt och kämpar vidare, och du, vet du, det är snart ett år sen du slutade hälla i dig vin på daglig basis.
Kom igen nu min "partner in crime" och vän 💖

Tack tikka!!!!! ❤️❤️❤️❤️@Tikka jag verkar ha blivit som klenare i kärnan på nått sätt. Jag ska läsa min dagbok här och få tillbaka min sisu. Inte för att jag någonsin tänker/vill dricka igen men den där urkraften försvagas då och då och om jag då befinner mig på fel plats så verkar jag kunna falla... Men just NU stark som en oxe och envis som en åsna. Och du gör det helt fantastiskt, min vapendragare❤️❤️❤️❤️❤️

Jag har stått så stadigt men som du säger ibland blir det skört... jag är ju egentligen totalt ointresserad av happenings där folk ska mingla och stå med fingret i vädret, så jag kan lätt säga nej till det! Finns bättre saker att göra, som att sitta på en parkbänk och läsa en bok tex. Det ska jag göra idag medan hunden får leka. Tack för din pepp! Det betyder mycket❤️@höstkvinna

@Kebne1 Du har sisu, den blev bara lite skymd av sikten. Nu är sikten klar igen och sisun påkopplad igen. Du är starkast och ger dig aldrig, det har du visat💪. Det är en stark motståndare men du är starkare och smartare!

Kram och ha en fin måndag! Det som har varit har varit, ny dag och ny framtid❤️

I nykterhetens bakvatten har jag kommit att älska rutiner. Hemma i Sverige har jag mycket lättare att ha mina rutiner. Här i mitt andra land är det mycket mer hit&dit och tjo&tjim. Det har gjort att hemlängtan slagit till. Jag behöver rutinerna för att inte rucka på min nykterhet. Fler som känner så? Innan kunde jag känna att det är lite tråkigt liv men nu förstår jag vikten av det för min hälsas skull. Vi åker i och för sig snart hem. Julen hemma: som jag längtar! Kämpa på alla fina❤️

@Kebne1 jag vill börja med att säga att du gör ett kanonbra jobb. Du är fantastisk!

Det där med rutiner har blivit väldigt viktigt för mig med. Märker att om jag fuskar med dom kommer suget kraftigare än annars. Tankarna går per automatik till alkohol.
Samtidigt känner jag att det för min del är bra för då är en ny vana snart på plats.
Kan också tycka det känns tråkigt ibland men jag försöker tänka att det kanske inte gör så mycket. Jag är ju inte så jävla rolig onykter heller. Hellre lugn och tråkig än full fart, dryghet och elakhet. För mig är det oftast ett lätt val. När jag går tillbaka till min ovana är det oftast för att jag är för trött för att jobba med mig själv eller för att jag lurar mig själv att jag ska ha lite mysigt 🙄
Det ä svårt med beroende. Hjärnan har blivit mer knas än jag kunde ana.

Välkommen hem till swe i jul 🤶

@Kebne1 Jag älskar också rutiner😁. När jag var yngre kunde det vara kul att ”se vad som händer”. Idag tycker jag att det är tryggt med rutiner och veta vad jag ska göra och vad som händer i förväg. Planera i förväg. Sen har vi ju hund som vi anpassar oss efter och hans rutiner🐕. Ruckas rutinerna är det skönt att rucka tillbaka dem.

Välkommen hem igen❤️

@Kebne1 Håller med. Känner med att det är viktigt med rutiner, och att planera vad som ska hända under dagen/ veckan. Mår bra av det, särskilt nu i börjar av min nyckterhet! Så att jag inte blir för rastlös. Så att det bär i väg till något jag kommer få ångra senare…🍂

Tack fina för svar! Rutiner ❤️
Jag skriver så jag kommer ihåg till senare eftersom mitt minne verkar vara ytterst selektivt dessa dagar... efter två glas vin händer detta: vill svepa allt, vill ha mer, slutar tänka på någonting annat än alkohol, vaknar mitt i natten med svår hjärtklappning och hög puls, ligger vaken och tänker på hur korkad jag är, har ångest, måste använda nässpray, törstig. Listan kan säkert göras längre.
Idag ny dag. Nykter❤️🙏🏼

Snart på väg hemåt. Och jag längtar, även om havet fortfarande är badbart och sanden varm. Fixade bubbel-minglet bra nu sist. Som de andra skrivit så gäller det att träna sina nyktra muskler på nykterhet. Imorgon ska jag gå min strand långt å länge, njuta av ännu en dag utan baksmälla.
Tack bästa forumvänner för stöd när det svajar. 🐠🌊❤️